Headroom in het digitale domein

Fifth Bot

d[-_-]b
Lid sinds
14 mei 2018
Berichten
3.032
Locatie
Nijmegen
Hoi,

Ff een vraagje over headroom. Ik probeer mijn mixes uit te laten komen met peaks zo rond de -6dB as -10dB, dit wordt aangeraden op de site van Landr (waar ik de mastering dus uitvoer). Maar soms ben ik afgeleid en heb ik niet in de gaten dat ik veel lager zit (bv rond de -18dB). Zorda ik dat merk, repareer ik dat dan door simpelweg alle tracks, met uitzondering van de bussen, te selecteren en dan het volume met de faders omhoog te krikken tot ik zo rond de -6dB a -10dB uitkom.

Maar maakt dat eigenlijk wat uit, als ik het toch door Landr laat masteren? En hoe werkt dat uberhaupt in het digitiale domein, merk je ergens verschil (bv in audio kwaliteit) als je daar zo laat in het proces achterkomt en dan simpelweg de faders omhoog knalt?
 
Veel simpeler is nog om op je master kanaal een utility te zetten om het volume omhoog te krikken, als je dat nodig vindt.

Een hele set kanalen harder zetten kan onbedoelde bij effecten hebben zoals het anders reageren van plugins. Je geeft aan dat je je bussen juist niet harder zet, als er compressors op je bussen zitten gaan die anders reageren bij een hoger ingangsvolume, je zet je kanelen immers harder.
 
compressors op je bussen zitten gaan die anders reageren bij een hoger ingangsvolume,
Goed punt, moet ik idd opletten, het is overigens niet zo dat ik daarna nix meer aan de producitie of mix doe, de reden dat ik het volume van de bussen met rust laat is juist om voldoende opties te hebben voor de eindmix.

Veel simpeler is nog om op je master kanaal een utility te zetten om het volume omhoog te krikken, als je dat nodig vindt.
Maar als ik je je dus goed begrijp maakt het in een digitale situatie niets uit waar en hoe je het volume omhoog gooit (afgezien van het effect op bv een compressor), en hoef ik dit dus eigenlijk ook niet de doen als ik eea toch naar Landr stuur?
 
Maar als ik je je dus goed begrijp maakt het in een digitale situatie niets uit waar en hoe je het volume omhoog gooit (afgezien van het effect op bv een compressor), en hoef ik dit dus eigenlijk ook niet de doen als ik eea toch naar Landr stuur?
Niet als je zuiver het volume hoger maakt. Als je dat doet met een plugin die iets analoogs simuleert, dan wel.
 
Niet als je zuiver het volume hoger maakt. Als je dat doet met een plugin die iets analoogs simuleert, dan wel.
Alright thnx, nog een laatste vraagje dan, waarom zou je dan, als je geen analoge input hebt, dan niet standaard vrij laag gaan zitten, zeg rond -18dB, zoda je nooit in de knoei komt met clipping? Misschien omdat bepaalde VSTs toch een bepaalde signal input nodig hebben om hun werk goed te doen?
 
Je kan het beste een VU meter gebruiken en vanaf het begin al aan gain staging doen, in Bitwig heb ik alle faders automatisch op -10 db staan, in Ableton moet je dit met utility doen. dit is wel een mooi filmpje:
 
Je kan het beste een VU meter gebruiken en vanaf het begin al aan gain staging doen, in Bitwig heb ik alle faders automatisch op -10 db staan, in Ableton moet je dit met utility doen.
sure, doe ik ook hoor, ik heb mijn drums (AR & Maschine) standaard ingesteld dat dit op ongeveer -10dB a -12dB uitkomt, de rest pas ik daar op aan (en utility gebruik ik voor volume automation, niet voor mix volumes) maar soms gaat het dan toch nog wel eens mis.
 
Even lomp door de bocht. Landr is niet goed.
En in het digitale domein zijn alle levels goed als het maar onder de -0 dBFS zit bij aanlevering, dus niet clipped.
en ga niet individuele kanalen omhoog schuiven, je mix is al goed neem ik aan. Enige wat je dan regelt is je masterbus fader om je max piek te bepalen.
 
sure, doe ik ook hoor, ik heb mijn drums (AR & Maschine) standaard ingesteld dat dit op ongeveer -10dB uitkomt, de rest pas ik daar op aan (en utility gebruik ik voor volume automation, niet voor mix volumes) maar soms gaat het dan toch nog wel eens mis.
Volgens mij zag ik ook een keer in een filmpje iemand een utility gebruiken op de Mix bus, om het volume op te krikken, ik weet niet of dat het gewenste effect geeft maar het is te proberen?
 
Volgens mij zag ik ook een keer in een filmpje iemand een utility gebruiken op de Mix bus, om het volume op te krikken, ik weet niet of dat het gewenste effect geeft maar het is te proberen?
Ik heb de video bekeken en wel weer wat dingetjes geleerd, thnx. Ik snap je punt nu om utility te gebruiken (zodat je de beste resolutie behoud op je faders voor de mix fase) en ook de -18dB voor analog modeling sweetspot is wel een goede tip.
 
Alright thnx, nog een laatste vraagje dan, waarom zou je dan, als je geen analoge input hebt, dan niet standaard vrij laag gaan zitten, zeg rond -18dB, zoda je nooit in de knoei komt met clipping? Misschien omdat bepaalde VSTs toch een bepaalde signal input nodig hebben om hun werk goed te doen?
Plugins die non-lineair reageren (vaak analog modelling dus idd) reageren anders op het input volume. Vaak gebruik je die omdat je de saturatie wenst die ze toevoegen op hogere volumes.
 
