Origineel geplaatst door AdDM
darius is wel een erg aardige gast hoor
moet ook even gezegt worden
Als je in het algemeen gezien niet echt goed in je vak bent, ben je toch niet per defintie een eikel?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Origineel geplaatst door AdDM
darius is wel een erg aardige gast hoor
moet ook even gezegt worden
Origineel geplaatst door AdDM
Het lijkt mij ook vry lastig als een klant perse wil dat het zo verziekt en hard als de top40-meuk klinkt.. wat doe je dan. Hoe ga jij met zulke klanten om errol?
Origineel geplaatst door Errol
Dit klinkt misschien voor sommige lezers arrogant maar ik weet dus wel hoe je iets hard en toch dynamisch kan laten klinken zonder bijverschijnselen als compressie vervorming enzo.
Soms heb je wel eens klanten die meer bas willen omdat ze niet gewend zijn aan monitors die het laag niet geboost weergeven.
Meestal kan ik ze wel overtuigen en anders, als de persoon naast me uit zijn nek blijftte lullen neem ik contact op met de desbetreffende A&R.
Ik laat me echt niet meer piepelen door een of andere klojo.
Die heb ik bij bosjes hier gehad.
Origineel geplaatst door pjeut
Graag jouw reactie, maar ook zeker die van andere.
Origineel geplaatst door pjeut
het is alleen zo jammer dat het voorbij gaat aan de belangrijkste vraag, namelijk: wat is het doel van masteren? In plaats daarvan zie ik alleen maar vooroordelen links en rechts over het forum vliegen, en worden er allerhande indrukwekkende referenties in stelling gebracht. Ik doe daaraan niets af, maar....het draagt voor noob-achtige types als ikzelf alleen maar bij tot een verdere mystificatie van mastering, en dat is nou net waar ik van hoopte dat het wat minder zou worden.
Origineel geplaatst door Sjaak
Ik dat dat voor 99 van de 100 geldt dat ze te weinig kaas hebben gegeten van masteren. Iedereen heeft wel eens een demo gemaakt, een deel daarvan wordt slechts gemasterd en slechts een heel klein deel wordt goed gemastered als je de goeroes mag geloven Maar waar ik vooral geinteresseerd in ben zijn simpele hints en tips in jip-en janneke taal waar je wat mee kunt. Hoe pak je het aan? Waar begin je? Wat is het belangrijkste?
Origineel geplaatst door pjeut
...Omdat ik wat meer over het danig gemystificeerde begrip "mastering" te weten wou komen, heb ik op jouw naam gezocht en wat threads bekeken. Het speet me om te moeten constateren dat de meesten eindigden in een wedstrijdje "ver piesen".
Begrijp me goed, ik ben een absolute nul op het gebied van mastering. Ik ben een hobbymatige liedjesschrijver met wat elektronische toebehoren. Mijn favoriete tool is een olympus memorecorder om "on the fly" muzikale en tekstuele ideetjes vast te leggen die mij komen aanwaaien en dit later op piano of akoestische gitaar uit te werken (dit schetst het geitenwollensokken-beeld wel aardig, denk ik, en dat beeld klopt ook).
Maar ook ik ontkom er niet aan om af en toe wat gesequenced materiaal te combineren met wat opgenomen audio en dit naar een oude DCC-recorder te mixen en vervolgens in m'n PC te laden en daar uiteindelijk te masteren. Stel je bij dit laatste niets voor, mijn masteren is dat ik de wanhoop nabij wat tools van soundforge op het materiaal los laat en vervolgens diep zuchtend weer ongedaan maak (Ctrl-Z, wat moet ik zonder jou), en uiteindelijk licht vloekend alleen maar de zaak normaliseer.
Een typische huis-tuin-en-keukenmeester, dus.
