Welke 24kanaals mixer?

bikkel

Everything is on the One
Lid sinds
14 november 2001
Berichten
12.716
Locatie
Utrecht
Ik heb nu een Spirit Folio SX met 12 mono kanalen, en aangezien de rest van de kanalen voor de auxen en stereo van de PC is, zit dat altijd zo vol. Verder vind ik de klank niet zo super (wel voor dat geld, trouwens!), een beetje wollig en dof.

Nu denk ik dat ik aan 24 mono kanalen wel genoeg kan hebben, een aux of 4 het minimale, voor iedere aux een stereo return plus eventueel nog een paar stereo kanalen met low/mid EQ voor eventuele stereo synths. Een goede busstructuur wordt ook zeer gewaardeerd.

Maar waar het echt om draait is het volgende: ik wil een wat opener, breder en gedetailleerder geluid hebben. Dat ligt natuurlijk ook voor een groot deel aan mijn mixkunsten of dat dat zo wordt of niet, maar ik denk ook dat een mixer erg belangrijk kan zijn hier in. En qua warmte heb ik eigenlijk wel genoeg analoge synths en oude FX in mijn hok, het is ook niet zo dat ik een computermixje moet gaan opwarmen.

Dus wat feitelijk het belangrijkste is:

- 24 kanaals
- open geluidskarakter
- goede EQ

....en de rest is van minder belang.

Welke mixers komen in aanmerking, en voor welk bedrag gaan die gemiddeld weg?
 
Soundtracs ! Mr series, topaz etc zijn gewoon goeie tafels!
 
Die vallen ook wel binnen het budget wat ik er voor uit wil en kan geven.
 
Origineel geplaatst door Tactic
Soundtracs ! Mr series, topaz etc zijn gewoon goeie tafels!

Inderdaad ... Topaz project 8 :halleluja . Een heel open geluid met een warme touch, heel bruikbare EQ. Alleen de AUX-en zijn wat minder flexibel. Je hebt de 1 en 2 die vast PRE zijn. Je kan ze wel POST maken door intern wat te solderen, maar handig is anders. AUX 3 en 5 kan je toewijzen aan of een monitorkanaal of een linekanaal (beiden tegelijkertijd gaat niet). Hetzelfde voor AUX 4 en AUX 6.

Kleine beperking, maar niet echt hinderlijk.

Groot voordeel: als je met die 24 toch niet zou toekomen en je gebruikt geen 24 kanaals recorder met returns die naar de tafel gaan, dan kan je de monitor IN's gebruiken als 24 extra input (IN LINE design).

Echt een aanrader :okdan: (maar er zijn ook andere merken met zeer goede types uiteraard :) ).

:doei:
 
Mackie SR24-4 VLZ
 
Ik vind het ook nog steeds moeilijk. Ik neig nu weer meer naar de Mackie omdat die toch een redelijk klinische mix geeft, dichtsmeren dat kan ik zelf altijd nog.

Maar waarom ga jij voor de Ghost? Omdat de EQ beter is en/of omdat hij warmer is?

Want ik zie hier een Mackie 8 bus voor 1200 inc. meterbrug en volgens mij zijn Ghosts duurder in dezelfde configuratie.
 
Origineel geplaatst door bikkel
Ik vind het ook nog steeds moeilijk. Ik neig nu weer meer naar de Mackie omdat die toch een redelijk klinische mix geeft, dichtsmeren dat kan ik zelf altijd nog.

Maar waarom ga jij voor de Ghost? Omdat de EQ beter is en/of omdat hij warmer is?

Want ik zie hier een Mackie 8 bus voor 1200 inc. meterbrug en volgens mij zijn Ghosts duurder in dezelfde configuratie.

de ghost heeft een veel betere EQ tegen over de mackie vind ik persoonlijk en de ghost is iets warmer/wolliger qua sound het is voor de rest een kwestie van smaak en dat ervaar je als het apparaat al een tijdje thuis heb staan, jammer genoeg is er niemand die zijn tafel even voor een maandje uitleend

de prijzen van de tafels zijn aardig gedaald de laatste tijd en 1200 euro voor een mackie 24 8buss met brug is een koopje die je niet 123 tegen komt. mijn ghost die ik nu te koop heb staan zal overigens niet veel verschillen qua verkoop prijs, je mag je handen dicht knijpen als je boven de 14/1500 euro er nog voor krijgt.
wat wel zo is dat deze tafels en ook de topaz project 8 al een tijdje uit productie zijn maar kwalitatief zijn ze goed, ik vind het jammer dat ik mijn ghost moet verkopen ivm ruimte gebrek maar ik had vorig jaar nog het idee om die ghost van mij te voorzien van de burr brown chips en dan heb je echt een dikke tafel die vet klinkt
 
Ik heb net 2 maanden geleden de overstap gemaakt van een Soundcraft Spirit SX naar een Soundcraft Ghost 24 Le (zonder meterbrug).
Reden: meer kanalen nodig, meer bussen etc.

Wat betreft het karakter van het geluid en EQ (EQ is per kanaal in-/uitschakelbaar, erg handig!): zonder EQ is de sound mooi transparant, en toch vol (gedetailleerder en strakker dan de SX). Zodra je de EQ inschakelt wordt de sound mooi warmer. Ik moet daar overigens wel bij zeggen dat ik op dit moment nog niet zo heel intensief met de EQ ben bezig geweest, maar m'n eerste indrukken tot nu toe zijn in ieder geval erg positief.

In vergelijking met andere consoles: de EQ van Mackie 8-bus mixers klinkt naar horen zeggen een stuk minder muzikaal, Soundtracs daarentegen weer een stuk warmer.


