Mix klinkt op headphone perfect maar op speaker is het bagger!

Manu EN Dubcreator...ff back to basic. De reden waarom ik deze thread ben begonnen is omdat ik, als AMATEUR muzikant zijnde, het maximaal haalbare uit mijn gear wil gaan halen tijdens een optreden. Ik wil gewoon dat de sounds die ik maak strak, helder, gebalanceerd en het liefst gecontroleerd overkomen in de zaal.
Tuurlijk snap ik best dat dit voor een deel afhangt van de kwaliteiten van de overige muzikanten en van de technicus in de zaal, maar (en dan ga ik er even vanuit dat dit jullie beroep is, hoe kan het anders toch zijn dat jullie hier zoveel vanaf weten) als jullie nu eens teruggaan naar de tijd dat jullie zelf nog geen profs waren; wat waren toen (en dat geldt wellicht vandaag de dag ook nog steeds) een aantal basic zaken die er voor zorgde dat jij als toetsenist zijnde retestrak de zaal in knalde. Ik ben onwijs lui, dus als het kan ff sommeren! :Z
 
P.s. Als ik dat namelijk voor elkaar heb...kan ik jullie adviezen gaan opvolgen voor de rest van de muzikanten. Ik trek het muzikaal leiderschap wel naar me toe! ;-)
 
Ik ben onwijs lui, dus als het kan ff sommeren! :Z

Sorry man, maar na deze opmerking (en de suggesties die reeds zijn gegeven) houd ik het voor gezien. Als je onwijs lui bent moet je stoppen of je nou begint of al jaren bezig bent. Het is mijn vak en ik hou daarin niet van luie mensen. Voorkauwen werkt niet, alles wat voorgekauwd kan worden is zo goed als al genoemd. Lees het nog een keer, doe wat met wat je snapt en probeer het uit. Alles wat je niet begrijpt; ga je inlezen in de materie en ga experimenteren. That's it for me qua post hier, succes.

P.s. Als ik dat namelijk voor elkaar heb...kan ik jullie adviezen gaan opvolgen voor de rest van de muzikanten. Ik trek het muzikaal leiderschap wel naar me toe! ;-)

Muzikaal leiderschap vergt zelfs nog meer alert zijn, veel zaakjes regelen en luiheid is daar zelfs nog minder op z'n plaats dan 'slechts' als muzikant in de band. Doe dat je band niet aan, en ga eerst nog wat jaren stoeien en spelen, zowel muziek als met spullen, sounds, setups etc en niet te vergeten een van de belangrijkste dingen als muzikant; je attitude! Ook al is dit heel informeel en bijna anoniem op zo'n forum;-)

Grtz en succes met alles!
 
Belangrijkste is dat je de FOH technicus vertrouwd en met hem/haar overlegt. Daarnaast is het zeer belangrijk dat je gainstructuur op je mixer klopt en voldoende headroom over hebt. Geen fader/EQ bewegingen naar de FOH stuurt (en dat staat los van het mono/stereo verhaal), dat is alleen voor je podium geluid zodat jij lekker speelt en je medemuzikanten je spel goed kunnen horen. Dus naar de FOHmix via direct outs/preauxes of bussen wanneer die niet door fader en EQ beinvloed worden. Maar dat is niet op iedere mixer zo.
 
wat waren toen (en dat geldt wellicht vandaag de dag ook nog steeds) een aantal basic zaken die er voor zorgde dat jij als toetsenist zijnde retestrak de zaal in knalde. :Z

2 fullrange boxen, een goede eindversterker en een klein mengpaneeltje. heb je in ieder geval je eigen geluid. ( na wat zweten:biertje: )
 
Nou, eergisteren optreden gehad. Het optreden ging super lekker, maar het geluid was bagger. Ik heb div. adviezen opgevolgd:
1. Een splitsing gemaakt tussen mijn monitor mix en de FOH mix door mijn monitor mix te laten 'lopen' via de stereo out en de FOH mix via de group out.
2. Voor nu had ik mijn XB-1 nog ff via mijn mixertje laten lopen en hem wat meer gain gegeven. (@Manu...ik heb nog niet rechtstreeks naar de FOH gestuurd daar ik nog geen DI's heb en die van de technicus waren allemaal in gebruik!)
3. Zaterdagochtend alles netjes geleveld op 0db met uitzondering van de leadsounds en de sounds waarmee ik meer aanwezig dien te zijn.

Resultaat: de technicus moest geregeld bijstellen en de monitormix was niet te horen. Dat laatste is denk het restulaat van het feit dat de gitaarversterker van de gitaris boven mijn monitor stond te blazen.

