Tja...
De vraagstelling lijkt mij een eerste aanval van cultuurpessimisme, een zeer gevaarlijke aandoening voor een kunstenaar...
zie
http://nl.wikipedia.org/wiki/Cultuurpessimisme
Gelukkig is de mens, en daarmee de cultuur, zeer dynamisch. We komen er echt wel uit
Kunst, en daarmee dus ook de muziek, is een deel van de cultuur en die heeft dan ook in de cultuur zijn ankers, maw de kunst is zeer nauw en duidelijk verbonden met de cultuur. Zelf ben ik een erg onder de indruk van de theoriën van professor Henri van der Waal, kunsthistoricus uit Leiden, zie
http://www.inghist.nl/Onderzoek/Projecten/BWN/lemmata/bwn3/waal Deze heeft veel gepubliceerd over de iconologie, een theorie dat een kunstwerk 'te lezen' is binnen de cultuur waarvan het deel uit maakt. Iconologie wordt in Nederland vaak iconografie genoemd, zie
http://nl.wikipedia.org/wiki/Iconografie
Van der Waal onderkent een drietal elementen aan een kunstwerk: de vorm - de inhoud - de functie. Deze drie elementen vormen de hoekpunten van een driehoek en zijn in een relatie met elkaar. Een van de drie veranderen geeft een ander kunstwerk tov een al bestaand iets! Een voorbeeld, de inhoud gerelateerd met de vorm. De film Jurassic Park is door velen hier wel gezien. Maar als je de film goed bekijkt, dan is het een re-make van de film Frankenstein, met natuurlijk een ander monster
De film Frankenstein was weer gebaseerd op de roman van Mary Shelly, zie
http://nl.wikipedia.org/wiki/Frankenstein_(roman), die weer gebaseerd was op de Griekse mythe Prometheus en op de Joodse moraliteit 'De drie wijzen en de dwaas'. (Drie wijzen vinden de resten van een leeuw. De eerste reconstrueert het geraamte, de tweede de spieren en de organen en voordat de derde de 'adem des levens' gaat toedienen, klimt de dwaas in een boom, hetgeen achteraf de juiste beslissing blijkt.) Zie hier verschillende vormen van dezelfde inhoud en ieder werk heeft een bestaansrecht. Toch was het al eens eerder gedaan, gezien de inhoud...
Waar wil ik naar toe met het bovenstaande?
Naar dat, indien je vast loopt, je de oplossingen beter op andere plekken kunt gaan zoeken dan waar je gestrand bent! Neem eens de tijd om een andere kunstdiscipline te beleven, bijvoorbeeld, ga eens naar een kunstmuseum.
Mag ik daarbij wat tips geven?
Ga nooit zo maar domweg het museum in. Vraag bij de kassa om een plattegrond, neem een potloodje mee en loop zo snel mogelijk door het museum, daarbij die zalen en ruimten aantekenend waar je later eens rustig wilt rondkijken. Blijf niet in een interessante ruimte hangen, maar maak die 'quick-run' eerst af. Ga dan een kop koffie in het restaurant drinken en bestudeer de leukste weg langs de keuzes. Dan ga je pas kijken.
Vraag je af waarom je iets mooi of juist lelijk vindt. Lees de begeleidende teksten aan de muur of catalogus.
Beleef dat museum.
Neem er de tijd voor en doe het regelmatig, zo'n drie keer per jaar of zo. Het maakt je creatieve geest beslist wat schoner
Trouwens, modern ballet werkt bij mij uitstekend.
Helpt dit allemaal niet tegen het 'pessimistich gevoel', doe dan iets anders in je eigen discipline. Geef bijvoorbeeld de dance eens wat inhoud. Componeer een dance-opera, dat geeft wat meer sturing en verwijst naar oplossingen. Ook dit is maar een voorbeeldje.
Als ik er eens over denk...
Heeft wel mogelijkheden en zo...
Wout