Ambient geluiden maken

Nogmaals bedankt voor de reacties! Maar ik wil me niet volledig richten op ambient, enkel wat experimenteren omdat het verdomd relaxerend is :)

De Microkorg is een geniale bak en zeer eenvoudig dus doe ik die zeker niet weg! Ik zoek niet echt een synth of sampler die speciaal voor ambient dient, maar er wel wat voor geschikt is. Ik zoek iets algemener, iets om me enigszins te motiveren om verder te gaan.
 
Ik heb al even wat geëxperimenteerd. Een DGWS wavetable met lange attack, gemiddelde attack op filter EG, trage LFO's, LFO1 naar LFO2 en LFO2 naar amp of cutoff. Geeft prachtige strings :D

Ik moet zeggen dat de DGWS wavetables ideaal zijn voor ambient, als je ze maar genoeg aanpast.
 
Tja...goeie vraag. De eerste keer dat ik ambient heb gemaakt deed ik dat onbewust. Ik was gewoon bezig om "sferen" te creeren en dat ging redelijk goed door trage pads en strings te programmeren (dus met lange attack en release), rare geluidjes met extreem veel galm of delay etc. Dat dat ambient bleek te zijn had ik toen geen idee van, daar ben ik pas jaren later achter gekomen. Door er vooral zelf mee bezig te zijn en niet te veel te kopieren van bestaande muziek ontwikkel je een manier van werken en een eigen stijl...en dat is goed voor de motivatie.

Ok, nu de technische kant van de zaak. Even los van de muzikale stijl:

Geluidsbron

Sommigen zeggen dat synthesizer type X zeer geschikt, anderen weer van niet. Maar wie heeft er nu gelijk? :) Mijn persoonlijke mening: ambient maken kan met een willekeurige geluidsbron...punt. Geluidsbron kan een analoge synth zijn, een workstation, een module...percussie instrumenten, boeit niet. Ik heb optredens gezien waar plastic buizen en slangen van de Gamma werden gebruikt en een Shure SM58 microfoon. Wel in combinatie met een galm/delay...maar ik wil maar zeggen dat het instrument niet echt veel uit maakt in de basis. Het is maar waar je zelf op wilt of kunt spelen en hoe je je geluiden bewerkt.

Ik speel zelf toetsen en een synthesizer biedt je dan meer mogelijkheden dan een hammond, fender of stage piano. De ambient tracks die op mijn myspace website staan kun je met een eenvoudige synthesizer (rompler, dus op basis van rom samples) maken. De reden dat ik meerdere duurdere synths gebruik is dus niet de basis sound maar andere criteria zoals gebruiksgemak, degelijkheid, kwaliteit van het klavier, wel of geen sequencer of sampler, en het feit dat ik naast mijn solo ambient activiteiten ook nog in een coverband speel.

Mbt de opmerkingen van allerlei synths en samplers zoals Roland Juno's, Korg Triton's, Yamaha DX-en, MPC500's, Korg Wavestation, Kawai K5000S etc.

Koop al helemaal geen FM-synthesizer zoals de DX-7: dat is op synthese gebied 1 van de meest complexe synthesizer die er is; als je geen ervaring hebt met het programmeren van synths is dat dus weggegooid geld en blijf je steken bij de preset sounds die meestal niet geschikt zijn voor ambient. Koop iets met een goede basis sound maar simpel in de bediening zodat je snel resultaat hebt. In jou geval iets met knoppen en ingebouwde effecten kan ook handig zijn. En zodra je weet hoe het werkt, ga dan eens naar andere, meer complexe, synths kijken.

Effecten
effecten zijn essentieel in ambient. Het is de kunst om het originele geluid uit je instrument dus danig te bewerken dat het een instrument opzich wordt. Wat ik daar mee bedoel is dat een piano met galm niet als een "piano met galm" moet klinken. Dus met je presets die in je synth zitten kom je er meestal niet. Voorbeeld van een ambient sound:

Pas je synth piano sound aan: bv een lange attack en lange release zodat deze langzaam begint en het lang duurt voor deze weer uitsterft. Zet er vervolgens een galm of delay op en experimenteer met extreme settings, bv een delay met een feedback van 80% en een langere delay tijd dan normaal, dus > 500-1000 msec. Of schroef de cut off frequentie van je filter helemaal terug (dus al het hoog er uit) en draai de resonantie open 90-100% tot het moment dat er boventonen ontstaan.