Plan voor a.s. zaterdag: XB-1 rechtstreeks naar de FOH mix, in-ears in plaats van een monitor. Nog meer suggesties...ik vraag me namelijk af of 'goed' heb gedaan aan dat levelen op 0db?! :erm:
 
Oh ja nog een ding...de EQ heb ik allemaal op 0 gezet. Ik moet eerlijk zeggen dat ik dan wel een hoop laag mis op mijn monitor mix. Heeft er iemand nog ideen omtrent een Yamaha MG 12/4 en hoe ik de EQ voor de group out of stereo out kan 'bypassen'?
 
Goede gig

Goede gig

Allen, afgelopen zaterdag wederom een optreden gehad. Voor aanvang heb ik met hulp van Manu en de handleiding van mijn mixertje mijn kanalen 'gegaind' en 'geleveld'. (De EQ heb ik allemaal op 0 gezet.) Het gainen heb ik gedaan middels de peak-sensor per kanaal...errug makkelijk. Het levelen heb ik op gehoor gedaan.
Het gainen ging vrij gemakkelijk / snel, het levelen kostte wat meer tijd en ik denk dat ik nu zo'n 60% van mijn combinations goed in balans heb. Die avond heb ik ook ff met de geluidstechnicus gesproken. Overall was het goed in balans alleen guitar- en padsounds en sounds met speciale effectjes waren aan de vrij zachte kant waardoor hij bij moest sturen.
Actiepunten zijn nu dus nog:
-Die betreffende sounds levelen / aanpassen;
-Sounds gaan EQ'en vanaf de bron;
-Chorus / Reverb / Delay minderen;
-Eventueel de diverse combinations opnieuw gaan opbouwen en beter / slimmer gebruik gaan maken van de IFX' en MFX'.

In eerste instantie had de technicus ook wat moeite met mijn Hammond, maar die was in de tweede en derde set dik onder controle. Ga toch maar twee DI'tjes kopen en deze los, dus niet via mijn eigen mixer, naar het FOH sturen.

Het podium geluid was wederom bagger. Het volgende optreden staat gepland voor 30 april en dan ga ik MIJN podiumgeluid volledig in eigen beheer nemen. Ieder kanaal ga ik middels een PRE AUX uitsturen naar mijn AUX 1 welke naar mijn inear-systeem gaat. Het FOH geef ik een stereo signaal middels mijn MAIN ST. Vervolgens ga ik de technicus een lijntje vragen met een mix van de overige bandleden welke ik binnen laat komen op een kanaal van mijn eigen mixer. Dit signaal sluis ik vervolgens middels PRE AUX en AUX 1 naar mijn oortjes.

Kortom, ik ben de afgelopen weken een stuk wijzer geworden. Het ideale eindplaatje is zeer zeker nog niet in zicht maar met de diverse ervaringen is er in ieder geval een goed begin. Allen hartelijk dank! :halleluja

Volgende stap is het maken van eigen producties middels mijn Apple G4 / TASCAM 1804FW en MIDIMAN. Dat vergt alleen weer andere eisen, maar daar kom ik t.z.t. wel op terug.
 
Goed om te lezen/horen;-)
Zoiets duurt ook ff voor je alle the bigger picture, laat staan de kleine trucjes doorhebt...maar komt goed! Die Hammond sounds lijken altijd makkelijk maar naast Hammond-sounds (lees: drawbar-instellingen en expressiepedaal) leren bespelen/beheersen is dat apart uitsturen bijna een must wil je het echt lekker krijgen in de mix.
Goed dat je de communicatie goed hebt lopen met je FOH technicus. Die eigenmix/bandmix combi is ook goed. Zou wel kijken of het je niet lukt dit te bereiken met floortjes/wedges...zodat je altijd ook in je natuurlijke band-balans zit. Dit heeft met persoonlijke voorkeur te maken en met dat je minder controle hebt met een mix op inears, zolang je niet een vaste monitortafel en technicus hebt. Het lijkt ideaal maar is verre van, mits alle omstandigheden ideaal en mits je eraan kan wennen wat ook niet per definitie zomaar kan.
Blijf experimenteren maar ga uit van zekerheden en keep it simpel...des te meer focus kan je hebben op muziekmaken, op goede communicatie onstage!

Succes man
 
OTOH: als je mix redelijk tot goed klinkt op een Behringer monitor, zal hij op bijna alle andere speakers waarschijnlijk nog veel beter klinken. Vroeger hadden veel top-studio's van die hele dure "slechte" speakertjes die speciaal ontworpen waren om te klinken als de gemiddelde belabberde auto-radio.
 
Back
Top