Downloaden is tóch illegaal

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Mischien maar is een echte baan gaan zoeken dan?



Mischien op een andere muziekmarkt spelen?
Mischien is Hardcore wel dood als je denk dat je hier gewoon lekker van kun leven word het toch is tijd dat je wakker word vriend.
Dit soort dingen die je hier verkondig moet je ff door de mic blerren op je eerst volgende hardcore feest.
Dan zullen je fans je gegarandeerd allemaal uitschijten.

Tjeezus...dat is echt het meest domme gelul wat ik hier in jaren heb gelezen (al die replies van jou in dit topic trouwens)...ik had jou toch wel wat intelligenter ingeschat...ik ga d'r verder niet eens op in,kom voortaan eens met een nuttige opmerking...
 
Tegenwoordig kan je de meeste muziek gewoon op youtube beluisteren/bekijken. Niets illegaals aan en het is ontzettend makkelijk. Stel nou dat ik de muziek uit dat filmpje haal en er een mp3 van om op mijn mp3-speler te zetten. Is dat dan illegaal of stelen?

De vraag is niet afgenomen, de verkoop van merchandise en de hoeveelheid feesten laten dat wel zien. Het illegale aanbod via internet is nou eenmaal erg groot, dus die marktvraag wordt beantwoord door de uploaders.

Dit is denk ik het echte probleem. De markt is veranderd, alleen weten we nog niet hoe we er op moeten inspelen (afgezien van entreekaartjes en consumpties verhogen) :)
 
Muziek is tegenwoordig meer het promotiemiddel voor de artiest zelf. Misschien moeten artiesten en platenmaatschappijen er maar aan wennen dat het bestedingspatroon voor wat betreft media is verschoven van cd's naar DVD's en games.

Jongeren downloaden het meeste. Men is nu, na een aantal jaren van breedbandinternet gewend aan 'gratis' muziek. Het zal lastig worden om mensen aan te sporen te gaan betalen. Wanneer men DRM blijft gebruiken is het sowieso een kansloze zaak. En cd's zijn nu nog relatief duur. Een euro per track is netjes, dus zo'n 10-12 euro voor een cd, dat wil ik er wel voor betalen. Mensen en maatschappijen die mij uitlachen omdat ik zo'n lage prijs noem hoeven ook niet te verwachten dat ik iets van ze ga kopen.

Ik vind het verspreiden van rechtelijk bescherm materiaal niet zo netjes, maar enkel downloaden is nog redelijk discutabel. Dubieuze stichtingen als NVPI en Brein komen met ideeën die de individuele vrijheid van burgers en de bedrijvigheid belemmeren. Zo kwam men nog niet zo lang geleden met het idee om USB sticks, mp3's spelers en harde schijven extra te belasten, een vrij kansloze zaak, die de Nederlandse economie op langere termijn meer kwaad dan goed zal doen.

Ook een stichting als Thuiskopie zorgt er met zijn eveneens dubieuze boekhouding voor dat de consument steeds minder respect krijgt voor dit soort belangenorganisaties en hun 'goede bedoelingen'.
 
Laatst gewijzigd:
toch mis ik het antwoord op de vraag. waar komt het -vaak zelfs zeer vroegtijdige- ruime aanbod vandaan?
ik begrijp nog steeds niet waarom het gevolg, de downloader, wordt aangepakt in plaats van de oorzaak, degene die het voor de eerste maal verspreidt.

waarom gaat daar niemand op in ?
 
toch mis ik het antwoord op de vraag. waar komt het -vaak zelfs zeer vroegtijdige- ruime aanbod vandaan?
ik begrijp nog steeds niet waarom het gevolg, de downloader, wordt aangepakt in plaats van de oorzaak, degene die het voor de eerste maal verspreidt.

waarom gaat daar niemand op in ?

Helaas komt veel van dat vroegtijdige ruime aanbod gewoon van mensen die een cd kopen en dan zo snel mogelijk online zetten voor anderen...vaak worden sites die dat toelaten te laat opgemerkt,en bovendien kan er niet snel genoeg opgetreden worden...komt ook door de wetgeving,daarom is het goed dat die nu aangescherpt wordt...maar komt ook door gewoon naief gedrag van die sites...

