"De algemene analoge summing"-thread

Wat betreft de Tla A4... idd heb ik die getest en vond hem tov mijn eigen tafel de definitie wat wegnemen, niet veel maar wel wat. Deze ervaring heb ik ook met de Tla A1 die ik zelf in m'n rack heb hangen. Dat neemt niet weg dat ie niet lekker klinkt.

Welke tafel heb je?
 
166dB voor één enkel geluid aan output is meer dan zat! Theoretische 1440 dB voor een hele mix kun je daar helemaal niet mee vergelijken. Je zegt eigenlijk dat 166dB voor een enkel geluid niet goed genoeg is, maar dat verschil moeten we wel kunnen horen via een apparaat wat zelf maximaal 166dB is? Dat is natuurlijk een beetje vreemd.

Die "1440 dB" is een zeer theoretische bitdiepte / detail die een moderne DAW kan hebben, en heeft gewoon geen donder te maken met de dB's aan headroom die een analoge mixer heeft. Een analoge mixer mixt in principe tot op atomair niveau precies zowel qua "bitdiepte" als met "frequentie". Honderd miljoen miljard dB ;)

Wat ik wel niet helemaal volg is dat het met een speciale nieuw aan te schaffen component moet gebeuren, terwijl je met een leuke analoge mixer die niet zo heel veel geld meer hoeft te kosten tegenwoordig als je een beetje rondsnuffelt er gratis bussen, EQ's en sends bij krijgt!

Wat mij steekt aan het verhaal is dat er dB's met dB's vergeleken worden die niet vergeleken kunnen worden. Is een 200 Watt speaker beter dan een 50 Watt speaker? Kijk maar naar Klipschorn bijvoorbeeld. Maar anders heb ik nog wel een paar speakers over, er stonden vijf paar op de bestellijst en ik heb er zes in mijn busje liggen, en het is zonde om die nou maar weer braaf mee terug te nemen..... }:|
 
Ik denk dat dit youtube filmpje van de AES wel interessant is voor de meeste mensen hier:



Vanaf ongeveer 55:00 zie je wat leuke testjes die een goed perspectief laten zien over of
signaal niveau nu wel of niet kritisch is bij een DAW...
 
Laatst gewijzigd:
Alle theorieen en berekeningen zeggen mijn oren niet zoveel.
Ik heb zelf een analoge summing box gebouwd, 5x stereo in en 5x mono in.
Met het A-B en tussen ITB en mijn summer vinden mijn oren het fijner om naar de OTB summing te luisteren.
Er is meer diepte en ook het hoog is mooier, weet dat dit als subjectief kan worden beschouwd omdat je de 40 dB gain verlies moet compenseren met een mic pre amp.

Willem.
 
ik heb momenteel een Neve 8816 te koop...dat komt niet omdat ie niet praktisch of goed is,maar omdat ik met mijn muziek (hardcore) gewoon niet zoveel stemmen gebruik en ook het effect van de kleuring dan te subtiel is...

als je werkt met analoge outboard is een summing mixer dé oplossing...niet alleen kun je makkelijk alles integreren,maar ook heb je meteen een monitor controller,een koptelefoonversterker,plus aansluitmogelijkheden voor spullen als dj-sets en ander spul waar je geen inputs van je converters aan wilt opofferen...

verder heb je hands-on controle over je levels,kun je makkelijk ff tracks solo-en of muten zonder weer je muis te gebruiken,heb je een talkback sectie tot je beschikking etc.

het is een mythe dat je met een summer meteen beter klinkende mixes maakt (net zoals dat het geval is met software als Slate VCC trouwens)...het is maar hoe je het gebruikt en wat jij lekkerder vind werken...

feit is wel dat als je al goede hardware hebt,je die zonder ad/da kunt inserten in je signaal...en als je zo werkt ga je met een summer echt wel het verschil horen...

het is ook een keuze : een goede summing mixer kost meer dan 2000 euro...maar goede converters ook...ga je dan die duizenden euros spenderen aan converters om je outboard te kunnen integreren,of aan een summer zodat je nog een beetje dat analoog mixen gevoel houdt...
 
Back
Top