Arturia Microfreak Experimental Synth

EXPERIMENTAL HYBRID SYNTH


A synthesizer like no other, MicroFreak is a peculiar, exceptional instrument that rewards the curious musician. It blends wavetable and digital oscillators with analog filters. It features a unique poly-aftertouch flat keyboard. It adds controlled randomness to sequences. This isn’t a revolution, it’s a mutiny.



Arturia-MicroFreak.jpg
 
Last edited by a moderator:
ishi, het zal wel in een post op Reddit zijn geweest dat Emilie aangaf liever energie te stoppen in door te gaan met ontwikkelen van Clouds 2 en zo geld in huis te laten komen, dan Arturia aan te pakken met alle rompslomp en juristen en zo het geld het huis uit zien te vliegen.
 
ishi, het zal wel in een post op Reddit zijn geweest dat Emilie aangaf liever energie te stoppen in door te gaan met ontwikkelen van Clouds 2 en zo geld in huis te laten komen, dan Arturia aan te pakken met alle rompslomp en juristen en zo het geld het huis uit zien te vliegen.

en ondertussen de halve synthwereld Behringer bashen, ik vindt dit argeloos toe-eigenen persoonlijk veel erger
 
Ik wacht wel tot MI zelf met een synth komt. Zou mij niet verbazen...

Zal er waarschijnlijk niet van komen d'n Emilie heeft aangegeven dat modules beter te handelen zijn qua ontwikkeling. In de trant van, als een module niks is, dan is 3 maanden ontwikkeling (of zo) weg, maar ontwikkeling van een standalone synth kost een jaar of anderhalf.

Verder vind ik het een leuk ding van Arturia, interessanter dan het yet another clone spelletje van Uli Behringer.
 
Toch wel. Op Arturia's site staat:
  • 11 Digital oscillator with variable mode, including collaborations with Mutable Instruments

ok die gast in het sonicstate filmpje van NAMM, hoor je zo (met een duidelijk huichelachtige houding en blik van o shit dat moet ik van 't kantoor zeggen) be-amen
 
en ondertussen de halve synthwereld Behringer bashen, ik vindt dit argeloos toe-eigenen persoonlijk veel erger



:D


Net zo erg inderdaad. B begon ook met Moog bashen voordat ie de clones maakte.
mijn afkeer van B is alleen maar gebaseerd op de reclame die B maakt over de rug van andere merken zoals Moog.
Ze mogen zoveel clones maken als ze willen maar besmeur andere merken niet met negativiteit.
Arturia is ‘gewoon een beetje dom’ en stiekem ook een beetje gemeen op een trump manier.
bah.
En t lijkt me trouwens een hele leuke synth. :okdan:
 
Moet ik die Behringer discussie nu in deze draad ook al weer tegenkomen..... zucht. Ik hoop dat ze dat keyboard ook als controler uit gaan brengen
 
In het reclame filmpje op Youtube blijkt Arturia apetrots te zijn op het feit dat het filter analoog is. Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa! Da's echt een reden voor mij om blind een pre-order te plaatsen voor $300 ex. BTW. Want ik hoef echt niet te weten hoeveel dB per octaaf het filter is en al helemaal niet of het een low-pass, high-pass of band pass filter is. Wel nee joh, dat soort informatie is voor eikels. Wat IK graag wil weten is of het analoog is. Ik ben er uit jongens: ik wil 'm. Een analoog filter: waar vind je dat nog tegenwoordig in deze digitale wereld? Technische informatie heb ik helemaal niet nodig om te bepalen of iets wil. De naam Arturia en de term "analoog" zijn genoeg voor mij. En ik hoef ook geen goede demonstratie: een vaag filmpje met het volume v/d drumcomputer op 10 is genoeg voor mij om te horen dat de sound van dit apparaat echt helemaal, zeg maar, mijn ding is.