Maar waarom de downloader niet ook aanpakken ? Die is toch net zo schuldig ? Als mensen niet meer illegaal gaan downloaden,dan is er ook geen behoefte meer aan die eerste maal verspreiden...;)
 
Omdat er tegenover 1000 downloads slechts één uploader staat. Vaak zijn het nog dezelfde ook, die gelijk meerdere materiaal online zetten. Die zijn, naar mijn idee (?), nog moeilijker te traceren dan de downloader. En de uploaders verwachten dan zelfs nog dat ze letterlijk respect of een dankwoord krijgen van de rest die er gebruik van maakt, wat de meeste downloaders dan ook doen, de sukkels.

Toevallig sprak ik vandaag dus iemand van stichting Brein over publieke servers als rapidshare en megaupload waar heel veel illegaal materiaal wordt gedeeld. Ze zijn er mee bezig maar de bureaucratische onzin die eraan vastzit voordat je een stevige zaak kan beginnen laat nog wel op zich wachten. Pas als die servers op hun eigen verantwoordelijkheid kunnen worden gewezen door een rechter kan er echt iets gedaan worden. Omdat dit alles nogal internationaal gebeurt kost dat heel veel tijd om voor te breiden. Ondertussen komen er dagelijks tientallen nieuwe files bij.
Ik zag vandaag meerdere nieuwe releases op cd en vinyl van bijvoorbeeld Dione/e-noid aangeboden worden, niemand doet er wat aan.

Waar ik vooral nu aan denk is dat het probleem nog verder strekt dan de daadwerkelijke gedaalde inkomsten, namelijk de enorme aversie tegenover artiesten, labels en andere soortgelijke partijen die opkomen voor waar ze WETTELIJK recht op hebben, namelijk een vergoeding voor het gebruik van hun werk.
Ik ben eergisteren vertrokken van een ander forum waar ik 5 jaar heb gepost omdat ik daar simpelweg werd weggejouwd, zowel publiekelijk als via pbs omdat ik mijn frustratie uitspraak over de respectloosheid die vastzit aan de manier waarop de creatieve kant van de muziekindustrie word uitgezeken door mensen die er zelf geen belangen bij hebben, behalve de belangen dat ze gratis van "ons" werk kunnen genieten. Die houding begint steeds ergere vormen aan te nemen, zoals bijvoorbeeld de reactie van Mono-poly doet blijken. Dit zijn meestal mensen die ervoor gekozen hebben om voor zekerheid te gaan en een baan te kiezen en in dit soort discussies, naar mijn idee, hun eigen frustratie kunnen botvieren. Want vooral mono's reactie was er doorspekt mee. Of er moet iets anders je dwars zitten.
Als dit zo doorgaat kan echt iedereen die een grote muil opentrekt keihard van mij aan een ziekte sterven.
Ik verwacht absoluut geen medelijden voor het feit dat mijn opgebouwde zaak hierdoor slecht gaat maar waar ik echt niet op zit te wachten, en ik denk vele artiesten met mij, is om daarbij ook nog eens als een stel zwervers te worden uitgejouwd omdat we dan maar een "echte baan" moeten gaan zoeken en maar een vak moeten gaan leren (andere reactie welke ik ontving).

Wat we onszelf hebben geleerd, beheersen en doen is al eeuwen een vak.
 
Laatst gewijzigd:
Muziek is tegenwoordig meer het promotiemiddel voor de artiest zelf. Misschien moeten artiesten en platenmaatschappijen er maar aan wennen dat het bestedingspatroon voor wat betreft media is verschoven van cd's naar DVD's en games.

