Ambient geluiden maken

De ultieme ambient synth blijft natuurlijk de Yamaha DX7 (IID) en verwanten daarvan zoals de SY99 wat misschien wel de aller-ultiemste ambient synth is
 
De sequencer is meer toekomstgericht aangezien de Microkorg toch maar 4 polyfoon is. En ik heb toch liever niet te veel en grote toestellen (kwestie van de "studio" een beetje compact te houden). Is de MPC500 trouwens niet de goedkoopste sampler/sequencer die perfect dienst doet als drumcomputer?
 
MPCs zijn niet echt geschikt als gewone samplers, dus veel ambient ga je daar m.i. niet uithalen.

That said, vrijwel alle hardwaresamplers met uitzondering van de hogere E-mu en Akais zijn niet echt top qua bestandsformaten (.wav? Wat is dat?) en gemak (grafische displays zijn voor watjes) en de A4000/5000 is gewoon onmogelijk log en zwaar.

Dit is overigens wat je in 3 minuten voor elkaar kunt krijgen: eerst hoor je 3 geluiden uit Polyiblit (een simpele synth zoals de MicroKorg zou ook werken), vervolgens heb ik alle geluiden tegelijk gestapeld en opgenomen als een enkele sample, en die heb ik vervolgens in een sampler ingeladen met een smeuig reverb-effect erover. Niet ideaal, maar je ziet hoe je zo kunt combineren.

http://www.theheartcore.com/megathread/stack_ambient.mp3

edit: fixed, bedankt mono :)
 
Laatst gewijzigd:
Je link werkt niet.

Ik hoor iedereen wel klagen over zowat alles, maar ik zie mezelf nooit meer dan €600 uitgeven aan een sampler, nieuw of 2dehands. Er zijn toch heel wat mensen tevreden met dit ding? Ik zie niet echt in waarom ik €1000+ zou moeten uitgeven vooraleer ik tevreden ben.
 
De sampler hierin is gewoon gericht op percussie. Dat betekent:

- weinig modulatie-mogelijkheden
- beperkte LFO/envelope/aansturing van zaken
- elke sample neemt 1 enkele noot in en wordt niet automatisch getransponeerd over het toetsenbord

Die ambient pads hebben meer in de zin van aansturen nodig en je wil ze over het gehele toetsenbord kunnen spelen, dus is bovenstaande lijst eerder een vloek dan een zegen.
 
Maar voor die zaken gebruik ik toch de Microkorg en Kaoss Pad 3? Ik wil het enkel gebruiken om melodiën en klanken te samplen + drums toevoegen. De enige samples die niet van mijn apparatuur komen zijn de drums. Dan spaar ik door voor mijn volgende synth waarvoor de sequencer erg van pas zal komen.
 
wat je wil, kan met de MPC500. Ik snap dat je 'kleine' toestellen wil, maar er zijn ook redenen om niet alle toestellen 'klein' te houden. Ik heb die MPC500 gehad en ik vond echt alles véél te dicht bij mekaar staan, schermpje waar amper iets op te zien is.
Daarmee de rest sequencen is ook mogelijk maar geloof me, iets ingewikkeldere sequences programmeren wil je écht niet op zo'n klein schermpje zenne.
Als ik zie wat jij wil, zou ik in jouw plaats -als geld en plaats zo van tel zijn- die microkorg wegdoen en een bak kopen (sequencer/synth/drum) in één doos waar je wat méér geluiden tegelijk uit krijgt.
IK kan je de Emu XL7 aanraden (waar je voor ambient schitterende tapijten uit kunt krijgen aangezien je vier klanken -elk opgebouwd uit 4 klanken- kan 'linken' maw op één kanaal speel je dan een geluid dat eigenlijk uit 16 geluiden bestaat met elk zn filter LFO etc) en zo heb je dan 16 kanalen en je hebt ook nog eens 32 kanalen om externe gear aan te sturen... die gaan hier voor amper 350 euro en zijn niet zo heel groot (ik heb er één, je mag altijd is komen checken, ik ben van antwerpen ,ni ver dus).
Of als je iets duurder wil gaan (en tevens mijn beste aanrader) : Yamaha RS7000 : daar heb je ook nog s een sampler inzitten. En voor je op de bodem van die bak zit, ben je een paar jaar verder geloof me (kan je ook bij mij is komen checken). Kost 5 a 600 euro maar dan heb je wel iets degelijks in handen.
Ik denk niet dat jij écht veel bent met enkel een sampler en microkorg...
 
ik heb niet heel de thread gelzen hoor , maar ik zie allemaal kwatsch over MPCs en samplers voor ambient????

