Laptop op de buhne

hangt er allemaal een beetje vanaf, niet?
bongra2.jpg
 
Maar hoe controleer je dat allemaal als je op dat moment niet in de buurt van de laptop staat? Ik ben bezig met een set te maken van een set waarin een mix zit van hardcore en metal. Wat heb ik dan op het podium:

- Poly 61
- Poly 800 (om mijn nek in bepaalde nummers)
- basgitaar
- scheurplank in de vorm van een Hello Kity Squier,
- Apple Powerbook
- klein mixert
- Guitar rig, de controller dan he

soms sta ik dan aan de rand van het podium en wil ik alles stoppen en starten vanaf die plek, hoe doe je dat dan? Wil het doen vanuit of mainstage of ableton live
 
Kun je niet iets met een midi pedaal en een lange midi kabel?

-C-

kom op zeg niet zo moeilijk Tritonnetje neerzetten..wat schemerlampjes erbij , en niks laptop maar gewoon een dubbo CD speler...met de voor geperste CD rommetjes. in de dieplader..stapelaar..
geen hond die het in de gaten heeft , in ieder geval niet de vrouwtjes..en daar gaat het toch om bij het muziek maken..OF NIE ....:kimono:

het is wel handig ZIE de bovenstaandse foto !! om flink te headbangen...:stupid

OF anders misschien...... die nieuwe Roland KEY-Gui-Tar erbij..JAAA DAT ZOU IK DOEN !!! HARTD CORE HE...nou dan, HIERR !!!


niet vergeten dan de stereo outs te bepluggen want zo val je weliswaar niet over de draden maar wel door de mand....
die CD roms laat je dan achter bij de geluidsman achter in de zaal bij de zaalmixert , heeft ie ook nog wat te doen..

Murc
 
That's the good life. Headbangen... Biertje erbij. Flaptop op een standaard... Je kan haast wachten op het moment dat de bierfles omvalt. Waar is de asbak met de berg dampende peuken?

Serieus. Er zijn meer dan genoeg bands die laptops op het podium gebruiken, niet alleen de house scene. Of is Duran Duran en Asia tegenwoordig ook house?

Voor de topicstarter: houd goed rekening met hoe je werken wilt. Voorbeeldjes van mijn kant:
  • MainStage laadt alle instrumenten tegelijk. Dit heeft voordelen als meteen kunnen wisselen van sounds (patches), maar ook nadelen. Veel geheugen, heel veel geheugen. Verder heeft Apple een grote steek laten vallen in mijn ogen door niet te kijken naar geladen channel strips, maar gewoon te laden wat het instrument is. Voorbeeld: ik gebruik in 3 nummers een piano. Dat is steeds dezelfde, en dus opgeslagen als een channel strip. Als MainStage had gekeken naar channel strips en of die al geladen waren zou mijn piano één keer zijn geladen. Nope.. Nu dus drie keer. Een ander probleem wat ik heb met MainStage is dat het soms niet de gevraagde patch kan vinden en dus eindigt op de eerste. Dat is wel lullig als je een zwaar metal nummer wilt spelen en een lief romantisch onderonsje krijgt tussen piano en strings. Dit is me drie keer gebeurt dus ben ik op zoek naar andere oplossingen. En dat brnegt ons bij:
  • Fluqe OnStage. Leuk programma, werkt heel simpel want het is eigenlijk niets anders dan een front end voor onderliggende projects. In mijn voorbeeld Logic, dus de eigenlijke problemen liggen meer in de beperkingen van de DAW die je gebruikt. Nadeel van Logic is de rare manier hoe hij omgaat met MIDI kanalen.
  • Audiofile Engineering Rax: Ook een leuk programma, en eigenlijk alles wat ik zoek ware het niet dat Rax niet rechtstreeks om kan gaan met Program Changes. Mijn A-70 houdt bij in "songs" wat de gebruikt programma's/banks zijn, dus op het moment dat ik een ander nummer kies krijgt Rax te horen ga naar B12/PC13. Dat snapt het dus niet. Als het enige wat je zoekt, Next Song en Previous Song is, dan zou ik zeer zeker eens kijken. Download wel de beta daar die uitgebreider is dan de huidige productie-versie.
  • Native Instruments Kore. Nog niet mee gespeeld, dus geen informatie hierover.
Andere programma's als Ableton ken ik alleen van naam, dus ook daar kan ik geen antwoord op geven.

