high-end compressie/eq ?

De STC-8 is mijn favoriet. Ik heb hem een paar keer beluisterd en ik was heel erg onder de indruk van de warmte en openheid. Ik denk dat er niet een compressor te vinden is die zo veelzijdig is als de STC-8.

Ik vraag me dus af of ie qua klank/warmte geschikt zou zijn voor agressievere soorten muziek...alhoewel veel masteraars 'm wel gebruiken,ook op die herrie die ik maak...
 
Misschien te OT, maar wat ik me afvraag en waar ik eigenlijk niet echt een antwoord op kan vinden (even though GIMF) is, hoe verhouden (midpriced) hardware mastering EQ's en (multiband) compressors zich tot Creamware plugins als de Optimaster en de PsyQ?

Is daar iets zinnigs over te zeggen? Iemand een linkje anders?
 
hoe verhouden (midpriced) hardware mastering EQ's en (multiband) compressors zich tot Creamware plugins als de Optimaster en de PsyQ?

Is daar iets zinnigs over te zeggen?


Nee, niks zinnigs over te zeggen. Om de simpele reden dat elke mening hieromtrend 100% SUBJECTIEF is. Wat niet subjectief is, is dat zowel hardware als software allebei goed kunnen klinken, maar ook slecht.

:D
 
Ja daar was ik al bang voor, maar dacht dat er wellicht op het gebied van techspecs een vergelijking valt te maken. Ik vind dat er weinig over te vinden is.

Nu lijkt mij dat een Creamware plugin van 200 euro toch niet even goed zal klinken als een hardware mastering tool van DBX, Drawmer, etc. Maar misschien vergis ik me daarin. De PsyQ zou een kloon van de SPL Vitalizer zijn, maar ik vraag me af of een signaal door het SPL circuit anders klinkt dan het Creamware algoritme.

De reden dat ik het vraag is omdat ik me aan het orienteren ben op mastering tools en ik ben best onder de indruk van de Optimaster en PsyQ, maar om dit aan te schaffen is ook best een investering en dan vraag je je toch af of je niet beter de hardware route kunt gaan, zoals bijv. die DBX mastering processor (hoewel die ook digitaal is) die Grooveron te koop heeft staan nu.

Nee, niks zinnigs over te zeggen. Om de simpele reden dat elke mening hieromtrend 100% SUBJECTIEF is. Wat niet subjectief is, is dat zowel hardware als software allebei goed kunnen klinken, maar ook slecht.

:D
 
Okee,ik ben er nog steeds niet uit...zoek nog steeds een goede compressor voor de mixbus...en wordt onderhand gek van de mogelijkheden...maar ook van het feit dat er zo weinig hands-on te testen en/of beluisteren is...

Dit zijn m'n favorieten,op volgorde :
- Cranesong stc-8
- Thermionic Culture The Phoenix (vooral de mastering editie,vanwege de internal sidechain)
- API 2500

Dan zijn er nog mogelijkheden zoals :
- Avalon vt747sp
- SSL type compressors (SSL zelf,TK Audio,Smart c2,Dramastic Obsidian)

Eq heb ik besteld,wordt de API 5500...Drawmer 1968me heb ik al,maar vind ik de ideale tool voor m'n drum subgroep...Thermionic Culture Vulture heb ik al,maar vind ik niet geschikt voor de mix...

Ik maak dus hardcore,vraag me bv. de volgende dingen af :
- in hoeverre kan de Cranesong nog wat toevoegen...kleur,low end,punch etc...
- vind de phoenix erg mooi klinken,maar is het niet te veel een 'one trick pony'..
- is de compressor van de Avalon 747 echt te traag,of is dat met de internal sidechain toch goed af te stellen (met name voor hardcore kicks)...

Zijn hier nog mensen met ervaring met 1 of meerdere van de genoemde bakken...en zijn er mensen die eventueel een geluidsfragmentje van mij door 1 van die bakken zouden kunnen halen ?

Het gaat mij echt om een compressor die de boel goed een 'finishing touch' kan geven en die net dat beetje kleuring en extra volume kan geven op de eindmix...

Ik werk met een voornamelijk digitale set-up,summing via Neve 8816 en main A/D met UA 2192...dus kwaliteit is aanwezig en het is voor mij ook belangrijk dat die kwaliteit ook in de compressor aanwezig is...

Alle tips welkom...
 
Ik heb tot nu toe hele goede ervaring met EMT compressors / limiters.
In de toekomst nog is een setje ntp 179-160 limiter/compressor scoren denk ik.
Voor de rest nergens behoefte aan.
 
Een Emperical Labs Fatso dan niks?

Of als het echt war ruiger moet een Cranesong Hedd? ( ik zag je verwijzing naar de culture vulture)

Nadeel van zon bak is dat je wel elke keer dezelfde soort kleuring krijgt, of je moet meerdere hebben waar je uit kan kiezen, anders krijgen al je tracks hetzelfde sausje denk ik. Dat is het nadeel van die Hi-end bakken, het eind is zoek als je er eenmaal mee begint...