Jongeren downloaden het meeste. Men is nu, na een aantal jaren van breedbandinternet gewend aan 'gratis' muziek. Het zal lastig worden om mensen aan te sporen te gaan betalen. Wanneer men DRM blijft gebruiken is het sowieso een kansloze zaak. En cd's zijn nu nog relatief duur. Een euro per track is netjes, dus zo'n 10-12 euro voor een cd, dat wil ik er wel voor betalen. Mensen en maatschappijen die mij uitlachen omdat ik zo'n lage prijs noem hoeven ook niet te verwachten dat ik iets van ze ga kopen.

Ik vind het verspreiden van rechtelijk bescherm materiaal niet zo netjes, maar enkel downloaden is nog redelijk discutabel. Dubieuze stichtingen als NVPI en Brein komen met ideeën die de individuele vrijheid van burgers en de bedrijvigheid belemmeren. Zo kwam men nog niet zo lang geleden met het idee om USB sticks, mp3's spelers en harde schijven extra te belasten, een vrij kansloze zaak, die de Nederlandse economie op langere termijn meer kwaad dan goed zal doen.

Ook een stichting als Thuiskopie zorgt er met zijn eveneens dubieuze boekhouding voor dat de consument steeds minder respect krijgt voor dit soort belangenorganisaties en hun 'goede bedoelingen'.

Er zijn heel veel cd's te koop voor minder dan 10 euro...vinyl kost nog steeds 7 a 8 euro,dat is nog net zo veel als voordat de euro werd ingevoerd (!)...bijna alles is om ons heen is duurder geworden,muziek niet...

Ik wil graag ongeveer 1 euro per liter diesel betalen...helaas is het nu een stukje duurder...maar daarom ga ik nog geen benzinestations overvallen...alleen met muziek is het anders,want dat is overal gratis verkrijgbaar ?

Die dubieuze stichtingen die je noemt,waarom zijn die dubieus ? Heb je daar ervaringen mee ? (serieuze vraag)...
 
Tegenwoordig kan je de meeste muziek gewoon op youtube beluisteren/bekijken. Niets illegaals aan en het is ontzettend makkelijk.

Dat is ook illegaal ;) Er wordt dagelijks heel wat materiaal van Youtube afgehaald...en dat staat er de volgende dag weer op...vechten tegen de bierkaai...
 
Die houding begint steeds ergere vormen aan te nemen, zoals bijvoorbeeld de reactie van Mono-poly doet blijken. Dit zijn meestal mensen die ervoor gekozen hebben om voor zekerheid te gaan en een baan te kiezen en in dit soort discussies, naar mijn idee, hun eigen frustratie kunnen botvieren. Want vooral mono's reactie was er doorspekt mee. Of er moet iets anders je dwars zitten.
Als dit zo doorgaat kan echt iedereen die een grote muil opentrekt keihard van mij aan een ziekte sterven.
Ik verwacht absoluut geen medelijden voor het feit dat mijn opgebouwde zaak hierdoor slecht gaat maar waar ik echt niet op zit te wachten, en ik denk vele artiesten met mij, is om daarbij ook nog eens als een stel zwervers te worden uitgejouwd omdat we dan maar een "echte baan" moeten gaan zoeken en maar een vak moeten gaan leren (andere reactie welke ik ontving).

Inderdaad Niel, de reactie van Mono-poly zegt wat dat betreft boekdelen. Ik dacht dat die jongen wel verstandig was, maar zijn reactie te lezen was het weer een "ik kan niet bereiken wat zij bereiken, dus hebben zij het recht niet het te bereiken" reactie. Aan dat soort kleinzieligheid heb ik een broertje dood.

En inderdaad, diezelfde houding die jij nu noemt heeft mij ertoe gebracht zeer, zeer pro BUMA en RIAA te worden. Ik heb liever de kant van de harde zakenwereld, dan die van de zielige kleine burgertjes die jalours zijn dat sommigen van ons wel leuk werk hebben.

