Wat is er aan de hand in synthland

Maar juist in een krimpende markt moet je iets unieks meegeven aan je synth om op te vallen en een marktaandeel te winnen. Een experimentele interface kan dus juist in een krimpende markt goed werken. De nord modular is wellicht wel een passend voorbeeld; clavia verkoopt geen synth, maar alleen de tools om een synth te bouwen. In een tijd van preset-hits verwacht je weinig van dit concept en toch heeft de nm niet slecht verkocht.

In een krimpende markt zet je in op zekerheden en ga je niet gokken. Een compleet nieuw product ontwikkelen kost veel tijd en geld en dit is nu net waar vooral de grote merken zich echt niet zomaar aan gaan branden. Liever een bestaand stukje bewezen concept upgraden met meer stemmen, meer filters, beterere interne sounds etc. Dat kost veel minder R&D en verkoopt gegarandeerd (want laten we eerlijk zijn, hoeveel van ons wil de nieuwe versie van een synth die hij heeft als deze uitkomt :P).

Zoals al eerder gezegd in deze draad is de VA markt maar een nichemarkt als je naar het geheel kijkt. gelukig houden wij met zijn alleen juist deze markt nog een beetje overeind :).
 
En hoe dat toonsysteem zo ontstaan is, dat komt door de Grieken, ver voor onze jaartelling. In praktijk komt het er op neer dat twee viersnarige instrumentjes (de hoogste toon van de ene was gelijk aan de laagste toon van de andere) naast elkaar werden geplaatst. Dat vonden ze mooi :)

Maar misschien verbaasde Bikkel zich alleen over het feit dat C niet eigenlijk A genoemd diende te worden?
Die Grieken waren gek op mineur...

Wout
 
In een krimpende markt zet je in op zekerheden en ga je niet gokken. Een compleet nieuw product ontwikkelen kost veel tijd en geld en dit is nu net waar vooral de grote merken zich echt niet zomaar aan gaan branden. Liever een bestaand stukje bewezen concept upgraden met meer stemmen, meer filters, beterere interne sounds etc. Dat kost veel minder R&D en verkoopt gegarandeerd (want laten we eerlijk zijn, hoeveel van ons wil de nieuwe versie van een synth die hij heeft als deze uitkomt :P).
Clavia's Electro3 is een zeer goed voorbeeld van deze gedachte!

Wout
 
Ok, my 2cnts dan maar:

In de huidige tijdslijn vol induvidualisme zijn instrumenten iets voor "bands" geworden, een fenomeen uit de jaren 70/80

Dit is evolved tot "producers" die eigenlijk nagenoeg voledig self supporting zijn geworden. De producer heeft een arsenaal aan tools nodig, waar hij misschien nog wel meer budget aan wil besteden dan de instrumenten zelf. Sterker nog voor een hoop producers zijn FX vaak instrumenten an sich, want het is het resultaat wat telt.

De fabrikanten zien dit en springen hier op in:
Software productiesuites naast HW synths
VSTi's en plugin (intergratie)
podcast support
etc.
etc.

Voor de marketeer is iedere (wannabee) artiest een "producer"
Deze producer treedt op d.m.v. DJ Sets
Het internet is z'n showcase
etc.
etc.

Het marketing landschap is dus veranderd en in deze nieuwe wereld zijn er nieuwe behoeftes producten waar fabrikanten meer geld mee kunnen verdienen dan traditionele producten.

Zoiets?
 
..
Punt is dat het absoluut niet aan het aanbod van synthesizers ligt maar aan de gebruikers...

Inderdaad, heel mooi/treffend gezegd. Met het huidige aanbod is de gebruiker ongeveer de enige beperking.


maar ik ken mezelf: ik zou in eindeloze geluids-trips blijven hangen terwijl ik diep in mijn hart gewoon een nummer had willen maken.;)

:dubbel: Dit is ZOOOO herkenbaar!
 
In een krimpende markt zet je in op zekerheden en ga je niet gokken.
of je gaat juist wel een sprong in het diepe nemen (drop of dronder), in krimpend krantenland is NRC-next een goed voorbeeld of hybride autos (een prius of zoiets?) die tegen de overall verkoopcijfers in de US records braken in de bay-area.

Heb je een idee van het aantal verkochte exemplaren? De Micro buiten beschouwing gelaten is het geproduceerde aantal niet boven de 2500 gekomen! Cijfers over de Micro zijn wat hoger, maar niet erg veel. De NordLead kent veel hogere getallen!
Ik had inderdaad een groter aantal verwacht, maar
De grote verliezer is de NordLead3, want deze verkocht hoegenaamd niet
geeft imho aan dat juist het nieuwe van de nm een goede zet bleek te zijn tov de recycling van het ouder lead model. Waren er meer nL3 verkocht als ze de nm1 niet hadden uitgebracht? Ik denk het niet.
 
... Het marketing landschap is dus veranderd en in deze nieuwe wereld zijn er nieuwe behoeftes producten waar fabrikanten meer geld mee kunnen verdienen dan traditionele producten. Zoiets?
Ik vrees dat je deze observatie niet hard kunt maken... Hij is te veel aan je eigen situatie gebonden. Heb je echt het vermoeden dat de huidige muziek activiteiten zich afspelen op DJ niveau? Ik heb toch de indruk dat het grootste deel van de muzikanten, overal ter wereld en ook in het westen, hoofdzakelijk uitvoerende musici zijn, dat wil zeggen dat de meesten nog regelmatig op het podium klimmen om een instrument te bespelen. De door jou opgevoerde producers zijn slechts een kleine marge in de muziek, hoe groot jij ze ook ervaart. Verder zal je verbaasd zijn te ontdekken hoe groot het marktaandeel van Keio Electronics in Turkije is :)

Maar ja, een zwak punt in mijn verhaal is wel dat ik ook niet over cijfers beschik, maar ik heb wel mijn twijfels over die zo sterk veranderde muziek praktijk...

