Wat is er aan de hand in synthland

het leukste ooit van een synthesizer was nog wel dat je totaal niet wist hoe het allemaal werkte! ik kocht er eentje (de korg ms 20, gelijk een erg leuke binnekomer) om de geluiden die ik mijn favoriete bands hoorde maken proberen na te doen..
je begon maar wat te draaien en te pielen zonder opslaggeheugens dus was je weer een half uur aan het standen noteren op die megeleverde velletjes als je weer een tof geluid had ontdekt..
nu is het toch vaak presetje wandelen als je als leek een bak koopt
al doende kwam ik er achter waar een envelope voor diende, filters, lfo,s enz..
wat een gouden tijd was dat..zeker toen de eerste moog in huis kwam..bij kickmusic in hilversum dachten ze ook, ha, daar hebben we er weer een waar we aardig aan kunnen verdienen, dus ik kon daar vaak dingen meenemen met een renteloze afbetalingsregeling, minimoog, mellotron,prophet5, yamsaha cs80, (zo dat lompe kreng is eindelijk de deur uit hoor ik die chris nog zeggen, terwijl we hem achter in mijn deux chevaux die gelijk door z,n veren zakte legde) oberheim 4 voice, heb ik daar nog allemaal weggesleept, achteraf jammer dat ik het meeste steeds weer heb ingeruild.
 
Laatst gewijzigd:
de sampler was met name fantastisch toen die nog niet te betalen was.. al die vreemde spacy geluiden en orchestral effects..dat haalde je nergens anders uit, (met name trevor horn productie,s ed.toen ik voor het eerst op een mirage speelde dacht ik wow die moet ik nu hebben...
maar hoe meer gemeengoed het werd en hoe flauwer de samples (check,check,check that bass enz)hoe sneller de lol eraf ging eigenlijk.
een sample klinkt toch het beste voordat ie gesampled werd....
de dx7 trouwens heb ik altijd maar een naar kil ding gevonden en altijd maar weer die belletjespiano,s ed
 
wat ik wel erg mis vind in synthland is dat ze er overal tegenwoordig een hele bulk van die superdomme arpegiators instrooien, verzin zelf je lijntjes.
 
heb zoveel presets dat ik ze geeneens allemaal kan beluisteren, zoveel samples, zoveel virtuele instrumenten. het is bijna verzuipen. gelukkig hebben ze een ding gemeen: die muis met dat scherm.
ach hoe relaxed om gewoon eens een paar knoppen te grijpen en met de ogen dicht aan te draaien en te luisteren.
tja en dan zijn er goede virtuele en betere analoge, qua klank maar da's een kwestie van smaak ook.
 
.....wat een gouden tijd was dat..zeker toen de eerste moog in huis kwam..bij kickmusic in hilversum dachten ze ook, ha, daar hebben we er weer een waar we aardig aan kunnen verdienen, dus ik kon daar vaak dingen meenemen met een renteloze afbetalingsregeling, minimoog, mellotron,prophet5, yamsaha cs80, (zo dat lompe kreng is eindelijk de deur uit hoor ik die chris nog zeggen, terwijl we hem achter in mijn deux chevaux die gelijk door z,n veren zakte legde) oberheim 4 voice, heb ik daar nog allemaal weggesleept, achteraf jammer dat ik het meeste steeds weer heb ingeruild.


Daar doe je Chris van Kick flink tekort naar mijn idee, met een verhaal over de leeggetrokken klant. Want als je zo'n regelmatige en goede klant was (of dat nou voor gitaarsnaren, drumstellen, synths of alleen koffiedrinken was) weet je ook dat zo ongeveer iedere klant die daar binnenkwam kon meenemen wat -ie wilde 'om even uit te proberen.' En naast de renteloze leningen was Kick ook veruit de goedkoopste winkel in NL.

De klandizie bestond uit zo ongeveer alle NL studiomuzikanten en componisten en een doorsnee van alles wat daar (qua inkomen dan :biertje:) onderhing. Chris' instelling van 'neem maar even mee', ofwel zijn veel te grote vertrouwen in al die mensen (waar hij dus zoveel aan verdiende met zijn lage prijzen), heeft ervoor gezorgd dat -ie er verschillende keren aan onderdoor is gegaan, financieel gezien.