Tip: effecten toepassen betekent niet dat je altijd een effect unit nodig hebt met chrous, flanger, galm, delay etc....de standaard synth parameters bieden je ook heel veel mogelijkheden.

Bewegende sounds

Hiermee bedoel ik dat een ambient sound beter klinkt als deze automatisch continue veranderd. Hiervoor kun je de modulatie mogelijkheden van je synth gebruiken: LFO's, envelopes etc. Soms kan een heel trage LFO op een VCF (filter) al veel doen, of een LFO square op je VCA envelope (volume). Op sommige synths heb je de mogelijkheid om een envelope opnieuw te laten beginnen na verloop van x hoeveelheid tijd, ook heel bruikbaar. Tis natuurlijk wel zo dat je eea moet weten op het gebied van synthese. Zie http://www.soundonsound.com/ voor de "Synth secrets" serie

Groeten
Sjaak
.
C'est Ça :okdan:
 
Misschien zou het ook niet slecht zijn om stads en natuurgeluiden op te nemen. Ik overweeg hiervoor een Zoom H2.

Bestaat er een site met tips om je eigen ambient geluiden te maken dmv eenvoudige huishoudartikelen?
 
Misschien zou het ook niet slecht zijn om stads en natuurgeluiden op te nemen. Ik overweeg hiervoor een Zoom H2.

Bestaat er een site met tips om je eigen ambient geluiden te maken dmv eenvoudige huishoudartikelen?

Poepoe...kwee nie maar ik er wel via internet die dat inderdaad doen, zelf maken dus. Ik heb dit jaar nog een live optreden gezien van een Amerikaan (toffe peer, echt) die met allerlei simpele attributen van bv. de Gamma muziek maakt. Als je hem wilt zien optreden, dan moet je in mei/juni 2009 naar het http://livelooping.be/ festival komen in Antwerpen, dan komt hij ook. Ik ga er zelf ook spelen
 
Poepoe...kwee nie maar ik er wel via internet die dat inderdaad doen, zelf maken dus. Ik heb dit jaar nog een live optreden gezien van een Amerikaan (toffe peer, echt) die met allerlei simpele attributen van bv. de Gamma muziek maakt. Als je hem wilt zien optreden, dan moet je in mei/juni 2009 naar het http://livelooping.be/ festival komen in Antwerpen, dan komt hij ook. Ik ga er zelf ook spelen

Welke Amerikaan als ik vragen mag?
 
Poepoe...kwee nie maar ik er wel via internet die dat inderdaad doen, zelf maken dus. Ik heb dit jaar nog een live optreden gezien van een Amerikaan (toffe peer, echt) die met allerlei simpele attributen van bv. de Gamma muziek maakt. Als je hem wilt zien optreden, dan moet je in mei/juni 2009 naar het http://livelooping.be/ festival komen in Antwerpen, dan komt hij ook. Ik ga er zelf ook spelen

Thanks. Maar ik kan moeilijk tot mei/juni wachten om er zelf aan te beginnen :)

Beschrijft hij nergens de instrumenten die hij gebruikt?
 
Als we het over sample-magic hebben en sounds...
Kijk dan ook eens naar een willekeurige chipsound tracker song.
of download ff renoise:
www.renoise.com

en check de demo's
 
Ik dacht opeens terug aan een ambience song, tevens zowat de beste game track ooit:
http://www.youtube.com/watch?v=D65TT5Ieb4M

Die renoise klinkt echt goed! Maar op vlak van software ben ik een leek. Hoe stel ik dan zoiets op? Een audio-interface kopen voor mijn netbook en aan de mixer hangen? En zal de resolutie van mijn netbook wel voldoende zijn? (= 1024x600)

Ik heb ook totaal geen idee hoe een plug-in juist werkt. Hoe kan ik zo'n plug-in gratis draaien (dus zonder daarvoor Reason of Cubase te moeten kopen)
 
Back
Top