FX zijn het belangijkste, naast een uitgebriede synth met veel knoppen om het makkelijk te houden.

Ik zou zeggen Line6 M13 (alle ambient fx in een kist) =+/- 450
Een leuke synth met veel opties, Evolver etc... = +/- 350

Ben je voor 800 klaar
 
Ja of beter een workstation met sampling mogelijkheden

Al die ambient gasten gebruiken Krog Triton's tegenwoordig ook veel trouwens

En moet je wel een sampler kopen eigenlijk zeker in ambient is een harddisk recording systeem (op de computer of hardware) toch een stuk meer veelzijdig
 
IK kan je de Emu XL7 aanraden (waar je voor ambient schitterende tapijten uit kunt krijgen aangezien je vier klanken -elk opgebouwd uit 4 klanken- kan 'linken' maw op één kanaal speel je dan een geluid dat eigenlijk uit 16 geluiden bestaat met elk zn filter LFO etc) en zo heb je dan 16 kanalen

Precies, ofwel , layeren layeren layeren :okdan:

Zo heerlijk, gewoon in cubase een zooi kanalen aanmaken die 4 verschillende softsynths aansturen, nog een zooi naar hardware synths, en bij allen staan pads klaar .. en dan met 1 akkoord allemaal tegelijk blasten 8~
 
en samplers voor ambient????... FX zijn het belangijkste
Welke tools 'essential' zijn is natuurlijk ook afhankelijk van het soort ambient dat je wilt gaan maken. Als je loops geinspireerde ambient wilt maken is een sampler juist wel geschikt (een A5000 bv heeft voldoende modulatie mogelijkheden, 6 fx engines en is el cheapo).
 
ik heb niet heel de thread gelzen hoor , maar ik zie allemaal kwatsch over MPCs en samplers voor ambient????

FX zijn het belangijkste, naast een uitgebriede synth met veel knoppen om het makkelijk te houden.

Ik zou zeggen Line6 M13 (alle ambient fx in een kist) =+/- 450
Een leuke synth met veel opties, Evolver etc... = +/- 350

Ben je voor 800 klaar


Dat is wel een mooi setje denk ik ja.
 
Geweldig :)

Hoe heb je dat geleerd? Ik vind er maar geen tutorials voor...


Tja...goeie vraag. De eerste keer dat ik ambient heb gemaakt deed ik dat onbewust. Ik was gewoon bezig om "sferen" te creeren en dat ging redelijk goed door trage pads en strings te programmeren (dus met lange attack en release), rare geluidjes met extreem veel galm of delay etc. Dat dat ambient bleek te zijn had ik toen geen idee van, daar ben ik pas jaren later achter gekomen. Door er vooral zelf mee bezig te zijn en niet te veel te kopieren van bestaande muziek ontwikkel je een manier van werken en een eigen stijl...en dat is goed voor de motivatie.

Ok, nu de technische kant van de zaak. Even los van de muzikale stijl:

Geluidsbron

Sommigen zeggen dat synthesizer type X zeer geschikt, anderen weer van niet. Maar wie heeft er nu gelijk? :) Mijn persoonlijke mening: ambient maken kan met een willekeurige geluidsbron...punt. Geluidsbron kan een analoge synth zijn, een workstation, een module...percussie instrumenten, boeit niet. Ik heb optredens gezien waar plastic buizen en slangen van de Gamma werden gebruikt en een Shure SM58 microfoon. Wel in combinatie met een galm/delay...maar ik wil maar zeggen dat het instrument niet echt veel uit maakt in de basis. Het is maar waar je zelf op wilt of kunt spelen en hoe je je geluiden bewerkt.

