Zoveel EQ plugins....hoe moet ik kiezen?

Lid sinds
6 juni 2003
Berichten
2.560
Locatie
Oosterhout
Hoi,

ik ben op zoek naar een goede EQ plugin als vervanger voor de Cubase4 EQ. Ik produceer voornamelijk techno, minimal en hardtrance.
Las zojuist in de interface een review van de PSP sQuad plugins maar zie door de vele bomen het bos niet meer.
Ook vind ik het lastig om te kiezen voor een graphic of parametic eq..
Mijn eisen zijn makkelijk in gebruik, mooi laag-af-filter voor rommelig laag en fijne klank.

tips en ervaringen zijn welkom! Welke EQ raden jullie aan en waarom?
alvast bedankt
 
de Cubase4 EQ! wat kan je er niet mee? wat weet je van linear phase?
 
ik ben op zoek naar een goede EQ plugin als vervanger voor de Cubase4 EQ.
Wat is er mis mee of heb je het gevoel dat je er wat aan mist?

Las zojuist in de interface een review van de PSP sQuad plugins maar zie door de vele bomen het bos niet meer.

http://www.pspaudioware.com/ < ze hebben demo-versies op de site.
 
Polletje? :D

UAD Cambridge

:slotje: :smeris:

Vergeet vooral niet dat alle antwoorden in dit topic 100% subjectief zijn, daarbij nog minstens even ver gevonden als de neus van de replyer lang is. :)
 
de Cubase4 EQ! wat kan je er niet mee?

Een lekkere sound creëren!
Cubase EQ zuigt de pan uit qua sound, heeft totaal geen karakter en het karakter dát ie heeft is lelijk digitaal koud kil en kaal.

Mijn persoonlijke voorkeur qua EQ met neutrale klank gaat uit naar Waves Q10; heerlijke werkwijze, goede klank (doet z'n ding prima), klinkt 'muzikaal', kost niet veel CPU en is in gebruik gewoon erg makkelijk.

Welke ook een aanrader is, is de EQ van Sonalksis Bundle. Die heeft een stuk meer karakter (tis maar net of je daar van houdt), is iets onhandiger in gebruik.

PSP heb ik ook goede verhalen over gehoord, maar niet veel ervaring mee.
 
ik zou als ik jullie was echt een keer de demo van deze checken :P

http://www.apulsoft.ch/apeq/

ik werk ook veel met sony oxford en ook met waves dingen.. maar deze klinkt op 1 of andere manier gewoon erg strak... komt denk ik door de oversampling.

is wel zwaarder voor je systeem dan bv een q10
 
Een mooie muzikale EQ met als extra Compressie vind ik URS Channelstrip Pro.

Mooie klank en vooral gewoon lekker makkelijk in gebruik.
 
Er zijn ook schijtveel EQ's waar je helemaal ziek van wordt.

Die Neve achtige dingen van of UAD of URS komen wellicht het dichtste in de buurt van wat je wilt denk ik.
 
Een lekkere sound creëren!
Cubase EQ zuigt de pan uit qua sound, heeft totaal geen karakter en het karakter dát ie heeft is lelijk digitaal koud kil en kaal.

mee.

Jij hebt toch helemaal geen Cubase 4/5, maar zit toch nog op SX3? als je op de track knob klickt krijg je een grotere EQ waar je gewoon gain, Q en freq kan instellen en meerdere inserts op 1 track kan doen. alle EQ's doen 2 dingen:

1 - pure wiskunde FREQ * Q * DB (uitkomst is voor IEDERE EQ gelijk)
2 - een algoritme (smaak) toevoegen, om te komen tot een "signature sound"

Ik heb liever een neutrale EQ, werk dan ook met X-EQ puur om de workflow.
 
