Plaatsing van instrumenten in het spectrum

RVL

Stamgast
Lid sinds
17 januari 2007
Berichten
116
Mensen,

Hoe kan ik het beste orkest instrumenten in het spectrum plaatsen volgens bijgevoegd plaatje zonder al te veel problemen te krijgen dat ze in dezelfde freq. band zitten.

Is er een manier om plaatsing in de diepte (dus een instrument verder weg) ook na te bootsen?

Als ik bijvoorbeeld 2 instrumenten naar links pan en ervoor zorg dat de niet benodigde freq uit het instrument weg zijn is het nog niet meteen geplaatst zeg maar.. Ik probeeer dat op te lossen.
 

Attachments

  • Orkestopstelling.jpg
    Orkestopstelling.jpg
    273,5 KB · Bekeken: 131
Is er een manier om plaatsing in de diepte (dus een instrument verder weg) ook na te bootsen?
Ik denk dat dat "reverb" heet ;).

Je kunt wel alles bruut gaan afkappen, maar dan klinkt het wellicht niet langer coherent meer. Als een dirigent de violen wil boosten roept 'ie er volgens mij een paar meer bij.
 
Ja sorry reverb begrijp ik inderdaad.. wellicht moet ik de vraag wat specificeren.
Gebruik makend van reverb vraag ik me af of er specifieke instellingen zijn om dit dus te definieren.

Als ik bijvoorbeeld kijk naar de presets van een reverb kan ik alleen de ruimte eromheen plaatsen. Niet de plaatsing in die ruimte.
 
Ik denk dat je eerst nader over je vraag moet nadenken. Wat bedoel je precies met "spectrum"? Ik denk dat je het over de 3-dimensionale plaatsing hebt. Links en rechts, da's niet moeilijk, daar heb je gewoon je panorama knop voor. Voor en achter is al wat lastiger, dat is vaak een kwestie van een slimme microfoonplaatsing in een ruimte. Gaat het om een electronisch opgewekt geluid, dan zul je idd met electro-akoestiek moeten gaan werken. Een room simulator of een kwalitatief goede galm, die ook kleinere ruimten goed nabootst. Uiteindelijk kun je ook nog nadenken over het plaatsen van sounds "onder" en "boven", maar dan kom je (bij 2 kanaals opname) al gauw uit bij dure spullen zoals Q-sound.
 
Het gaat in dit specifieke geval om bijvoorbeeld plaatsing tussen links en rechts in diepte...

Ik heb een (simpel getekend) plaatje toegevoegd. Misschien wordt het op deze manier iets duidelijker
 

Attachments

  • ruimte.jpg
    ruimte.jpg
    18,9 KB · Bekeken: 62
Het gaat in dit specifieke geval om bijvoorbeeld plaatsing tussen links en rechts in diepte...

Ik heb een (simpel getekend) plaatje toegevoegd. Misschien wordt het op deze manier iets duidelijker


Hallo RVL,
In dit plaatje ontbreekt onmisbare informatie: de plaats van de microfoon.
Als het gaat om een puur virtuele "blokkendoos"-zaal die jijzelf bedenkt, dan is een simulatie mogelijk d.m.v. een 3D-waveguide mesh. Heb ik zelf geen ervaring mee, zie verder https://ccrma.stanford.edu/~jos/pasp/Digital_Waveguide_Mesh_Reverberation.html

Als het gaat om een echte, bestaande ruimte, dan zou je in principe van elk punt waarin zich een geluidsbron bevindt een pulsresonsie kunnen maken t.o.v. een gegeven microfoonpositie. Een "orkest-"simulatie is dan in principe mogelijk door alle geluidsbronnen (instrumenten) als afzonderlijke signalen te convolveren met hun de pulsresponsies die corresponderen met hun positie in de ruimte. De mix van die convoluties is dan in exacte overeenstemming met wat je in die bestaande ruimte zou horen als er een orkest zou spelen.
Over pulsresponsie en convolutie meer in SynthWiki en de daar genoemde artikelen.