Ik hoop dan ook dat nieuwe wetgeving gebruikt gaat worden om dit soort mensen (up en downloaders) aan te pakken. Ik heb erg gesmuld destijds vanwege die hoer die 250.000 dollar boete kreeg voor 19 mp3tjes. :)

En verder lijken mensen in dit soort discussies nog steeds niet te snappen dat onmogelijk maken niet hoeft, maar dat up en downloaden alleen maar moeilijk en onaantrekkelijk gemaakt hoeft te worden. Door ISP's te dwingen maatregelen te nemen (dit kunnen ze!), en door flink wat mensen die up en downloaden voor de rechter flink aan te pakken is dat bereikt. Als het technisch gezien zo moeilijk wordt dat je een 1337 hacker moet zijn om nog aan je mp3tjes te komen, en vervolgens nog eens een goede kans loopt om door onze vrienden van stichting Brein te pakken genomen te worden, dan zijn we er al. langzamerhand lijkt het die kant op te gaan, dus wie weet!

En we kunnen altijd nog stoppen met muziek maken en een echte baan gaan zoeken. En die domme downloaders zich maar afvragen waarom er de stroom van goede muziek opdroogt.
 
Inderdaad Niel, de reactie van Mono-poly zegt Ik heb erg gesmuld destijds vanwege die hoer die 250.000 dollar boete kreeg voor 19 mp3tjes.

Dat staat toch totaal niet in verhouding met de "schade" die is toegedaan. Niemand die mij kan overtuigen dat 19 liedjes 250.000 aan misgelopen inkomsten is... Maar goed.

Opzich een goede zaak dit, al denk ik wel dat het oppakken van downloaders hier niet zo snel zal gaan gebeuren.
 
Het valt me toch altijd op dat het altijd toch de zelfde personen zijn die hier zitten te mekkeren.
Anderen hoor ik hier eigenlijk nooit over?
Waarom verkondig je dit soort dingen niet tijdens je eerst volgende optreden als artiest of dj naar je fans?
Er is voor Electro bv een heus netwerk om mp3's te delen met mekaar en die geven jaarlijks ook nog is een feest waar al die misbruikte artiesten nog is komen optreden ook.

En Batteraaf procesoperator is zo slecht nog niet hoor weet ik uit ervaring.
 
het wordt een strijd van de producent tegen de afnemer. dat kan nooit de bedoeling zijn. hoe dan ook, ook de bakker zou kwaad worden op degene die zijn brood steelt.

de markt is aan het veranderen, en er valt makkelijk te kopiëren. dat geldt niet alleen voor muziek, maar ook voor code, afbeeldingen, geschreven tekst, bijna alles. dat kan al zeker 10 jaar, en is dus ook al een hele tijd in grote omvang aan het gebeuren. het is in de cultuur, zeker van bepaalde groepen, volledig geïntegreerd in “het systeem”. dat kun je nauwelijks meer terugdraaien. Ja met allerlei ingrijpende veranderingen, waarbij je allerlei fundamentele zaken gaat afbreken, ik sta er niet achter. zie het als het onkruid sproeien met vergif waar ook de andere planten van doodgaan. doel bereikt, ja tuulk! tevreden dan? nadenken eerst!

het downloaden heeft ook de muziekproducenten middelen en technieken gebracht waardoor het muziekmaken op grotere schaal beter en professioneler is gaan gebeuren. zonder het kopiëren en de grote massa mensen die indirect getest en verbeterd hebben, hadden die pakketten nooit zo groot geworden. wat te denken van designsoftware, office software, beheerssoftware, besturingssystemen.. de softwareproducenten hebben een zelfde soort discussie waarschijnlijk, en dan tegen de artiesten.

waarom moet er nu pas ingegrepen worden? dat is de put dempen als het kalf al verdronken is. het bestaande systeem is verouderd en aan vernieuwing toe.
ligt het aan de werkwijzen binnen de labels? aan de distributie? zijn er dingen over het hoofd gezien die eerst geen bedreiging leken en het nu toch zijn? Mp3 bestaat al langer dan een heleboel labeleigenaren die nu klagen. zelf nooit gedownload om een richting te vinden? tijd voor vernieuwing.
ik denk dat de mens een vindingrijk wezen is, wat de beste manier uitkiest om in zijn behoefte te voorzien. gelukkig maar dat er mensen zijn die denken en uitvinden, dat is iets wat nooit mag stoppen.

alle regeltjes die als gevolgbestrijding worden ingezet? ruimschoots te laat, en ze gaan veel verder dan het gevolg wat bestreden moet worden. ik vind het goed dat downloaden tegengegaan moet worden, maar als ik over de gevolgen van de gevolgbestrijding ga nadenken, dan sta ik absoluut niet achter de manier waarop, er gaat teveel kapot.

maar. als brood te kopiëren was, wie zou het niet doen?!
 