Wanneer er eindelijk weer eens geinventariseerd werd bleek er altijd wel heel erg veel duur spul verdwenen te zijn. Want die grote en kleine jongens 'vergaten' vaak om de dure 'even meegenomen' versterkers, gitaren en synths ook weer terug te brengen of netjes te komen betalen. En als ze er dan in de winkel al een keer zeker van waren aan wie een duur ding meegegeven was, en er werd netjes contact opgenomen, was alles natuurlijk 'al lang teruggebracht.' Voor alle duidelijkheid: ik insinueer geenszins dat jij bij die groep figuren hoorde die de zakelijke naiviteit heeft misbruikt, en ik heb dat zelf ook zeker niet gedaan. Maar iedereen kwam bij Kick omdat ze erg goedkoop en uiterst sympathiek waren. Ik was in die jaren nog erg jong, maar maakte af en toe de voor mij al dure treinrit naar Hilversum om er lekker koffie te gaan drinken en met wijd geopende ogen rond te kijken, en je was er, net als iedereen, altijd hartelijk welkom. En 's middags deelden ze vaak ook nog hun eigen lunchpakketjes met de klanten.
 
Laatst gewijzigd:
Iedereen loopt dan wel te klagen over dat alles zoveel op elkaar lijkt, maar de meeste vooruitstrevende synths wordt met een grote boog omheen gelopen...Spectralis, John Bowen's Solaris, TyrosIII :D, etc...

Elk volk krijgt de gear, die het verdient!!!
 
... Elk volk krijgt de gear, die het verdient!!!
:D

Die verhalen van vroeger, toen de synthesizer'handel' nog behoorlijk obscuur was...
Of issie het nog steeds?
Stel dat je dochter thuiskomt met een verkoper bij FeedBack? :D
(Niet zeuren over korting...)

Die hele sociale entourage, die was bij het electronisch muziekinstrumenten wel heel speciaal. Vanuit het museum bestonden er veel contacten met de handel en de bespelers en een groot deel van de collectie was ontstaan door de fianaciële hulp die muzikanten geboden werd, simpel omdat er meer geboden werd dan de inruil of de tweede hands waarde, mede omdat ook de expertise van de gebruiker ten opzichte van het instrument erbij betrokken werd.
Natuurlijk waren erg zeldzame instrumenten, zoals een originele theremin uit 1926 via de 'kunst-handel' betrokken werd, maar faillisementen binnen de handel waren ook een verwervingsbron (Ik noem geen namen...)

Over deze sociale omgeving kan nog heel veel onderzoek plaatsvinden... Welke musicoloog wil er nog promoveren? :)

Toch even de Leidse/Haagse Nico Servaas uit de jaren 70 van de vorige eeuw, in blauwe stofjas: "Komen de heren even kijken of hebben ze ook geld bij d'r?"

Wout
 
Bob Moog is destijds puur met een klavier gekomen om meer te verkopen. Zo konden orgelspelers met een klavier de synthesizer bedienen.

Dat zal misschien wel, maar wat was het alternatief dan? Een synthesizer met snaren?

Een klavier is een handig middel om snel en makkelijk tonen/geluiden te starten, de duur ervan te bepalen en om het volume te beinvloeden. Dat het ook zonder kan, zoals mono suggereert, ben ik eens. Maar ik ben het niet eens met de suggestie dat het klavier een marketing tool is en dat het op enigerlei wijze mijn creativiteit zou beperken. Het klavier heeft een ontwikkeling doorgemaakt van minimaal 600 jaar. Als dat beter kon, zou dan niet iemand inmiddels met een alternatief zijn gekomen en rijk geworden?

Maar anno 2008 kunnen we imho toch ook wel wat verder kijken?

Er wordt toch verder gekeken? Denk aan allerlei programma's die je geluid grafisch laten bewerken. Of die Tenori, of de Theremin. En dan die envelopes... Als je het spannend vindt zonder, dan gebruik je ze toch niet?

maar om het af te doen als iets wat de creativiteit in de weg staat is zulke dikke stierenpoep, daar lusten de honden geen brood van.

Zo'n hond ben ik dus ook.

:D
 
de sampler was met name fantastisch toen die nog niet te betalen was.. al die vreemde spacy geluiden en orchestral effects..dat haalde je nergens anders uit, (met name trevor horn productie,s ed.toen ik voor het eerst op een mirage speelde dacht ik wow die moet ik nu hebben...
maar hoe meer gemeengoed het werd en hoe flauwer de samples (check,check,check that bass enz)hoe sneller de lol eraf ging eigenlijk.
een sample klinkt toch het beste voordat ie gesampled werd....

