Muziek componeren: alles is al gedaan?

ik denk dat wat muziek betreft er nog best wat mensen zijn die heel baanbrekend bezig zijn. Waar 99,99999% van de musici mee bezig zijn is de traditionele kijk op harmonie, ritme en vorm en dat hebben we voor een groot gedeelte wel gehad min of meer.

Het wordt pas interessant als we eens gaan kijken naar bijvoorbeeld alleen klank. En dan niet harmonieleer als zodanig maar echt het opwekken en ordenen van klanken. Varese, Zappa en nog een handje vol moderne "componisten" zijn hier al een tijd mee bezig geweest. Het is maar hoe je geluid benaderd.
 
Deze vraag is een heuse uitdaging voor SF, zeer zware kost hoor!
Das evolutionistische psychologie of filosofie, of hoe heet dat monster.
Dit alles zit superhard in de cultuur ingebakken, de cultuur 'beveelt' onze handelingen, ook van anarchisten, want zij gaan in tegen deze cultuur, dus ze handelen onder invloed van de cultuur etc...
Cultuur en het kuddegedrag is onvermijdelijk.
Wel is er een onderdeel van de cultuur, de evolutie; deze is er op zowel biologisch als cultureel gebied. Alles verandert, met mondjesmaat.
Je kan eigenlijk al de voorbije 10-30 jaar al gebruiken als voorbeeld.
Begin bij 1990, geef me de opkomende stijlen, de heersende en de aftredende van die tijd, doe dit bij 95, 2000... je gaat een evolutie zien, dat spreekt voor zich, daar moet je geen lijstjes voor maken. Maar de soort jump en techno, of moderne rock, die had men toen nog niet, en dat is niet omdat men het niet kon...
Rock jaren 70 en anno 2008 vind k nog een schriller voorbeeld.
Nieuwe muziek is er, en zal er altijd zijn.

Dit alles is mijn inzicht op muziek! Kritiek aanvaard k, maar gewoon 'free, ge stinkt', moeten thuis blijven.
 
een goede track is een goede track
daardoor uniek en vernieuwend dus
en dit is pp verschillend
we kunnen het wel proberen te vangen in een aantal woorden, maar dat gaat niet natuurlijk
muziek is veel meer dan woorden
maar doe vooral je best, en maak van muziek iets plats als taal of een checklist of zo..
 
Alles is al gedaan. Wat er nog komt zijn domweg variaties van het bestaande maar niet echt vernieuwend. Kan me ook niet voorstellen wat er nog anders kan.
 
Ik denk dat het sensationeler moet/kan..behalve dan het 5.1 surround verhaal zie je ook steeds meer dat muziek aan beeld gekoppeld word en als het met beeld kan waarom dan niet met geur,kleur etc..ik zie dit ook wel weer als een soort compositie.

Oh ja ga zo naar blommenkinderfestival in Rsendaal dus als mijn mening momenteel een beetje te rooskleurig is dan weet je waarom...peace enzo haha
 
Alles is van voorbijgaande aard, maar komt altijd wel terug.
Onlangs bekeek ik nog enkele video's van jaren 90 dance/house, gewoon pure fun (en inspiratie). Tenslotte heeft elektronica de mogelijkheden om muziek op een andere manier te maken, maar dat hoeft niet persé. In de metalwereld klinkt alles "hetzelfde" en toch hebben veel bands een "eigen" sound!
 
maakt het wat uit als alles al gedaan zou zijn?

lichten uit, sluit de studio, alles is al gedaan, we gaan naar huis.

ho ho die vierkwarts beat hebben we eerder gehoord stop er maar mee....
alweer een snare?
speel eens iets anders dan een toon

is het te bewijzen dat alles gedaan is?

als dat zo zou zijn was het wel een item bij shownieuws geweest ofzo
 
frans bauer

frans bauer

Waar ik vaak wakker van lig is het volgende, ha:

Stel dat de wereld vergaat.....

En er komt een stel aliens kijken op aarde en ze vinden alleen maar een cd
van Frans Bauer......

En ze denken:

IS DAT ALLES WAT ZE OP AARDE GEDAAN HEBBEN?
 
ik denk dat wat muziek betreft er nog best wat mensen zijn die heel baanbrekend bezig zijn. Waar 99,99999% van de musici mee bezig zijn is de traditionele kijk op harmonie, ritme en vorm en dat hebben we voor een groot gedeelte wel gehad min of meer.

