Arturia Microfreak Experimental Synth

EXPERIMENTAL HYBRID SYNTH


A synthesizer like no other, MicroFreak is a peculiar, exceptional instrument that rewards the curious musician. It blends wavetable and digital oscillators with analog filters. It features a unique poly-aftertouch flat keyboard. It adds controlled randomness to sequences. This isn’t a revolution, it’s a mutiny.



Arturia-MicroFreak.jpg
 
Last edited by a moderator:
Is er iets speciaals wat je wil weten? wellicht kan ik het uitproberen voor je...

Dat is erg lastig om iets specifieks te proberen, iedereen gebruikt het op een andere manier en in een verschillende setup. Heb intussen nog verder gelezen op dat forum, voor sommigen is er nauwelijks mee te werken door de bugs in de midi-implementatie. Zoiets moet de fabrikant toch redelijk snel verhelpen, maar een oplossing er kennelijk nog niet. Ook schijnen bugs soms wat random voor te komen waardoor het lastig is om het te reproduceren en achterhalen wat de oorzaak is. Dat maakt het ook lastig om iets specifieks uit te proberen als een test.

Al met al krijg ik hier nog geen warm gevoel over. Gebruik je het als een opzichzelfstaand apparaat, het lijkt allemaal nog mee te vallen en bijna iedereen zegt dat het dan een heerlijk apparaat is om mee te spelen. Maar het moet ook werken in een bestaande (of toekomstige) setup, denk dat Arturia nog wat werk aan de winkel heeft. Zou 'm op dit moment nog niet kopen, eerst afwachten of er firmware-updates komen die de grootste problemen oplossen.
 
Een bugie MIDI implementatie en een display die schijnbaar regelmatig een reset doet. Jammer, ik wacht af of Arturia dit gaat oplossen.

hier en daar lees ik dat Arturia erg traag met bug fixen is. Mmmm... I don’t like. Riekt naar Roland en hun slechte reputatie op het gebied van updates en ondersteuning :(

Jammer
 
Een bugie MIDI implementatie en een display die schijnbaar regelmatig een reset doet. Jammer, ik wacht af of Arturia dit gaat oplossen.

hier en daar lees ik dat Arturia erg traag met bug fixen is. Mmmm... I don’t like. Riekt naar Roland en hun slechte reputatie op het gebied van updates en ondersteuning :(

Jammer

het is geen reset, maar een soort van ingebouwde schermbeveiliging. Alleen is dat al na een minuut of zo.
 
Jammer

Dat is mijn gevoel ook, op dit moment tenminste. Veel gaat goed, maar toch ook best wat issues die wachten op een bug-fix. Lijkt toch een beetje een risico dat het niet helemaal gaat werken in je eigen situatie. Afwachten of Arturia dit gaat oplossen.

Over een paar maanden ofzo moeten we dit draadje maar weer omhoog schoppen en kijken hoe de Franse vlag er dan bijhangt. ;)
 
Over een paar maanden ofzo moeten we dit draadje maar weer omhoog schoppen en kijken hoe de Franse vlag er dan bijhangt. ;)

Hopelijk niet half stok!

Zou erg jammer zijn namelijk, want ik vind het echt een te gekke synth die uitnodigd tot creativiteit.

Ik verwacht dat er over een jaar of zo wel weer een Microfreak 2 komt. Maar ik vind dat ze eerst de bugs zo snel mogelijk moeten oplossen. Het is ook niet goed voor hun naam en het vertrouwen in hun merk als ze dit niet oplossen.
 
te gekke synth die uitnodigd tot creativiteit. Ik verwacht dat er over een jaar of zo wel weer een Microfreak 2 komt.

Ja, als de bugs eruit zijn heb ik zeker interesse, hopelijk is Arturia nu bezig om het op te lossen.

Je kunt je afvragen wat bij Arturia de gedachte achter de Microfreak is en waar men naar toe wil. Kan zijn dat er inderdaad een opvolger komt die een beetje in dezelfde lijn ligt, maar misschien hebben ze wat groters voor ogen (een "Polyfreak", "Maxifreak", etc.) die nog meer kan. Of het is voor Arturia ook zelf echt een 'experimental' synth, en ze afwachten hoe het valt bij de kopers. Nu blijkt dat er bugs zijn die om een oplossing vragen, en dat duurt al een tijdje. Kan ook zijn dat Arturia nu ziet dat er toch behoorlijk wat werk verzet moet worden om alles goed te krijgen en daarom geen zin meer heeft aan een vervolg van het project.

Ik krijg ook de indruk dat Arturia niet al teveel tijd en moeite in de ontwikkeling heeft gestoken, ten eerste leunt het zwaar op Plaits van MI, ten tweede omdat het nog veel bugs bevat. Dat terwijl het schrijven van code iets is wat ze wel kunnen.
 
Ja, als de bugs eruit zijn heb ik zeker interesse, hopelijk is Arturia nu bezig om het op te lossen.

Je kunt je afvragen wat bij Arturia de gedachte achter de Microfreak is en waar men naar toe wil. Kan zijn dat er inderdaad een opvolger komt die een beetje in dezelfde lijn ligt, maar misschien hebben ze wat groters voor ogen (een "Polyfreak", "Maxifreak", etc.) die nog meer kan. Of het is voor Arturia ook zelf echt een 'experimental' synth, en ze afwachten hoe het valt bij de kopers. Nu blijkt dat er bugs zijn die om een oplossing vragen, en dat duurt al een tijdje. Kan ook zijn dat Arturia nu ziet dat er toch behoorlijk wat werk verzet moet worden om alles goed te krijgen en daarom geen zin meer heeft aan een vervolg van het project.

