[Hardcore] Mastering feedback gevraagd

Rutger

Continuous Learning
Lid sinds
2 april 2002
Berichten
550
Locatie
Mierlo
Beste mensen, ik ben bezig om het masteren onder de knie te krijgen. Nu heb ik 5 van mijn oude hardcore nummers opnieuw ge-mixed en vervolgens ge-mastered. Mijn vraag aan jullie om er eens kritisch naar te luisteren en te checken of ik 1) de nummers dezelfde eindsound heb gegeven en 2) de nummers individueel ook echt af zijn qua mastering. Alle feedback is welkom!!

http://soundcloud.com/rstikkers1/touchthis

http://soundcloud.com/rstikkers1/navigate-remix

http://soundcloud.com/rstikkers1/the-unknown

http://soundcloud.com/rstikkers1/people

http://soundcloud.com/rstikkers1/rutger-paradise

Alvast bedankt... =)
 
;{ Geen laag. Dit gaat niet beuken op een p.a.
 
Kun je misschien iets specifieker zijn?
Bijv. relatief of absoluut gezien? Of, in het algemeen of alleen bepaalde lage frequenties?

Zou je er echt wat aan hebben als ik zou zeggen dat je bijvoorbeeld x dB op X frequentie met een bepaalde Q zou moeten bijdraaien? Ik denk dat je een A-B vergelijking moet doen met tracks die je zelf goed vind klinken, dan kom je er ook achter wat er mist.
 
Zou je er echt wat aan hebben als ik zou zeggen dat je bijvoorbeeld x dB op X frequentie met een bepaalde Q zou moeten bijdraaien? Ik denk dat je een A-B vergelijking moet doen met tracks die je zelf goed vind klinken, dan kom je er ook achter wat er mist.

Idd, altijd referentie gebruiken, omdat je oren aan geluid kunnen wennen zonder dat je het in de gaten hebt.
Spectrum analyzer erbij helpt ook veel, door tussen de referentie track en de eigen track te switchen.
Als je dat veel doet krijg je vanzelf ervaring in het masteren. Experimenteer naast eq gebruik ook met compressie/limiting, zodat je leert luisteren hoeveel en wat voor soort compressie er in de referentie tracks is gebruikt. (bv een solo sidechain spoor die in de master nog eens extra is gecompressed). Of door meerdere lichte compressies achter elkaar te zetten ala rob babicz in deze video: http://vimeo.com/808485

Die techniek gebruik ik vooral voor samplebewerking, wat in principe ook mastering is, alleen de stukjes zijn vaak wat kleiner en kaler in frequenties :D
 
Zou je er echt wat aan hebben als ik zou zeggen dat je bijvoorbeeld x dB op X frequentie met een bepaalde Q zou moeten bijdraaien? Ik denk dat je een A-B vergelijking moet doen met tracks die je zelf goed vind klinken, dan kom je er ook achter wat er mist.

Die A-B vergelijking heb ik juist gedaan met een hele hoop nummers. Daarom snap ik het niet echt. Toen ik vergeleek waren mijn levels in het spectrum tussen 30-200 Hz juist vaak wat hoger...
 
Tussen 30 Hz en 200 Hz zitten wel bijna 3 octaven he, da's best veul :)
Rond 50 Hz zit het meeste 'echte' laag van een hardcorekick; wellicht dat je dat gebied wat kunt versterken (met niet al te brede Q) om alleen die frequenties te benadrukken. Met een beetje geluk kan vervolgens het gehele gedeelte tussen 30~200 Hz dan weer wat zachter :)
 
Tussen 30 Hz en 200 Hz zitten wel bijna 3 octaven he, da's best veul :)
Rond 50 Hz zit het meeste 'echte' laag van een hardcorekick; wellicht dat je dat gebied wat kunt versterken (met niet al te brede Q) om alleen die frequenties te benadrukken. Met een beetje geluk kan vervolgens het gehele gedeelte tussen 30~200 Hz dan weer wat zachter :)

Thanks man! Hier kan ik wat mee. Ga zo meteen even checken. :okdan:
 
Die piekfrequentie kun je overigens makkelijk vinden door een band met zeer smalle Q flink te boosten en dan langzaamaan de frequentie te veranderen zo tussen zeg 30 en 60 Hz. Wanneer je rook uit je speakers ziet komen heb je 'm gevonden :okdan: Als je dit overigens liever vermijdt kun je eventueel ook zo'n 20 dB zachter uitsturen als je de frequentie aanpast. Vervolgens naar wens instellen.

