Speakerkabels?

Ehm... in mijn enthousiasme vergeet ik dat m'n berekening niet over de kabel gaat, maar over de spoel van de speaker. Daarbij moet nog rekening gehouden worden met Flux en Impendantie, wil je de spanning en stroom van de kabel berekenen.

Dan wordt de rekensom al heel wat lastiger...

daar waag ik mezelf niet aan...
 
tja ik weet het niet. Vind het allemaal beetje onzinnig. Die weerstand. Tja, natuurkundig gezien heb je hem ja. MAar goed. Dan heb je weer het probleem van hoor je dat nu echt zo goed??? Denk dat dat vies tegen valt. Is net zo als mijn natuurkunde leraar hget volgende omschreef:

Je hebt van die geluidsfreaks die van die dure installaties kopen met geluiden van de 0 tot 44khz nemen. Maar goed. Die hebben dan zoveel frequenties die ze niet horen. Is onzinnig. En gelijk heeft hij. Zelfde als het volgende:
Waarom geen muziek in MP3 willen??? En dan ipv mp3 dat achterlijke SHN formaat. Dat shn is zowat groter als wav soms... 100 MB voor nummer van 10 minuten. Echt 8erlijk. Kun uje beter mp3 nemen. Is veeel kleiner en kwaliteit maakt vanaf 128 niet uit. Dat gezeur dat die frequenties er uit zijn... Maakt geen donder uit. Die hoor je toch niet... Daar pest je meestal ook alleen je huisdieren mee die die frequenties wel kunnen horen. En volgens mij klinken ze niet aangenaam.

Maar goed. Ik denk dat het allemaal nix uit maakt. En ook zeker niet voor de normale mensen hierzo. Ik met een heel goed gehoor zou het verschil niet horen. Ik kan op opnamens zelfs het hitten van mellotron tapes horen. Dus dan is je gehoor toch wel goed denk ik ;)
 
<endanstopik>
Speakers hebben een impedantie van rond de 8 Ohm... P = I * I * R
Dus I = wortel van P / R is bij 80W iets van 3A. Zo kun je het ook bekijken. Het zal er wel ergens tussenin liggen. Zet eens een zekering van 1A tussen je speaker en flup je hebt effe een flitslampie.
</endanstopik>
 
Ik ben het niet helemaal met je eens:


Je hebt van die geluidsfreaks die van die dure installaties kopen met geluiden van de 0 tot 44khz nemen.

Die frequenties gaan nog véél hoger... en waarom???: DYNAMIEK! Die onhoorbare geluiden hoor je wellicht niet bewust, maar ze doen zeker weten wat met je...


kwaliteit maakt vanaf 128 niet uit. Dat gezeur dat die frequenties er uit zijn... Maakt geen donder uit. Die hoor je toch niet...

Laat je oren eens testen zou ik bijna zeggen (ik wil absoluut niet gaan katten hoor) of koop betere speakers! Zelfs een bitrate van 320 gaat mij na een tijdje luisteren al vermoeiend in de oren klinken.

Ik spreek dan natuurlijk voor mijzelf.... ;)
 
Origineel geplaatst door Slipperman
Kun uje beter mp3 nemen. Is veeel kleiner en kwaliteit maakt vanaf 128 niet uit. Dat gezeur dat die frequenties er uit zijn... Maakt geen donder uit. Die hoor je toch niet... Daar pest je meestal ook alleen je huisdieren mee die die frequenties wel kunnen horen. En volgens mij klinken ze niet aangenaam.

BRAAAAAAK! Er raakt niet alleen iets kwijt, het ALLER-ergste is dan er onduidelijk gerinkel bijkomt, net of iemand continu met een sleutelbos staat te rammelen. En je bassen worden zompig, de "tak+bom" wordt wat meer "wof". Misschien hoor jij het niet maar het is akelig vreselijk als je de lat wat meer richting hifi legt.