Het gaat hierbij wel om enoooooooooooorm lange berekeningen, maar het kan!
 
panned links is links en rechts is rechts en wanneer je iets harder doet is het dichter bij en anders om verderweg.
geluiden die verder weg zijn die zijn vaak wat doffer maar of je dat nou ik je mix wil vraag ik me af.
volgens mij is de trick gewoon slim omgaan met de geluiden.. bij voorbeeld een snare+lead+kick+bass in het midden gaat niet werken omdat al die geluiden lage freq nodig hebben, dus moet je die slim indelen wat doe je rechts en links / midden ect.
en goed kijken welke freq de instrumenten gebruiken en dan goed cutten en boosten waar dat nodig is zodat niks elkaar in de weg zit.
daarna pas werken met effecten zoals een reverb ect.. want die gaan alleen maar meer gaos in de mix brengen.
kortom begin eerst met de basics anders kom je nergens.
 
Als het om een werkelijke ruimte gaat, dan is er maar één methode die zoiets kan: Wave Field Synthese. Je hebt dan een flink aantal speakers nodig, 32 om een goed resultaat te krijgen en dus ook 32 versterkers, dus active boxen voldoen het best. Dan nog een goede computer met wat DSP's. De software is gratis. Dan kunne 'geluiden' door de kamer 'lopen'.

Wout
 
Als het om een werkelijke ruimte gaat, dan is er maar één methode die zoiets kan: Wave Field Synthese. Je hebt dan een flink aantal speakers nodig, 32 om een goed resultaat te krijgen en dus ook 32 versterkers, dus active boxen voldoen het best. Dan nog een goede computer met wat DSP's. De software is gratis. Dan kunne 'geluiden' door de kamer 'lopen'.

Wout


Je vergist je, Wout. Wave field synthese is bedoeld om een bestaande, werkelijke zaal-akoestiek te "mappen" op een andere, werkelijke zaal. Voorbeelden daarvan vind je in de aula van de TU-Delft of het auditorium bij Sonologie in Den Haag. Je kunt daarmee bijvoorbeeld de akoestiek van het Concertgebouw in A'dam "projecteren" in de Delftse aula of het Haagse auditorium.
Waar het hier om gaat is iets simpelers. Als je een stereo opname maakt, (bijv. met een kunsthoofd) van een concert in een bepaalde ruimte, en je luistert daarnaar via een koptelefoon, dan krijg je een goede benadering te horen van wat er werkelijk klonk. Topicstarter wil graag weten of er methodes bestaan om een dergelijk realistisch ruimtelijk effect toe te voegen aan werkelijke of virtuele instrumenten zodanig dat elk instrument hoorbaar z'n eigen plaats heeft. Het concrete resultaat van een dergelijke simulatie is dan gewoon een stereosignaal en is inderdaad mogelijk met de methode die ik hierboven kort heb omschreven.
 
toch heb ik die klassieke orkest opstelling altijd wat raar gevonden
vooral bij de strijkers zitten de lichte/hoge instrumenten links
en de zware/lage instrumenten rechts
niet bevorderlijk voor een evenwichte balans
maar ja vroeger bestond stereo nog niet en in het echt valt het wel mee :P
 
Er zijn wel plugins die dit proberen; bv. WaveArts Panorama met wisselend succes. Probleem is vaak dat je ideale luisteromgeving moet hebben om dit echt te ervaren, en vaak treden er (lichte) fazeproblemen op. Die Panorama heeft dan ook verschillende modi voor speakers & headphones.

Bij Altiverb kan je ook een zgn 'stage position' bepalen, al werkt dit niet zo 3D als de interface het wil laten uitschijnen. Je hebt bij veel van hun impulse responses wel verschillende versies op andere afstanden, dus als je die combineert krijg je wel een diepte-effect.
 
