Wat is er aan de hand in synthland

Op zich klopt die stelling ook wel. Een typische synthesizer heeft namelijk de volgende elementen:
-oscillators of operators
-envelope
-filter
-klavier (om op te spelen, al dan niet extern)
-sync mogelijkheden (cv gate, midi, usb)
-geheugen voor patches (vanaf jaren '80)
-tenminste 1 audio-output :D
-handleiding


Kijk en daar is dan toch ook wel weer het kortzichtige van veel gebruikers en fabriekanten.
Je heb helemaal niet envelope generators nodig.
Of een filter of een klavier.
Zo mensen zo beperkt blijven denken ben je zo uit gesynthesizerd.
 
Kijk en daar is dan toch ook wel weer het kortzichtige van veel gebruikers en fabriekanten.
Je heb helemaal niet envelope generators nodig.
Of een filter of een klavier.
Zo mensen zo beperkt blijven denken ben je zo uit gesynthesizerd.

Mono, da's 'n beetje kort door de bocht. Misschien heb je ze niet echt nodig, maar...

A. 99% van de synthesizers heeft ze dus wel.
B. Die 1% die deze elementen niet bezit, heeft daarvoor vervangende technologie gekregen die de betreffende functies overnemen.
 
Een envelope generator of een klavier denkt iedereen nodig te hebben omdat alles gebaseerd is op de minimoog.
Nou daar gaat je creativeit!

Da's toch onzin. Je hebt toch ook midi-violen, midi-gitaren en zelf dat wonderlijke Akai windinstrument. (Of was die van Yamaha?) En dan heb je nog de Theremin, en de Tenori etc etc.

Toevallig heb ik vroeger leren pianospelen, dus is het voor mij handig een synthesizer te bespelen met een klavier. Maar als het zo uitkomt, zou het ook kunnen door aan een vocht- en warmtegevoelige sensor te likken... of whatever... :D

Maar voor mij is een klavier wel handig. Doet niets af aan mijn creativiteit.
 
Is de standaard setup van synths geen evolutie (survival of de fittest) in combinatie met gewenning/herkenning?
 
Is de standaard setup van synths geen evolutie (survival of de fittest) in combinatie met gewenning/herkenning?

Nee dat is een puur stukje marketing.
Bob Moog is destijds puur met een klavier gekomen om meer te verkopen.
Zo konden orgelspelers met een klavier de synthesizer bedienen.
 
Maar dat is toch juist evolutie? Het model waar mensen het meest in geïnteresseerd zijn (dus met klavier), heeft gewonnen. En ik ben ook blij dat het er (meestal) aan zit, want ik ben zo'n orgelspeler, die waarschijnlijk niet aan synths begonnen was, als ze alleen maar met ribboncontroller (of wat dan ook behalve klavier) bespeeld hadden kunnen worden.

Punt blijft dat je, wat je door middel van synthese in elkaar gezet hebt, op de één of andere manier in muziek zult moeten omzetten (combinaties van toonhoogte, volume, duur) om de synthesizer als muziekinstrument te kunnen beschouwen en gebruiken. Je kunt natuurlijk beweren dat een synth helemaal niet voor muziek gebruikt hoeft te worden, maar dat is een andere discussie, die losstaat van of een synth als muziekinstrument volwassen is of niet.
 
Deze argumentatie bevestigt in mijn ogen mijn theorie; om meer te verkopen is voor mij hetzelfde als survival of de fittest.
 
p.s. net als in de natuur zal ook in synth land niet altijd de beste/mooiste/etc. overleven..., want het gaat (ook) om cash
 
Het ging mij niet om mijn persoonlijke voorkeur (die heb ik niet), maar om een mogelijke reden waarom alle synths op elkaar lijken.

[edit] Ik denk dat het succes van de kaos-pad een goed voorbeeld is van evolutie (in dit geval van laptop naar synth), juist omdat deze pad voor veel mensen intuïtief te gebruiken is...
 
succesvolle setup:

Keyboard> vcos > vcf > vca + wat lfo's en envelope generators.

Een beproefd recept, hoor. Janine Jansen gaat nu toch ook niet opeens een viool met 5 snaren bespelen, als de beproefde versie met 4 snaren ook volstaat.

(Maar ik snap je punt wel, mono... alleen that's beside my point. )
 
een klavier is niet slechts een controllertje in je setup
het is een taal die overbrengen van eeuwenlange muziektheorie naar het wat onstuimige electronische ding mogelijk maakt. tonaliteit is niet vies.
niemand zegt dat je m nodig hebt, maar je kan echt wel zeggen dat de typische synth er 1 gebruikt, al dan niet via midi/cv.
je blijft dit aanhalen omdat je mensen erop wil wijzen dat synthese veel dieper kan gaan dan de meesten gewend zijn. tuurlijk is dat zo, en dat is ook ontzettend boeiend. veel mensen gebruiken een synth in muziek ook in relatie met andere tonale sounds en dan moet je toch een soort van controle hebben. daarbij kunne progressies ed oorstrelend zijn, dat kan je toch niet ontkennen
wees gewoon s buitensporig en creatief en gebruik er zelf eens 1 mono :D
 
Ik ken net een C en E aanwijzen op een klavier en daar houd het bij op.
Ik probeer ook mijn talent anders te ontwikkelen en daar zit een keyboard interface gewoon niet bij.

Kijk een keyboard is er puur gekomen om ff simpel gezegd die orgelemulatie op je moog te bespelen met een westerse toonladder.
Maar anno 2008 kunnen we imho toch ook wel wat verder kijken?

Dat is het zelfde als de patch die ik teken.
Vergeet die envelope generators is en zet die vca op hold.
Ok het zal even schrikken zijn maar er zijn ook zo mooie dingen mogelijk door de beperking van geen envelope generators of een keyboad interface.
 
Dat klopt zeler, en er is vast nog ontzettend veel te verkennen in die hoek van het 'geluidsspectrum'. Maar feit is gewoon dat heel veel mensen daar geen behoefte aan hebben (ik persoonlijk ook weinig). Wat dat zegt over synthesizers en of ze volwassen zijn weet ik niet, maar het houdt wel in dat de kans klein is dat dit in de toekomst breed uitgewerkt zal gaan worden door synthbouwers.
 
Keyboard is ook niet nodig, kijk maar naar de akai mpc serie (ok het is geen echte synth, maar...)
 

Vergelijkbare discussies

Back
Top