In de auto/met koptelefoon/op de PC etc etc etc is het misschien minder hoorbaar maar hifi is het zeker niet. Ik wil niet zover gaan als het duitse blad StereoPlay dat de 1e te testen Sony MiniDisc terugstuurde met de mededeling: "sorry, wij testen alleen hifi", maar horen doe je het echt wel... :geslaagd:
 
Nou ja, ik heb in ieder geval dikke kabels. En met een zilver opgedampt laagje erop. En bananenstekkers met een gouden dampje erop.
Kost misschien meer dan een gewone huis/tuin en keuken setup. Maar je gaat geen dure boxen kopen en dan op de bekabeling knibbelen. Net zo min dat ik geen slechte (goedkope) kabels van synth naar mengtafel heb. En dan zijn kabels van nog minder dan 1% van de kosten van de boxen niet iets waar je wakker van moet liggen.
 
Fuse, dat snap ik toch niet van dat opgedampte (dunne) laagje. Waarom gaat de stroom niet door het midden? Dat laagje is echt veel te dun om alles te vervoeren. Als bescherming tegen oxidatie: prima, verder zie ik de clou niet echt... :confused:
 
Origineel geplaatst door fuse
Nou ja, ik heb in ieder geval dikke kabels. En met een zilver opgedampt laagje erop. En bananenstekkers met een gouden dampje erop.

[Ultieme zeikmode aan]
ehm, het is niet opgedampt maar dmv chemische electrolyse.. :)
[Ultieme zeikmode off]

Kost misschien meer dan een gewone huis/tuin en keuken setup. Maar je gaat geen dure boxen kopen en dan op de bekabeling knibbelen. Net zo min dat ik geen slechte (goedkope) kabels van synth naar mengtafel heb. En dan zijn kabels van nog minder dan 1% van de kosten van de boxen niet iets waar je wakker van moet liggen. [/B]


http://www.monstercable.com/home_av/audio_cables/stereo_speakers_sigma.asp



:confused: ??
 
[Ultieme zeikmode aan]
ehm, het is niet opgedampt maar dmv chemische electrolyse.. :)
[Ultieme zeikmode off]

<winning mode>Uhhhh, electrolyse is ALTIJD chemisch.</winning mode>

Het "skin effect" is de oorzaak van het laagje zilver. Stroom gaat niet ALLEEN langs de rand, men zegt dat de lage frequenties door het midden gaan en de hogere liever langs de rand (skin). Staat in de FAQ op die site zie ik nu (lekker op tijd weer). Wat zegt men:

"This impedance forces those lower frequencies to arrive at their destiny (the speaker or amp) delayed."

De tonen komen "later" aan. Bij 100 meter kabel zijn dat nanosecondes, mensen! Er zullen marsmannetjes bestaan die dat horen maar die kunnen hier (nog) niet inloggen.

Er bestaan ook kabels met een pijltje erop (per ader, en tegengesteld). Ik vroeg dus aan de verkoper wat dat betekende. Dat is de richting van de stroom meneer. Jaja. Muziek is wisselspanning, meneer de verkoper. En rood is trouwens ook niet de + pool van de versterker. Hou op poep te praten. :stupid

Ik vermoed derhalve dat er veel verdiend wordt aan bla. Maar dat is in de softwarewereld ook zo, bankwereld ook, filmwereld, muziekw...
 
leuk.. toevallig ben ik op dit moment bezig met een high-end kabel te maken van tegen de 600 euro :D

je kan het beste in princiepe puur koper houden.
Zilver is net ietjes beter, maar te verwaarlozen.. met interlinks heb je er meer aan.

Over speakerkabels zijn de meningen nog verdeeld

Ik heb nog zitten luisteren naar de carbon (metaal loos) van VD HUL, ik vind het rommel.. omdat er gigantisch weerstand optreed. VERzilverde kabels zijn ook rommel. Waarom? Dat komt omdat electriciteit de snelste weg kiest. Het zou dus eerder door een zilver laage gaan dan door een koper laagje, aangezien het zilver dunner is krijg je dus een heel nadelig effect is dat et et hoog benadrukt, of theoretisch het laag laat zitten.

