Ik kan/wil geen muziek maken, maar wel geluid

Nog erger dan Sterksel? ;-)

Maar anders Zoom of Teams of Skype? En af en toe een meer-up.
precies,
tegenwoordig is het supersimpel om met elkaar af te spreken wereldwijd. Als je jitsi gebruikt hoef je daarvoor zelfs geen account aan te maken of iets voor te installeren, een headset en webcam (optioneel) is dan al meer dan voldoende.

Wij doen niet anders in onze communities, we gebruiken discord, jitsi en teams voor dat soort meetings. Voor de workshops en uitleg gebruiken we dan OSB studio waarin onze webcams en screencaptures zitten en die heeft als output een virtuele camera die je in alle programma's gewoon kunt gebruiken. Het is echt doodsimpel tegenwoordig om met elkaar aan projecten te werken of kennis te delen of gewoon lekker te zitten freaken.

En dan is afstand of lokatie dus geen enkel probleem meer.
 
Behalve dat het kostbaar begint te worden.
Ik lees dat je hardware het leukst vind, maar als lekker sleutelen aan klanken, niet veel geld wilt uitgeven en geen samenhangende structuren wilt /kunt bedenken voor muziekstukken dan is het maken van generatieve muziek misschien wel leuk. Alles wat je daarvoor nodig hebt is Bitwig studio en een goedkope computer. B,v, het maken van generatieve muziek.
Hier daarvan een voorbeeld



Soms is het geeft het werken met eenvoudige hulpmiddelen meer inspiratie dan dan met een hele batterij aan hulpmiddelen met knipperende lamjes (die je ook weer allemaal moet leren). Wat je wel nodig hebt is doorzettingsvermogen
 
Om terug te komen op de originele post - ik heb me erbij neergelegd dat mijn manier van hobbyen niet is wat mensen er van verwachten.

Kortom -
"Oeh ik hou van synthesizers en drumcomputers, dat is een van mijn hobbies!"
"Wat enig! Kun je me een van jouw nummers laten horen dan??"
"Nee! Ik maak niet echt nummers, zeg maar... :-/"

Als mensen nu vragen naar m'n hobby heb ik een standaard antwoord : "I'm chasing a sound that's always just around the next corner".
Niemand die daarna vraagt "Oh laat me es een nummertje horen dan?" :-)

Nah. Ik speel met gear, chase een sound, soms vind ik 'm *bijna*...

En dan flip ik de switch, alles wordt uitgeschakeld, en het is tijd om naar bed te gaan.. :-)
 
Mijn meest creatieve periode was nog altijd de tijd dat ik regelmatig wat dumpte in de "maak bewust een k#" draad. Gewoon in een apparaat of plug-in duiken en er een audiofile mee bakken.. Het maakte verder niet uit dat er niemand naar luisterde.. dat was ook soms wel een voordeel :D
:D

Ja, en toch heb jij al best wat tracks ingeleverd, ook met de contest elk jaar.
En soms post je een clipje in de trant van; "ik heb vroeger wel 'ns ..."enz en dan is het voor jou al niet zo belangrijk meer en dan krijg je toch nog vaak onverwachte positieve reakties waardoor je er zelf ook weer anders tegenaan kijkt.

Maar ik zie het gewoon zo; het is de journey, het avontuur wat voldoening geeft en vaak laat ik Ableton meelopen voor een opname als ik 'geluiden' of een sequence of zo maak en soms is het iets wat verder uitdaagt en dan er wat meer mee doe.

Wat mij wel helpt is dan bijv een sequence of een basloopje als begin en daar met iets anders op improviseren, lekker aan de knoppen draaien enz, dan verbeeld ik me dat ik een 'echte' muzikant ben. :D
Het werkt voor mij niet om te denken van "ik ga nu en track maken zoals" enz, daar ben ik niet getalenteerd genoeg voor en dat leidt alleen tot teleurstelling.
Zoals bekend ligt mijn gemiddelde op misschien één a twee tracks per jaar en daar heb ik vrede mee, gewoon pielen is best leuk wat mij betreft, je komt tot dingen die je van tevoren niet verwacht.
 
Kom je 'm niet meer tegen als tweedehandsje?
Nooit meer naar gezocht eerlijk gezegd. Het past ook niet meer op dezelfde manier in de setup, maar ik realiseer me terwijl ik dit schrijf dat ik nog wel een doos met 4-track tapes heb die ik er mee zou af kunnen spelen, dus toch maar zoeken dan :)
 
Live optreden, dat helpt voor mij. Ik kan ook geen nummers afmaken of opnemen. Maar kan wel toe werken naar een live set. Nu modulair, vroeger met gameboys. 1 grote jam met voor bereide dingen aangevuld met live meuk. Je krijgt dan direct input van je publiek .
 