Het wordt pas interessant als we eens gaan kijken naar bijvoorbeeld alleen klank. En dan niet harmonieleer als zodanig maar echt het opwekken en ordenen van klanken. Varese, Zappa en nog een handje vol moderne "componisten" zijn hier al een tijd mee bezig geweest. Het is maar hoe je geluid benaderd.


Sommigen zullen de laatste niet als muziek zien.
En is ook niet de definitie daar voor.

" Waar 99,99999% van de musici mee bezig zijn is de traditionele kijk op harmonie, ritme en vorm en dat hebben we voor een groot gedeelte wel gehad min of meer."

Juist niet Combi's zijn oneindig met harmonieleer.
Ik heb het juist gehad met de dat laatste het ordenen van klanken.
 
... Wat dat betreft is dat de grootste fout van Bob Moog geweest. ...
Moet ik het toch even voor opnemen! Het was beslist niet de fout van Moog, maar van anderen. Bob was een tegenstander van een keyboard om de synthesizer te bespelen. Een 'ribbon' kon er nog net mee door. Bob Moog was ook een tegenstander van de MiniMoog en stond beslist niet achter dat ontwerp. Een keyboard zou de creativiteit van de bespeler alleen maar beperken. Na druk van zijn technici en vooral de financiële zaken, zoals banken, begon Moog zich maar weer te bemoeien met z'n grote liefde, de theremin.

Dat een keyboardloze synthesizer bijzonder goed te bespelen is, blijkt uit The Beatles - Abbey Road, waar Paul McCartney bijna alle synthesizer partijen speelt met het ribbon. Wel had hij met een viltstift alle plaatsen voor zijn vinger aangegeven :) In ieder geval: bijzonder melodieuze muziek! Misschien had hij het voordeel om geen pianist/organist te zijn? :D

Wout
 
Waar ik vaak wakker van lig is het volgende, ha:

Stel dat de wereld vergaat.....

En er komt een stel aliens kijken op aarde en ze vinden alleen maar een cd
van Frans Bauer......

En ze denken:

IS DAT ALLES WAT ZE OP AARDE GEDAAN HEBBEN?

Prima toch...das nog altijd beter dan de meeste trance, electro, progressive, dubstep etc.etc.etc. troep. Er is niks mis met het sneederlands levenslied.
 
Alles is heel erg veel ,meer in ieder geval dan dat ik kan behappen .Wat is dan alles. En doet het er eigenlijk wel toe ,een compositie moet ook uitgevoerd worden en in de uitvoering zit vaak "speelruimte " genoeg om het niet hetzelfde te laten klinken .
 
Alles is al gedaan. Wat er nog komt zijn domweg variaties van het bestaande maar niet echt vernieuwend. Kan me ook niet voorstellen wat er nog anders kan.

Denk dat dat misschien eerder je eigen beperkte visie op muziek en muziekleer is. Omdat het nieuw zou moeten zijn zal je je ook niet voor kunnen stellen wat het is... Als je dat kon was het of niet vernieuwend of je bent zelf vernieuwend bezig...

stel he, dat alles is gedaan,
dan wil dat nog niet zeggen dat iedereen alles al gezien heeft.

De vraag is of iedereen erop zit te wachten. Veel mensen zijn niet breed geörienteerd qua muzieksmaak (iedereen ontwikkeld gewoon voorkeuren) en de vraag is dus of iemand buiten het hokje wilt kijken... Niet dat dat nodig is...


Sommigen zullen de laatste niet als muziek zien.
En is ook niet de definitie daar voor.

Juist niet Combi's zijn oneindig met harmonieleer.
Ik heb het juist gehad met de dat laatste het ordenen van klanken.

Dat is dus vaak de reactie van studenten op het conservatorium die muziekgeschiedenis en compositie krijgen. Als ze bij muziek van de 21e eeuw aankomen dan vinden ze het vaak niet om aan te horen. Maar er zit een verschil tussen smaak en definitie. Het valt wel degelijk onder muziek, dat je het niet vind klinken (omdat je het misschien niet begrijpt of omdat je niet weet hoe je het moet beluisteren of omdat je het gewoon drie keer niets vind) is wat anders.

Ik denk dat harmonieleer juist beperkt. Doordat je aan een stramien gebonden bent zijn er theoretisch gewoon een x aantal combinaties mogelijk (dit zou denk ik nog best berekenbaar kunnen zijn met een ingewikkelde formule). Haal het stramien weg en de mogelijkheden zijn letterlijk tot in het oneindige...
 
