Trentemoller geluid

GijsH

Stamgast
Lid sinds
8 februari 2009
Berichten
406
Locatie
Genk
Ik vraag me af hoe ik zo'n geluid kan krijgen als in dit liedje van trentemoller
op het begin.
ge kunt het ook in een paar booka shade liedjes horen
 
Per stem een LFO die het volume regelt, met keytracking op de snelheid zodat niet alles tegelijk uit- en infade. Voor bepaalde stukken lijkt het er op alsof de oorspronkelijk ingespeelde melodie is opgeknipt, wat de plotselinge verandering in geluidskarakter veroorzaakt.

De bron is wat lastiger; daar zijn verschillende methodes voor, van simpel crossfaden (vector), wavetables tot FM waarbij wederom de LFO een bron kan spelen bij het animeren van het geluid. Je zou misschien zelfs weg kunnen komen met een subtiel setje bandpass filters met minimale resonantie.

Waar wil je het mee namaken?
 
Dat is echt wel een complex geluid wat op allerlei manieren ontstaan zou kunnen zijn. Voor hetzelfde geld is het een sterk bewerkte sample.
Tenzij je alleen dat Pink Floyd achtige padje bedoelt (en dus niet die ruizige/noisige pad "daarvoor").

Per stem een LFO die het volume regelt, met keytracking op de snelheid zodat niet alles tegelijk uit- en infade.

Ja dat zou kunnen hoewel LFO op het filter mij iets waarschijnlijker lijkt.
Het lijkt wel of je een soort grillige sample/hold lfo op het filter hoort. Sommige synths hebben dat (bijv. de Subtractor van Reason).
Niet zo'n klassieke s/h met strak afgemeten intervallen, maar veel grilliger.
Dat is inderdaad nog grilliger te maken door keytracking op het lfo toe te passen en/of velocity op de lfo.
 
Ik heb ooit gelezen dat hij werkt met de korg legacy bundle. Daar zit een korg wavestation plugin in en daar kun je dit geluid heel makkelijk mee maken. In de wavestation kun je wavesequences maken (zijn opeenvolgende klankjes die, als je dit wilt, in elkaar overfaden) en deze synchroniseren met je hostsequencer. Door meer stemmen te gelijkertijd te spelen en die ook nog een beetje release hebben krijg je die layers. Met andere woorden een hele toffe synth...de hardware versie klinkt wel veeeel voller en tegenwoordig niet echt duur.

Succes er met je zoektocht!
 
Ik vraag me af hoe ik zo'n geluid kan krijgen als in dit liedje van trentemoller http://www.youtube.com/watch?v=eu1i5C7HUrI
op het begin.
ge kunt het ook in een paar booka shade liedjes horen

De routings voor dit soort patches zijn meestal zo complex, dat je dat niet zo maar één twee drie kan na bouwen met één preset! Het enige advies wat ik je kan geven is je oren het werk laten doen! Het excacte desbetreffende geluid waar jij naar op zoek bent zou je nooit te nimmer precies hetzelfde krijgen! Laat je oren het werk doen, en dan kan je heel erg dicht in de buurt komen! ;) Geef er daarna nog eens een eigen draai aan, en je hebt je eigen variant.. :eureka:
 
de hardware versie klinkt wel veeeel voller en tegenwoordig niet echt duur.

Hey goed te weten, ik dacht dat de hw versie inderdaad niets zou toevoegen aan de computer versie.
Ik bedoel het is natuurlijk een digitale synth en ik denk dan altijd dat die met een computer volledig te emuleren zou zijn, wellicht op wat eigenaardigheden van bijv. de da converters na.
EX is toch de beste versie niet ? die SR lijkt mij niet makkelijk te editten trouwens.
 
Ikzelf heb de wavestation AD en die is het uitgebreidst aangezien deze ook nog audioin heeft wat echt heel gaaf is. Hiermee kun je de vocoder voorzien van een carrier en/of modulator maar je kunt ook externe audio in je wavesequence plaatsen dmv bv een loop uit je sequencer wat resulteerd in echt hele interessante klanken.

Ik heb ook met de computer versie gewerkt en daar heb je het gemak van editen op een groot scherm, preset beheer en eigenlijk alles wat bij een DAW komt kijken. Het hangt er maar vanaf hoe je werkt wat bij je past maar ik kan de WS (in wat voor vorm dan ook) van harte aanbevelen (ondanks dat ie digitaal is)
 
Ik heb nadat ik de korg legacy versie gebruikte een wavestation EX op de kop weten te tikken....en inderdaad klinkt die beter dan de computer versie...
 
Heb 'n BBC1 Essential Mix van Trentemoller... gast is GENIAAL!!!
 
Ben aan het proberen als het me lukt zal ik het online zetten maar ik vrees der eigenlijkee beetje voor
 
Ik heb de FX pad van het begin van zijn live at roskilde EP een poging gegeven....heb er niet echt super veel tijd ingestoken maar het komt in de richting.

Hoe????....
1 x gated synth
3 x reverb
1 x distorsion

De reverbs....
De reverb's geven alleen wet ( dus 0% dry)
2/3 reverbs zijn gated reverbs
De "kamer grootte" is bij alle 3 anders
De "kamer vorm" is bij alle drie anders....rond, driehoekig, en vierkant

Ik heb er een klein beetje distorsion in gezet om wat detail terug te winnen die verloren gaat in de reverb.
 

Attachments

  • Trenttemoller FX pad.mp3
    1,6 MB · Bekeken: 52
Back
Top