Dit is herkenbaar, maar ook met een sampler vind ik dat je nog steeds ongelofelijk creatief en origineel kunt zijn. Juist OMDAT je alles kunt samplen wat je wilt (herkenbare stukken waar rechten aan hangen daargelaten). Ik gebruik in het totaal geen libraries of CD-Roms met kant en klare geluiden want dat vind ik zelf bijvoorbeeld geen fun. Maar het eigenhandig zoeken en spitten naar een obscuur geluid, waar je vervolgens zelf een loop van maakt en dat weer samenvoegt met een andere sample enz. enz. daar kun je complete tracks mee maken. Heb je niet eens een synthesizer nodig :eureka:

Zoals met alles gaat het om degene die er mee werkt, die is bepalend. De sampler als instrument blijft voor mij een fantastische uitvinding :halleluja
 
Maar het eigenhandig zoeken en spitten naar een obscuur geluid, waar je vervolgens zelf een loop van maakt en dat weer samenvoegt met een andere sample enz. enz. daar kun je complete tracks mee maken. Heb je niet eens een synthesizer nodig :eureka:

Nou, da's ook beetje kul:

A) De samples die je zelf zoekt/maakt fungeren als het ware als oscillators, net als in een synthesizer.
B) Samplers hebben over het algemeen een synthesizer-architectuur:

mono-poly schreef:
Keyboard> vcos > vcf > vca + wat lfo's en envelope generators.

Alleen is de vco vervangen door een sample op (vaak) PCM-basis. Dus het enige innovatieve van een sampler was dat i.p.v. de traditionele square, saw en sinus nu elk denkbaar geluid als bron bruikbaar werd. Verder zijn samplers IMHO gewoon een soort van synthesizers.
 
Nou, da's ook beetje kul:

A) De samples die je zelf zoekt/maakt fungeren als het ware als oscillators, net als in een synthesizer.
B) Samplers hebben over het algemeen een synthesizer-architectuur:



Alleen is de vco vervangen door een sample op (vaak) PCM-basis. Dus het enige innovatieve van een sampler was dat i.p.v. de traditionele square, saw en sinus nu elk denkbaar geluid als bron bruikbaar werd. Verder zijn samplers IMHO gewoon een soort van synthesizers.

"Dus het enige innovatieve van een sampler was dat i.p.v. de traditionele square, saw en sinus nu elk denkbaar geluid als bron bruikbaar werd."

Ik denk dat je dit verschil tussen een synth en een sampler toch een beetje onderschat nu, dit maakt toch een compleet andere manier van werken mogelijk! Zeker als je bedenkt dat je golfvormen / oscillators een vrijwel onbeperkte lengte kunnen hebben en je er allerlei bewerkingen op kunt loslaten als knippen/plakken, timestretchten, diverse vormen van looping, reverse en noem maar op.

Met looping doel ik natuurlijk niet alleen op de geijkte drumbreaks, maar ook andere repeterende soundscapes die je weer kunt beinvloeden. En het voor synthesizers zo belangrijke onderdeel, het filter, gebruik ik zelf bij samplers maar zelden.

Ik denk dat de meeste mensen, waaronder ikzelf, een sampler toch als iets heel anders zien en heel anders gebruiken dan een synth. Met 1 sampler kun je simpelweg een track maken die met een hele batterij van de beste synths niet mogelijk is. Zo'n kul is het dus ook weer niet :)

De enige bak die ik heb waar wat jij zegt wel grotendeels opgaat is de Korg DSS-1, die ik inderdaad meer zie als synth dan sampler.
 
Daar doe je Chris van Kick flink tekort naar mijn idee, met een verhaal over de leeggetrokken klant. Want als je zo'n regelmatige en goede klant was (of dat nou voor gitaarsnaren, drumstellen, synths of alleen koffiedrinken was) weet je ook dat zo ongeveer iedere klant die daar binnenkwam kon meenemen wat -ie wilde 'om even uit te proberen.' En naast de renteloze leningen was Kick ook veruit de goedkoopste winkel in NL.