Als je overigens spectra van verschillende nummers gaat vergelijken of als referentie gebruikt, let dan wel voornamelijk op de RMS, dit geeft een veel betere indicatie van de loudness dan piekmeters. Maar vertrouw ook zeker op je oren en staar je niet al te blind op de meters. Hoop dat je er wat aan hebt. Veel succes!
 
Idd, altijd referentie gebruiken, omdat je oren aan geluid kunnen wennen zonder dat je het in de gaten hebt.
Spectrum analyzer erbij helpt ook veel, door tussen de referentie track en de eigen track te switchen.
Als je dat veel doet krijg je vanzelf ervaring in het masteren. Experimenteer naast eq gebruik ook met compressie/limiting, zodat je leert luisteren hoeveel en wat voor soort compressie er in de referentie tracks is gebruikt. (bv een solo sidechain spoor die in de master nog eens extra is gecompressed). Of door meerdere lichte compressies achter elkaar te zetten ala rob babicz in deze video: http://vimeo.com/808485

Die techniek gebruik ik vooral voor samplebewerking, wat in principe ook mastering is, alleen de stukjes zijn vaak wat kleiner en kaler in frequenties :D

Hele vette video Niel! 8)
Viel me wel op dat ik automatisch naar Duits luister en tegelijkertijd het Engels lees. Moest af en toe wat opnieuw afspelen :)
Even het technische gedeelte:
Hij begint met EQ correcties (onder 30Hz en boven 17kHz weghalen).
Wat is nu een goede plugin om datgene weg te halen onder de 30Hz?
Je kan dat wel met ozone4 doen, maar dan haal je automatisch ook een klein aandeel boven de 30Hz weg.
En leuk om te horen dat iemand het helemaal niets vindt dat multiband compressen.
 
je kan de cutoff slope veranderen in een minder stijle en er verschillende achter elkaar plaatsen, daardoor word je bandpass ripple minder en blijft je hogere frequency intact. ook zou je als je een stijlere slope gebruikt een lichte cut met een eq rond de 30 herts kunnen plaatsen om de cutoff (die hoger word naarmate je een stijlere slope gebruikt) in te dimmen.
het beste is om een linear phase eq te gebruiken.
 
ik zou zeker niet alles onder de 30hz zomaar weghalen, je moet er wel een reden voor hebben. het kan de feel van een kick en bass flink veranderen, ook al zou je zeggen dat er weinig tot geen informatie zit. voor vinyl is er wat voor te zeggen, maar dan is mono sub eerder handiger dan minder sub. zelfde geldt voor alles boven de 17k. lekker laten zitten als het niet in de weg zit.

En leuk om te horen dat iemand het helemaal niets vindt dat multiband compressen.


[kortdoordebocht-modus] als er daadwerkelijk multiband compressie nodig is, is de mix niet ok. [/modus] :)

ik gebruik multiband zelden tot nooit. evt enkel een beetje gain van 1 of 2 bandjes van de MD4, of vroeger op de tubetech. in wezen is dat niets anders dan eq, al dan niet dynamisch. multiband zoals je het bij mixen gebruikt heeft geen plek in mastering imho.

het beste is om een linear phase eq te gebruiken.


waarom?
 
ik zou zeker niet alles onder de 30hz zomaar weghalen, je moet er wel een reden voor hebben. het kan de feel van een kick en bass flink veranderen, ook al zou je zeggen dat er weinig tot geen informatie zit. voor vinyl is er wat voor te zeggen, maar dan is mono sub eerder handiger dan minder sub. zelfde geldt voor alles boven de 17k. lekker laten zitten als het niet in de weg zit.

