De Felix "Synton" Visser synthesizer kollektie.

Eén van de meest indrukwekkende synthesizer verzamelingen ooit, met vele zeldzame en ultra-zeldzame machines, stuk voor stuk verzamel objekten.
Het is meer dan 20 jaar geleden dat Felix Visser begon met het samenstellen van deze kollektie, bedoelt als het hart van een Nederlands Synthesizer Museum. Geen museum zoals vele anderen, een chronologisch gesorteerde uitstalling van apparatuur, maar als "representatie van de funktie die technologische innovatie heeft in de ontwikkeling van kultuur en civilisatie".
Natuurlijk, zoals zo vaak in dit kleine landje, ging op het moment dat mensen met een totaal gebrek aan voorstellingsvermogen, zoals politici en ambtenaren, in het spel kwamen, alles totaal mis. Niet in staat om zaken te bevatten die verder reiken dan wat gewoon en geaccepteerd is, werd dit project door hen gekidnapped, aan banden gelegd, gedurende 6 jaar (!) van de een naar de ander geschoven en uiteindelijk zonder pardon getorpedeerd.

En nu, vele jaren later, heeft Felix besloten dat de tijd gekomen is om definitief afscheid te nemen van deze unieke verzameling en biedt een groot deel ervan aan via de Vemia veiling van Peter Forrest.
Hoewel triest, is dit toch min of meer een historisch moment, dus heb ik besloten om een pagina aan deze kollektie te weiden, die een groot deel van deze verzameling laat zien; dat deel dat op de veiling staat en wat binnenkort vestrooid zal worden over deze wereldbol. Zo is er tenminste nog één plek waar ze min of meer samen blijven. Niet bepaald een museum, maar toch...

Ga naar http://www.vintageplanet.nl en klik op de link bovenaan de pagina. Klik de foto's voor vergroting tot scherm grootte voor de details. Klik op Vemia als je de nieuwe eigenaar van een van deze machines wilt worden. Wie weet blijft er dan nog wat in Nederland.

Senso
 

Attachments

  • felixsynths.jpg
    felixsynths.jpg
    90,4 KB · Bekeken: 119
allemaal heel prachtig, maar zijn woorden als collectie, objecten en cultuur niet met de C??

sorry voor het zeuren maar soms kan ik het helaas gewoon niet laten... mooie c/k olle c/k tie synths trouwens! :okdan:

bliepbliep
 
allemaal heel prachtig, maar zijn woorden als collectie, objecten en cultuur niet met de C??

sorry voor het zeuren maar soms kan ik het helaas gewoon niet laten... mooie c/k olle c/k tie synths trouwens! :okdan:

bliepbliep

:) ik weet nooit hoe je electronika schrijft, of elektronica.
 
Eén van de meest indrukwekkende synthesizer verzamelingen ooit, Geen museum zoals vele anderen, een chronologisch gesorteerde uitstalling van apparatuur, maar als "representatie van de funktie die technologische innovatie heeft in de ontwikkeling van kultuur en civilisatie".
Senso

uitstraling,representatie,kultuur,blah,blah mooi proberen goed te praten...

Zelf geen moeite gedaan om de collectie degelijk in foto te brengen!

Niemand heeft er ooit van kunnen genieten ze zelfs enkel maar te bekijken,ik noemt dit eerder een slimme zet van die man lol!

Ensoniq Mirage geruild voor een Moog 55 lol,en die Profiteur van een Forest heeft em meteen meegenomen naar UK,omdat hij er zeker van is daar mooie winst op te maken de rest heeft die proper laten staan.die grote custom moog geraakt nooit weg aan die prijs.

Als de aanpak anders zou geweest zijn ,ben er zeker van dat er meer centen uit te kloppen valt op sommige items,..dom van je Visser.
 
Laatst gewijzigd:
hehehehe .. via matrix synth ?
ik kijk daar bijna netzo veel als hier tegenwoordig ..

Maar voor mij was het ook nieuwe deze veiling. Al vond ik het wel grappig dat de meeste spullen al naar engeland zijn geschipped. Das niet handig als je als nederlanders via vemia spullen van een andere nederlander koopt ..