Ik ben momenteel afgestapt van nog meer dure outboard kopen...hoe meer je hebt, hoe meer je wilt hehe.

Kijk eens op www.airwindows.com, supergoede plugs ook voor je masterchannel, nadeel: alleen OSX AU.. voordeel, de sound, ik ben helemaal genenzen van 2K+ kostende HW..
 
Okee,ik ben er nog steeds niet uit...zoek nog steeds een goede compressor voor de mixbus...en wordt onderhand gek van de mogelijkheden...maar ook van het feit dat er zo weinig hands-on te testen en/of beluisteren is...

Dit zijn m'n favorieten,op volgorde :
- Cranesong stc-8
- Thermionic Culture The Phoenix (vooral de mastering editie,vanwege de internal sidechain)
- API 2500

Dan zijn er nog mogelijkheden zoals :
- Avalon vt747sp
- SSL type compressors (SSL zelf,TK Audio,Smart c2,Dramastic Obsidian)

Eq heb ik besteld,wordt de API 5500...Drawmer 1968me heb ik al,maar vind ik de ideale tool voor m'n drum subgroep...Thermionic Culture Vulture heb ik al,maar vind ik niet geschikt voor de mix...

Ik maak dus hardcore,vraag me bv. de volgende dingen af :
- in hoeverre kan de Cranesong nog wat toevoegen...kleur,low end,punch etc...
- vind de phoenix erg mooi klinken,maar is het niet te veel een 'one trick pony'..
- is de compressor van de Avalon 747 echt te traag,of is dat met de internal sidechain toch goed af te stellen (met name voor hardcore kicks)...

Zijn hier nog mensen met ervaring met 1 of meerdere van de genoemde bakken...en zijn er mensen die eventueel een geluidsfragmentje van mij door 1 van die bakken zouden kunnen halen ?

Het gaat mij echt om een compressor die de boel goed een 'finishing touch' kan geven en die net dat beetje kleuring en extra volume kan geven op de eindmix...

Ik werk met een voornamelijk digitale set-up,summing via Neve 8816 en main A/D met UA 2192...dus kwaliteit is aanwezig en het is voor mij ook belangrijk dat die kwaliteit ook in de compressor aanwezig is...

Alle tips welkom...

Het lijkt mij dat je genoeg 'kleurende' bakken hebt. Culture Vulture, Drawmer 1968. De Phoenix kleurt ook wel wat maar minder dan je wellicht zou verwachten van een buizenbak. Mooi ding.
Ik schreef al eerder dat de STC-8 boven aan mijn lijstje staat. Daarbij moet ik wel zeggen dat hij minder kleurt. Het is een eerlijke, maar wel warm klinkende compressor. Ik denk dat hem op de meer extreme settings uiteraard gaat horen maar dat de mate van vervorming relatief beperkt blijft.
Jij maakt hardcore; ik weet niet of dat wel goed aansluit.

De VT-747 ken ik minder goed, maar die traagheid blijf je iedere keer terughoren in de meningen.

Daar heb je minder last van bij de STC-8 en bij de AD2044 bijvoorbeeld. Voor meer kleuring kun je ook eens kijken naar Tube-Tech compressors.
 
Een Emperical Labs Fatso dan niks?

Of als het echt war ruiger moet een Cranesong Hedd? ( ik zag je verwijzing naar de culture vulture)

Nadeel van zon bak is dat je wel elke keer dezelfde soort kleuring krijgt, of je moet meerdere hebben waar je uit kan kiezen, anders krijgen al je tracks hetzelfde sausje denk ik. Dat is het nadeel van die Hi-end bakken, het eind is zoek als je er eenmaal mee begint...

Ik ben momenteel afgestapt van nog meer dure outboard kopen...hoe meer je hebt, hoe meer je wilt hehe.

Kijk eens op www.airwindows.com, supergoede plugs ook voor je masterchannel, nadeel: alleen OSX AU.. voordeel, de sound, ik ben helemaal genenzen van 2K+ kostende HW..

Ik werk met Windows ;)...Cranesong Hedd is geen compressor en ik heb al een UA 2192 voor goede A/D...Fatso zou eventueel ook een optie zijn ja,maar er komt als het goed is een plug-in versie van voor UAD...

Ik ben trouwens niet van plan meer dure ouboard te kopen,maar gewoon 1 bak om het af te maken (maar je weet het nooit) :D
 
Het lijkt mij dat je genoeg 'kleurende' bakken hebt. Culture Vulture, Drawmer 1968. De Phoenix kleurt ook wel wat maar minder dan je wellicht zou verwachten van een buizenbak. Mooi ding.
Ik schreef al eerder dat de STC-8 boven aan mijn lijstje staat. Daarbij moet ik wel zeggen dat hij minder kleurt. Het is een eerlijke, maar wel warm klinkende compressor. Ik denk dat hem op de meer extreme settings uiteraard gaat horen maar dat de mate van vervorming relatief beperkt blijft.
Jij maakt hardcore; ik weet niet of dat wel goed aansluit.

