De Felix "Synton" Visser synthesizer kollektie.

Eén van de meest indrukwekkende synthesizer verzamelingen ooit, met vele zeldzame en ultra-zeldzame machines, stuk voor stuk verzamel objekten.
Het is meer dan 20 jaar geleden dat Felix Visser begon met het samenstellen van deze kollektie, bedoelt als het hart van een Nederlands Synthesizer Museum. Geen museum zoals vele anderen, een chronologisch gesorteerde uitstalling van apparatuur, maar als "representatie van de funktie die technologische innovatie heeft in de ontwikkeling van kultuur en civilisatie".
Natuurlijk, zoals zo vaak in dit kleine landje, ging op het moment dat mensen met een totaal gebrek aan voorstellingsvermogen, zoals politici en ambtenaren, in het spel kwamen, alles totaal mis. Niet in staat om zaken te bevatten die verder reiken dan wat gewoon en geaccepteerd is, werd dit project door hen gekidnapped, aan banden gelegd, gedurende 6 jaar (!) van de een naar de ander geschoven en uiteindelijk zonder pardon getorpedeerd.

En nu, vele jaren later, heeft Felix besloten dat de tijd gekomen is om definitief afscheid te nemen van deze unieke verzameling en biedt een groot deel ervan aan via de Vemia veiling van Peter Forrest.
Hoewel triest, is dit toch min of meer een historisch moment, dus heb ik besloten om een pagina aan deze kollektie te weiden, die een groot deel van deze verzameling laat zien; dat deel dat op de veiling staat en wat binnenkort vestrooid zal worden over deze wereldbol. Zo is er tenminste nog één plek waar ze min of meer samen blijven. Niet bepaald een museum, maar toch...

Ga naar http://www.vintageplanet.nl en klik op de link bovenaan de pagina. Klik de foto's voor vergroting tot scherm grootte voor de details. Klik op Vemia als je de nieuwe eigenaar van een van deze machines wilt worden. Wie weet blijft er dan nog wat in Nederland.

Senso
 

Attachments

  • felixsynths.jpg
    felixsynths.jpg
    90,4 KB · Bekeken: 119
Hij verkoopt zelfs zijn eigen kindjes... Senso, bedankt voor het overzicht!
 
Ik heb een Arp Odyssey met serienummer 0001 als die ook zoveel waard is :)

En in tegenstelling tot de Syrinx klinkt ie ook nog eens waanzinnig ook nog.
 
Zo dus.....

First of all here are the coordinates you might need to access or restore the membership of the site into your computer :
userid : *****
password : *****
email : *****
We need first to be sure the membership is active and connected to your computer.
To do this, please enter the site home page and check the right column of text. At the end of the column if there is a membership table with basic information on your account it's ok. If not please do the following :
Select in the menu Users and Restore Cookie in the sub menu
Use the form at the end of the page to enter userid and password (take care to use lowercases) and check erase current cookie option before submitting the form
After pressing submit you will have a message telling you the account is restored
Now check the home page and refresh it if needed to be sure the membership table is at the end of the right column.

How to Bid

Now to bid it's very simple!

Either you go to the auction rooms page, select using the radio button the auction item anc click on the bid button under the list
or
When you are inside a lot's detail there is also under the first table a bid button you can use

You will then access the bid page for the selected lot and you'll be able to leave a firm or a proxy bid in the system.
 
Wat triest dat zo`n initiatief (synthmuseum) kapot gemaakt is door een stel beleidsmakers. Op zich aardig om wat plaatjes te kunnen bekijken op I-net en voor de lucky ones (met gevulde beurzen) de apparaten aan te schaffen zijn. Jammer dat voor de minder fortuinlijke synthliefhebbers het nu bij plaatjes kijken blijft...

Kan stichting Synthforum de collectie niet overnemen? :D
 
nounou, Senso is een topkerel en Felix Visser vast ook en je loopt hier al snel tegen de verstandelijke en andere beperkingen van ambtenaren en anderen (nee, ik zeg geen moderators) aan, maar de stellige mening van Senso wordt hier natuurlijk niet echt onderbouwd. er zou evengoed sprake van kunnen zijn bv, dat partijen er op kosten van de belastingbetaler een dikke boterham aan wilden overhouden, of dat een afweging is gemaakt ten gunste van andere culturele zaken, weet ik veel. staat er in den haag ook niet een collectie te verstoffen? ik meen dat er een forumlid is met een 'museum'. met welke functie? en nog een vraag, begint of stopt de invloed van electronica/apparaten in het algemeen bij synths en aanverwanten, wat te denken van de electric rasor of space heater, veelvuldig door bv iggy pop genoemd als belangrijke inspiratiebron.

feit is gewoon dat een heel mooie verzameling onder de hamer gaat en de eigenaar aardig wat geld gaat opleveren. daar is een afweging gemaakt. laten we gewoon genieten van al dat moois dat voorbijkomt en een beetje dromen dat je zoiets zou (kunnen) kopen.
 
van mij mogen ze de vemia catalogus bij de spermabank neerleggen hoor, in de afgiftekamer.
 
ik wil er nog wel even bijzeggen, voordat het al te negatief wordt geïntepreteerd, dat ik dit weer eens een echt voorpaginabericht vind.
 
Ja, en dan een synthotheek beginnen, waar je synths voor een luttel bedrag een paar weken mag meenemen. Waarom ook niet. Beter dan de boel laten verrotten in een museum.
 
nounou, Senso is een topkerel en Felix Visser vast ook en je loopt hier al snel tegen de verstandelijke en andere beperkingen van ambtenaren en anderen (nee, ik zeg geen moderators) aan, maar de stellige mening van Senso wordt hier natuurlijk niet echt onderbouwd. er zou evengoed sprake van kunnen zijn bv, dat partijen er op kosten van de belastingbetaler een dikke boterham aan wilden overhouden, of dat een afweging is gemaakt ten gunste van andere culturele zaken, weet ik veel. staat er in den haag ook niet een collectie te verstoffen? ik meen dat er een forumlid is met een 'museum'. met welke functie? en nog een vraag, begint of stopt de invloed van electronica/apparaten in het algemeen bij synths en aanverwanten, wat te denken van de electric rasor of space heater, veelvuldig door bv iggy pop genoemd als belangrijke inspiratiebron.

Volgens mij zijn veel synths in een museum er slechter aan toe dan de exemplaren die bij liefhebbers staan. Ik heb ooit een ARP 2500 gezien bij een school in Hilversum, hoe erg moet dat ding er wel niet aan toe zijn?....
 
Volgens mij zijn veel synths in een museum er slechter aan toe dan de exemplaren die bij liefhebbers staan. Ik heb ooit een ARP 2500 gezien bij een school in Hilversum, hoe erg moet dat ding er wel niet aan toe zijn?....

Was dat niet gewoon de 2500 van de CEM studio?
Volgens mij zijn er niet meer dan twee in Nederland.

Er staat er ook nog een in België, kent iemand het plaatje Disco Train nog van Dance Reaction? http://www.ssimusicalevents.com/Paginas_NL/Hoe_het_begon.html
 
Back
Top