Liquid saffire 56 of presonus firestudio tube?

Opera

Liefhebber
Lid sinds
8 juni 2009
Berichten
3
Locatie
Amsterdam
Beste synthforum mensen,

Ik ben al een tijdje lezer van allerlei feitjes op deze website en inmiddels vond ik het wel eens tijd dat ik mezelf ging mengen in de discussies.

Nu ben ik mijn setup aan het upgraden, heb "van jongs af aan" een saffire LE en die gebruik ik met bijzonder veel plezier, maar inmiddels beginnen zowel mijn geluidskaart als mijn pc een beetje een hekel aan me te krijgen omdat ik teveel van ze vraag (of ik mishandel ze gewoon).

Anyway, Ik wil dus een nieuwe geluidskaart, een professionelere waar ik veel langer mee kan doen. En ik wil graag wat verschillende meningen over mijn twee favoriete kanshebbers, of alternatieven :).

Die favorieten zijn :
Focusrite Liquid Saffire 56 - Firewire interface met gigantische lading ins en outs, praktische interface en voor mij erg praktische control software, 2 "liquid pre-amps" inputs met veel verschillende pre-amp models en ADAT uit.

Presonus Firestudio Tube, in eerste instantie vond ik em niet zo tof, maar ik heb bijzonder goede verhalen gehoord over de preamps, en deze heeft twee tube pre-amps die dus nog een beter en natuurlijker geluid zouden moeten leveren wat voor mij wel erg belangrijk is.

Ik zing zelf voornamelijk klassiek en dat is ook het belangrijkste punt wat ik goed wil opnemen. Toffe mic en preamps zijn zeer nuttig dus. Daarnaast mix en master ik graag met een maat van me, doe ik veel aan
synthesizers/piano werk en speel ik graag clean klassiek en elektrisch gitaar.

Tis niet zo dat ik dat allemaal ook echt goed kan, maar ik zou het wel graag goed kunnen opnemen:kimono:
ruimte om te experimenteren met verschillende monitoren/koptelefoons tegelijk is voor mij ook zeker interessant!:W


Wat voor tips kunnen jullie mij geven? mijn prijsklasse zit soortvan rond de 700 euro, omdat ik eigenlijk niet zoveel zin heb om geld uit te geven, maja als het loont is een prijsverhoging geen probleem.

hoop dat iemand me kan helpen :)
 
Afhankelijk van je eisen naar I/O's, zou ik met zo'n budget even doorsparen en voor een RME400 oid gaan.
Mijn ervaring is dat, als je eenmaal gaat upgraden, je het maar beter gelijk goed kunt doen zodat je niet binnen een tijdje weer tegen een beperking aan loopt...

http://www.i4muzique.nl/rme-fireface400-p-600.html

Van die tubesound op de Presonus zou ik niet teveel verwachten... zeker niet voor klassieke zang, daarbij lijkt het me toch belangrijk dat een preamp niet teveel kleurt!?
 
Kleurende pre-amps kan ik in ieder geval niet gebruiken inderdaad maar wat ik gehoord had was dat die preamps een eerlijkere weergave zouden geven.
Kleurt het echt zo erg?

Buizenmic's geven dermate veel meer diepgang dat ik er wel heel gelukkig van werd. Geeft toch een "echtheid", maar goed om te weten van die presonus.

RME had ik ook naar gekeken, maar ik kan niet goed wijs worden over de preamps die daar inzitten, moet wel zeggen dat ik op closer inspection van de outputs redelijk vrolijk word. Ik wil stiekem natuurlijk honderd miljoen ins en outs, maar eerlijkheid gebied te zeggen dat ik het voorlopig niet gebruik.

Extra vraagje dan is, wat is de levensduur van zo'n RME en hoe zijn de pre-amps in vergelijking met die van focusrite waar ik stiekem toch wel fanboy van ben. tis ook wel echt een bijzonder groot prijs verschil, t zou me zon 300 schelen tussen de saffire en de RME, en dan krijg ik niet die control surface erbij. Bokst de RME de saffire alsnog zo makkelijk omver dat het prijsverschil het waard is?

Overigens ik werk graag met sonar 8, is nog vatbaar voor verandering, maar is misschien nuttig bij te zeggen.
 
tja saffire's ik weet het niet.
de drivers zullen nu wel op orde zijn maar toch

rme rules

Anders ff een winkel bellen die beide heeft staan en checken die handel
 
Persoonlijk vind ik RME te donker. Mijn mening dus.

Zelf werk ik met TC. Die klinekn echt gewoon helder en transparant.

Persoonlijk zou ik voor die liquid saffire gaan.

Je hebt een zooi transparante pre's en je kunt dus ook nog alles van het liquid gedeelte gebruiken!
 
Als ik zo de eisen lees denk ik dat het beter is om eerst te investeren in 1 of 2 ECHT goede pre amps en AD(A)'s. Nergens wordt de noodzaak duidelijk voor veel i/o's, dus waarom zou je daar in inversteren?

Hier nog een voorbeeld route die je kan volgen:
Neem als geluidskaart een Emu 1212m of beter, een (evt.2ehands) RME HDSP(e) 9632 ofzo.
Neem als pre amp bijvoorbeeld iets als een Focusrite ISA one of Audient Mico. Deze hebben digitale uitgang(en) en sluit je dus digitaal aan op je soundcard. Afhankelijk van de analoge ins op je soundcard kan je natuurlijk ook een pre amp nemen zonder digi out en gewoon analoog je souncard ingaan. Dan is de keus wbt pre's weer een stuk groter. Zoals bvb. een UA solo 610 buizen pre. Geloof mij maar dat je daar qua sound echt wel blijer van wordt dan die Presonus tube pre geluidskaart.

Mocht je later dan toch nog meer ins en outs willen dan is dat simpel een kwestie van je ADAT i/o's benutten op je soundcard dmv een 8 kanaals AD DA converter waar echt meer dan genoeg keus in is, zowel nieuw als 2e hands.
 
Huuuu Fles bedankt, dat is echt een tof idee.

ik moet zeggen stiekem ontwijk ik digitaal een beetje ontwijk/ontweek omdat ik graag voor me gevoel kabels overal tussendoor zie lopen en dat ik dan als het ware de audio zie lopen. Maakt het voor mezelf ook makkelijker om alles te verbinden enzo maja misschien word het tijd dat ik eens me best ga doen.

maar prijs/kwaliteit verhoudings gewijs is het dan aan te raden voor een pre-amp te gaan met digitale uitgang (die officieel 0.0 verlies horen te lijden) of kan ik beter een wat duurdere analoge pre-amp toch maar halen?

op zich vind ik dit idee sowieso tof, want ik kan later dan altijd I/O's erbij kopen en als ik eenmaal het lastige set up je heb staan, dan moet het wel rete stabiel zijn lijkt me.

jammie!
 
Back
Top