Maar dat terzijde .. :mexico:
 
Er zijn al vaker pogingen ondenomen om een of anders synth museum te starten maar dat is nog nooit echt serieus gelukt..Kijk maar naar die trieste display by Feedback Rdam..Ik vind dat synths niet in een museum maar in een studio of podium thuishoren...Het is ook lastig om alle machines aan de praat te houden lijkt me
 
....er zou evengoed sprake van kunnen zijn bv, dat partijen er op kosten van de belastingbetaler een dikke boterham aan wilden overhouden, of dat een afweging is gemaakt ten gunste van andere culturele zaken, weet ik veel. staat er in den haag ook niet een collectie te verstoffen? ......
feit is gewoon dat een heel mooie verzameling onder de hamer gaat en de eigenaar aardig wat geld gaat opleveren. daar is een afweging gemaakt. laten we gewoon genieten van al dat moois dat voorbijkomt en een beetje dromen dat je zoiets zou (kunnen) kopen.

Een dikke boterham aan over houden op kosten van de belastingbetaler? :confused: Toevallig heeft Felix die hele kollektie wel uit zijn eigen zak betaald om zijn museum-droom te kunnen verwezelijken.
Net als meneer Harder van Yamaha NL, die destijds zijn hele verzameling aan het Haags Gemeentemuseum heeft geschonken. En waarom denk je dat die daar staat te verstoffen? Vraag dat de ambtenaren van de gemeente Den Haag en en het museum maar.
Precies de reden waarom Felix besloten heeft om zijn gear niet aan het Haags Gemeentemuseum kado te doen. Op deze manier komen de synths tenminste terecht bij mensen die er wat beter voor zorgen en er bovendien nog muziek mee maken ook. En een apparaat dat bij iemand thuis staat krijgt altijd nog meer bezoekers dan in de kelder in Den Haag.
 
Een dikke boterham aan over houden op kosten van de belastingbetaler? :confused: Toevallig heeft Felix die hele kollektie wel uit zijn eigen zak betaald om zijn museum-droom te kunnen verwezelijken.
Net als meneer Harder van Yamaha NL, die destijds zijn hele verzameling aan het Haags Gemeentemuseum heeft geschonken. En waarom denk je dat die daar staat te verstoffen? Vraag dat de ambtenaren van de gemeente Den Haag en en het museum maar.
Precies de reden waarom Felix besloten heeft om zijn gear niet aan het Haags Gemeentemuseum kado te doen. Op deze manier komen de synths tenminste terecht bij mensen die er wat beter voor zorgen en er bovendien nog muziek mee maken ook. En een apparaat dat bij iemand thuis staat krijgt altijd nog meer bezoekers dan in de kelder in Den Haag.


Het lijkt me dat de collectie een substantieel deel van die Syntongast zijn pensioen kan gaat uitmaken...is absoluut een mooi bedrag waard.
En het Haags museum??...waarom zou die uberhaupt een collectie op dat gebied onderhouden??...is er enige basis voor een collectie electronica??..het is toch geen studio...
 
uitstraling,representatie,kultuur,blah,blah mooi proberen goed te praten...

Zelf geen moeite gedaan om de collectie degelijk in foto te brengen!

Niemand heeft er ooit van kunnen genieten ze zelfs enkel maar te bekijken,ik noemt dit eerder een slimme zet van die man lol!

Ensoniq Mirage geruild voor een Moog 55 lol,en die Profiteur van een Forest heeft em meteen meegenomen naar UK,omdat hij er zeker van is daar mooie winst op te maken de rest heeft die proper laten staan.die grote custom moog geraakt nooit weg aan die prijs.

Als de aanpak anders zou geweest zijn ,ben er zeker van dat er meer centen uit te kloppen valt op sommige items,..dom van je Visser.



De mensheid krijgt er weer van langs..
Peter Forrest doet toch leuke dingen?? en die F Visser wil graag zijn spullen verkopen nou mooi toch..Jij wilde toch graag een MOOG55...sla je slag
 
De mensheid krijgt er weer van langs..
Peter Forrest doet toch leuke dingen?? en die F Visser wil graag zijn spullen verkopen nou mooi toch..Jij wilde toch graag een MOOG55...sla je slag

ik wil wel 15% xtra commisie met plezier geven aan de eigenaar van het toestel,maar niet aan die klote brit met zen stinkende auction site.

Had em immers niet nodig om te weten te komen dat visser zen spul zou wegdoen,dus hij had best verongelukt mogen zijn voor visser die beslissing had genomen.

Nee hij doet niets leuk dus.
 
En het Haags museum??...waarom zou die uberhaupt een collectie op dat gebied onderhouden??...is er enige basis voor een collectie electronica??..het is toch geen studio...

