Zoveel EQ plugins....hoe moet ik kiezen?

Ik ga deze vanavond eens kijken naar deze plugin. Voor de centjes hoef je het iig niet te laten en kleine bedrijfjes ondersteunen doe ik altijd graag.
 
ik vind deze erg mooi:

http://www.apulsoft.ch/apeq/

en goedkoop :)

De interface ervan is in ieder geval erg goed, bijna een schoolvoorbeeld hoe je die moet maken. Gebruik 'm ook erg graag, heel intuitief allemaal, en ik vind de klank behoorlijk neutraal. Ook een favoriet is die van Sonalksis, ook met een analyzer erin, maar deze heeft wat meer last van het 'kleine-knopjes-die-op-hardware-lijken' syndroom. Klank is wel erg goed trouwens.
 
ik vind ook wel dat je het echt hoort als je de oversampling aan zet. zoals altijd eigenlijk, op 1 track is het bijna te verwaarlozen, maar op 10 tracks merk je wel degelijk verschil.

en hij heeft ook gewoon een m/s mode, wat toch ook niet elke eq heeft
 
Waves, derderangs troep voor een eerste rangs prijs.
(/me trekt brandwerend pak aan)
 
Waves heeft echt wel een aantal bundels die ik erg goed vind (SSL/NEVE bijv) maar ik ga simpelweg niet toegeven aan hun woeker beleid met fee's enzo.

Dan koop ik echt 100 x liever een UAD2.
 
Er zijn 2 soorten digitale EQ's: FIR en IIR.
FIR's klinken als FIR's en IIR's klinken als IIR's, zoals Ralphie al eerder schreef.

Ga dus geen geld uitgeven aan deze dingen, er zijn zat gratis EQ's te koop.

Edit: deze link zag ik nog niet, maar bedankt voor het plaatsen:
http://www.gearslutz.com/board/so-mu...fact-myth.html
 
En hoe vinden jullie die van Kjaerhus?



De andere plugs van hen vind ik wel goed maar met de EQ heb ik wel wat moeite.

Niet te vergeten dat deze gratis zijn natuurlijk
 
En hoe vinden jullie die van Kjaerhus?



De andere plugs van hen vind ik wel goed maar met de EQ heb ik wel wat moeite.

Niet te vergeten dat deze gratis zijn natuurlijk

de gratis classic serie van kjaerhus zijn te gek. met name de chorus en delay gebruik ik zeer veel.
 
Ik gebruik de Sonalksis SV-517 Mk2 Equaliser het meest, super lekkere transparante plugin, met als extra-tje, een spectral analyzer.

Daarnaast wil ik ook nog wel een Cubase 5's Studio EQ te gebruiken, ik ben niet kapot van de standaard channelstrip EQ bij C5, ik gebruik hem dan ook niet veel. Ik vind hem wat te beperkt in de mogelijkheden.
 
Ik geloof persoonlijk niet zo in al die verschillende "EQ" oplossingen. Een pure EQ doet gewoon wat ie moet doen en doet dat altijd min of meer met hetzelfde resultaat. Vrijwel alle "karakteristieke" eigenschappen van de meeste genoemde producten worden veroorzaakt door opzettelijke vervorming of modificatie van het signaal buiten het EQ proces omwille van een "unieke sound". Daarmee is het niet per definitie een betere EQ en in veel gevallen behaal je eenzelfde resultaat door in je chain na je EQ een ander effect op te nemen.

Ik gebruik zelf meestal gewoon Cubase zijn eigen EQ maar die vind ik in gebruik niet altijd even prettig nee.

Onlangs struikelde ik over de volgende site die naar mijn idee wat aardige alternatieven biedt:

http://www.bluecataudio.com/Products/Category_EQAndFilters/

Bluecat Audio heeft een aantal mooie EQ's en analyse plugins waarbij met name de multitrack analyser een mooi beeld geeft van het frequentiespectrum van je afzonderlijke tracks. Zeker de moeite waard om even te checken ;-) Met name de grafische feedback die door de plugins wordt geleverd is bijzonder duidelijk en maakt het hele EQ proces een stuk inzichtelijker. Niet dat ik het daarmee meteen onder de knie heb ofzo, maar het helpt wel :-)
 
Een lekkere sound creëren!
Cubase EQ zuigt de pan uit qua sound, heeft totaal geen karakter en het karakter dát ie heeft is lelijk digitaal koud kil en kaal.

Hoe kan een EQ nu koud en kaal klinken. Het enige wat ie moet doen is
frequenties filteren, daar is niets warms en harig aan.
 
door de toegepaste componeneten natuurlijk.
die in software weer geemuleerd dienen te worden....
 
waves hebt een paar goede dingen ja
maar over t algemeen vind ik t ook veel onbruikbare meuk
die Q10 trouwens ik snap niet zo goed hoe mensen daar positief over kunnen zijn
hoe meer je aanraakt hoe meer je track op erica terpstra gaat lijken
ik heb eigenlijk nog nooit een goede eq gehoord protools tdm/rtas
die lin zal wel ok zijn, want die linMB vind ik ook vrij transparant
maar wat een trage plugs gedoe ellende
uit nood gebruik ik focusrite plug
 
die Q10 trouwens ik snap niet zo goed hoe mensen daar positief over kunnen zijn
hoe meer je aanraakt hoe meer je track op erica terpstra gaat lijken

Ik gebruik de Q10 bijna altijd. Vaak om het hoog van de vocalen een klein beetje te liften. Klinkt prima, hoor geen rare prut ofzo!!!
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top