Wout
 
Of ik daarmee alle makrten addresseer, denk het i.d.d. niet, maar de workstation markt voor "Bruiloften en partijen" is op wat R&B en dance geactualiseerde soundsets na al jaren lang hetzelfde

De nieuwe producten verschijven toch echt in de "wannabee producerhoek" met een verschuiving van traditionele hardware richting DAW intergratie.

Welke van die 2 markten het grootst is? ik durf het niet te zeggen, als ik kijk hoeveel er wordt uitgebracht op online stores dan lijken me daar toch redelijk wat mensen mee bezig te zijn.

Maar kijk maar eens bij een Alesis of Yamaha online en kij waar de trend heen verschuift Yamaha heeft bijv niet voor niets Steinberg gekocht (en Apple logic) .....
 
... Maar kijk maar eens bij een Alesis of Yamaha online en kij waar de trend heen verschuift Yamaha heeft bijv niet voor niets Steinberg gekocht (en Apple logic) .....
Dat is ook maar een interpretatie :) Of dacht je dat Yamaha gedreven werd door een creatieve gedachte met betrekking tot de muziek anders dan winstcijfers en aandeelhouders? Een fabriek die ook motoren maakt? :) Die kopen andere bedrijven voor de winsten...

Wout
 
Even helemaal terug naar het begin dan. Major-hostage schreef dit:
Er viel me laatst iets op, tegenwoordig komen er als je het mij vraagt een hele rits overbodige versies op de markt van gekke midicontrollers, synthesizers, reissues etc, het lijkt erop dat er niets nieuws meer wordt uitgevonden maar alleen maar op hypes wordt ingespeeld en dingen worden afgeken.


Yoozer vergeleek het met 1980, 1986 en 1994:
Laten we dit eens herschrijven voor 1980:
(...)
en voor 1986:
(...)
en voor 1994:
(...)
Enfin, you get the point ;).


Ergo: is er écht iets veranderd in de synthindustrie t.o.v., zeg, 1980? Tuurlijk toen werden er geen romplers gemaakt - maar dat kon ook niet met de techniek van toen (hoogstens de Fairlight, maar die was niet voor iedereen betaalbaar). Ofwel: is er iets fundamenteel veranderd bij synthbouwers, zodat we wat dat betreft nu in een andere tijd zitten dan 'vroeger'? Of is de filosofie precies hetzelfde, alleen de output anders omdat de technologie veranderd is?

En zo ja/nee: wanneer heeft de omslag dan plaatsgevonden? Want er is zeker wel íets veranderd sinds Moog, Buchla en al die anderen opstartten in de jaren '60 (zo niet eerder).

En nee, ik heb het antwoord zelf ook niet - al geloof ik dat de omslag in 1980 al wel grotendeels voltooid was.
 
Misschien is de allermooiste verandering wel dat tegenwoordig elke scholier op zijn dual-core (?) beats kan maken die nog vet klinken ook.

Ik heb jaaaaaren gespaard voor een Kawai K4 (al heel wat jaartjes geleden). En vette beats zaten er weinig in, maar het geld was wel op.

Dat vind ik toch echt mooi van deze tijd. Je hoeft geen bakken centen meer mee te brengen. Creativiteit en muzikaliteit is voldoende.
 
Ofwel: is er iets fundamenteel veranderd bij synthbouwers, zodat we wat dat betreft nu in een andere tijd zitten dan 'vroeger'? Of is de filosofie precies hetzelfde, alleen de output anders omdat de technologie veranderd is?
Beide. Technologische vooruitgang (voor sommige achteruitgang) is evident lijkt me, maar daarnaast zijn de meeste synthbouwers tegenwoordig gericht op een veel grotere en diversere markt (naast bandleden en synthnerds zijn er tegenwoordig ook DJ's, 'producers' die met een krantenwijk een synth bij elkaar willen werken om dope beats te maken, etc.)
 
von haulshoven schreef:
is niet op een persoon bedoeld...
Dat begrijp ik heus wel en al is het op mijn persoon bedoeld, dan ben ik die leeftijd dat ik me daar zorgen over maak al erg lang voorbij.
... komen voor mij alleen weinig interessante opmerkingen bij.
En dat is wel op de persoon bedoeld, namelijk op jezelf :) Mijn 'dus' slaat op: "Waarom moeten andere posters rekening houden wat jij interessant vindt?"
Shortwave schreef:
Monoloog van Wout. Laat um maar. Hij kan het echt niet helpen.
Tja, helaas ben ik niet van een generatie die denkt dat een gedachtegoed slechts twee woorden beslaat :D
VL7 schreef:
... het gaat hier om belangrijker zaken: SYNTHESIZERS!
Maar wel gaarne in context met de muziekpraktijk, de commercie, de cultuur en noem maar op. Het zijn geen losstaande feiten!

Wout
 
Denk dat deze tunnelvisie een van de gevolgen van het individualisme is. Gaat gepaard met gebrek aan relativisme.
Neem nou bijvoorbeeld alles wat er nu al te koop is. Dat is al zo gruwlijk veel en omvangrijk in toepassingen en nog steeds is het niet goed genoeg schijnt het.
 

Vergelijkbare discussies

Back
Top