De VT-747 ken ik minder goed, maar die traagheid blijf je iedere keer terughoren in de meningen.

Daar heb je minder last van bij de STC-8 en bij de AD2044 bijvoorbeeld. Voor meer kleuring kun je ook eens kijken naar Tube-Tech compressors.

Veel kleuring hoef ik ook niet op de eindmix...maar net dat beetje wat het afmaakt...
 
Veel kleuring hoef ik ook niet op de eindmix...maar net dat beetje wat het afmaakt...

Dan zou ik zeggen. Ga eens testen met een Phoenix, een STC-8 en een Manley Vari-Mu. Dat zijn de eerste bakken waar ik aan moet denken.
 
Misschien voor mij voor de heb nog een API 2500, maar het is niet onwaarschijnlijk dat ik ITB blijf. Heb net n'b 2e Duende geinstalleerd en ben ERG onder de insruk van de SSL X-Comp en X-EQ en Drumstrip (alle 3 optionele plugins) in combinatie met de Barricade Pro limiter net iets onder de 1.000 euro SW (moet je nog wel de Duende kopen) Maar is toch toch wel (althans voor mij) de beste ITB chain
 
ik heb niet het idee dat Dione zit te wachten op Duende......

het is ook een topic high end eq/compressie
 
Dus SSL is niet High End? SSL is geen UAD dachtige dsp accelerated emulatie, maar de chipset uit de digitale console. Wat je dan eigenlijk zegt is dat niks ITB hgih end kan zijn.
OTB zou ik gaan voor de API 2500 of als je toch Avalon with dan de DA2044, deze hebt een stuk meer ballen dan de 747
 
of zoals ze op een ander forum al schreven, het management zet een DAT achter de schermen "Better Tape than sorry" :D
 
Ik heb de API 2500 thuis gehad en vond hem voor dance niet bijzonder. Heb hem daarom ook weer teruggestuurd.
Als je een goede finishing touch zoekt met kleuring zit je vaak aan twee bakken vast.
De meeste goede high-end compressors zijn kleurloos.
De vt 747 moet je vergeten voor compressie. Voor kleur en high-end EQ is het echter een geweldig apparaat. Een ideale set-up , zoals hij veel gebruikt wordt, is eerst een goede compressor en dan de 747. Je kunt namelijk ook kiezen tussen buizen of triodes, dus warmte of niet. Alleen je track door die buizen heen sturen zonder enig gebruik van de rest geeft al een beetje meer volheid.
De C2 van Alan Smart is ook het proberen waard. Is een soortement van SSL alleen wat goedkoper. Is ook gemaakt door dezelfde persoon die de SLL ontworpen heeft. Is in veel R&B studio's een standaard op de eindmix.

Maar, als ik eerlijk ben Dione, voor hardcore is het denk het best om gewoon in de box af te mixen. Je kunt het dan het hardst laten klinken met digitale afwerking. En ik denk dat jouw luisteraars , zonder afbreuk te willen doen aan het hardcore genre, niet het verschil horen tussen een digitale wave compressor over je eindmix of een manley.


Gr. Tom


Gr. Tom
 
Ik heb de API 2500 thuis gehad en vond hem voor dance niet bijzonder. Heb hem daarom ook weer teruggestuurd.
Als je een goede finishing touch zoekt met kleuring zit je vaak aan twee bakken vast.
De meeste goede high-end compressors zijn kleurloos.
De vt 747 moet je vergeten voor compressie. Voor kleur en high-end EQ is het echter een geweldig apparaat. Een ideale set-up , zoals hij veel gebruikt wordt, is eerst een goede compressor en dan de 747. Je kunt namelijk ook kiezen tussen buizen of triodes, dus warmte of niet. Alleen je track door die buizen heen sturen zonder enig gebruik van de rest geeft al een beetje meer volheid.
De C2 van Alan Smart is ook het proberen waard. Is een soortement van SSL alleen wat goedkoper. Is ook gemaakt door dezelfde persoon die de SLL ontworpen heeft. Is in veel R&B studio's een standaard op de eindmix.

Maar, als ik eerlijk ben Dione, voor hardcore is het denk het best om gewoon in de box af te mixen. Je kunt het dan het hardst laten klinken met digitale afwerking. En ik denk dat jouw luisteraars , zonder afbreuk te willen doen aan het hardcore genre, niet het verschil horen tussen een digitale wave compressor over je eindmix of een manley.


Gr. Tom


Gr. Tom

Goeie tips,dank u...

Maar het is niet voor m'n luisteraars,maar voor mij natuurlijk...:D...maar bovendien,d'r zijn al aardig wat hardcore producers die werken met high-end outboard...
 
Back
Top