Wat mij wel helpt is dan bijv een sequence of een basloopje als begin en daar met iets anders op improviseren
Zo begin ik ook meestal. Wat ook helpt is om gewoon iets anders te gaan doen door lekker te knutselen met geluiden en effecten. Soms Krijg ik daar best leuke ideeën van en dan wordt het als vanzelf gewoon weer een track. Ik gooi zelden iets weg en neem alles op wat ook maar enigszins leuk klinkt op. Mezelf onder druk zetten werkt averechts. Er is niets dat moet, dus lekker luchtig produceren helpt het meest. Soms komen de leukste ideeën als ik maar een kwartiertje heb om lekker te improviseren. Ik kan dan ook niet uren achterelkaar aan een muziekstukje werken, dan ben ik niet fris meer en dat hoor ik dan ook zelf later terug. Na max. 2 uur is bij mij de creatieve pijp leeg en ga ik lekker wat geheel anders doen.
 
Ik kan dan ook niet uren achterelkaar aan een muziekstukje werken, dan ben ik niet fris meer en dat hoor ik dan ook zelf later terug. Na max. 2 uur is bij mij de creatieve pijp leeg en ga ik lekker wat geheel anders doen.
Zo is het bij mij ook.
Gisteren heb ik na lange tijd weer 'ns een track gepost in het topic van @flyweight voor cinematic tracks en ik kan je zeggen dat ik dan al ik weet niet hoe vaak die track gehoord heb en dan steeds weer wat aanpas in de panning, volume of andere automation of toch nog een akkoordje hier of daar want het is net een puzzle of een schilderij die langzaam tot een geheel komt.
Als ik dan een keer of 20 al die track heb gehoord dan weet ik het wel ff en gaat het me tegenstaan, ik vind het ook verwonderlijk dat mensen elke dag 8 uur achter elkaar kunnen mixen.

Daarom is het proces, de journey het leukst want soms heb ik dan bijv één of twee layers met wat akkoorden of een sequence en dan is het voor de rest nog leeg en soms gebeurt het wel dat ik dan na wat layers er weer eentje of meerdere verwijder of aanpas en zo blijf je van de straat zal ik maar zeggen. :P

Da's toch anders en verrassender maar soms ook frustrerender dan mensen die in een vaste stijl werken en elke keer al een soort template hebben of een vast schema hoe ze iets invullen.
Dat werkt sneller natuurlijk maar dat zou voor mij toch te eentonig worden, ik ben dan ook niet iemand die iets helemaal beheerst maar meer van het rommelen, proberen en aanklooien en soms leidt het tot niets en soms komt er iets leuks uit.
 
Zo is het bij mij ook.
Gisteren heb ik na lange tijd weer 'ns een track gepost in het topic van @flyweight voor cinematic tracks en ik kan je zeggen dat ik dan al ik weet niet hoe vaak die track gehoord heb en dan steeds weer wat aanpas in de panning, volume of andere automation of toch nog een accoordje hier of daar want het is net een puzzle of bjv een schilderij die langzaam tot een geheel komt.
Als ik dan een keer of 20 al die track heb gehoord dan weet ik het wel ff en gaat het me tegenstaan, ik vind het ook verwonderlijk dat mensen elke dag 8 uur achter elkaar kunnen mixen.

Daarom is het proces, de journey het leukst want soms heb ik dan bijv één of twee layers met wat akkoorden of een sequence en dan is het voor de rest nog leeg en soms gebeurt het wel dat ik dan na wat layers er weer eentje of meerdere verwijder of aanpas en zo blijf je van de straat zal ik maar zeggen. :P

Da's toch anders en verrassender maar soms ook frustrerender dan mensen die in een vaste stijl werken en elke keer al een soort template hebben of een vast schema hoe ze iets invullen.
Dat werkt sneller natuurlijk maar dat zou voor mij toch te eentonig worden, ik ben dan ook niet iemand die iets helemaal beheerst maar meer van het rommelen, proberen en aanklooien en soms leidt het tot niets en soms komt er iets leuks uit.
8 uur achter elkaar zal volgens mij niet gaan werken. Je moet toch elke 1-2 uur even een langere break nemen om je oren te resetten.
Sowieso is creatief bezig zijn (voor mij) een luxe moment. (gebeurt niet te vaak dat daar veel tijd voor is) dus ik weet niet of ik het 8 uur per dag zou kunnen.
Als ik in de flow zit misschien wel.
Maar ik gok dat de producers ook veel tijd kwijt zijn aan 'huishouding' (samples beluisteren, dingen opnemen, sound design, etc. etc.) en lang niet altijd aan het jammen zijn achter hun toetsen.
 
