Draaitafels gaan wel aan, maar willen niet meer draaien

kobuz

Ouwe rot
Lid sinds
11 oktober 2012
Berichten
3.317
Locatie
Eindhoven
Hopelijk kunnen de doehetzelfders en reparateurs hier ook mee helpen. Gaat niet om een synth, maar staat ook in menig studio: twee draaitafels.

Het gaat om twee Synq x-trm1 draaitafels van en vriend van me. Een type dat vroeg ook wel bekend stond als de superOEM die door verschillende fabrikanten werd uitgebracht, zo heb ik zelf de Akiyama Acura's. Anyway...

Die van die maat van me doen het na een jaar ALLEBEI niet meer. Ze gaan we aan (ledjes), maar willen niet meer draaien. Dit is wat hij er over zegt:

Synq x-trm1 draaitafels die wel aan gaan, maar het platteau wil niet draaien. Vrij daaien lukt wel.
Zijn iets meer dan een jaar geleden voor het laatst aan geweest en is daarna niet meer aangekomen. Nu werken beide dus niet.

Condensatoren gecontroleerd en daar is geen blow out te vinden.
Op alle PCBs staat zowel 12v als 5v.
Signaalpad is te volgen vanaf de twee start/stop knop tot aan motor PCB en dit traject werkt. Daarna niet meer te volgen zonder schema's

Als iemand heeeeeel toevallig het euvel kent of een tip heeft om hierop verder te onderzoeken hoor ik het graag :)
 

Attachments

  • WhatsApp Image 2024-02-19 at 21.44.46.jpeg
    WhatsApp Image 2024-02-19 at 21.44.46.jpeg
    151,1 KB · Bekeken: 71
  • WhatsApp Image 2024-02-22 at 15.14.49.jpeg
    WhatsApp Image 2024-02-22 at 15.14.49.jpeg
    98,8 KB · Bekeken: 44
  • WhatsApp Image 2024-02-22 at 15.15.02.jpeg
    WhatsApp Image 2024-02-22 at 15.15.02.jpeg
    218,8 KB · Bekeken: 44
  • WhatsApp Image 2024-02-22 at 15.15.04 (1).jpeg
    WhatsApp Image 2024-02-22 at 15.15.04 (1).jpeg
    207,9 KB · Bekeken: 43
  • WhatsApp Image 2024-02-22 at 15.15.04.jpeg
    WhatsApp Image 2024-02-22 at 15.15.04.jpeg
    214,4 KB · Bekeken: 44
Twee plaatjes van een nieuwe motor pcb, mocht iemand daar wat aan af kunnen lijden
 

Attachments

  • WhatsApp Image 2024-02-22 at 15.12.04 (1).jpeg
    WhatsApp Image 2024-02-22 at 15.12.04 (1).jpeg
    188,8 KB · Bekeken: 20
  • WhatsApp Image 2024-02-22 at 15.12.04.jpeg
    WhatsApp Image 2024-02-22 at 15.12.04.jpeg
    126,2 KB · Bekeken: 27
Die kon hij niet vinden, maar inmiddels wel. Dus hij kan zelf iig ook wat dieper erin duiken, maar dan nog zijn tips welkom :)
 

Attachments

  • Kopie von RP-6000 MK6 LTD - black.pdf
    2,3 MB · Bekeken: 27
Aboutdj.nl kon niet stoppen met ze te eren… zelfs de sl1200 was verdoemd tot vuilbak vs de superOEM. Benieuwd wat t euvel is en laat zeker weten als t verholpen is
 
Haha, ik was er waarschijnlijk een van op aboutdj. Die van mij draaien nog top :). Eerlijk is eerlijk, voor het beeld zou ik ze best om willen ruilen voor twee mooie sletjes ;)
 
ik heb ook mijn sletjes nog. 1 daarvan heeft een liquid damper en een dl103 element om muziek te luisteren.

moeilijk om tips te geven. ik had een aantal jaar terug een vestax pdx3000 gekocht die gesloopt aankwam.
heb toen wel de psu gerecapped.

check de connectoren, oxidatie
breuk in de soldeer verbindingen.
 