Hallo! Het Pianola Museum en het Draaiorgel Museum zijn ook geen studio's.
Toch zie ik liever een tentoonstelling over de geschiedenis van het onstaan van de elektronische muziekinstrumenten, vooral als er werkende demo-setups zijn. Dat zou niet nodig zijn als je bij de studio's daar voor zou kunnen binnenlopen, maar ik denk dat die zeggen: "We zijn toch geen museum?" ;)
 
Toch zie ik liever een tentoonstelling over de geschiedenis van het onstaan van de elektronische muziekinstrumenten, vooral als er werkende demo-setups zijn. Dat zou niet nodig zijn als je bij de studio's daar voor zou kunnen binnenlopen, maar ik denk dat die zeggen: "We zijn toch geen museum?" ;)

Wel in het synthmuseum van Martin Newcomb was het zo nochtans.

Zogezegt heeft die ermee gestopt omdat het onbetaalbaar werdt al die dingen werkend te houden,en daarom heeft die bijna alles op een gegeven moment verkocht.

De waarheid is dat die toen van zen vrouw gescheiden was (het was deze die al de poen had!!) geen poen meer = geen luxe meer ,en zeker geen speelgoed ,dus alle synths verkocht om wat kapitaal opzij te hebben.

Die man heeft wel een heel mooi fotoboek gemaakt ten minste.

Olivier grall en zen maats hebben bijna alle modulars gekocht.

En dan heb je bvb cybermax hier,die de mogelijkheid biedt vintage synths proberen en studio,das toch een leuke move!

In de univ van Gent kan je een synthi 100 uitproberen als je het symphatiek vraagt (inkom,eindegang links trap op 1e verdiep dan rechts net voor de bibliotheek ,2de lokaal daar staat die.(dacht dat het handig was deplaatsbeschrijving erbij te zeten voor eventuele potentiele dieven hier)
 
Een dikke boterham aan over houden op kosten van de belastingbetaler? :confused: Toevallig heeft Felix die hele kollektie wel uit zijn eigen zak betaald om zijn museum-droom te kunnen verwezelijken.
Net als meneer Harder van Yamaha NL, die destijds zijn hele verzameling aan het Haags Gemeentemuseum heeft geschonken. En waarom denk je dat die daar staat te verstoffen? Vraag dat de ambtenaren van de gemeente Den Haag en en het museum maar.
Precies de reden waarom Felix besloten heeft om zijn gear niet aan het Haags Gemeentemuseum kado te doen. Op deze manier komen de synths tenminste terecht bij mensen die er wat beter voor zorgen en er bovendien nog muziek mee maken ook. En een apparaat dat bij iemand thuis staat krijgt altijd nog meer bezoekers dan in de kelder in Den Haag.

ik noemde zomaar wat dingen die ook zomaar zouden kunnen, verder niks mee bedoeld. mij lijkt het ook zinniger dat de synths bij een gebruiker terechtkomen, dan in een museum. maar ik heb ook niet jaren rondgelopen met het idee een museum te beginnen. snap daar ook niet veel van.

en Hexa kan zich maar beter niet opwinden, maar de commissie is niet kinderachtig, zoveel trekken ebay en paypal samen nog niet. maar misschien is er een soort kwaliteitscheck en - garantie door Peter Forest. dan valt het wel weer mee natuurlijk.
 
en Hexa kan zich maar beter niet opwinden, maar de commissie is niet kinderachtig, zoveel trekken ebay en paypal samen nog niet. maar misschien is er een soort kwaliteitscheck en - garantie door Peter Forest. dan valt het wel weer mee natuurlijk.

Dat is nu net wat ik bedoel Leo,iedereen zit te zeuren over ebay en paypal dat ze de gebruikers uitzuigen etc..maar de forrest-aap die kan niets misdoen als die zo even een paar duizende euro op een modular erbij eist!

wie is er hier dan de :stupid?

(kwaliteitscheck!(je bedoelt Kwaliteits - Cheques lol),reist die dan naar alle landen waar elk item zich bevind,om het na te checken?,allesinds waar er gegarandeert geld te ruiken valt blijkbaar wel FR dus (heeft er een 2de verblijf dacht ik ook) in dit geval,die foto met visser en zen synth in auction zetten is echt nul,ik hoop dat visser het totaal bedrag vd opbrengst krijgt.)
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top