Maar ik gok dat de producers ook veel tijd kwijt zijn aan 'huishouding' (samples beluisteren, dingen opnemen, sound design, etc. etc.) en lang niet altijd aan het jammen zijn achter hun toetsen.
Ik weet het niet eigenlijk maar wat ik wle weet is dat zeker vroeger studiotijd erg duur was en dat daar ook een vaste producer zat.
Een paar bekenden van vroeger waren bijv Bob Clearmountain, Phil Spector, George Martin enz.

Zeker van Phil Spector was bekend dat ie ik weet niet hoeveel muzikanten inhuurde; 3 gitaristen; een paar drummers, 2 piano's enz om maar die wall of sound te maken waar hij bekend om stond en dan werden er soms wel 20 of meer takes gedaan voor het goed was, Zappa was ook niet de makkelijkste zowel in rehearsal als in produktie en Todd Rundgren was ook zo'n perfektionist.
Volgens mij moet je toch een beetje manikaal zijn om zo bezig te zijn met iets?
 
Maar ik gok dat de producers ook veel tijd kwijt zijn aan 'huishouding' (samples beluisteren, dingen opnemen, sound design, etc. etc.)
Producers die iets unieks willen creëren zullen dat ook doen, maar er zijn genoeg producers die alleen maar met presets werken en/of anderen al het werk laten doen.

Zelf vind ik sounddesign een erg boeiend/inspirerend onderdeel van het maken van muziek. Eigenlijk wel net zo leuk als het maken van tracks.
 
Producers die iets unieks willen creëren zullen dat ook doen, maar er zijn genoeg producers die alleen maar met presets werken en/of anderen al het werk laten doen.
Ja, da's tegenwoordig maar vroeger had je geen presets, dan was je of muzikant of producers en er waren er die allebei deden.
In die tijd moest je echt een stuk meer kunnen dan tegenwoordig, nu kan je snel met een daw dingen doen die vroeger niet zo makkelijk waren.
Zelf vind ik sounddesign een erg boeiend/inspirerend onderdeel van het maken van muziek. Eigenlijk wel net zo leuk als het maken van tracks.
Dat vind ik ook leuk, gewoon de reis op zich.
Wat ik ook interessant vind ik hoe bepaalde producers hun signature sound ontwikkelden en hoe ze aan het klooien waren om allerlei analoge zaken zodanig aan te passen dat ze echt precies dat geluid kregen wat ze zochten.
Ik denk dan aan het plaatsen van één of meerdere mics in bepaalde posities, opnemen in de kamer waar veel echo was bijv de badkamer of het verwijderen van het vilt op de hamers van de piano enz.
 
Ik weet het niet eigenlijk maar wat ik wle weet is dat zeker vroeger studiotijd erg duur was en dat daar ook een vaste producer zat.
Een paar bekenden van vroeger waren bijv Bob Clearmountain, Phil Spector, George Martin enz.

Zeker van Phil Spector was bekend dat ie ik weet niet hoeveel muzikanten inhuurde; 3 gitaristen; een paar drummers, 2 piano's enz om maar die wall of sound te maken waar hij bekend om stond en dan werden er soms wel 20 of meer takes gedaan voor het goed was, Zappa was ook niet de makkelijkste zowel in rehearsal als in produktie en Todd Rundgren was ook zo'n perfektionist.
Volgens mij moet je toch een beetje manikaal zijn om zo bezig te zijn met iets?
Als je dat interessant vind is deze video beslist het kijken waard, mocht je de video nog niet gezien hebben natuurlijk en over Krautrock gesproken!
 
Producers die iets unieks willen creëren zullen dat ook doen, maar er zijn genoeg producers die alleen maar met presets werken en/of anderen al het werk laten doen.

Zelf vind ik sounddesign een erg boeiend/inspirerend onderdeel van het maken van muziek. Eigenlijk wel net zo leuk als het maken van tracks.
Ik ben zelf begonnen met electronische instrumenten met het idee om soundscapes en fx te maken voor game en film.
op den duur ga je ook wel gewoon tracks maken, maar ik vind zelf het maken van soundscapes/intro's-outro's etc. veel leuker en ik ben er ook beter in denk ik.
 
Als je dat interessant vind is deze video beslist het kijken waard, mocht je de video nog niet gezien hebben natuurlijk en over Krautrock gesproken!
Thanks voor de tip!
Ik had 'm indertijd op Arte al een keer gezien, mooie en interessante docu is het.
Dit soort dingen kijk ik zeker graag; een goede docu over muziek ga ik altijd wel voor zitten.
 
Back
Top