Loopitis

Opa Bokma

Psychedelisch lid
Lid sinds
31 augustus 2004
Berichten
225
Locatie
Leiden
Al browsend over het wereld wijde web kwam ik op de site van Cosmosis (Bill Halsey) terecht- een Goatrance/Psytrance artiest van het eerste uur. Hij heeft een "Ask Dr. Bill" Sectie op zijn site met tips betreffende het maken van Psytrance. Eén tip (niet in het bijzonder op Psytrance gericht) wilde ik met jullie delen. Vooral omdat ik denk dat deze symptonen niet alleen mij akelig bekend voorkomen:
  • Je bent in een track bezig, maar komt niet verder dan dat ene loopje. Het lijkt alsof je al je creatieve ideeen opeens kwijt bent, alsof je die left-right locator ook in je hoofd zit! :stupid
  • Wat eerst klonk als een cool stukje, klinkt na een uurtje als lang niet zo goed meer en na een paar uur vraag je je af hoe je dit ooit goed heb kunnen vinden! Al snel druk je op delete om deze rotzooi te wissen (of nog erger, je wist het hele project!) =(
Volgens Dr Bill is dit een duidelijk geval van "Loopitis". :eureka: Komt veel voor bij mensen die electronische muziek maken met een software sequencer. Intressant stukje. Het is ook wel grappig geschreven, maar voor mij is het een bloedserieus probleem!

Goed, ik ga niet dat hele stuk vertalen, je moet de rest (zijn tips om er vanaf te komen) maar op zijn site lezen: http://www.cosmosis.co.uk/trance5.html (in het engels)

Misschien wel logisch dat een loopje na de zoveel duizende keer luisteren gewoon saai wordt, maar ik had nog nooit zo tegen dit probleem aangekeken. Ik ga proberen zijn tips op te volgen, kijken of ik productiever word! :)
 
Origineel geplaatst door Cecil
Olav Basoski heeft daar ook een stuk over geschreven,
just finish it
Ja, hij heeft het feitelijk over hetzelfde probleem; dat je na een paar dagen nog steeds op hetzelfde stukje zit te pielen. Alleen is zijn oplossing dat je dat boring-point moet vermijden en met iets anders moet beginnen. Dat is nu juist mijn probleem! Ik heb zoveel tracks voor 1/3, 1/2 of 2/3 klaar, maar omdat ik het zoveel gelooped hebt vind ik er geen hol meer aan.
Ik heb ook een paar van die 2/3 tracks met een paar bars gewoon maar afgemaakt om het op een verjaardagsfeestje te kunnen draaien, het laatste stuk gewoon afbouwend zodat ik het makkelijk kon mixen. Het coole was dat bij de climax van één van die tracks mensen opstonden en gingen dansen (en het was geen dansfeest!). Mensen waren achteraf redelijk verrast dat ik die tracks zelf had gemaakt, dat was wel een motivator om het écht af te maken, maar thuis verzandde ik weer in diezelfde saaie loops en kwam ik geen steek verder.

Ik denk ik die adviezen van beide heren maar ter harte moet nemen. Ten eerste moet ik het loopen zo veel mogelijk vermijden, zo snel mogelijk de basis van je track in elkaar zetten (ook al vind het niet helemaal top) en dan pas gaan nadenken over de kleine dingen (intro, outro, overgangen, coole break(s)). Daarbij is het belangrijk dat je het gewoon af moet maken, ook al vind je het slecht. Later kan je die inspiratie weer terugvinden en het meer naar je zin maken. En het is echt waar, de stukken die je in een paar uur in elkaar hebt gezet zijn meestal beter dan die waar je dagen, weken op zit te ploeteren!

Ik denk dat ik het in mijn geval zelfs breder kan trekken. Het gaat er niet alleen om dat je niet de weg kwijt raakt door het loopen, maar ook in het zoeken naar samples en presets. Of een bepaalde lead te perfectioneren terwijl je track nog niet klaar is. Of een beetje browsen op SF of waar dan ook voor ideeen. Hup, netwerkkabel uit die PC!

Ik heb een kleine planning voor mezelf gemaakt: Donderdag is mijn vriendin een avond met een vriendin op pad. Dan ga ik een bestaande 1/2 of 2/3 track opsnorren en gewoon afmaken. Die dag daarna is ze met een andere vriendin naar een concert en dan ga ik samen met een vriend alles finetunen. Als dit allemaal gaat lukken staat die track in de loop van het weekend op SF, voor het eerst zal ik iets van mezelf in de openbaring brengen! (Voor jullie misschien niet boeiend, maar voor mij wel! ;))
 
Het overkomt mij vaak dat als ik zo'n loopstukje de volgende dag afspeel ik het niet meer herken of dat het me duister is waarom ik daar de vorige dag zo door gebiologeerd was. Nee, niet als gevolg van middelen of ouderdom (overkomt me jaaaaaren). Net alsof je in je hoofd er een ander lijntje bij hebt bedacht dat niet 'gesaved' is. Warrig.
 