Plugins die non-lineair reageren (vaak analog modelling dus idd) reageren anders op het input volume. Vaak gebruik je die omdat je de saturatie wenst die ze toevoegen op hogere volumes.
Ja ik snap ut nu, heel logisch ook eigenlijk, maar je moet er wel ff aan denken :D
 
Veel simpeler is nog om op je master kanaal een utility te zetten om het volume omhoog te krikken, als je dat nodig vindt.

Een hele set kanalen harder zetten kan onbedoelde bij effecten hebben zoals het anders reageren van plugins. Je geeft aan dat je je bussen juist niet harder zet, als er compressors op je bussen zitten gaan die anders reageren bij een hoger ingangsvolume, je zet je kanelen immers harder.
Om die reden gebruik ik (tegenwoordig) compressors altijd als inserts pre fader, dan heb je daar geen zorgen om.
Waarom zou je een utility gebruiken ipv gewoon de masterfader ? EDIT: is dat een specifiek Ableton ding ?
 
Waarom zou je een utility gebruiken ipv gewoon de masterfader ? EDIT: is dat een specifiek Ableton ding ?
Zodat je volume op het master kanaal omhoog gaat vóór je "master" plugins (indien van toepassing). Daarnaast kun je met de fader ook maar beperkt boosten, in Ableton max +6 dB. Met een utility kun je uit mijn hoofd +30 dB boosten, en er desgewenst meerdere achter elkaar zetten.
 
En in het digitale domein zijn alle levels goed als het maar onder de -0 dBFS zit bij aanlevering, dus niet clipped.
Een mix aanleveren waar je signaal tegen die waarde aanhikt, daar is iemand die iets van mastering kent absoluut niet blij mee. Max -3 en nog liever -6

Gain staging - dit is een heel goeie, rustig uitgelegd en niet zoals die speedkikker hierboven:
 
Een mix aanleveren waar je signaal tegen die waarde aanhikt, daar is iemand die iets van mastering kent absoluut niet blij mee. Max -3 en nog liever -6

Gain staging - dit is een heel goeie, rustig uitgelegd en niet zoals die speedkikker hierboven:

Ik master al 20 jaar (3000+ songs), in het digitale domein maakt het niks uit. Op 32 bit floating point heb je 1500 dB dynamisch bereik. Het enige wat telt is als je non floating point gaat exporteren. Dit laatste is vooral bij stem exporting een probleem als mensen daar geen rekening mee houden omdat de floating point mix zonder clipping is, maar de non floating point zwaar clipped.

Dat is net zo'n (pre digitaal) vereiste als dat je max op -6 moet aanleveren en absoluut niet erboven. Dan krijg je dat mensen limiters op hun masterbus gaan gooien om die -6 plat te persen, dat gebeurt vaker dan je denkt. Ja, hij "clipped" dan niet op de metertjes maar je dynamiek is dan al aangetast. Laat dat maar liever aan de mastering engineer over. Ik pre-master ook voor vinyl, waar ik genoeg invulling overlaat voor de mastercutter, dat werkt gewoon heel anders. Hetzelfde geld voor tape, ik ben 40+ dus heb als kind/tiener nog genoeg analoog opgenomen.

Dat bepaalde pluggins die saturatie nabootsen en eventueel gebruikt worden is aan de mastering engineer die zijn tools moet kennen, niet aan een overvoorzichtige mixer in de stap ervoor die daar wel of niet rekening mee gaat houden.

Elke capabele mastering engineer zal controle hebben over zijn input gain, dat is altijd je eerste module/pluggin/stage. Binnen 1 klik schakel ik op een gekozen waarde tussen -12 dB tot +12 dB, met nog één klik verdubbel ik die range.
speedkikker
Geen idee waar dit vandaan komt, maar je komt zo wel getriggered over als je over moet gaan op beledigingen.
 
Zodat je volume op het master kanaal omhoog gaat vóór je "master" plugins (indien van toepassing). Daarnaast kun je met de fader ook maar beperkt boosten, in Ableton max +6 dB. Met een utility kun je uit mijn hoofd +30 dB boosten, en er desgewenst meerdere achter elkaar zetten.
Ah ok, ik begrijp het. Ik scheid altijd de mixing van het mastering process, de mixproject file staat los van de mastering projectfile, waardoor ik bij mastering per los audiokanaal één geexporteerde song heb en niks te maken heb met pluggins op de masterbus. Die pluggins zitten allemaal als inserts op de losse audio kanalen zodat ik in één projectfile alle tracks heb van die EP of dat album. Ook handig om chainpresets te kopieren als iemand standaard een bepaalde afwijking heeft op al zijn mixes (weinig mid, te schel hoog, teveel sub bv).
 
Laatst gewijzigd:
Een mix aanleveren waar je signaal tegen die waarde aanhikt, daar is iemand die iets van mastering kent absoluut niet blij mee. Max -3 en nog liever -6
Mocht je om vreemde persoonlijke redenen mij niet willen geloven en andere masteraars wel credible vinden, hier een quote van de mastering preparation levels op de website van DaGoose mastering:


Your mixes should have a decent level without reaching or exceeding 0 dBfs (digital clipping). Digital clipping can NOT be undone during mastering.

Don’t be afraid to print your mixes ‘not loud enough’, in the digital world there is plenty of headroom and it doesn’t really matter whether the highest peak is at -1 or -50 dBfs . Please forget the -6dB rule, it’s a hoax , just make sure the levels stay below 0dBFS. I will take care of the final loudness.
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top