vocals uit fase brengen

boeklanoei

Ouwe rot
Lid sinds
15 september 2006
Berichten
1.014
Wat wordt er precies bedoeld met deze techniek?
Hoe krijg je het en wat is de toespasbaarheid van dit alles.
Graag een algehele discussie over vocalen uit fase brengen.
 
Bedoel je nu dat je wilt weten hoe je een dirty acapella krijgt?
of een instrumentale versie? en hoe dat dan in zijn werk gaat?
Of begrijp ik je verkeerd?
 
Is het niet de vocalen dubbelen zodat ze voller klinken...
En dan met uit fase brengen wordt denk ik bedoeld dat je de vocalen een ms of wat verschuift zodat het wat natuurlijker klinkt...meer als een koortje dat staat te zingen.
 
Is het niet de vocalen dubbelen zodat ze voller klinken...
En dan met uit fase brengen wordt denk ik bedoeld dat je de vocalen een ms of wat verschuift zodat het wat natuurlijker klinkt...meer als een koortje dat staat te zingen.

Krijg je dan meer het effect zoals Don Diablo in z'n tracks gebruikt? Die neemt zijn eigen stem ook een keer op en layerd die dan flink meen ik een keer in een interview gehoord te hebben.
 
Er zijn verschillende manieren om vocalen te dubbelen. Je kunt een vocal track dupliceren en dan pannen. De één naar links en de ander naar rechts. Of gewoon dubbelen en een klein beetje verschuiven.

Maar je hebt een machine in huis dit ook allemaal meer dan behoorlijk kan............
 
volgens mij bedoeld TS het meer om e.e.a. te isoleren uit een mix, dus zoals Nielzzz zegt ...
ik meen dat je dmv uit fase brengen elementen uit de mix kan isoleren, bijv. vocals :)

hoe e.e.a. precies gaat weet ik niet, ik meen dat LI + RE signaal opgeteld worden en dan per signaal dus LI + RE, de gezamelijke "fase"' overhouden (bijv. de vocal !)

het fijne weet ik er niet van, maar er is hier vast wel iemand die het WEL duidelijk kan uitleggen !

suc6 in ieder geval!
 
Tutorials zijn hiervoor te vinden op Youtube.
Er zijn goede methodes voor met verschillende programma's.
Werkt over het algemeen prima, soms is het lastig, omdat de voice op een frequentie kan zitten, waar je andere geluiden tegenkomt.
 
ik zet mijn vocal track altijd twee keer in het midden: een keer in fase en een keer precies in tegenfase. Dan is er gegarandeerd geen noot meer vals.
 
ik zet mijn vocal track altijd twee keer in het midden: een keer in fase en een keer precies in tegenfase. Dan is er gegarandeerd geen noot meer vals.

Werkt het principe zo dat het ene geluid het andere opheft? Dus dat de valse klanken in tegenfase zijn?:) Of zit ik er nu ver naast?:P
 
rubah heeft het bij het juiste eind gehad.
het is idd dat ms verhaaltje wat ik niet goed voor elkaar krijg bij een stack van 20 vocal tracks.
 
Waarom 20 vocalen tracks stacken? Als je een zangtake hebt, en je wilt m dikker maken, zijn er veel mogelijkheden, tips:

Dupliceer je track, en timestretch de 2e track een paar milliseconde. Pan het dan links rechts, en voila, je hebt al stereo verbreding.

Dupliceer je track, en eq en compress je 2e track anders, en laat ze dan samenkomen op een groep. De ene track compress je bijvoorbeeld heftig zonder laag, en de andere geef je juist wat laag bij.

Als je meerdere takes hebt, corrigeer dan 1 take, en leg er een ongecorrigeerde take zachtjes onder.

Ik werk hier altijd met 1 spoor per zanger(es), soms 2, heel af en toe 3. Meer heeft geen nut, want dat creeert alleen maar rotzooi, wat de verstaanbaarheid zeker niet ten goede komt!
 
De 20 stacks zijn wat backingverbs in de chorus van de song.
Het is een 4 stemmig koor. Verder is de vraag meer in general tav backing vocals.
 
Wanneer je je vocalen dikker wil hebben... kwestie van de zanger(e)s(en) 2x hetzelfde ding laten doen. Het kan ook wel aardig worden op de manier die pimpampeter beschrijft betreffende compressie/eq.
Het verschuiven in tijd klinkt altijd geknutseld.
Wanneer je instrumenten of vocals uit fase gaat zetten krijg je problemem met mono weergave.
 
Waarom 20 vocalen tracks stacken? Als je een zangtake hebt, en je wilt m dikker maken, zijn er veel mogelijkheden, tips:

Dupliceer je track, en timestretch de 2e track een paar milliseconde. Pan het dan links rechts, en voila, je hebt al stereo verbreding.

Dupliceer je track, en eq en compress je 2e track anders, en laat ze dan samenkomen op een groep. De ene track compress je bijvoorbeeld heftig zonder laag, en de andere geef je juist wat laag bij.
!

Das wel de luie manier en klinkt nagenoeg altijd nep of raar (ja...ik heb het geprobeerd). Gewoon 2 x iets opnemen is echt veel natuurlijker en ook leuker om te doen!
 
Wat wordt er precies bedoeld met deze techniek?
Hoe krijg je het en wat is de toespasbaarheid van dit alles.
Graag een algehele discussie over vocalen uit fase brengen.

Ik heb geen idee waar je het over hebt. Kan jij misschien duidelijker je onderwerp of vraag toelichten? Misschien een linkje naar een site waar dit wordt uitgelegd?
 
@ Nolet:

Je hebt gelijk, t klinkt nooit als echte dubs, maar soms heb je geen keuze, en dan moet je t er maar mee doen. Zo is bijvoorbeeld backing vocals maken met Melodyne ook niet de allermooiste optie, maar goed afgemixt klinkt dat wel erg vet hoor!
 
@ boekie:

Volgens mij heb je al antwoord op je vraag, namelijk vocals een paar ms verschuiven en klaar is kees. Maar als je hele koor een voor een ingezongen heeft, en allemaal dezelfde afstand van de mic hebben gebruikt, heeft t toch geen nut om ze uit fase te zetten. Wiskundig gezien zou je dan namelijk nooit meer de volheid krijgen (de stapeling van meerdere wavs die op hetzelfe punt de 0 lijn snijden), omdat met de verschuiving het signaal alleen maar UIT fase raakt, en dus nooit meer voller kan worden (of het word een canon zang, waarmee ze elkaar na praten). Je verhaal gaat wel op als je een koor live opgenomen hebt, iedere zingert appart een mic hebt gegeven, om de overspraak tussen de mics tegen te gaan.

Verder zijn panning en reverb je vrienden in een koor, dus klaar is kees!

Slotje??? hahahaha
 
Back
Top