Maar wat ik toch vooral opvallend vind, is dat in jouw benadering van "hoe er gemasterd moet worden" de bedoeling van de muziek ter zijde lijken te worden geschoven. Ik ben op dit terrein een behoorlijk gevoelsmens (voor het overige ben ik trouwens ook niet gelijk een blok beton) want ik geloof heel erg in dat muziek rechtstreeks je gevoelsleven raakt. Ik kan talloze voorbeelden opnoemen; ik heb een oud plastic plaatje dat ik op 5 jarige leeftijd kreeg (was gratis bij een benzinestation), dus inmiddels 37 jaar geleden, met wat James Last-achtige muziek en een heleboel tikken. MAAR...dat plaatje kreeg ik wel op het moment dat ik muziek begon te ontdekken. Dus dat muzak-geluid van dat plaatje inclusief tikken is sindsdien voor mij bijzonder dierbaar, ongeacht hoe ik inmiddels over de muziekkwaliteit denk. Volgende voorbeeld; ongeveer tien jaar later zet ik muziek van een plaat over op m'm oude philips bandrecorder. Halverwege de opname zet m'n moeder beneden de stofzuiger aan, met als gevolg en gigabrom over een belangrijk deel van de opname. Ik moest de plaat terugbrengen naar een klasgenot, dus had geen tijd voor nog een opname. Maar...bij nader inzien bleek die brom precies samen te vallen met een refrein van dit nummer, en als toon perfect erbij te passen, hoewel het uiteraard niet bij hoort. Als ik dat nummer nu nog 'ns op de radio hoor, neurie ik zelf stiekem die brom erbij en voel me weer 15.
Dit is trouwens een eigenschap die muziek deelt met geur. Ik kan soms in een textielsupermarkt komen bij een schap met iets dergelijks als keukenhandschoenen waar dan zo'n bedwelmende kunststofwalm van opstijgt. Echt zo'n "K-verwekkende" geur waarvan je niet snap dat die niet verboden is, maar...door die geur ben ik onmiddelijk terug naar 1967 in de Franse Jura, toen ik met mijn familie voor het eerst op kampeervakantie gingen, want die tent rook namelijk net zo. En vanwege het zeer beroerde weer toen, heb ik veel van tent mogen ruiken.
Sorry, het lijkt allemaal heel erg off-topic, maar dat is het niet. Wat ik wil vragen, is, waar dient de mastering voor: om de bedoeling c.q. gevoel van de muziek c.q. de muziekmaker beter uit te laten komen, of om de muziek naar de overtuigingen van de masterer bij te buigen? Want als jij stelt dat je bij dat album Zijlstra vervoming in de mix tegen was gekomen, dan is mijn bescheiden mening: wie ben jij om iets te stellen over die mix? Die mix is het product van de muziekmaker en/of mixer. Jij kunt er als masterer een mening over hebben, maar dan kan die vervorming nog steeds de uitgesproken wenst van de maker zijn; precies datgene wat hij of zij zo aantrekkelijk vind van de hele track.
Vat dit niet persoonlijk op, hoor, want ik lees dit eigenlijk bij alle bijdragen. het is alleen zo jammer dat het voorbij gaat aan de belangrijkste vraag, namelijk: wat is het doel van masteren? In plaats daarvan zie ik alleen maar vooroordelen links en rechts over het forum vliegen, en worden er allerhande indrukwekkende referenties in stelling gebracht. Ik doe daaraan niets af, maar....het draagt voor noob-achtige types als ikzelf alleen maar bij tot een verdere mystificatie van mastering, en dat is nou net waar ik van hoopte dat het wat minder zou worden.
Graag jouw reactie, maar ook zeker die van andere.
Groeten van Pjeut uit Emmeloord.
Origineel geplaatst door pjeut
Goeie en duidelijke bijdrage.
Eerst even over James Last. Ik mag graag een onderscheid maken tussen "makkelijke" en "moeilijke" muziek, en dan bedoel ik met makkelijk dat het een variatie is op een bestaand idee of geluid, en moeilijk dat iemand probeert een nieuw geluid neer te zetten. Van beiden zijn etterlijke voorbeelden te noemen...