Ik speel zelf toetsen en een synthesizer biedt je dan meer mogelijkheden dan een hammond, fender of stage piano. De ambient tracks die op mijn myspace website staan kun je met een eenvoudige synthesizer (rompler, dus op basis van rom samples) maken. De reden dat ik meerdere duurdere synths gebruik is dus niet de basis sound maar andere criteria zoals gebruiksgemak, degelijkheid, kwaliteit van het klavier, wel of geen sequencer of sampler, en het feit dat ik naast mijn solo ambient activiteiten ook nog in een coverband speel.

Mbt de opmerkingen van allerlei synths en samplers zoals Roland Juno's, Korg Triton's, Yamaha DX-en, MPC500's, Korg Wavestation, Kawai K5000S etc.

Koop al helemaal geen FM-synthesizer zoals de DX-7: dat is op synthese gebied 1 van de meest complexe synthesizer die er is; als je geen ervaring hebt met het programmeren van synths is dat dus weggegooid geld en blijf je steken bij de preset sounds die meestal niet geschikt zijn voor ambient. Koop iets met een goede basis sound maar simpel in de bediening zodat je snel resultaat hebt. In jou geval iets met knoppen en ingebouwde effecten kan ook handig zijn. En zodra je weet hoe het werkt, ga dan eens naar andere, meer complexe, synths kijken.

Effecten
effecten zijn essentieel in ambient. Het is de kunst om het originele geluid uit je instrument dus danig te bewerken dat het een instrument opzich wordt. Wat ik daar mee bedoel is dat een piano met galm niet als een "piano met galm" moet klinken. Dus met je presets die in je synth zitten kom je er meestal niet. Voorbeeld van een ambient sound:

Pas je synth piano sound aan: bv een lange attack en lange release zodat deze langzaam begint en het lang duurt voor deze weer uitsterft. Zet er vervolgens een galm of delay op en experimenteer met extreme settings, bv een delay met een feedback van 80% en een langere delay tijd dan normaal, dus > 500-1000 msec. Of schroef de cut off frequentie van je filter helemaal terug (dus al het hoog er uit) en draai de resonantie open 90-100% tot het moment dat er boventonen ontstaan.

Tip: effecten toepassen betekent niet dat je altijd een effect unit nodig hebt met chrous, flanger, galm, delay etc....de standaard synth parameters bieden je ook heel veel mogelijkheden.

Bewegende sounds

Hiermee bedoel ik dat een ambient sound beter klinkt als deze automatisch continue veranderd. Hiervoor kun je de modulatie mogelijkheden van je synth gebruiken: LFO's, envelopes etc. Soms kan een heel trage LFO op een VCF (filter) al veel doen, of een LFO square op je VCA envelope (volume). Op sommige synths heb je de mogelijkheid om een envelope opnieuw te laten beginnen na verloop van x hoeveelheid tijd, ook heel bruikbaar. Tis natuurlijk wel zo dat je eea moet weten op het gebied van synthese. Zie http://www.soundonsound.com/ voor de "Synth secrets" serie

Groeten
Sjaak
 
Laatst gewijzigd:
ik heb niet heel de thread gelzen hoor , maar ik zie allemaal kwatsch over MPCs en samplers voor ambient????

FX zijn het belangijkste, naast een uitgebriede synth met veel knoppen om het makkelijk te houden.

Ik zou zeggen Line6 M13 (alle ambient fx in een kist) =+/- 450
Een leuke synth met veel opties, Evolver etc... = +/- 350

Ben je voor 800 klaar

Helemaal mee eens. Die M13 is voor ambient echt zeer geschikt, ga die misschien zelf ook nog kopen :)
 
ik heb niet heel de thread gelzen hoor , maar ik zie allemaal kwatsch over MPCs en samplers voor ambient????

MPC is inderdaad niet echt ambienterig, maar samplers? Natuurlijk, als er iets geschikt is voor mooie dikke gestapelde pads te maken is het dat wel.
 
Back
Top