Indien je vragen hebt over MainStage, geef maar een schreeuw.
 
Hey Viv Savage,

Thnx voor de info! Ik ben op dit moment druk bezig om alle sounds te maken die ik wil gaan gebruiken in MainStage. Tot op heden heb ik nog geen problemen ondervonden, behalve dan dat mijn CPU soms te hoog is... Heb je hier misschien nog een tip voor?

Grt. Arjo
 
Richard D. James en volgens mij Speedy j. staan ook alleen maar met een laptop op 't podium als ik me niet vergis :P (de enige die ik zo ff voor de geest kan halen)

Ben 't vercer met C738 eens.. 't ziet er wel beetje boring uit.
 
Hey Viv Savage,

Thnx voor de info! Ik ben op dit moment druk bezig om alle sounds te maken die ik wil gaan gebruiken in MainStage. Tot op heden heb ik nog geen problemen ondervonden, behalve dan dat mijn CPU soms te hoog is... Heb je hier misschien nog een tip voor?

Grt. Arjo
Hoeveel geheugen heb je? Wat voor softsynths gebruik je? De eeuwige afweging, samples moeten geladen worden en vreten geheugen, maar non-samples moeten berekend worden. Als je dus ingewikkelde instrumenten gebruikt dan kan je aardig wat geheugen in beslag gaan nemen.
Tips: Kijk of er overeenkomstige effecten zijn. Gebruik bijvoorbeeld niet een reverb op elk instrument, maar maak een channel strip aan met een generale reverb en gebruik die als een Send. Hetzelfde voor andere effecten die veel gebruikt worden (chorus, distortion, etc.).

Gooi channelstrips en songs weg als ze niet gebruikt worden. Simpel voorbeeld, een van de templates van Apple laadt een Gunzheng (spelling?). Hoe vaak gebruik je die in je set? Niet... Weg ermee, eet kostbaar geheugen, en ook al mute je de channel strip hij gaat toch berekend worden. Met andere woorden, kleed je Mainstage project uit to wat je nodig hebt en niet meer.

Zelf heb ik nog niet last gehad van CPU overloads, dus ben ik er niet heel diep op ingegaan. Ik moet tenslotte wel enigszins weten waar ik het over heb.;)
 
Je kan kijken op de site van kraftwerk, hun vermelden volgens mij ook waarmee ze werken en dat is voor zover ik me kan herinneren een laptop (ook HP toevallig) en een paar doepfer spullen thats it.

Detail misschien maar tenzij ze van sponsor veranderd zijn, zijn het Sony VAIO's.
 
Ik had begrepen dat de CPU met de snelheid van je comp te maken had.. Maar desalniettemin is de tip met een aparte reverb al wel erg goed! Daar had ik nog niet aan gedacht.. Ik zal daar eens mee gaan experimenteren..

Voor de rest werkt (voor wat ik doe) helemaal te gek!

@Nerve,

ik zal eens gaan googlen op kraftwerk! Thnx!
 
Ik had begrepen dat de CPU met de snelheid van je comp te maken had.. Maar desalniettemin is de tip met een aparte reverb al wel erg goed! Daar had ik nog niet aan gedacht.. Ik zal daar eens mee gaan experimenteren..
In principe heeft alles te maken met de computer. Hoe meer geheugen, hoe meer je kan laden en dus hoe meer vrijheid je hebt. Een snellere processor levert snellere antwoorden en dat kan fijn zijn als je van die solos speelt die sneller dan het licht zijn. Net als alle andere "dood-doeners", als minimale schijfsnelheid 7200 rpm.

Een andere tip die ik voor je heb heeft meer te maken met de algehele opbouw van je project. Als je tevreden bent over een bepaalde channelstrip sla hem dan op. Op deze manier kan je heel simpel de instellingen overplaatsen naar een andere channel strip in een ander nummer. Wat ik ook altijd doe is de patch opslaan in de onderliggende AU. Op die manier heb ik meteen een soort van basis instelling voor me. Heb ik een nieuw nummer met een Rhodes nodig? Simpel, laad de channelstrip die al eerder gebruikt is. Niet wat je zoekt? Maak een nieuwe strip, kies de Rhodes AU (in mijn geval NI Elektrik Piano), laad de opgeslagen patch en ga knoeien met het geluid. Bevalt het? Opslaan. Deze werkwijze heeft al veel tijd gescheeld bij het zoeken naar geluiden voor nieuwe nummers en het spelen met OnStage en Rax.