Ik krijg ook de indruk dat Arturia niet al teveel tijd en moeite in de ontwikkeling heeft gestoken, ten eerste leunt het zwaar op Plaits van MI, ten tweede omdat het nog veel bugs bevat. Dat terwijl het schrijven van code iets is wat ze wel kunnen.

Persoonlijk vind ik dat een bedrijf eerst een synth zoveel mogelijk bug vrij moeten maken voordat ze het op de markt brengen. In ieder geval de meest essentiële zaken. Het kan altijd dat er kleine dingen aangepast moeten worden, maar nu lijkt het soms alsof bedrijven in het goedkopere segment vaak maar iets snel snel op de markt gooien en vervolgens wel afwachten wat voor bugs de klanten vinden. Ook vind ik dat ze eerst de oude versie bug free moeten maken voordat er weer een nieuwe versie komt (mk2). Ik betaal daar graag iets meer voor, beter dan een goedkoop half product.
 
Persoonlijk vind ik dat een bedrijf eerst een synth zoveel mogelijk bug vrij moeten maken (..) beter dan een goedkoop half product.

Ja, helemaal mee eens! Inderdaad lijkt het erop (niet alleen met synths en aanverwante apparaten, maar elektronica in het algemeen) dat kopers ook de QC voor hun rekening moeten nemen en de fabrikant maar afwacht welke fouten bovendrijven. Ook ik had in dit geval best wat meer willen betalen, als dat had geholpen om het aantal bugs flink te verminderen. Je kunt discussiëren wat redelijk zou zijn, nu kost deze bij Bax 255 euro, dat is niet veel. Met minder bugs had het best wat meer mogen zijn, denk ik.
 
Firmware-update, wat details hier en op site van Arturia. Meer mogelijkheden, hopelijk nu ook oplossingen voor de bugs. Gaat het toch nog wat worden met de MicroFreak?





New Features
New oscillator type : Noise
Chord Mode : Hold Paraphony and press keys to record Chord.
Scale quantization : In Utility settings
Sequencer : Copy Pattern A to Pattern B
Clear all Matrix routings : Shift + long encoder press
Improvements
Added visual feedback when Local Control is OFF
Local Control now handles USB to MIDI Out
Release of previously playing preset is cleared when switching presets
Sequencer : Record LED now blinks on each beat instead of 16ths
Bugfixes
Loading preset while holding Seq now properly loads preset
Superwave Timbre knob now matches
Screensaver now exits with any action
Step-recording a Tied note on the last step doesn't change Step 1
Many external sync improvements
Seq to Arp now properly handled in Random arp mode
Seq to Arp now properly handles velocities
Seq to Arp doesn't shift the arp anymore
No more CC's sent on preset changes
 
Laatst gewijzigd:
Op het forum van Arturia over de 'Technical Issues' valt nu dit te lezen:

Just updated to V2 my results so far

LOCAL OFF Completely disables the controls. Filter knobs etc stop working
LOCAL OFF does not send midi out the midi socket regardless of Utility settings.
All controller CCS fail when in local off.
Local OFF not sending arp or Seq midi
TYPE select sometimes fails to select new type and machine locks up for a few seconds
SPICE control totally non functional in Local OFF
If i reenable Local then use spice while running a chord with HOLD, the whole machine plays a note of every octave from low to high then glitches out totally.
I can scroll the TYPE control to the left PAST the Basic waves to a blank screen.
The parameter page goes blank then after i scroll back to Basic…

the list goes ON

Hmm, dat is nog niet bemoedigend. Maar afwachten hoe het verder gaat en meer mensen vertellen hoe het gaat.
 
Ik wil hier wel even kwijt dat ik in tijden niet zoveel plezier heb gehad met een aankoop als met de Microfreak. Het is gewoon echt een cheap ass goudmijn, zeker als je hem flink moduleert (opties zat), de eigen sequencer gebruikt en door een fatsoenlijk effect jaagt. In dit geval in combo met de Blackbox (drums en loop recording) en Boss RV6-pedaal.


https://soundcloud.com/hooger/808-kit-bb
 
JJ1975NL : Mooi dat je er veel plezier van hebt. :) Heb je geen last van bugs?

Ik heb m pas een week of wat, dus ik heb m nog niet tot de max getest. Maar midi doet ie prima icm de Blackbox. Geen problemen met de mod matrix van de MF, sequencer doet altijd wat ie moet doen. Ik heb een vrij eenvoudige setup met BB, MF en wat pedalen. Start/stop gaat van BB naar MF, ook feilloos.

Enige gekke dat ik tegenkwam: de BB heeft een usb-host voor class compliant midicontrollers. Als ik de MF daar inplug dan gaat de display van de MF een beetje een eigen leven leiden. (springt ie bijvoorbeeld van het presetscherm naar de filter resonance en weer terug met onregelmatige intervallen). Maar dat kan ook een Blackbox-probleem zijn, die is vast ook niet helemaal bug-vrij.
 
JJ1975NL : Bedankt voor je antwoord. Klinkt positief, misschien dat ik toch overstag ga, want het lijkt me een heel leuk ding voor weinig. :)
 
Ja, garantie tot aan de voordeur hè? 8) Ik heb m dus niet tot de max gepusht, doe vrij eenvoudige dingen.

Maar zelfs dan al blaast ie me soms echt van de sokken, zeker in combo met goede reverb/delay.
 
Back
Top