Is het niet gewoon een trucje om de totale mix wat op te krikken qua volume?
Aangezien de lage tonen al snel je mix in dB laten toenemen.
En dat de meeste speakers deze frequentie toch niet aan kunnen?
Al weet ik niet wat een speaker die vanaf 50 Hz weergeeft doet met signalen daaronder...
Kan het zijn dat die speakers dat signaal vervormen of negeren ze die frequenties?
 
Bij deze een nieuwe versie van het nummer Paradise...

Verbeteringen zijn in de mix gedaan (kick +8dB @ 50Hz Q2.0).

Daarna de master aangepast (limiter threshold van -4 naar -2 en exciter op 5kHz-20kHz met amount 1.6).

Het verschil is goed hoorbaar iig.
Thanks Tactic en djrazor voor de tips.

Hopelijk is het nummer nu wel af *D
 

Attachments

  • Paradise_08.mp3
    6,5 MB · Bekeken: 64
Je bent veels te gefixeerd op tools......
hoe is je afluistering?
Hoe meet je kamer?
heb je een house curve?

Weet je, wat ik in deze discussie totaal mis? of je uberhaupt tevreden bent over je mixen
je klinkt onzeker over je resultaat en propt nu ook weer "+8db op 50hz met een Q van 2)

Wat ik zou doen?
Leer LUISTEREN naar je eigen tracks (zowel waar je mastered als elders)
HOOR "wat anders is" en wat je zo wil houden.
LEER wat tools met je "wat anders is" doen en of dat bevalt.

MASTERING IS NIET een constant boodschappenlijstje van TRUUKJES toepassen op je tracks

dus als jij goed kan mixen dan doet bijv de "Hardcore Harry" preset van Ozone met wat "eigen" tips die je hebt opgestoken van fora en video's meer kwaad dan goed.

Soms komt een track al goed uit de main mix rollen en is naar K9 brengen al voldoende ......
Als dit no sense voor je maakt, dan zou ik het masteren voorlopig nog even laten voor wat het is.
 
Je bent veels te gefixeerd op tools......
hoe is je afluistering?
Hoe meet je kamer?
heb je een house curve?

Weet je, wat ik in deze discussie totaal mis? of je uberhaupt tevreden bent over je mixen
je klinkt onzeker over je resultaat en propt nu ook weer "+8db op 50hz met een Q van 2)

Wat ik zou doen?
Leer LUISTEREN naar je eigen tracks (zowel waar je mastered als elders)
HOOR "wat anders is" en wat je zo wil houden.
LEER wat tools met je "wat anders is" doen en of dat bevalt.

MASTERING IS NIET een constant boodschappenlijstje van TRUUKJES toepassen op je tracks

dus als jij goed kan mixen dan doet bijv de "Hardcore Harry" preset van Ozone met wat "eigen" tips die je hebt opgestoken van fora en video's meer kwaad dan goed.

Soms komt een track al goed uit de main mix rollen en is naar K9 brengen al voldoende ......
Als dit no sense voor je maakt, dan zou ik het masteren voorlopig nog even laten voor wat het is.

Je leest niet goed!! Ik zei dat ik de aanpassing in de MIX heb gedaan, niet op de master...
Op de master heb ik echt heel weinig, beetje exciter en beetje limiting omdat ik dat gewoon genoeg vind.

Je hoort mij ook niet verkondigen dat er een vaste stappenplan is voor mastering?
Het enige wat ik wilde weten is wat men bedoelde met "te weinig laag". Dat is een mixing issue gebleken.
Ik had daarvoor niet de juiste referenties, want de helft van de hardcore nummers mist gewoon dat stukje laag dus dacht ik dat het niet nodig was.
 
Back
Top