.

ik doe niks tekort. nogsteeds vind of eigenlijk vond want ik heb de laatste tijd niet veel meer gekocht het veruit de leukste winkel van het land. en een winkelier moet tenslotte verdienen anders kun je beter gelijk stoppen. ik was altijd erg trouw met afbetalen dus daarom kreeg ik steeds duurdere spullen mee.. mischien moet ik er binnekort maar weer eens langs gaan, jammer om te horen dat er weer eens misbruik van is gemaakt..
 
en met de sampler heb ik inderdaad ook de meest vreemde geluidscollages gemaakt door veel te kombineren met gekke ideen en een hoop uit te proberen wat maar enigzins geluid kon maken.tientallen datbandjes moet ik nog maar eens gaan doorluisteren of er tussen alle ellende nog wat verrassends uitkomt.. die drum & bass achtige nummers klik zijn nog wel het meest geslaagd met veel samples er in. maar de pret en kick factor lag toch aanzienlijk lager dan mijn eerste analoge synth..
 
Zo'n kul is het dus ook weer niet :)

Ik zei ook maar "een beetje"... ;)

Maar je hebt wel gelijk, de DSP functies van samplers zijn een zeer serieuze toevoeging die de apparaten wezenlijk onderscheiden van synthesizers pur sang.

Maar dan nog is die uitgebreide DSP functionaliteit in essentie niets anders dan een uitgebreide mogelijkheid zelf oscillators te creëren van ruw geluidsmateriaal. En collages maken van samples werd vroeger al gedaan met taperecorders waarmee je ook kon pitchen, loopen en mixen. Dus helemaal nieuw was dat niet.
 
Natuurlijk is een sampler geen onzin. Eén van de nestors van de Nederlandse electronische muziek, Jan Boerman, werkte altijd met een bibliotheek van zijn geluiden: enkele duizenden op tapes. Nu is alles in een sampler geladen en werkt hij tienduizend keer sneller, of zo ;)

Wout
 
hardware samplers? worden die nog wel gemaakt ?
ik zie ze nog in workstation of die nieuwe mpc5000 maar puur een stand alone sampler?
 
" Dood aan de microkorg "
:baco:

In tegendeel. Hoe meer kuddegedrag rond leuke cheapo synths, des te makkelijker voor de rest om iets te maken dat WEL anders klinkt :okdan:

Maar goed, dat is snobbisch gelul natuurlijk. Toen ik zo oud was als jullie was een synth voor een gewone sterveling onbetaalbaar. Maar nu kun je zelfs met een krantenwijkje al behoorlijk goede gear kopen. En zo hoort het ook. Music for the masses!
 
Dat zal misschien wel, maar wat was het alternatief dan? Een synthesizer met snaren?

Uhm er zijn genoeg andere controlers.
Je heb ook lfo's, sample n holds, quantizers, 2 handen!

Een klavier is een handig middel om snel en makkelijk tonen/geluiden te starten, de duur ervan te bepalen en om het volume te beinvloeden. Dat het ook zonder kan, zoals mono suggereert, ben ik eens. Maar ik ben het niet eens met de suggestie dat het klavier een marketing tool is en dat het op enigerlei wijze mijn creativiteit zou beperken. Het klavier heeft een ontwikkeling doorgemaakt van minimaal 600 jaar. Als dat beter kon, zou dan niet iemand inmiddels met een alternatief zijn gekomen en rijk geworden?

Dat is wel leuk dat je een 600 jaar ontwikkeling van het klavier noem.
Maar het klavier is echt er bij gehaald om meer te verkopen.
En ik ben geen klavier hater of zo het is mijn instrument niet.

Er zijn toch genoeg andere goede controlers?
Haken, Buchla en Serge controlers bv.

Er is helemaal niks mis in synthesizerland hoor het gaat te gek.
Zeker in modular land maar ik denk dat er gewoon weinig mensen durven te experimenten. En 90% van de mensen op het forum vinden dingen zonder beat of een westerse toonschaal geen muziek.

Mjn conclusie is dat het gewoon de bekrompenheid van de meeste gebruikers is.

Gelukkig zijn er nog synth ontwerpers die "pure" synthesizer dingen maken waar je "gelukkig" geen klavier kan op aansluiten.

;)

sta74088bb5.jpg
 
maar ik denk dat er gewoon weinig mensen durven te experimenten. En 90% van de mensen op het forum vinden dingen zonder beat of een westerse toonschaal geen muziek.

Hier ben ik het wel mee eens. Ik zou zelf ook graag wat meer experimentele muziek/soundscapes etc maken, maar de verleiding om te kiezen voor een stampende 4/4 beat met wat accoordjes is altijd ZO groot.
 

Vergelijkbare discussies

Back
Top