Even offtopic:
Wel, ik snap best de noodzaak voor een standaard.. maar de resolutie is nog altijd 0-127 (pitchbend uitgezonderd) .. ik denk dat geluiden nog realistischer kunnen worden gemaakt als dit minstens wordt verdubbeld (nog mooiere multi-samples)
Hogere resolutie brengt ook met zich mee dat de bandbreedte van het kanaal omhoog moet. En daar MIDI een serieel protocol is, leidt dit tot meer vertragingen. Wat eigenlijk moet gebeuren is dat MIDI naar een parallel protocol over moet, met compatibiliteit voor het ouwe seriele spul. Dus krijg je dat mensen converters moeten gaan aanschaffen om het oude te kunnen blijven aansturen. Ik weet niet hoe het met USB aanslutingen zit, maar ik dacht dat die nog steeds het oude seriele protocol aanhouden. Met je 31250 bits/s zit je toch aan een beperking
Alle midi-capable devices worden dus -lijkt mij- nog steeds beperkt door de midi die de limiet heeft van range 0-127.. toch? Als midi 0-1024 aan zou kunnen, dan kunnen alle midi-capable devices daarin meegroeien.. denk eens aan de mogelijkheden wat dat zou geven.. mooi voorbeeld : een VA met een filter-knop die midi aan te sturen is, kan dan ineens veel fijner worden afgesteld ; die wordt nu beperkt tot 0-127 "dankzij" midi.
Zoals hierboven al gezegd: compatibiliteit met oude apparaten wordt weer een kwestie van converters net als in de tijd van CV-MIDI converters.
Als je trouwens naar van 7 bits naar 10 bits(0-1023) gaat, zou je net zogoed naar 16 bits kunnen. Krijg je wel last met de huidige MIDI bandbreedte. Het zou dan ook handig zijn om die bandbreedte dan minstens te verdubbelen. Neem als voorbeeld het verzenden van 16 instrumenten die elk een sysex blok zenden ter lengte van bijvoorbeeld van 10 woorden. Je hebt dan een bandbreedte van 16x10x16bits/s =2560bits/s plus nog eens wat extra. Het MIDI protocol kan dit makkelijk aan denk ik. Maar de onderdelen die in de apparaten zitten en dit moeten doen zijn niet snel genoeg. Want een vertraging van 0.1 s(=+/-2560/31250) merk je niet zo snel.
En ook de timing kan strakker! Ik wil niet zeggen dat heel Midi op de schop moet, maar midi is in principe uitgevonden toentertijd om een "muur aan klavieren" te beperken door het inzetten van modules met een master-klavier.
Probeer maar eens een keyboard of 4, een batterij modules en nog een paar samplers aan te sturen, liefst nog syncen ook voor de delay/arpeggio's/etc, en dan kijken of het allemaal nog strak loopt hehe.. zelfs als ieder instrument z'n eigen poort krijgt is het mij nog niet gelukt (ik gebruik nooit de thru overigens)
Het niet strak gaan van MIDI heeft meer met het seriele protocol dat MIDI is te maken. En met slechte uitwerking/implementatie van het protocol. Wat wil je ook als er een Z80 of een 6800 in een synth zit die zowel het klavier scant als de ROM's afspeelt en de data voor FX moet sturen en dan daarnaast MIDI moet afhandelen, nadat het Led scherm ook gerefresht wordt omdat er van die VU meters op moeten op en neer gaan.
Ik kan het weten: oude ROMplers zijn MIDI rampen. Maar zoiets als een Rm1x heeft een hele goede MIDI implementatie. Ik neem aan dat de Fantom's, Motif's en Triton's dat ook hebben.
Het andere probleem wat MIDI heeft is dat het geen garantie heeft voor
tijdig terecht komen bij zijn bestemming van de data. Ik weet niet wat er op dit moment aan gedaan wordt door 'het MIDI commitee', maar Steinberg en Emagic hebben een aantal jaren terug zitten rommelen met time stamps om in hun sequencers de 'strakheid' van hun sequencers te waarborgen.
Wat mij betreft moet het MIDI protocol misschien beter uitgevoerd worden in de apparaten zelf.
Nu een stuk On topic
:
Met DSP's in synths ben ik blij, omdat veel dingen die vroeger met veel geedit konden gebeuren nu met een simpele DSP functie kunnen. Volgens mij is iets als V.A.S.T. zeer onderschat. Het combineren van de oude typen van synthese(FM, (V)Analoog, Vectorsynthese, (V)Modulaire synthese) is ook een van de ontwikkelingen waar ik blij mee ben. Vooral als je moet touren is dat handig, of zelfs voor de weekend gigs. Je wilt toch niet en een FM bak(ken) en een Analoge bak(ken) en een Vector bak(ken) en een Modulaire bak(ken) naar een gig meenemen. Liefste heb ik 2 toetsenborden en een of twee modulen. Heb je ook meer plaats op het podium zodat net als die Justice gasten meer Marshalls op het podium kwijt kunt,