De Biechtstoel (ongelukjes met synths en andere gear)

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Lid sinds
20 oktober 2002
Berichten
4.304
Nu lezen we op dit forum allerlei succesverhalen, van gelukjes enzo
Alleen ga ik er vanuit dat het ooit ook wel ergens mis ging. Bijvoorbeeld een synthesizer van 50 kg eigenwijs "in je eentje" trappen op sjouwen en deze onderweg laten vallen.

Voorbeelden van mijn domme akties zijn:
De speakeruitgang van een versterker verbinden met de tape ingang van een Elka Synthex, omdat het geluid zo zwak was. Was een snelle domme ingeving, maar de meeste snelle beslissingen komen duur te staan. Ik heb hem zelf weer aan de praat gekregen door de chipjes van de sequencer allemaal te vervangen in 1985. Toen deed de synth het weer, ik weer blij. Bestelde ook een VCO printplaat, kostte me toen 200 gulden. Toch heeft dit nare voorval me een hoop stress gegeven toen, baalde als een stekker! Wilde de tijd terugdraaien, maar helaas dat lukt niet.

Ik heb een ASR sampler Amerikaans model. Ik heb er een 110 volt omvormer bij. Toen had ik het geniale idee om de sampler los te koppelen om te kijken wat er nu precies inzat. Misschien wel een verloren harddisk. Eenmaal weer op zijn plek gezet, plugde ik een stekker in die ik verdwaald zag liggen achter mijn sampler. Helaas, had het verkeerde stekkertje van een 220volt snoertje die direkt naar mijn stekkerdoos ging. Toen kreeg de display kuren en begaf de sampler het. De voeding heeft deze dreun niet overleefd. Nieuwe voeding in laten zetten, gelukkig verder niets aan de hand. Hij is gelukkig snel doorgebrand. Ik had de ASR 10 net. In contact met de reparateur besefte ik pas later "oja het is een 110 volt model". Had ik er ook een omvormer bijgekregen dan? Ja dus
Na reparatie maar direkt een grote stikker op de achterkant geplakt met de tekst "ASR10 110 VOLT"

Waar ging het bij jou mis? Bij welke aktie wil jij liever de tijd stopzetten of terugdraaien? Wil je erover praten?
Biecht het op en U zijt verlost van een toekomstige domme aktie en U behoedt anderen voor "het kwaad"
 
Laatst gewijzigd:
Ik heb wel eens de spatiebalk van mijn Atari 1040STfm kapot weten te slaan omdat ie vast liep tijdens het saven van een song waar ik 2 weken aan had gewerkt.

Op zich leer je daar wel van zeg maar..

Maar valt dit niet onder klein studioleed?
 
Ik heb wel eens de spatiebalk van mijn Atari 1040STfm kapot weten te slaan omdat ie vast liep tijdens het saven van een song waar ik 2 weken aan had gewerkt.

Op zich leer je daar wel van zeg maar..

Het niet backuppen klinkt heel herkenbaar! Alles op 1 harde schijf hebben staan en de songs nooit backuppen. Alles kwijt, dan zakt de moed om de draad weer op te pakken men snel in de schoenen.

Studioleed is het wel, alleen is dit meer "domme akties"
 
Backuppen doe ik nog steeds nauwelijks maar ik gebruik nu wel versienummers. :)
 
Hehe, domme acties idd..

Nog een, je X-standaard op een andere hoogte in stellen zonder je synth er af halen..
Klinkt bijna als een slecht idee, maar 't ging toch goed! :D
 
Hehe, domme acties idd..

Nog een, je X-standaard op een andere hoogte in stellen zonder je synth er af halen..
Klinkt bijna als een slecht idee, maar 't ging toch goed! :D

Ook herkenbaar! Die Quicklock stands hebben een boutje wat je na instellen goed in het gaatje moet duwen. Ik dus niet gedaan. 1 van mijn katten nam een aanloop en sprong op de synth. Mijn SY85 kletterde naar beneden. Gelukkig niets beschadigd. Synth deed het nog. Sindsdien denk ik bij het stellen van zo'n standaard aan het voorval "dit zal me niet nog een keer gebeuren"

Met katten moet je zowieso oppassen. Zo zette ik ook ooit een MPC 60 niet volledig op een tafeltje "snoertje was iets te kort". Kat sprong erop en de MPC 60 kletterde naar beneden. MPC 60 niet beschadigd, wel een enorme put in mijn toen nieuwe houten vloer.
 