Maar Roel, deze problematiek bestaat al enige jaren.

En in het begin stonden veel artiesten hier positief tegenover. Meer promotie dacht men.

Maar wat we nu zien is dat steeds meer artiesten tegenstander worden. Ik zie dat steeds meer om me heen, en zelf ben ik er ook een voorbeeld van.

Want meer promotie en meer naamsbekendheid is geen zak waard in een maatschappij waar iedereen je muziek toch maar gratis download.

Ik zie het als een verantwoordlijkheid van de klant. De afnemer in jouw verhaal. De ervaring leert echter dat de afnemer het wel best vindt zo, en niet van zins is om de producent maar enigzins tegemoet te komen.

En dus mogen van mij die andere planten ook wel dood, en mag er flink veel kapot. Het is mij onderhand duidelijk dat ik van de pro-downloaders kant NIETS hoef te verwachten. Dit soort mensen denken dat ik een soort slaafje ben die hun gewilde muziekjes op commando mag produceren op eigen kosten.

"KRIJG DAN MAAR DE TERING" denk ik dan.

Maak dan maar alles kapot. Ik ben helemaal voor.
 
Met alle respect, maar ik denk dat 99.999% van de downloaders jouw muziek niet kent en er ook niet op zit te wachten. Je gedraagt je alsof de halve wereld jou een enorm onrecht aandoet, maar feitelijk ben je blijkbaar niet in staat om iets af te leveren waar mensen graag voor betalen. Deels zal dit ongetwijfeld door boefachtig tuig zijn, maar misschien moet je ook de hand eens in eigen boezem steken.
 
Niet alle mensen die downloaden kopen nooit iets.

Als men de artiest goed genoeg vindt willen mensen best betalen voor hun product. Voor de overige zaken willen mensen dat niet, en dat wordt dan ook gedownload.

Dat volgens jou alles kapot mag, is nogal egoïstisch. Juist de kleine producers hebben weinig last van downloaden. Met verbieden schiet je helemaal niets op, 99,99,9% van de mensen geeft sowieso al niets om jou muziek. Dus waar zou je je druk om maken
 
Het valt me toch altijd op dat het altijd toch de zelfde personen zijn die hier zitten te mekkeren.
Anderen hoor ik hier eigenlijk nooit over?
Waarom verkondig je dit soort dingen niet tijdens je eerst volgende optreden als artiest of dj naar je fans?
Er is voor Electro bv een heus netwerk om mp3's te delen met mekaar en die geven jaarlijks ook nog is een feest waar al die misbruikte artiesten nog is komen optreden ook.

En Batteraaf procesoperator is zo slecht nog niet hoor weet ik uit ervaring.

Ach,de meesten nemen niet eens de moeite meer om in te gaan op het hele verhaal...ik hoor van electro artiesten trouwens precies hetzelfde als van hardcore artiesten...die zijn ook zwaar tegen illegale downloads en balen ervan dat hun favoriete labels 1 voor 1 failliet gaan en dat het aanbod steeds kleiner wordt...maar goed,dat hoor ik eigenlijk uit alle underground stromingen...
 
Met verbieden schiet je helemaal niets op,

Je moet ook niet alleen maar verbieden...aan de andere kant moet ook het aanbod van legale downloads veel groter worden...en dat is ook een verschrikkelijk grote fout van de muziek-industrie,dat ze daar niet eerder serieuzer op ingesprongen zijn...