Je moet je track als een verhaal zien, een klein filmpje ofzo met scenes...waar begint het, wat gebeurd er en waar eindigt het blblblblbla.

Nuja beter een goeie loop dan een suffe track.
 
je hebt op cds ook wel es van die korte interludes ofzo, soort of loopjes die in en uitgefade worden, da's vaak leuker dan geforceerd er een heel nummer van te maken
 
Ik heb idd ook het probleem dat ik aan iets begin, na en tijd vind ik het boriing, en dan begin ik aan iets anders. Ik heb nu een hele verzameling onafgemaakte tracks en kan mij er niet toe brengen om eens een track echt af te maken :(

Wat mij wel opvalt: ik speel ook dwarsfluit en gitaar, en als ik samen met andere mensen speel met mijn gitaar/fluit, maken we al jammend wel volledige tracks en gaat het veel beter.

Ik heb hetzelfde ook als eens geprobeerd met Reason: samen met twee man een midi klavier + Reason en dan maar knoeien, en dat was véél leuker dan alleen achter pc zitten (en daar kwam ook een afgemaakte track uit). Mss is dat mijn grootste probleem als ik zelft muziek maak: alleen gaat het niet...
 
Ik heb al in jaren geen track afgemaakt mits dat echt moet (liveset, cd e.d)

ik word ook gek van dat geloop na enige tijd, maar ik gebruik fruity loops dus daar zit het 1ste probleem al!!

vroegha vond ik het nog best leuk om een track af te maken en er een compositie van te maken maar nu begint dat ook al boring te worden. (steeds weer die zelfde standaarden foei) de laatse tijd maak ik dan ook alles in livemode.

al dat geloop heeft wel een voordeel als ie goed is is ie goed, soms heb ik een loop die lang goed blijft klinken en dat worden ook vaak de beste tracks. (dit zijn meestal hiphop loops) als ik goa maak dan wordt ik veel sneller gek, en zo'n lounge beat loopen wordt ik helemaal kneiter van.

tip1 vaak kan ik lang aan een loop zitten als ik bier en/of weed heb (verveling slaat minder snel toe).

tip2 neem je beat mee naar een andere producer en werk er samen aan door op een andere locatie. komt er eindelijk een track uit i.p.v een loop.
 
Origineel geplaatst door plieuw
...
tip1 vaak kan ik lang aan een loop zitten als ik bier en/of weed heb (verveling slaat minder snel toe).

tip2 neem je beat mee naar een andere producer en werk er samen aan door op een andere locatie. komt er eindelijk een track uit i.p.v een loop.
Met teveel bier op wordt alles wat je inspeelt cool, maar goed, als je publiek ook bier drinkt moet dat geen probleem zijn. ;) Met stuff/wiet begrijp ik mijn eigen muziek beter, Heel af en toe een jointje wil ook best wat inspiratie geven. Maar niet elke dag, dan wordt ik vreselijk passief en na een paar uur met m'n koptelefoon op ook nog een behoorlijk para!
Binnenkort heb ik met een vriend afgesproken die ook Psytrance maakt, hij is al een stuk verder dan ik ben, dus dat beloofd een leerzaam dagje te worden! Hopelijk komt daar ook een track uit rollen.

Dat verhaal van Smackos klopt ook wel. Vooral in Psytrance moet er een verhaal in de track zitten (zo zou het IMHO moeten zijn). Maarja, als ik een uur achter mijn pc zit ben ik al mijn verhalen wel vergeten, laat staan dat ik zou weten hoe ik ze in godsnaam om zou moeten zetten in muziek... =(

Maar goed, ik geef niet op! :peukie:
 
nog 'n klein tipje (wat echt niet altijd werkt...):

Probeer eens wat loopjes/thematjes uit verschillende halfdode projecten te combineren met elkaar. Waarschijnlijk moet er iets aangepast worden, om het niet als 'n lul op 'n drumstel te laten slaan, of moet er e.e.a. gewist worden, maar de kans is aanwezig dat je ineens het ultieme eureka-gevoel ervaart.
 