Buiten dat een kabel van koper is is het voornamelijk de constructie die het em doet. Je kan et op verschillende manieren doen

Er is altijd spraken van Weerstand, Capaciteit, en gevoeligheid van de kabel.

Twisten wordt vaak gedaan omdat het het goedkoopste is, en het beste effect geeft. echter een beter manier is vlechten, met name kimber kabels doen dat. Dit is de gulden middenweg tussen de 3 grote invloeden.

dan over het skin effect, dat treed op met te dikke aders.

teveel aders naast elkaar krijg je een ander rot effect. (ik ben vergeten hoe het heet)

daarom worden in duurdere kabels de aders apart ge-isoleerd. Hierover kan men ook nog wel wat dingen zeggen.

PVC / Teflon / C-37 lak

allemaal DI-electrum. Zoals je misschien met scheikunde/natuurkunde hebt gehad, hebben stoffen een capaciteit. Een van de laagste capaciteit houden de stoffen is Teflon, vadaar dat je dat wat vaker tegen komt :)

Capaciteit is heel vervelend, het geluid word hierdoor wat rommelig en onrustig (dat meot je horen, om de "audiofiele termen" te begrijpen. )

Het hangt zeker van je apparatuur af tot hoeverre deze details kan weegeen.

Audiokabel moet gewoon goed geleiden. Het zal je dus geen wereld van verschil opleveren.. dat zeker.
Het doet et em in de nuances van geluid.

Als "geluidsman" vind ik het belangrijk om te weten hoe er aan beide kanten geluisterd word.

naja.. als je wat eens zelf wilt maken hier iemand.. dan mail je me er maar over.

Je kan dit als onzin afschuiven.. dan doe je dat maar lekker .. maar ik weet dat et zo is (ik was er ook niet overtuigd van eerst)

Horen is geloven

buiten dat moet je niet vergeten dat als je hoort dat et goed is, dan is het ook goed.. (tenzij je beter hoort)
Tis net wetenschap (sterker nog .. dat is het ook :P )
 
Nou jongens technici, het is voor mij een interessante thread geworden hoor. Wel soms wat erg technisch voor mij. Maar dat is mijn gebrek :)

In mijn woonkamer heb ik gewoon koperkabel voor mijn speakers. Misschien wat te dik (ik geloof iets van 5 kwadraat), deze met dank aan gitaarwerk. Skineffect??? Wat doet dat eigenlijk? Ik vind wel dat het bij mij toch subliem klinkt.

Ik heb idd gehoord dat het mbt kabels vooral in het hoog uit zou moeten maken (zilverlaagje). Maar of het hoorbaar is? Misschien kan ik dan beter elektrostate tweeters nemen. Daarvan weet ik tenminste zeker dat het te horen is. Hoewel, het klinkt nu gewoon ´goed´, dus waarom zou ik?
En ruis? Als ik mijn versterker vol opendraai hoor ik nog nauwelijks ruis. En hard kan ´ie wel. Net als mijn speakers.

A propos, voor mijn audio heb ik wel van die gewone cheapo audiokabeltjes. Maakt het hier meer uit als ik daar wat dikkere/betere kabels voor aanschaf? Dat gaat trouwens niet bij alles, want aan mijn platenspeler zitten de kabels vast.

Bedankt voor jullie reacties en de leuke discussie. Eigenlijk hoort het op dit forum niet eens thuis. Maar ja............
 
tja.. als je voor de andere dingetjes toch goeie kabels wilt..
waarom dan niet de

4PR / 8PR van kimber? kost tegen de 18 euro de meter.. maar dan heb je kabel die vele andere "verslaat" (beetje rot woord om het zo te stellen)

ik denk dat dit het beste draad voor je speakers te krijgen is voor die prijs..

ik heb nu een verzilverde VD-HUL D-352 liggen (18 euro de meter kost ie standard) maar ik ben er neit echt tevreden over..
het zilver accentueerd het hoog.. (tenminste..zo beleef je het)

het heeft verder niet echt met ruis te maken.. maar met invloeden van EM straling / RF etc etc
met dat gevlochten gebeuren ben je er zo vanaf..
tnt-audio.com (dacht ik) staat hoe je zoiets van FTP((utp)netwerk) kabel kan maken..zeker leuk om dat zelf te doen..
kost een schijntje dan.