Al met al ben ik erg tevreden met mij Ghost.

Thread die ik vorig jaar heb gestart met dezelfde vraag als jij: https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=72446
 
Ik weet niet of het precies is wat je zoekt, maar momenteel heb ik een Behinger MX2442A mengtafel in de verkoop staan. Deze heeft 24 kanalen, EQ per kanaal en een 6 AUX / 4 SUB kanalen naast de MasterOut.

Met de tafel is niets mis, hij neemt alleen teveel ruimte in op m'n bureau omdat ik een tweede scherm er bij wil zetten en maar een kleine kamer heb :frons:
 
Origineel geplaatst door Dr. RiPsaw
Wat betreft het karakter van het geluid en EQ (EQ is per kanaal in-/uitschakelbaar, erg handig!): zonder EQ is de sound mooi transparant, en toch vol (gedetailleerder en strakker dan de SX). Zodra je de EQ inschakelt wordt de sound mooi warmer. Ik moet daar overigens wel bij zeggen dat ik op dit moment nog niet zo heel intensief met de EQ ben bezig geweest, maar m'n eerste indrukken tot nu toe zijn in ieder geval erg positief.

EQ-bypass is inderdaad een mooie functie. Mijn vermoeden / gevoel / ervaring met een goedkopere van het merk Soundcraft is dat het wel lekker klinkt apart maar bij elkaar een beetje modderig en zonder focus klinkt bij Soundcraft tafels. Ik mis juist een beetje dat detail, die breedte.
 
toen ik je wensen las, dacht ik meteen aan een mackie sr24/4
prima compact apparaat van oude mackie kwaliteit met een goed geluid, lekker strak en knap. goede eq, voor een modderig geluid hoef je niet bang te zijn.
en verder veel van alles wat je goed kan gebruiken (auxen en zo) maar wel van goede kwaliteit.

en is de prijs ook niet gunstig, relatief gezien?
(een vriend van me heeft er 1 en moppert steeds dat ie eigenlijk te groot is en dat hij een aantal kanalen toch niet gebruikt (ik zeg dan elke keer dat ie bijvoorbeeld eens 6 x machinedrum apart naar de mixer moet doen, maar luisteren - ho maar!)
 
8~ Soundtracs.... Echt..
 
Origineel geplaatst door bikkel
EQ-bypass is inderdaad een mooie functie. Mijn vermoeden / gevoel / ervaring met een goedkopere van het merk Soundcraft is dat het wel lekker klinkt apart maar bij elkaar een beetje modderig en zonder focus klinkt bij Soundcraft tafels. Ik mis juist een beetje dat detail, die breedte.

om eerlijk te zijn klinken de Eq van de goedkopere soundcraft heel goedkoop tegen over die van de ghost denk zelf dat de EQ van de ghost het beste is in deze klasse, wat betreft de soundtracks daar zijn de pre amps heel goed, ze gebruiken ssm chips ;)
 
topaz project 8 32/32/8/2, zijn toch idd 72 kanalen in de mix 8) el cheapo en nice headroom, eq is fijn brits. Onze tafel krijgt binnenkort een overhaul, alles naar +4dB en een mogami behandeling!
 
ik heb een tijdje een soundtracs topaz gehad en vond het toch wel wat tegenvallen. matige eq, beperkte aux-routing, je moet erg hard werken om er een goede mix uit te halen.
wel veel headroom en een hoop kanalen.
bediening was ook minder als je veel live wil tweaken (hoop knoppen maar erg klein/weinig afstand tussen de knoppen).

mackie vind ik echt kut.

de wat duurdere soundcrafts lijken mij de beste optie, ook allen & heath niet uit het oog verliezen natuurlijk.

anders een oud vintage slagschip. ben ik uiteindelijk voor gegaan en geen spijt van. moet je wel wat ruimte voor hebben natuurlijk, plus hopen op een redelijk goed onderhouden exemplaar.
 
Hier staat een Soundtracs CP6800 van 20 jaar oud, een volledig modulaire tafel en daardoor een beetje groot, maar het geluid mag er zijn. Heeft standaard 32 of 40 (echte) kanalen plus 24 monitor returns, niet wat je zegt draagbaar maar wel eenvoudig te bedienen en onderhouden.
 
Ik ben al weer iets verder met zoeken naar 'de ideale tafel', en ik heb het gevoel dat Allen & Heath misschien het beste benadert wat ik zoek: clean, helder en strak geluid en toch prettige EQ's, een beetje het voordeel van Mackie gecombineerd met Britse EQ's.

Maar ik blijf het echt verdomde lastig vinden om een goede tafel te vinden, je kunt ze nergens (meer) proberen, en een audio demo van een tafel is bijna net zo onzinnig als een MP3 demo van je nieuwe speakers maken. Dus ik zal toch een beetje op meningen van anderen af moeten gaan :(
 
Origineel geplaatst door koediman
Persoonlijk zou ik die Ghost van matrixxx eens gaan checken. Voor die prijs bijna een weggever.

Als je naar Allen & Heath blijft zoeken ga dan voor minstens een GS3.

Er staat hier een GS3 voor 650 euro, maar helaas met maar 16 kanalen. Deze mixer wordt ook met VCA en mute automation aangeboden als de GS3V, maar ik weet niet in hoeverre deze extra VCA het signaal negatief beinvloedt.

Ik vind die Ghost van matrixxx ook wel interessant maar is over een a twee maanden pas betaalbaar voor me (al wacht ik waarschijnlijk sowieso wel zo lang).

Wel een redelijk groot nadeel van de GS3's vind ik het feit dat ze alleen lo-mid-hi EQ hebben.
 
Back
Top