Hier een methode die soms wel goed werkt om diepte in een mix te krijgen.
Je hebt nodig, drie (liefst iets verschillende ) mono reverbs.
Een korte/heldere in het midden gepanned.
Twee, iets langer/donkerder, één compleet naar links en de ander naar rechts.

Elk geluid wat je reverb wil geven kan je met drie aux sends als het ware pannen. Het beste is wel als je de aux sends per geluid ook nog eens kan EQ-en.
Hardware matig word dit allemaal knap lastig. In een DAW moet het wel goed te doen zijn. Duurt ff voordat je een goede "set" reverbs bij elkaar hebt en soms word het ook rommelig.
Het werkt het makkelijkst bij ambient achtige muziek met lange reverbs.
Korte reverbs klinken snel metalig of hol...
 
Wat ik me al een tijdje afvraag.. hoe gaat een gemiddeld reverb-apparaat (bijv. Lexicon MPX serie) om met wat het binnenkrijgt op de linker en rechter input??

Achterop zie ik staan "Right (mono)".. dat zou betekenen dat als ik van een stereo spoor, alleen AUX2 (= rechts) naar de galm stuurt, dat hij dat gaat behandelen alsof het een mono-spoor is. Maar als de galm dat doet, vind er dan geen panning meer plaats? Krijg ik dan niet gewoon galm op beide outputs?

Misschien wil ik wel juist dat de galm ook aan de rechterkant klinkt.. iemand een idee hoe dat nu zit
 
Als je een mono signaal toevoert, zal de plek van het "droge" signaal in het midden zijn. Een stereo galm voegt altijd een stereo ruimtebeleving toe. Het galmsignaal zal dus stereo zijn. Voeg je een stereo-signaal toe, of je pant een enkele bron binnen het stereobeeld, dan hoor je nog steeds dezelfde galm, maar nu met een stereo bron. Vergelijk maar met een kerk. Als je midden in de kerk staat en 1 zanger staat 10 meter bij je vandaan, heb je in principe een mono bron (mond) in een stereo omgeving (kerk).

Zet je twee zangers uit elkaar, heb je een stereo bron. De galm blijft nog steeds van dezelfde kerk komen. Zet je 1 enkele zanger in een zijbeuk, dan hoor je een gepande mono bron, met nog steeds een hele kerk die galmt.

Met andere woorden: de reverb bepaalt de klank van de virtuele ruimte.

Als je de galm uit balans wilt brengen, dan kan dat, maar dan zul je gewoon 1 van de galmkanalen wat zachter moeten zetten...

Simpel, eigenlijk?!?
 
Probeer eens alleen early reflections te gebruiken zonder de reverb en speel met de dry/wet setting.
Werkt goed voor sommige instrumnten om meer diepte te geven.
 
Voeg je een stereo-signaal toe, of je pant een enkele bron binnen het stereobeeld, dan hoor je nog steeds dezelfde galm, maar nu met een stereo bron
Zeg je hiermee eigenlijk, dat de 2 inputs van een galm-unit feitelijk 2x mono zijn?

Ofwel, als je een stereobron voedt die bestaat uit geluiden die overdreven gepanned zijn, dan zal je aan de 100% wet reverb-output niet horen of een geluid links of rechts binnenkwam op de inputs?

Zet je twee zangers uit elkaar, heb je een stereo bron. De galm blijft nog steeds van dezelfde kerk komen. Zet je 1 enkele zanger in een zijbeuk, dan hoor je een gepande mono bron, met nog steeds een hele kerk die galmt.
Had het eigenlijk niet zo bekeken.. ik dacht dat bij de (100% wet) galm-output wel degelijk rekening werd gehouden met wat er links/rechts binnenkomt, ik ga dat nog eens goed checken. Wat je hier beschrijft is hoe het zou moeten werken ja.
 
het ligt er aan of de reverb "true stereo" is of niet, lang niet alle (oudere) reverbs zijn dat
dus geen true stereo, reverb altijd in het midden
wel true stereo dan is galm meer links dan rechts als signaal meer links binnen komt
 
Back
Top