beste fm-synth ooit?

Mijn dx200 klinkt iig een stuk slapper dan me tx81z of dx 100.

Dat is sowieso een verschil tussen 4-ops en 6-ops en heeft te maken met level scaling :).
 
ah okay een DX200 klinkt niet zo hard en stevig als een DX7-I/II?

Lijkt me wel een leuk ding, zeker i.c.m. met die realtime controllers en multimode filter, om een met FM synthese te prutsen. Ding iet er behoorlijk tweakbaar uit iig.

Ik heb alle soorten synthese behalve egte FM-synthese zoals de DX7 series etc...
 
Ik heb zelf een DX200 en een DX7 mk2 gehad vond de DX7 toch wel rauwer en krachtiger klinken dan de 200. De 200 vond ik ieler qua klank.

In eerste instantie lijkt de DX200 heel goed programmeerbaar en dat is hij ook tot op zekere hoogte. Het nadeel van de DX200 vind ik voornamelijk dat je het echte FM-programmeren enkel met behulp van een editor kunt doen. De knoppen op het apparaat zelf zijn voornamelijk voor het subtractieve gedeelte van de synth (filtertje en dergelijke).
 
Alesis Fusion heeft ook FM had ik eens gelezen.
Hoe die klinkt weet ik niet maar is wel een van de laatste synths met FM.

Ja de Fusion heeft o.a. 6-op fm synthese met vrij programmeerbare algorithmes en hele goeie filters.

Errug goed! Ik heb al verschillende sounds uit mijn V-50 kunnen overprogrammeren, klinkt precies zo!!
 
De Korg DS-8 is de meest ondergewaarde FM synth!

De Korg DS-8 is de meest ondergewaarde FM synth!

Mijn favourite FM synth is de Korg DS-8!

Toen de Korg DS-8 ergens in 1988 op de markt kwam, heb ik deze na maanden lang brochures bestudeerd te hebben gekocht.

Ongeveer 12 jaar geleden heb ik de DS-8 verkocht omdat ik weer eens iets nieuws wilde hebben; volgens mij heb ik toen de Yamaha AN-1x gekocht als ik het goed heb.

Ik heb al jarenlang de Yamaha AN-1x, de Yamaha CS-1x, een Akai VX-600 en een Akai AX-60 en sinds een paar jaar de MFB Synth II en de Creamware Prodyssed, maar miste toch dat specifieke geluid van een FM Synth.

De DX-100 die ik al weer enkele jaren geleden had gekocht, vond ik persoonlijk niet een goed alternatief voor de DS-8, ondanks dat het een 100% FM Synth was. Ik miste de bijzondere interfeace die Korg zelf had bedacht en toegepast op de DS-8.

Twee maanden geleden dook er eentje op Marktplaats op en die heb ik kunnen kopen voor € 175,- compleet met handleiding en zo goed als nieuw; er zat geen krasje of vlekje op en de originele geluiden zaten er ook nog in.

De Korg DS-8 is volgens mij vrij zeldzaam in Nederland en ook niet echt populair geworden en dat is onterecht; de DS-8 is een van de vele ondergewaarde synths.

Zowel wat klank en wat gebruikersgemak is dit denk ik een van de betere FM synths; ondanks het feit dat het maar een 4-operator FM synth is, klinkt hij vol en soms bijna warm zonder digitale ruis.
De ingebouwde digitale delay laat hem nog mooier klinken; je kan met de modulatie delay behalve gewone delay en doubling effecten ook chorus en flanger effecten instellen.

De gebruikersinterface van de DS-8 is een geniale oplossing voor het programmeren van FM synths.

Je gebruikt géén operators maar oscillators met vier golfvormen, waarvan je het spectrum in acht stappen kan veranderen en ook ringmodulatie voor beide oscillators kan instellen in drie stappen.
Met een limiter kan je bepalen of het spectrum begrenst wordt of tot in het witte ruis gebied traploos doorloopt. Met de XMOD kan je ook nog oscillator 2 moduleren met het geluid van oscillator 1.

Met de DS-8 kan je de meest bijzarre en subtiele geluiden maken, zowel muzikaal als atonaal. Het is geluid is in ieder geval met geen andere synth dan een FM synth te maken en te vergelijken.

Ik ben dan ook reuze benieuwd of er nog meer gebruikers van een Korg DS-8 zijn of geweest en wat hun mening over deze synth is.
 
Laatst gewijzigd:
Ik heb eens voor de gein een trackie gemaakt met enkel de Yamaha SY77 en de beats van Logic Ultrabeat. Het is een totaal van 12 audiosporen en hier en daar een reverbje en wat delay. Geen distortion/bit crushers gebruikt.

Alle klanken heb ik zelf op de SY77 geprogrammeerd.
 

Attachments

  • SY77 Showcase SF.mp3
    3,5 MB · Bekeken: 55
Mijn stem voor beste FM-synth gaat naar de FS1r, al heb ik niet alle FM synths gehoord die ooit gemaakt zijn. Maar ik heb er zelf een, die heb ik al bijna 10 jaar en ik vind hem nog steeds geweldig ook al heb ik er destijds de hoofdprijs voor betaald.

Tip voor andere eigenaars: naast de officiele SoundDiver editor zijn er nog wat freeware editors en daarmee is het een stuk makkelijker werken dan vanaf de frontend te pielen met die kleine kolereknopjes. Want zo fijn als 'ie klinkt, zo KUT is hij met bedienen.
 
Tip voor andere eigenaars: naast de officiele SoundDiver editor zijn er nog wat freeware editors en daarmee is het een stuk makkelijker werken dan vanaf de frontend te pielen met die kleine kolereknopjes. Want zo fijn als 'ie klinkt, zo KUT is hij met bedienen.

Werd die specifieke Sounddiver editor voor de FS1r destijds meegeleverd bij de module? Ik heb de mijne gebruikt gekocht en heb die editor er helaas niet bij gekregen...:engel:
 
oww ja ik ook niet, maar dat is een typisch DX7 geluid,

of de baslijn uit Headhunter van Front 242...
 
laat maar eens een mooie Rhodes horen daaruit dan

oww ja ik ook niet, maar dat is een typisch DX7 geluid,

of de baslijn uit Headhunter van Front 242...

Het zou in principe wel moeten kunnen met 4 fm oscilators en 2 oscilators met fm en am inputs.
Maar goed het is een vrij instabiele machine dus daarom mischien geen winnaar.
Of toch wel......
 
Back
Top