en anders moet je er meer geld uit aan willen geven.. ik wil dat persoonlijk niet echt.. en dat dure diung wat ik maak is niet omdat ik het beter wilt, maar eigenlijk gewoon om lekker bezig te zijn.. "spank my bottom and call me grandpa" maar zo ben ik gewoon ;)

verder voor de interlinks maak ik compleet van zilver en zwaarverzilverde spullen.. ik wil eens testen hoe dit word.

verwacht niet als je zoiets doet dat je met 50 euro klaar bent..
maar goed.. ik maak 1x dit soort dingen en vervang ze niet meer binnen de 20 jaar ;)

maar ik ben gewoon lomp.. net als dat ik nog geen muziek echt heb gemaakt (van mezelf) en wel voor 10.000 gulden op zen minst in men half gare studiootje heb zitten :frons: :(

gebrek aan inspiratie / druk hoofd
 
Dankjulliewel. Nu weet ik weer waarom in digitale technieken ipv analoge elektronica ben gaan leren. ;)

Maar ehm was goud nou wel of niet elektrolytisch aan te brengen? Of ging dat alleen met zoutzuur of zo.

En nu we toch aan het miereneuken zijn.

Die kabel van mij heeft tussen de twee (gedraaide) aders een metalen stripje lopen. En het enige wat ik kan bedenken is om parasitaire capaciteit en overspraak tegen te gaan. Maar het preciese weet ik er ook niet van.
 
Origineel geplaatst door fuse
Dankjulliewel. Nu weet ik weer waarom in digitale technieken ipv analoge elektronica ben gaan leren. ;)

Maar ehm was goud nou wel of niet elektrolytisch aan te brengen? Of ging dat alleen met zoutzuur of zo.

En nu we toch aan het miereneuken zijn.

Die kabel van mij heeft tussen de twee (gedraaide) aders een metalen stripje lopen. En het enige wat ik kan bedenken is om parasitaire capaciteit en overspraak tegen te gaan. Maar het preciese weet ik er ook niet van.
dat zou het hoogstwaarschijnlijk zijn..dan is het dus min of meer gevlochten..

puur koper draad gevlochten is ongeveer het beste wat je kan hebben (om het di-electrum erbuiten te laten)

dus dat is wel goed denk ik :)


btw fuse... Er licht een C-toets af van de evolution mk-125 (bij een vriend gebeurd, die wou em even lenen van me)
ik heb em nog niet open gemaakt, maar denk je dat ie zo terug te zetten is? :frons: :erm: :(
 
Jongens, die dure shit kabels met gouden randjes en Teflon tubing en titanium connectors in een zijden zakje is de grootste geldklopperij dat ik ooit heb gezien.. Maja, als je je zuurverdiende centjes daar aan uit wilt geven, ga je gang...

en dan die verhalen dat je als je een andere speaker kabel neemt in eens je een betere bass en mooier gedefineerde hoge tonen hoort, ja.. MY ASS

Arv
 
het schijnt trouwens dat je prima dikke coax-kabel voor je TV aansluiting als speaker kabels kan gebruiken..
 
Origineel geplaatst door Arveyman
Jongens, die dure shit kabels met gouden randjes en Teflon tubing en titanium connectors in een zijden zakje is de grootste geldklopperij dat ik ooit heb gezien.. Maja, als je je zuurverdiende centjes daar aan uit wilt geven, ga je gang...

en dan die verhalen dat je als je een andere speaker kabel neemt in eens je een betere bass en mooier gedefineerde hoge tonen hoort, ja.. MY ASS

Arv

Hahaha,.. ik ken dat :P
dat dacht ik eerst ook.. maar zoals ik al zij,..
het is voor de laatste details errin te horen..
die verschillen zijn niet veel..

zijde heeft helemaal geen nut btw :P

teflon wel.. (waarom worden dan in de goeie utp kabels Teflon isolatie gebruikt? )
en titanium geleid helemaal niet zo goed :P

het is inderdaad duur, daarom JUIST zelf maken.