Zit t draaimechaniek niet gewoon vast? Heb je al geprobeerd om het draaiende pinnetje ff te helpen met een tangetje en m even een zetje/beginnetje te geven? Wellicht is t gewoon ff te stroef (door stof, haren weet ik veel welke troep er in kan komen te zitten), en komt ie met wat hulp weer op gang (bang -met die sletjes weet je t nooit hè? )
 
Te stroef om te starten lijkt me heel sterk, zo'n super OEM heeft wel wat koppel en TS zegt dat het plateau vrij kan draaien.

Wat je wél kan proberen is hem na aanzetten (wanneer hij dus zou moeten draaien maar niet draait) even een zetje te geven en te kijken of hij dan wel zelfstandig blijft verder draaien. Niet omwille van mechanische redenen, maar omdat hij misschien een probleem in zijn lock circuit heeft waardoor hij niet durft starten maar eens in beweging wel een lock vindt.
 
Caps zijn inderdaad niet geploft, binnenwerk ziet er nog allemaal heel netjes en clean uit. Gaaf ook om te zien dat de direct drive analoog gebeurt met de transistors, of (mos)fets, kan het typenr. niet zien.
Het enige wat ik je zover kan aanraden is om alle interne connectoren even los te halen en opnieuw terug te zetten voor zover mogelijk, wellicht zijn die iets gecorrodeerd met de tijd. Maar vaag dat beide draaitafels hetzelfde issue lijken te hebben. Ik heb verder geen tips.
 
Misschien gewoon de start/stop knop die lam is?
 
En een condensator hoeft er ook niet stuk uit te zien om stuk te zijn. Los van alle andere componenten die het kunnen begeven hebben, of slechte soldeerverbindingen, of aliens...
 
Misschien gewoon de start/stop knop die lam is?
Hehe, zitten twee koppen op per tafel, als die alle vier lam zijn geworden in een jaar zonder gebruik moeten het wel aliens zijn :D

Voor de rest, iedereen bedankt voor de tips, kom er weer op terug als hij eea geprobeerd heeft :)
 
Ok, hij is met de service manual verder gaan zoeken en ergens zijn ze wonderlijk gefixt...

De eerste:
Net nog eens verder gemeten. Het lijkt er op dat de juiste voeding op de motor komt te staan (alle drie de aanstuurdraden veranderen van voltage als ik op start druk).

Dan kan het dus de motor zijn of het plateau. Aangezien het plateau een gedeelte van de motor bevat.
...
...
Oké…. Wtf ineens wil hij weer

En d'n tweede:
Met de ander net hetzelfde. Meten en maar niks willen doen. Maak ik per ongeluk kortsluiting en pats hij draait weer
...
...
ik wilde meten maar raakt per ongeluk de + en - van een circuit tegelijk.... En paf de motor wil draaien

Hartstikke fijn dat ze nu werken. Mocht iemand een idee hebben wat er nu gebeurd kan zijn... omdat het bij allebei was, kan het zijn dat er condensatoren volledig leeg waren en een soort van herrijzenis hebben gekregen tijdens het testen?
 
heb je niets gedaan?

dat zou kunnen. dan is het denk ik wel belangrijk om te recappen. iig die paar psu caps.
 
Goed om te lezen. Over het hoe en waarom... het enige dat ik mij kan voorstellen is het volgende:
Diodes, transistoren, (mos)fets en andere halfgeleiders hebben over het algemeen minimaal 0,7 Volt thresholdspanning nodig om het element te kunnen laten geleiden en hun functie te laten vervullen. De direct drive werkt met een zooi van die dingen, en met de algemene stroomtoevoer was niks mis.
Dan zal er inderdaad een condensator (of meerdere) niet genoeg elektrisch veld en dus lading hebben kunnen opbouwen om boven de minimale thresholdspanning uit te komen en door te geven. Hoe dat kan is voor mij enkel theorie, maar ik kan mij zo voorstellen dat door het lange niet-gebruiken van het systeem in een condensator of tussen condensatoren onderling een equilibrium van het elektrische veld zich heeft opgebouwd, ofwel: een opbouw van statische lading, maar dan waar de negatieve en positieve elektronen niet op de plek zaten waar ze thuishoren, en dus geleiding van een stroom blokkeerden.
Dan is het zeer plausibel dat dat via een sluiting kon worden ontdaan, en er weer een goed spanningsverschil tussen anode-cathode mogelijk was om het ding weer te laten functioneren. Het aanraken van de polen of de banen op de print, zou dus ook prima kunnen hebben geholpen om van die statische lading af te komen en de boel weer te laten werken. Just my 2 cents... ;)
 
Back
Top