Jij hebt toch helemaal geen Cubase 4/5, maar zit toch nog op SX3? als je op de track knob klickt krijg je een grotere EQ waar je gewoon gain, Q en freq kan instellen en meerdere inserts op 1 track kan doen. alle EQ's doen 2 dingen:

1 - pure wiskunde FREQ * Q * DB (uitkomst is voor IEDERE EQ gelijk)
2 - een algoritme (smaak) toevoegen, om te komen tot een "signature sound"

Ik heb liever een neutrale EQ, werk dan ook met X-EQ puur om de workflow.

Punt is wel dat als je de Cubase EQ instelt op een HPF op 20 Hz, dat echt een HOOP laag weg is, dus nauwkeurig zou'k em niet noemen. Ga daar maar eens subtiel een kick mee EQ'en. Ik ken geen enkele andere EQ waar de HPF zo drastisch is. Zelfde geldt voor de LPF. Die stelling gaat dus niet echt op, of hoort dat tot de 'signature sound'?

@ TS:

Bij sommige EQ's zijn de beperkingen (kleuring o.w.v. geen lineaire fase, eenvoudige interface, beperkte keuze uit shelves, vaste Q, proportionele Q, etc.) nu net de sterke punten. Hoe minder je moet doen, hoe minder je fout kan doen :). Gooi ergens een Pulteq over en het klinkt altijd al beter.

Tenslotte: welke EQ is dan ook afhankelijk voor welke sound je kiest, afhankelijk van welk genre je mixt en hoe je het liefste werkt (knoppendraaier, grafiekversleper, waardeningever, schuifregelaar, dB-fijnpeuteraar, grove dB'er, ...) Lijkt me dat je zelf die parameters moet invullen :).
 
dat is gewoon de steilheid van het filter 12/124/36/48db/oct
bij een goede plugin is die stijlheid instelbaar, bij Cubase niet dus zulo je wat lager moeten gaan zitten EN tevens met een nieuwe insert met brede Q eroverheen moeten. kost dus meer tijd in de workflow, maar kan nagenoeg hetzelfde resultaat opleveren.

wat ik bedoel met "smaak" is bijv het algoritme niet lineair over het complete frequentiespectrum of bijv -10hz +0.25db toevoegen bij iedere setting die je maakt.
of bijv 2e orde harmonischen toevoegen.... etc etc.....
om op die manier "outboard classics" te emuleren
 
dat is gewoon de steilheid van het filter 12/124/36/48db/oct
bij een goede plugin is die stijlheid instelbaar, bij Cubase niet dus zulo je wat lager moeten gaan zitten EN tevens met een nieuwe insert met brede Q eroverheen moeten. kost dus meer tijd in de workflow, maar kan nagenoeg hetzelfde resultaat opleveren.

wat ik bedoel met "smaak" is bijv het algoritme niet lineair over het complete frequentiespectrum of bijv -10hz +0.25db toevoegen bij iedere setting die je maakt.
of bijv 2e orde harmonischen toevoegen.... etc etc.....
om op die manier "outboard classics" te emuleren

Dat dat de steilheid is, was ik al lang achter. Het enige is: je KAN niet lager dan 20 Hz... Snappie ;)

Geen idee welke slope ze gebruiken, maar ik vind 'm 'ongebruikelijk'.
De oplossing die je noemt al helemaal ongebruiksvriendelijk.
Om maar te zeggen dat ik me kan vinden in de mening:
het is perfect mogelijk dat de Cubase EQ niet is wat iemand zoekt.

Om even op je vorige reply terug te komen, Raphie, vanwaar je vermoeden dat ze bij emulaties van outboard eerst altijd vertrekken van een neutrale ideale EQ en daarna imperfecties gaan programmeren?
 
dat klopt i.d.d. maar kies dan bijv slope II waar je dus een "gratis bump" meekrijgt als compensatie :D

Ik begrijp wat je bedoelt, de C4 EQ is niet ideaal voor bass management
 
EQ voor bas management is voor de meeste plugins teveel van het slechte.
Fase lineaire EQ's zijn dan het meest praktische of je gebruikt dan goede hardware EQ's of hele dure EQ's zoals die van Algorithmix (blue/orange) die oversampling gebruiken.
De rest is allemaal 'meh'.
 
Back
Top