Nog een domme aktie was dat ik een backup batterij van een drawmer compressor eruit haalde "gaf aan BATTERY LOW" en ging op zoek naar een nieuwe. Ging naar de plaatselijke radiowinkel een paar straten verder en vroeg of ze zo'n dergelijke batterij hadden. Meneer "dit is een oplaadbare batterij hoor". Nu gebruikte ik die compressor niet dagelijks, dus de batterij was gewoon leeggelopen. Ik de batterij er weer in gezet en de compressor een dag aan laten staan. Toen gaf hij niet meer aan "LOW BATTERY". Wist ik veel "bestaat dat dan ook?" "oplaadbare batterijen in studioapparatuur" haha
 
Laatst gewijzigd:
Hahaha! Die kattenacties zijn ook erg herkenbaar, wij hebben er hier 3 van net een jaar oud, de woonkamer is van hun, maar daar blijft het dan ook wel bij! :D

(voor zover mogelijk)
 
de voedingsspanning van een oberheim 4 voice omdraaien..
in de stekker zat geen uitsparing dus kon je je snel vergissen..
met de nodige rookwolkjes en zo,n gebakken printplatenlucht die nog jaren bleef hangen tot gevolg
 
een studio verbouwing overnemen ter waarde van 25000 euro (45000 gulden)in een gehuurd pand en niet navragen wat de toekomstplannen waren van het pand!
conclusie na een paar jaar werden we het pand uit gegooid en van de studio verbouwing heb ik alleen de glazen schuifdeuren nog mee kunnen nemen.
met dank aan beuk horeca, brandwachrt en meijer en arthur sprock die de boel verkocht omdat hij wist wat er ging gebeuren
 
Niks spectaculairs, behalve een groot glas bier over mijn CS1x en RM1x gegooid maar daarbij viel de schade gelukkig erg mee (RM1x was niks mee aan de hand en de CS1x heeft er alleen een krakende mastervolume pot aan over gehouden - en beiden zijn inmiddels verkocht.)
 
Eigenlijk heb ik nog niets doms gedaan, of anders geen domme dingen met blijvende schade. Wel 'ns stekkers uitgepluggged terwijl de versterker nog aan stond en ik met groot gemak de speakers had kunnen mollen, dat soort typische foutjes... Maar nooit fataal.
Gek genoeg gisteren voor het eerst een fatale fout gemaakt. Ik heb flatcables van m'n mixer gemold omdat ik dacht dat ze op een bepaalde manier los gingen. Nu gingen ze los, maar op een onbepaalde en ongewenste manier :( Nu durf ik er niet meer aan te komen, en zit ik met een brakke mixer.
 
Synths zitten strak in flightcases, wat nuttig is, maar wel onhandig met eruit tillen. Dus ik tilde ze altijd een beetje op aan de toetsen, om ze dan van onderen te kunnen vastpakken. Ging goed, tot één van de toetsen van mijn Ion daar niet op berekend bleek te zijn. Halve toets afgebroken.

:erm:
 
eigenwijs stugge kooimoeren in het 19" rack erbij proberen te klicken direct onder bestaande apparatuur, zonder deze eerste te verwijderen. schroevendraaier om het lipje in te drukken gleed weg en zo een dikke voelbare kras over m'n destijds hagelnieuwe Novation Drumstation V2.
 
Oh ja, over racks gesproken: Waldorf Pulse uit mijn rack schroeven, en er niet aan denken dat er 3RU ruimte is tussen mijn Pulse uit mijn A880. Dus nadat het laatste schroefje eruit was, plofte de Pulse dus netjes omlaag.

Uhm...
 
Ik was es met een keytar (jawel,.. in de jaren 80) tijdens een liveshow met een reggaeband achteruit t podium afgedanst,. twee meter naar beneden,.. ik kapot ,.. keytar in brokken,.. synthstand waar de midikabel aan vast zat omgeflikkerd.
Veel schade,.. vooral aan mn ego,.. gelukkig was ik apestoned!!!!:stupid
 
Op de dag van aanschaf (bij het in een rack schroeven ervan) een flinke kras op mijn MicroQ. Blijdschap vanwege een nieuwe synth, teleurstelling door de stomme actie. Nog dagelijks herinnert de kras me er aan.
 
Misschien geen domme actie maar wel biechtstoel waardig:

Khad een vrijwel nieuwe MS-20 met doos etc gekocht voor 900euro en hier in Ierland 7 maanden later verkocht voor, jawel 1400euro!!!

Vond het achteraf niet zo netjes van mijzelf maar ik had het geld hard nodig op dat moment.
 
Blind de stekker van de PG200 in de JX3P proppen... met gevolg dat de verkeerde spanningen op de verkeerde punten komen te staan. Gelukkig gaat er iemand naar kijken binnenkort. Maar balen doe ik best enorm. Ach jah, doe je nooit meer!
 
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back
Top