Moog System 55 te koop op E-Bay

@Switched on Bach: iemand vroeg hoe zo'n modular moog klinkt, niet wat nu het beste muziekalbum aller tijden was. Dat Wunderlich Moog Modular werk vind ik muzikaal ook niet ongelooflijk, maar dat was de vraag dus niet.
 
Switched On Bach dateerd nog dat men zo idioot was dat synthesizers instrumenten waren om echte geluiden na te bootsen.

Het beeld dat men van synthesizers had in die tijd lijkt me net het omgekeerde van wat jij beschrijft. Switched on Bach was in 1968 het/een antwoord (rebellie) op de musique concrète en aanverwante scene waarin met elektronische muziek zo ver van "muziek" weg ging, dat synths in een vaag esoterisch hoekje geduwd werden. Projecten als switched on Bach duwden het helemaal de andere kant op richting emulatie, en zoals met elke slinger in de maatschappij vond hij zijn dynamisch rustpunt iets meer in het midden: muzikaal én nieuwe klanken. Dan zitten we bij Tangerine Dream en aanverwanten. Met uiteraard doorheen de geschiedenis nog meer dan genoeg uitspattingen naar beide richtingen.

Ik had het "niet zo tof" gevonden moest de synthesizer niet verder geraakt zijn dan het Musique Concrète hoekje en het "bekende ditofdat on Moog" hoekje, maar dat is gelukkig wel gebeurd nadat beide extremen verkend waren.

Nu vind ik persoonlijk dat er betere vertegenwoordigers waren van de unieke muzikale mogelijkheden van synths (ik denk aan de nieuwe maar muzikale klanken van bv het Dr Who Theme uit 1963) dan de pure emulatoren zoals een Switched on Bach, maar in zijn tijd was zo'n extreem blijkbaar nodig om het te laten doordringen.

Maar goed, zo'n onderwerpen liggen in deze kringen wel eens gevoelig, omdat er nog steeds een groep mensen is die depressief wordt en "they've forsaken their roots" roepend door de gangen gaan rennen van het moment dat ze een draaiknop met een klavier gecombineerd zien. ;)
 
Interessante post, Nicolas!
 

Prachtig! :luv: De verschillende sporen zijn ook mooi in elkaar gemixt en geplakt; het klinkt alsof dit met één monsterlijk groot systeem in één keer gedaan is. Dat lukt mij niet vaak goed; als ik twee verschillende opnames van mijn modular mix, ontstaat er zelden een organische samenhang. Het blijft vaak klinken als twee individuele opnames, wat in dit voorbeeld niet het geval is.

Maar dat gezegd zijnde is het niet omdat men hier geen klavier gebruikt of geen piano nadoet dat het goed is. Regel 1 blijft immers (na regel 0 "er zijn geen regels in muziek" :) ) dat het om het resultaat gaat en niet hoe je het bereikt. In deze opname worden immers ook stemmen en drums geëmuleerd, foeierdefoei. ;)
 
die fixed filterbank is lekker, verder toch erg minimooglike.
en inderdaad, de kast is remake... zie er dan toch maar even vanaf, wacht op de volgende , zie ze toch wekelijks voorbijkomen en vaak voor de helft van de prijs en met orginele kast en manual !
 
ja dat is ook zo, echter ik doelde op het youtube filmpje, maar da's inderdaad niet helemaal fair, hij laat alleen de filter en seq wat doen en dan ook nog met een matige opname kwaliteit..
maar wat hij laat zien op dat youtube filmpje kan , denk ik ook vrijwel gelijkelijk met een mini en losse seq.
dat van die wekelijkse modular die voorbij komt, is ook niet helemaal waar , gemiddeld vliegen de systems55 1X per 8-9 dagen als zoete broodjes voorbij.
kortom one more useless message from the master of shit music, me
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top