Noem het dan geluid of landscapes maar geen muziek want daar is namelijk gewoon een officiele definitie voor. Eigen je dus niet iets toe wat niet daartoe behoord.
 
Tja...

De vraagstelling lijkt mij een eerste aanval van cultuurpessimisme, een zeer gevaarlijke aandoening voor een kunstenaar...
zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Cultuurpessimisme

Gelukkig is de mens, en daarmee de cultuur, zeer dynamisch. We komen er echt wel uit :) Kunst, en daarmee dus ook de muziek, is een deel van de cultuur en die heeft dan ook in de cultuur zijn ankers, maw de kunst is zeer nauw en duidelijk verbonden met de cultuur. Zelf ben ik een erg onder de indruk van de theoriën van professor Henri van der Waal, kunsthistoricus uit Leiden, zie http://www.inghist.nl/Onderzoek/Projecten/BWN/lemmata/bwn3/waal Deze heeft veel gepubliceerd over de iconologie, een theorie dat een kunstwerk 'te lezen' is binnen de cultuur waarvan het deel uit maakt. Iconologie wordt in Nederland vaak iconografie genoemd, zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Iconografie

Van der Waal onderkent een drietal elementen aan een kunstwerk: de vorm - de inhoud - de functie. Deze drie elementen vormen de hoekpunten van een driehoek en zijn in een relatie met elkaar. Een van de drie veranderen geeft een ander kunstwerk tov een al bestaand iets! Een voorbeeld, de inhoud gerelateerd met de vorm. De film Jurassic Park is door velen hier wel gezien. Maar als je de film goed bekijkt, dan is het een re-make van de film Frankenstein, met natuurlijk een ander monster :) De film Frankenstein was weer gebaseerd op de roman van Mary Shelly, zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Frankenstein_(roman), die weer gebaseerd was op de Griekse mythe Prometheus en op de Joodse moraliteit 'De drie wijzen en de dwaas'. (Drie wijzen vinden de resten van een leeuw. De eerste reconstrueert het geraamte, de tweede de spieren en de organen en voordat de derde de 'adem des levens' gaat toedienen, klimt de dwaas in een boom, hetgeen achteraf de juiste beslissing blijkt.) Zie hier verschillende vormen van dezelfde inhoud en ieder werk heeft een bestaansrecht. Toch was het al eens eerder gedaan, gezien de inhoud...

Waar wil ik naar toe met het bovenstaande?
Naar dat, indien je vast loopt, je de oplossingen beter op andere plekken kunt gaan zoeken dan waar je gestrand bent! Neem eens de tijd om een andere kunstdiscipline te beleven, bijvoorbeeld, ga eens naar een kunstmuseum.

Mag ik daarbij wat tips geven?
Ga nooit zo maar domweg het museum in. Vraag bij de kassa om een plattegrond, neem een potloodje mee en loop zo snel mogelijk door het museum, daarbij die zalen en ruimten aantekenend waar je later eens rustig wilt rondkijken. Blijf niet in een interessante ruimte hangen, maar maak die 'quick-run' eerst af. Ga dan een kop koffie in het restaurant drinken en bestudeer de leukste weg langs de keuzes. Dan ga je pas kijken.
Vraag je af waarom je iets mooi of juist lelijk vindt. Lees de begeleidende teksten aan de muur of catalogus.
Beleef dat museum.

Neem er de tijd voor en doe het regelmatig, zo'n drie keer per jaar of zo. Het maakt je creatieve geest beslist wat schoner :) Trouwens, modern ballet werkt bij mij uitstekend.

Helpt dit allemaal niet tegen het 'pessimistich gevoel', doe dan iets anders in je eigen discipline. Geef bijvoorbeeld de dance eens wat inhoud. Componeer een dance-opera, dat geeft wat meer sturing en verwijst naar oplossingen. Ook dit is maar een voorbeeldje.

Als ik er eens over denk...
Heeft wel mogelijkheden en zo...

Wout
 
Laatst gewijzigd:
In die opkomende muziekstroming genaamd "Rural" gebeurd genoeg nieuws!

Tegenhanger van al die suffe saaie laxeer-ik ben zo cool want ik ben van de straat yo en ik ben ook erg dom-vinex locatie- urban muziek

"Side by side we ride against the hordes of Urban"
 
Back
Top