beste fm-synth ooit?

De FS1r is, naast m'n beide VX-600's, de enige synth waarvan ik spijt heb dat ik 'm weg heb gedaan. Ongelofelijk diepe bak, al is het - Yamaha eigen - onbegrijpelijk dat ze er nooit een machine met een fatsoenlijke IF van hebben gemaakt. Een keys versie met meer knoppen was een echte classic geworden denk ik...
PS: 154, mucho respect voor jouw diepe album op Delsin (imo het beste dat daar is verschenen), luister ik nog zeer regelmatig!
 
Die zou dan wellicht meer knoppen dan toetsen krijgen als je een beetje handson aan de slag wil met zon FS1R. De midi quest editor is tot nu toe wellicht de beste optie, maar dat is weer onbruikbaar met Logic..(ander topic, zit me wel hoog. Midiquest moet aan de au!)
 
Ik hou het maar op een TX-816 of een SY99 wat betreft de beste
en als het om het uiterlijk gaat dan de DX-1 :)
 
Naast terugkijken, kunnen we ons ook afvragen of er ooit nog nieuwe dedicated FM machines op de markt gaan komen (dus geen VD bakken)...een fs2r wellicht (met sample memory)...
 
ik weet niet of yamaha nog zo bezig is in het ondersteunen van fm..

wel die dx7 -chips, maar voor de rest?
 
Als ik het goed heb, is het nu vrij voor een ieder om FM synths te maken(?)
 
dacht dat yamaha toch tijdje patent had op fm hoor ; meende dat kurzweil dat heeft willen integreren in de kseries maar dat dat dan niet mocht van yamaha
 
Klopt, niemand heeft je ooit kunnen verbieden om FM zelf te maken mbv een modulairtje.
Yamaha heeft echter tot een zeker moment patent gehad op het commercieel bouwen en exploiteren van FM synths.Zo is het mij iig altijd verteld door oa Ernst Bonis.
 
Yamaha heeft des tijds het idee op gedaan door de Buchla 100.
Ze hebben toen een universiteits muziekafdeling flink gesubsidieer om deze synth te onderzoeken en zo zelf met fm aan de gang te gaan.
 
Nou, dat is niet helemaal waar.
Weliswaar kon op (o.a.) op de Buchla 100 gebruik worden gemaakt van FM-synthese, maar alles wijst erop dat John Chowning zelf (los van Buchla) dé (vorm van) FM synthese heeft ontwikkeld (en gepatenteerd voor Stanford) die Yamaha later in licentie heeft genomen.
Dit patent gaat overigens niet zozeer over het 'idee' FM-synthese, maar de specifieke manier waarmee consistente en (let op!) harmonische resultaten te behalen zijn. Grappig genoeg gaat het eigenlijk niet eens over frequentiemodulatie, maar fasemodulatie.
Meer info: http://en.wikipedia.org/wiki/Frequency_modulation_synthesis

Yamaha kwam er trouwens pas laat bij, in eerste instantie had er vrijwel *niemand* interesse. Hammond werd bijv. door Chowning benaderd, en die wezen het idee af. Pas in latere instantie (en toen Stanford nota bene de afdeling van Chowning wilde sluiten!) kwam Yamaha nog een keer over de brug, na veel aandringen van een medewerker die overtuigd was geraakt.
Bij Yamaha waren ze overigens al wel langer bezig met digitale synthese, en dat was (wegens reproduceerbaarheid en stabiliteit) een absolute vereiste voor effectief gebruik van FM-synthese. Juist met de technologie van Yamaha kon het patent van Chowning goed worden ingezet, waardoor op een zeer goedkope manier (toenertijd spraakmakende) resultaten verkregen konden worden.

Yamaha heeft Stanford nog stevig betaald voor een exclusieve licentie van het patent, en Chowning was gelukkig zo slim geweest om het patent 'goed' te claimen, waardoor er ook het nodige zijn kant op is gekomen. Al was het alleen al dat Stanford (om zijn inderhaast teruggedraaide ontslag een beetje goed te maken) een superluxe nieuwe faculteit voor zijn afdeling liet bouwen...

Het patent is trouwens in 1995 verstreken.

Paar linkjes:
http://www.harmony-central.com/Computer/synth-history.html
http://www.csun.edu/~dwh50750/Classes/MUS191/Emusic_readings/ECenturyPartIII.html
 
Laatst gewijzigd:
Ik zou voor een SY77/99 of TG77. Vergeet het ROM gedeelte want dat klinkt zo gedateerd.

Ik heb zowel een SY77 als een SY99. Deze laatste heeft een uitgebreidere EFX processor aan boord waardoor het laag wel wat meer geboost wordt ten opzichte van de SY77. Ik heb de SY99 een poosje geleden aan Synth.nl meegegeven.

Het mooie van de SY77 is dat er een resonantie met low en high pass filters opzitten. Er zijn 2 filters die je achter elkaar kunt plaatsen voor band pass.

De SY77 heeft een heel mooi en diep laag. Tevens is deze synth redelijk te programmeren, en een stuk makkelijker dan de DX7's.

Een ander belangrijk verschil is de opbouw van de operators. Ook 6 operators net als de DX7, maar met een keuze van 16 golfvormen in plaats van alleen de sinus golf van de DX7. Juist door die verschillende golfvormen kun je hele vette klanken maken. Mede door het filter en de EFX. Dit geldt overigens ook voor de SY99.
 
Grappig genoeg gaat het eigenlijk niet eens over frequentiemodulatie, maar fasemodulatie.

Nu heb ik begrepen dat Yamaha FM synths soms (alle ?) stiekem PM-ers zijn (link):
In fact, the FS1R doesn't use frequency modulation (FM), even if Yamaha states so. Instead it uses phase modulation (PM). This has a few advantages over FM (the average pitch of the tone isn't affected), but sounds equal to FM...
 
Heel leuke fm synths zijn de sy99/77/tg77 en de yamaha v50.
De V50 mag dan wel maar 4op zijn, omdat ie multitimbraal (+detune), meerdere golfvormen, effecten, etc, is ie veel beter dan je zou vermoeden.:W

groetjes

Vic
 
Maar om het gelijk de beste fm synth daarom te noemen ?
Maar...omdat ze redelijk zeldzaam zijn ................... De BESTE !! :duivels:


nee, dat zeg jij omdat je er toevallig zelf 1 hebt :engel:
 
En de korg DS-8 die schijnt makkelijker te bedienen te zijn. Maar dat heb ik alleen van hear/say, dus kan er verder niet zoveel over vertellen.
 
Alesis Fusion heeft ook FM had ik eens gelezen.
Hoe die klinkt weet ik niet maar is wel een van de laatste synths met FM.
 
Back
Top