Live aansturen van externe synth met control surface

MikeJarod

ziet ze vliegen
Lid sinds
3 december 2003
Berichten
1.468
Ik gebruik een Trigger Finger als control surface in Ableton Live. Toewijzen van Live parameters aan de Trigger Finger werkt als een tiet; klik op de "midi map mode switch", klik een knop/slider/pot aan van Live of van een VSTi, draai aan een knop op de Trigger Finger en klaar is kees.

Maar ik wil nu met de Trigger Finger via Live midi cc's naar een externe synth sturen (MEK).

Ik kan natuurlijk op de Trigger Finger zelf instellen welke CC een knop uitstuurt, maar 1) dan moet de midi track die naar de externe synth wijst 'ge-armed' zijn voordat ik aan de knoppen kan draaien, en 2) het zou veel flexibeler zijn als ik dit in Live kan rerouten zodat ik op mn Trigger Finger altijd dezelfde instellingen kan gebruiken ongeacht welke externe synth ik aanstuur.

Maar ik kan niet vinden hoe dit moet. Je kan envelopes maken voor midi CC's in de Clip view maar blijkbaar kan je hier geen control surface aan toewijzen want het pulldown menu wordt niet blauw als je op de "midi map mode switch" klikt.

Ik heb nu al 3x het hoofdstuk MIDI and Key Remote Control in de manual gelezen maar volgens mij staat hier alleen uitgelegd hoe je met een control surface Live kan bedienen, en niet hoe je via live een extern midi apparaat kan bedienen.

Iemand een idee?
 
Even duidelijker wezen a.u.b.?
Hoe ziet je midi setup eruit? Geluidskaart? poort(en) enz.

Die map mode switch he. lijkt mij een soort "learn" functie. Je doet een knop "arm" en, waarna je in je software aan een knop draait, zodat je TF weet welke CC hij aan de gewenste knop moet hangen.
Kun je niet gewoon eenmalig de MEK en de triggerfinger aan elkaar hangen.
Gebruik dan die midi map mode switch ,en dan effe aan de knoppen op de MEK draaien. Et voila. Je hebt de juiste CC's :okdan:
Wel de juiste kanalen instellen voor midi send en receive. Dit doe je in LIVE natuurlijk.
 
Ups ..... nie goe gelezen. Dat is de midi learn in ableton. :P
Dan kan ik je ook niet verder helpen. Wordt toch handmatig mappen dan.

Kan die TF geen patches/templates opslaan dan? Lijkt mij toch een uitgesproken functie van/voor een "CONTROLLER"

Lijkt mij een omgekeerde wereld als je al je synths e.d. zou moeten gaan aanpassen aan jouw controller template.

:peukie: :doei:
 
Schop!

Thanks voor je antwoord bazz(t)aard. De TF kan zeker patches opslaan, maar liever pas ik mn huidige template niet aan. Die gebruik ik namelijk specifiek voor Live. Als Live de TF controllers zou kunnen "omvormen" naar de CC's die de synths nodig hebben, dan ben ik zodanig flexibel dat ik nooit meer instellingen op de TF aan hoef te passen.

Ik merk dat ik moeilijk uit kan leggen wat ik precies wil/het probleem is. Als er interesse is kan ik wel een afbeelding maken waarin het hopelijk duidelijker is.
 
Back
Top