Tja...goeie vraag. De eerste keer dat ik ambient heb gemaakt deed ik dat onbewust. Ik was gewoon bezig om "sferen" te creeren en dat ging redelijk goed door trage pads en strings te programmeren (dus met lange attack en release), rare geluidjes met extreem veel galm of delay etc. Dat dat ambient bleek te zijn had ik toen geen idee van, daar ben ik pas jaren later achter gekomen. Door er vooral zelf mee bezig te zijn en niet te veel te kopieren van bestaande muziek ontwikkel je een manier van werken en een eigen stijl...en dat is goed voor de motivatie.
Ok, nu de technische kant van de zaak. Even los van de muzikale stijl:
Geluidsbron
Sommigen zeggen dat synthesizer type X zeer geschikt, anderen weer van niet. Maar wie heeft er nu gelijk?
Mijn persoonlijke mening: ambient maken kan met een willekeurige geluidsbron...punt. Geluidsbron kan een analoge synth zijn, een workstation, een module...percussie instrumenten, boeit niet. Ik heb optredens gezien waar plastic buizen en slangen van de Gamma werden gebruikt en een Shure SM58 microfoon. Wel in combinatie met een galm/delay...maar ik wil maar zeggen dat het instrument niet echt veel uit maakt in de basis. Het is maar waar je zelf op wilt of kunt spelen en hoe je je geluiden bewerkt.
Ik speel zelf toetsen en een synthesizer biedt je dan meer mogelijkheden dan een hammond, fender of stage piano. De ambient tracks die op mijn myspace website staan kun je met een eenvoudige synthesizer (rompler, dus op basis van rom samples) maken. De reden dat ik meerdere duurdere synths gebruik is dus niet de basis sound maar andere criteria zoals gebruiksgemak, degelijkheid, kwaliteit van het klavier, wel of geen sequencer of sampler, en het feit dat ik naast mijn solo ambient activiteiten ook nog in een coverband speel.
Mbt de opmerkingen van allerlei synths en samplers zoals Roland Juno's, Korg Triton's, Yamaha DX-en, MPC500's, Korg Wavestation, Kawai K5000S etc.
Koop al helemaal geen FM-synthesizer zoals de DX-7: dat is op synthese gebied 1 van de meest complexe synthesizer die er is; als je geen ervaring hebt met het programmeren van synths is dat dus weggegooid geld en blijf je steken bij de preset sounds die meestal niet geschikt zijn voor ambient. Koop iets met een goede basis sound maar simpel in de bediening zodat je snel resultaat hebt. In jou geval iets met knoppen en ingebouwde effecten kan ook handig zijn. En zodra je weet hoe het werkt, ga dan eens naar andere, meer complexe, synths kijken.
Effecten
effecten zijn essentieel in ambient. Het is de kunst om het originele geluid uit je instrument dus danig te bewerken dat het een instrument opzich wordt. Wat ik daar mee bedoel is dat een piano met galm niet als een "piano met galm" moet klinken. Dus met je presets die in je synth zitten kom je er meestal niet. Voorbeeld van een ambient sound:
Pas je synth piano sound aan: bv een lange attack en lange release zodat deze langzaam begint en het lang duurt voor deze weer uitsterft. Zet er vervolgens een galm of delay op en experimenteer met extreme settings, bv een delay met een feedback van 80% en een langere delay tijd dan normaal, dus > 500-1000 msec. Of schroef de cut off frequentie van je filter helemaal terug (dus al het hoog er uit) en draai de resonantie open 90-100% tot het moment dat er boventonen ontstaan.
Tip: effecten toepassen betekent niet dat je altijd een effect unit nodig hebt met chrous, flanger, galm, delay etc....de standaard synth parameters bieden je ook heel veel mogelijkheden.
Bewegende sounds
Hiermee bedoel ik dat een ambient sound beter klinkt als deze automatisch continue veranderd. Hiervoor kun je de modulatie mogelijkheden van je synth gebruiken: LFO's, envelopes etc. Soms kan een heel trage LFO op een VCF (filter) al veel doen, of een LFO square op je VCA envelope (volume). Op sommige synths heb je de mogelijkheid om een envelope opnieuw te laten beginnen na verloop van x hoeveelheid tijd, ook heel bruikbaar. Tis natuurlijk wel zo dat je eea moet weten op het gebied van synthese. Zie
http://www.soundonsound.com/ voor de "Synth secrets" serie
Groeten
Sjaak