In Ieder geval fijne links.. Thanks Opa!:D
 
nog een tip:

Verander iets 'drastisch': zij het iets wissen of zij het iets toevoegen wat afwijkt van wat je tot nu hebt. Kan een behoorlijke inspiratie-boost zijn.
 
inderdaad herkenbaar, al heb ik er de laatste tijd niet zo erg veel last meer van (ik hoop dan ook dat ik eindelijk mijn ideale manier van werken heb gevonden:) )

mijn tip: zorg zo snel mogelijk voor een soort "basisarrangement" met de basis van je loop erin. zo'n arrangement maak je dan ook best al voordat je allerlei details en leukigheidjes gaat toevoegen. wanneer je eenmaal een simpel basisarrangement hebt staan, komt je track veel sneller van de grond en krijg je ook makkelijker ideeën die wat verhaal in je track kunnen brengen.

de vraag is dan natuurlijk wel hoe je van een loop naar zo'n basisarrangement raakt, want dat is niet altijd even makkelijk. twee dingen die je wel eens kunt proberen:

- zet je loopje op en begin gewoon op het gevoel wat te muten en unmuten. zo ontdek je vaak (eventueel per ongeluk) hoe je best je track zou opbouwen en op welke manieren je de verschillende instrumenten in je loop op verschilende manieren kunt gaan combineren. belangrijk detail (dat ik zelf ook meestal vergeet): zorg ervoor dat je intussen alles opneemt. het is al meerdere keren gebeurd dat ik tijdens zitten muten en unmuten al een hele trackopbouw in mijn hoofd had, maar even daarna al weer helemaal vergeten was hoe mijn idee ook alweer ging. erg frustrerend.:stupid

- soms kan het ook helpen om even los te komen van je pc. loopje even opzetten, dan stoppen, en gewoon even iets anders gaan doen, weg van je pc. vaak krijg ik dan wel een paar plotselinge invallen waar ik wat mee kan doen. belangrijk detail hierbij (en dat durft bij mij regelmatig ook wel eens mislopen): zorgen dat je je ideeën zo snel mogelijk in de praktijk kunt uitwerken, of voor je het weet ben je alles weer vergeten.

hierbij is het natuurlijk ook belangrijk dat alles in je sequencer "arrangeerklaar" staat, wat voor mij wil zeggen dat alle aparte delen van je loop makkelijk los van elkaar te gebruiken zijn. vroeger, toen ik met FL werkte, was dat een groot probleem voor me, omdat ik uiteindelijk altijd één groot pattern met daarin alle elementen had. als ik dan een arrangement wilde maken moest ik eerst dat hele pattern weer uit elkaar zitten te halen...
nu werk ik met reason en dat ligt me beter. voor elk apparaat en elk kanaal van een redrum een aparte sequencer track, en mijn basisarrangement staat er meteen.


merk nu dat ik weer een hele hap tekst heb zitten schrijven, maar hoop dat je er wat aan hebt:)
 
Het loopsyndroom komt mij ook bekend voor. Mijn probleem is dan vaak dat ik er allerlei nieuwe lagen bij ga maken om het niet meer zo eentonig te laten klinken en uiteindelijk is het een iets te drukke deun,,, .

Een goede tip om te testen of die loop van gister nou echt zo vet klinkt is het te laten horen aan je vriendin. Mijn vrouwke is zeer kritisch. Als ze zegt het klinkt 'raar' dan weet ik genoeg... Dan heb ik teveel gedaan. Als ze zegt, 'dat klinkt wel ok' is het ook wel ok.

Wat ik ook vaak doe als ik teveel gelayerd heb, is de helft even deleten en de dingen laten staan die echt goed zijn. Zo valt het allemaal wel weer in elkaar en hou je het beste over.
 
Volgens mij is dit gewoon een algemeen probleem bij het maken van creatief werk, het eindeloze pielen totdat het 'perfect is'.

Stel jezelf gewoon deadlines.. doe alsof je je werk moet 'afgeven' aan die zogenaamde koerier die op dag x komt.

Door die deadlines hak je knopen door want je werk moet nu eenmaal af...
 
Origineel geplaatst door Furious5

Stel jezelf gewoon deadlines.. doe alsof je je werk moet 'afgeven' aan die zogenaamde koerier die op dag x komt.

Door die deadlines hak je knopen door want je werk moet nu eenmaal af...

deze gebruik ik ook en werkt goed. Ik maak zo veel mogelijke tracks af ook al ben ik er niet tevreden over. het voordeel is dan dat er een 'afmaak' routine insluipt, wat dan weer gunstig is.

Soms maak ik gewoon iets op beeld zodat de lengtes en het ritme van zo'n track al bepaald zijn met het juiste beeld, het juiste resultaat :) (klinkt natuurlijk makkelijker dan dat het is)
 
Back
Top