Voor de rest werkt (voor wat ik doe) helemaal te gek!
Cool :)
 
Zo, ik heb de eerste 9 optredens met MainStage erop zitten, en het bevalt super! Ik vind het wel een aanrader. Heb nu geen zwaar rack meer met modules en ander spul :)!
 
Zo, ik heb de eerste 9 optredens met MainStage erop zitten, en het bevalt super! Ik vind het wel een aanrader. Heb nu geen zwaar rack meer met modules en ander spul :)!
En dat is precies de reden voor mij ook. Was in het weekend nog de geschiedenis aan het overpeinzen. Hoe anders alles is geworden. Mijn synth geschiedenis begon in de jaren '80, dus veel toetsenborden. Op het podium staan met 6 van die bakken, ziet er gaaf uit, maar werkt toch wat minder vanuit het oogpunt van logistiek.
In de jaren '90 werd alles kleiner omdat ik langzaamaan alles verving voor 19"-spul. En nu,... In de jaren '00, weer alles vervangen voor de kracht van computers. Benieuwd wat er in het volgende decenniumm te gebeuren staat.
 
Zo heb ik een keer bij een VNV NATION concert het voorprogramma SOMAMAN gezien. Die #*&^%!! stond met een keyboard 1 knop in te duwen en met z'n andere hand in de lucht te zwaaien. En die vinger verplaatste zich geeneen keer in 40 minuten. Het was jammer dat het bier in plastic bekers werd geschonken anders had hij een fles naar z'n hoofd gekregen.
 
Zo heb ik een keer bij een VNV NATION concert het voorprogramma SOMAMAN gezien. Die #*&^%!! stond met een keyboard 1 knop in te duwen en met z'n andere hand in de lucht te zwaaien. En die vinger verplaatste zich geeneen keer in 40 minuten. Het was jammer dat het bier in plastic bekers werd geschonken anders had hij een fles naar z'n hoofd gekregen.
Hij gebruikte vast die gloednieuwe Yamaha MP3 synth, met allemaal mooie knopjes die licht geven en alleen een werkende play/stop knop voor de .mp3 speler.

Sorry, maar dat zijn geen muzikanten in mijn ogen. Net als die Gothic metal toetsenisten die 50 lagen strijkers uit hun sequencer laten komen en een heel simpel lijntje zelf spelen.
 
Neem je je printer ook mee live?

Ik blijf dr bij, geen tekstverwerker op het podium. Het is een ontzettende sufkutterige aanblik om iemand apathisch met zn mond halfopen in het spookachtige licht van zn laptopscherm vaagjes mee te zien knikken op muziek. Het lijkt of je je mail zit te checken met winamp dr bij.
Dit soort 'acts' zijn ronduit slaapverwekkend.

-C-

Zie Surgeon... of alle andere debiele DISAbleton gebruikers. Maar dit was 'n andere discussie.
 
Als éénpitter ben ik gewoon afhankelijk van die laptop. Het beeld van iemand die met/achter een laptop werkt is inmiddels ook wel ingeburgerd, so who cares. Ik sta ook geboekt als 'live'-act en moet daarin soms concessies doen. Niet alles is live, klaar. Overigens respect voor iedereen die met meer apparatuur ook meer kan (bijv. legowelt).
Is het de organisator overigens kwalijk te nemen als hij een of meerdere artiesten als 'live' wil doen overkomen? Het staat natuurlijk leuker op een poster naast de zoveelste dj-naam. Het feit dat je als act ook delen zélf meespeelt/zingt met je EIGEN muziek maakt het m.i. ook wel interessanter als het mixen van platen. En ik verwacht ook een beetje van het publiek voor de muziek te gaan.
 
Puntje bij paaltje: Het merendeel van het publiek interesseert het geen bal of je er met een laptop staat of met vier analoge synthesizers, een hardware sequencer en een 808. Dat zijn alleen (wij) de puristen. Feit is dat je tegenwoordig (2009 dus) met een laptop ook kan optreden. En wat is dan live? In de jaren 80 stonden elektronische acts met een taperecorder op het podium. Nu doe je dat met een laptop. Boeien.
 
En vindt je het op Play drukken bij een taperecorder dan live? Ik niet. Ik heb niets tegen een laptop gebruiken, ik heb wel iets tegen een bandje draaien en zeggen dat het live is. Of heet een film tegenwoordig ook al theater?
 
Back
Top