On-topic :
Deze verandering in de wet maakt het juist makkelijker om op te treden tegen de aanbieders,de download sites...ze gaan heus niet iedere downloader oppakken en/of beboeten,maar ze hebben nu wat extra wettelijke mogelijkheden om sneller op te treden bij misbruik...zoals verschillende mensen van de NVPI en Brein ook al aangeven in interviews in diverse media....
 
Dione het zijn toch wel altijd de zelfde die hier klagen toch?
En er zal door downloaden best wel wat inkomsten minder zijn.
Maar hoeveel voordeel zou je bij downloads hebben in de zin van promotie?
 
Het valt me op dat voor alle partijen wel wat te zeggen valt, maar dat de artiest er soms toch wel de dupe van wordt.

Wel is het zo dat er door het mega aanbod van muziek de prijs niet anders kan dan dalen. Er is zo ontzettend veel materiaal beschikbaar. Ik denk ook niet dat het goed is dat iedereen maar alles kan kopieren, maar aan de andere kant, het heeft ook veel goeds gebracht.

Dat alles kapot mag gaan is een optie, maar goed, is het misschien al kapot als je de gevolgen al merkt?? Als je niet break-even kunt draaien moet je het puur uit liefde doen. Net als kleine speciaalwinkeltjes die sluiten, zullen er ook artiesten zijn die noodgedwongen de deuren moeten sluiten. Ik denk dat het een normaal verschijnsel is, ook al is het niet in alle gevallen een gewenst effect.

Veel aanbod: lage prijs. Weinig aanbod: hoge prijs.

Het ligt eraan wat er uiteindelijk kapot gaat natuurlijk. Het hele internet? Waarom niet. Ik ben voor (lees: ik zie de uitdaging).


(Misschien in kantlijn moeten bijschrijven dat er ook artiesten zijn die juist zaken zelf ter beschikking stellen op het net, maar toch, dat ligt weer helemaal aan publiek en doelgroep en of je daar voldoening uit haalt. De groep waar mono over schrijft is daar volgens mij wel een sprekend voorbeeld van. Niets ten nadele daarvan, ik vind het goed als je dat aandurft.)
 
Dione het zijn toch wel altijd de zelfde die hier klagen toch?
En er zal door downloaden best wel wat inkomsten minder zijn.
Maar hoeveel voordeel zou je bij downloads hebben in de zin van promotie?

Dat zijn de mensen die er persoonlijk de meeste hinder van ondervinden.
Aangezien dit forum nogal dicht tegen dit onderwerp aanzit (synths hebben-muziek maken) komt dit naar buiten.

Ik merk zelf helemaal 0,0 voordelen van het downloaden.
Exposure op fysieke verzamelcd's was in het verleden wel goed voor mijn naam en boekingen, maar mensen hebben geen cd meer in handen om de tracklist te bekijken. Die zetten gewoon de playlist aan op hun mp3 speler/pc waar alle tracks inzitten zonder ernaar om te kijken.

Volgende week sta ik op mijn eerste boeking van 2008, op een groot festival.
Niet omdat ik downloadbaar ben, of omdat ik in het verleden goeie dingen gedaan heb als dj.
Nee, omdat ik de organisatie uit de brand heb geholpen toen ze vorig jaar ineens binnen 12 uur geluid moesten hebben voor een digiflyer waar ik de hele nacht voor door heb gewerkt.
Het heeft niks meer met muziek te maken.
Alleen de allerbekendste namen kunnen voordeel hebben van de beschikbaarheid van hun nummers omdat de doelgroep alleen daarnaar kijkt tegenwoordig, maar zonder de mogelijkheid tot downloaden zouden ze hoogstwaarschijnlijk net zoveel boekingen hebben, misschien wel meer. Echter zijn ook hun inkomsten uit de muziek flink gekelderd, met als gevolg dat de dj fees drastisch zijn gestegen ter compensatie.
Alleen een handjevol echte populaire artiesten profiteren hiervan, de rest wat eronder zit welke het ook van de muziekinkomsten moet hebben gaan hard achteruit.
 
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back
Top