Nauwkeurige studie v/d website (en het filmpje van Sonicstate op de NAMM) leert dat het filter 12 bB/oct is en dat het multi-mode is (HP, BP en HP). Maar dat imbeciele reclamefilmpje zeg! Die knakker op de NAMM snapt tenminste wat je moet melden over een synth en hoe je laat horen hoe 'ie zo'n beetje klinkt. Hij weet zelfs te vertellen dat het ding 4 note parafoon is.
 
Ik had ook iets Buchla achtig spannends verwacht n.a.v. de looks maar klinkt meer als weer een saaie mono? synth :D
 
De reclamefilmpjes van Arturia zijn allemaal hetzelfde: schreeuwerig hard, onmelodieus, met summiere informatie. Daar kun je geen besluit tot aankoop op baseren. Ik wacht altijd de specs en fatsoenlijke demo's af. De Matrix Brute klonk ruk in de meeste demo's. Gelukkig heb ik me door mijn eigen oren en verstand laten leiden, want ik heb er een mooi instrument aan. Interessant toetsenbord, dat hopelijk sneller en lichter speelt dan een normaal klavier, anders hebben we er niets aan.
 
Ik heb wat andere filmpjes zitten kijken, maar de sound kan me toch nog niet overtuigen (heb ik ook met de MiniBrute 2). Liever dan even doorsparen voor een Korg Minilogue XD bijvoorbeeld, alhoewel dat natuurlijk een heel andere synth is. Uit deze Microfreak kun je ongetwijfeld ook leuke dingen halen, maar de vraag is hoe lang hij blijft boeien.
 
Heb normaal gesproken weinig op met Arturia maar de arp en random patternizer mogelijkheden zijn fantastisch op dit ding. Alleen daarvoor gaattie hier al komen. Als je dan ook nog optelt wat zo'n keyboardje + polyfone plaits normaal in eurorack moet kosten is dit een superdeal.
 
:D


Net zo erg inderdaad. B begon ook met Moog bashen voordat ie de clones maakte.
mijn afkeer van B is alleen maar gebaseerd op de reclame die B maakt over de rug van andere merken zoals Moog.
Ze mogen zoveel clones maken als ze willen maar besmeur andere merken niet met negativiteit.
Arturia is ‘gewoon een beetje dom’ en stiekem ook een beetje gemeen op een trump manier.
bah.
En t lijkt me trouwens een hele leuke synth. :okdan:

Nou ja... dat gemene en stiekeme valt allemaal wel mee hoor. Emile heeft gewoon de DSP code uit de Plaids onder een MIT open source licentie vrijgegeven. Die MIT licentie is ongeveer 1 van de meest flexibele licenties die er bestaan. Als ze niet wou dat andere bedrijven iets met haar code gingen doen dan had ze dat niet onder een FOSS licentie moeten vrijgeven. FWIW dezelfde code zit kennelijk ook in de Korg Prologue.
 
Nou ja... dat gemene en stiekeme valt allemaal wel mee hoor. Emile heeft gewoon de DSP code uit de Plaids onder een MIT open source licentie vrijgegeven. Die MIT licentie is ongeveer 1 van de meest flexibele licenties die er bestaan. Als ze niet wou dat andere bedrijven iets met haar code gingen doen dan had ze dat niet onder een FOSS licentie moeten vrijgeven. FWIW dezelfde code zit kennelijk ook in de Korg Prologue.


Ok nog een keer goed lezen jij :D t gaat om de marketing slogan. In collaboration with mutable instruments. Tuurlijk mogen ze de code ern stoppen en verkopen, dat is open source tenslotte.. t gaat dus over valse marketing.:okdan:
 
Valse marketing is het toch ook niet echt, een beetje een onhandig geformuleerde zin om Mutable Instruments de credits te geven voor hun werk in de DSP code. Allemaal niet heel erg handig gedaan van Arturia maar om het valse marketing te noemen is wel een beetje to much IMHO.
 
Back
Top