Maar heb je uberhaupt weleens een echt goede set gehoord??
Grote verschillen kan je WEL horen tussen de "dropveters" (die dunne kabeltjes dan), verzilverd draad..
als je dat niet hoort,.. tja..dan weet ik et niet meer :P dan zou ik als ik jou was ook neit gaan masteren ;)

maar serieus... als je de kans hebt, ga gewoon eens luisteren op een goed set.. als je het wilt dan.

Zeker omdat ik altijd met geluid bezig ben wil ik toch ook gewoon weten wat welk goed is en niet. Bij opnemen is het allemaal minder erg, omdat je hoort wat er in gaat, hoor je,.. .wat er uit komt is veel precieser..

Zoals ik al zei : je mag het als onzin beschouwen, dat is het ook, als je kabel duurderis dan je set.. maar heeft alleen zin als je spul goed is en de laatste dingetjes ook nog wilt "verbeteren"

En ja, er is veel geldklopperij helaas aan :( daar irriteer ik me ook dood aan. Als je bijvoorbeeld ziet dat "Henno XTC" kabel.. (iemand van hifi.nl) ze handgemaakt voor 120 euro verkoopt met een van dezelfde "kwaliteit" voor 5000 verkoopt.. tja.. dat bewijst weer dat er veel geldklopperij in zit.

die 120 euro voor een set valt dan best mee :

pluggen : 4x20 euro (goed geisoleerde pluggen) = 80 euro
draad+afwerking : een krats
uurwerk : 6 uur = resterend denk ik.. dan noem ik het nog niet al te prijzig.
 
Origineel geplaatst door fuse
Maar ehm was goud nou wel of niet elektrolytisch aan te brengen? Of ging dat alleen met zoutzuur of zo.

Goud is evenals de meeste metalen aan te brengen door electrodepositie. Ha sterker nog op dit moment ben ik het aan het doen. :geslaagd: Op zich valt de viezigheid best mee maar het gebeurt toch het best in een lab.

nodig: 1 gram Hydrogen tetrachloroaurate(III) hydrate (goudchloride) = ongeveer E38 per gram
1 liter gedeioniseerd water
gelijkstroombron van 1 A 2 volt (batterij)
tegenelectrode. (dit is nog het lastigst, het liefst gebruik je puur platina omdat dat niet in oplossing gaat, of
goud dat evenredig oplost met het goud wat je deponeert)
misschien een paar druppeltjes zuur(azijnzuur,zoutzuur) als je geen mooie goudlaag krijgt.
en oh ja aan de tegenelctrode kan chloor onstaan, maar als je het buiten doet heb je daar ook geen last van :)
 
Origineel geplaatst door Gitaarwerk
En ja, er is veel geldklopperij helaas aan :( daar irriteer ik me ook dood aan. Als je bijvoorbeeld ziet dat "Henno XTC" kabel.. (iemand van hifi.nl) ze handgemaakt voor 120 euro verkoopt met een van dezelfde "kwaliteit" voor 5000 verkoopt.. tja.. dat bewijst weer dat er veel geldklopperij in zit.

Wel snel verdiend dan. Maar als iemand tevreden is met die kabel en d'r helemaal niet stil bij staat dattie belazerd is dan is het toch ook goed. Want we worden met z'n allen belazerd want alles maar dan ook alles wat je in de winkels koopt tegenwoordig is allemaal opgeklopte lucht. ;)
 
Origineel geplaatst door Backdrop
Goud is evenals de meeste metalen aan te brengen door electrodepositie. Ha sterker nog op dit moment ben ik het aan het doen. :geslaagd: Op zich valt de viezigheid best mee maar het gebeurt toch het best in een lab.

Sjemig wat stoer! ;)


He, ik heb nog een paar meter koperkabel liggen. Goed als ik een keer langskom en we samen even d'r een goudlaagje omheen bakken? 8o)
 
Back
Top