Nou, dat is niet helemaal waar.
Weliswaar kon op (o.a.) op de Buchla 100 gebruik worden gemaakt van FM-synthese, maar alles wijst erop dat John Chowning zelf (los van Buchla) dé (vorm van) FM synthese heeft ontwikkeld (en gepatenteerd voor Stanford) die Yamaha later in licentie heeft genomen.
Dit patent gaat overigens niet zozeer over het 'idee' FM-synthese, maar de specifieke manier waarmee consistente en (let op!) harmonische resultaten te behalen zijn. Grappig genoeg gaat het eigenlijk niet eens over frequentiemodulatie, maar fasemodulatie.
Meer info: http://en.wikipedia.org/wiki/Frequency_modulation_synthesis
Yamaha kwam er trouwens pas laat bij, in eerste instantie had er vrijwel *niemand* interesse. Hammond werd bijv. door Chowning benaderd, en die wezen het idee af. Pas in latere instantie (en toen Stanford nota bene de afdeling van Chowning wilde sluiten!) kwam Yamaha nog een keer over de brug, na veel aandringen van een medewerker die overtuigd was geraakt.
Bij Yamaha waren ze overigens al wel langer bezig met digitale synthese, en dat was (wegens reproduceerbaarheid en stabiliteit) een absolute vereiste voor effectief gebruik van FM-synthese. Juist met de technologie van Yamaha kon het patent van Chowning goed worden ingezet, waardoor op een zeer goedkope manier (toenertijd spraakmakende) resultaten verkregen konden worden.
Yamaha heeft Stanford nog stevig betaald voor een exclusieve licentie van het patent, en Chowning was gelukkig zo slim geweest om het patent 'goed' te claimen, waardoor er ook het nodige zijn kant op is gekomen. Al was het alleen al dat Stanford (om zijn inderhaast teruggedraaide ontslag een beetje goed te maken) een superluxe nieuwe faculteit voor zijn afdeling liet bouwen...
Het patent is trouwens in 1995 verstreken.
Paar linkjes:
http://www.harmony-central.com/Computer/synth-history.html
http://www.csun.edu/~dwh50750/Classes/MUS191/Emusic_readings/ECenturyPartIII.html