Zo probeerde James Last in zijn begintijd een soort perfecte synthese te maken tussen een symphonische stringsessie en een bigband. Toen hem dit eenmaal gelukt was, werd het een soort cliché die hij tot in het ultieme heeft uitgemolken. Maar de begin-drang was wel zuiver, denk ik. Een beter voorbeeld is Bert Kämpfert, net zo'n bandleider ls James Last en ondermeer schrijver van "Strangers in the Night". Die man had een zelfde soort drang als James Last maar was daar tot aan zijn einde veel manischer in; wellicht gevoed doordat hij bij lange na niet de commerciële erkenning kreeg die dhr. last wel kreeg. In ieder geval zie ik die laatste, hoewel het mijn muziekstijl bepaald niet is, op een zelfde level als mensen als Brian Wilson van de Beachboys en bijv. Jimi Hendrix...
Genoeg daarover. Nog even iets over mastering. Ik kan me bij die compressie-vervorming "gevoelsmatig"best iets voorstellen. Tegelijkertijd kan ik me een thread herinneren op ditzelfde forum waar in een bijdrage stond dat in de 70-er jaren monitoren van Yamaha (dacht ik) in studio's populair waren, terwijl deze eigenlijk in het hoog en het laag juist nogal matig waren. Om dit te compenseren pompten de masterers het hoog en het laag dus extra op (dit gaf een smile-beeld op de equaliser; de beide uiteinden van de rij equalizer-faders stonden omhoog), en dit gaf juist weer de specifieke discosound die toen zo gewaardeerd werd.
Wat ik maar wil zeggen; apparatuur (of de matige kwaliteit ervan) kan ook het begin van een bepaalde sound zijn, en hoe kun je in dat schemergebied nog zeggen wat goed en wat fout is... Tja, zoals zovaak, zoveel: de historie leert dat de historie het leert.
In ieder geval, bedankt voor je reactie. Ik heb er weer wat van opgestoken. En wat die mystificatie betreft; dat zit waarschijnlijk voornamelijk tussen mijn oren. Mystificatie is ook vaak een dooddoener om jezelf een excuus te verschaffen om je niet diep in de materie te hoeven verdiepen..
Groeten,
Pjeut.
Houdt er rekening mee dat tegenwoordig meer over de specs van een apparaat wordt geluld dan over de geluidskwaliteit. Een voorbeeld is bijv. de protools demonstraties.
Ik kan me herinneren dat een bevriende studio eigenaar zo'n demonstratie bijwoonde van de 1e digi001.
De demonstrateur en de winkel was zo enthiousiast over wat het allemaal kon maar was stomverbaasd toen een aantal studio eigenaren begonnen te klagen over de matige geluidskwaliteit
Ik heb vaak meer problemen met de muziek zelf.. Als het maar verkoopt, lijkt nu de drijfveer achter een industrie die slechts 25 (!) jaar geleden voornamelijk werd gemotiveerd door muzikaal-commerciële motieven, maar nu voor het overgrote deel door schuddende tieten en konten waarbij kerels op verveeld serieuze toon een of ander kletsverhaal op staan te hangen dat blijkbaar van wezenlijk belang is, maar waarvan ik alleen uit kan halen dat ze niggahs zijn (moet jij eens gebruiken, zo'n woord) en dat ze nogal moederlijk-erotisch gepreoccupeerd zijn.. Blllrgghhh...Origineel geplaatst door Tactic
Ik heb het al eens eerder gezegd, maar hoevaak luister je naar een cd of een plaat en denk je bij jezelf dat het wel lekker klinkt, maar dat de muziek platter zou mogen...
En hoevaak denk je het tegenovergestelde.....
Ik heb vaak meer problemen qua klank met de muziek die ik luister, dan met het teveel aan dynamiek.....
Inderdaad ja, makkelijk gezegd. Daar heb je nl. geen fuck over te zeggen, anders is dáár het gat van de deur. Ik heb daarna ook nooit meer iets commercieel uitgebracht. Liever hobby dan een sucker.Origineel geplaatst door fuse
Wat ik hier even niet snap bij die laatste posts is waarom je druk zou maken om wat anderen slecht zouden doen. Zou eerder stil willen staan bij wat je zelf goed doet. En uberhaupt niet druk maken om anderen.
Kan me goed voorstellen zoals bij Hans dattie geen zin had om zo'n misproduktie mee te maken. Maar dan hak je toch die knoop door en zoek je iemand die wel doet wat jij wilt? (misschien makkelijk gezegd)