Sampler vergelijkingstest

Conclusie:

Het is de man/vrouw achter de sampler die het beestje maakt of breekt ;)
 
Origineel geplaatst door NiFF
Ik vind het wel een leuk initiatief, en het is leuke bezigheidstherapie, maar de resultaten zijn niets waard door de manier waarop de test uitgevoerd wordt.

Wat weten we straks wel? mm.. je mag het mij vertellen.

Kortom, we testen het verkeerde, en het testen zelf gebeurt op de verkeerde manier.

Het resultaat van deze test is dus volstrekt oninteressant.

Ik hoor hardware samplers gebruikers vaak zeggen: "jamaar de [naam sampler] heeft zo'n lekker sausje" of "maar mijn [naam sampler] geeft mijn beats een in-yo-face karakter. Dan zijn er nog diverse variaties mogelijk met diep, breed en warm etc... Allemaal dingen waarvan ik zeg: laat maar eens horen dan!
 
Wat een sampler (monster) allemaal kan zou best een nieuwe thread voor worden aangemaakt. Doe dan zelf ook mee aangezien je daar meer de kracht van een sampler kan laten tonen.

Deze thread is meer bedoelt voor het verschil van de geluidskwaliteit tussen de samplers.

Ik heb expres ook effecten-loops erin gedaan aangezien met de Emu dan ook meer diepte toevoegd aan de sample bijvoorbeeld. Er is over nagedacht wat het beste zou kunnen zijn en dat het niet te moeilijk wordt voor leden om het uit te voeren.
 
Origineel geplaatst door GeeEs
Dus niet persé de geluidskwaliteit, maar meer de mogelijkheden die een sampler kan bieden.

Hier heb je geen geluidtest voor nodig kwak gewoon specs van elke sampler + de modulatieopties hier neer en je bent er al..

AD/DA speelt wel degelijk een rol in bepalen van klank idem voor geluidskaarten.Bij EQén laat ik me niet over uit maar lijkt me ook stug.Alhoewel er vast wel wat ''dipjes'' enzo in samplers zitten.
Samples overhevelen van CD'tjes zie ik niet zitten + gaat het dan niet via de AD.
Sampler gebruik ik om geluiden te maken die ik zo niet op een synth kan proggen niet om andermans geluidjes af te kunnen spelen.
 
Ik gebruik m`n Esi4000 om m`n analoge non-preset synths te presetten en om spraak te kunnen gebruiken in m`n tracks. Het samplen zelf doe ik nu (nog) op de computer. Dat is wat visueler, maar ik begin nu echt door te krijgen dat ik met n rekenmachine, rechtstreeks op de ESI sneller kan zijn. Binnenkort dus wel rechtstreeks samplen, hoop ik hier wat voorbeelden te kunnen plaatsen. Ben nu bezig (om bedreven te raken met rekenmachine ;)) een track te maken, waar ik veel van de ESI gebruik maak.
 
Yep. Heb eentje af. :)

Het is toch wat moeilijker dan ik had verwacht. Je moet rekening houden met de levels bijvoorbeeld van het origineel.

Gebruikte gear :
  • Emu 4XT Ultra
  • Steinberg SX3
  • M-Audio Delta 1010
Het klinkt wat zachter dan het origineel. Oordeel zelf.

Emu Ultra Test
 
De essentie van deze test was sowieso ontdekken of de kleuring van een hard/software sampler kan bepalen of iemand de klank als prettiger ervaart ten opzichte van andere hard/software samplers.

De bediening speelt dus een rol in of iemand een sampler fijner of minder fijn vind werken maar dat is nu net even niet wat we hier willen uitvinden.
 
Owja......en als je meer wilt weten over in hoeverre een DA stage je klank kan bepalen moet je maar eens met Rob Hordijk gaan praten misschien.

Deze man heeft hier een heel onderzoek over gedaan bij onder andere TNO en zijn resultaten zijn ook deels de informatie die ik heb gebruikt bij mijn onderzoekje.

Er komt overigens waarschijnlijk een hardware "Tilt" filter op de markt wat dit soort geluidsaspecten kan gaan simuleren.
Is al beschikbaar als Modular G2 patch (en ook classic modular dacht ik).

Voor de Clavia modular gebruikers onder zeker niet verkeerd om eens naar te kijken.
 
Laatst gewijzigd:
Even samenvattend:

Het komt er op neer dat we gaan "testen" welke DA converter het diepste/breedste/warmste/mooiste/fijnste/whatever is.

Als ik heb goed begrepen heb dan hoef je me niet wakker te maken voor het resultaat.

:stupid
 
Origineel geplaatst door NiFF
Even samenvattend:

Het komt er op neer dat we gaan "testen" welke DA converter het diepste/breedste/warmste/mooiste/fijnste/whatever is.

Als ik heb goed begrepen heb dan hoef je me niet wakker te maken voor het resultaat.

:stupid

Tjah, sorry dat ik het zo bot zeg maareuh. hou je mond dan gewoon en post niet meer in deze thread als het je niets interesseerd. :gaap:

OF wacht de resultaten even af voor je oordeelt.....wie weet verrassen ze je nog....
 
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Alexander
Inderdaad, de s1100 wint toch!

de Akai s612 dan denk ik....:bekdicht:
 
Origineel geplaatst door GeeEs
Hoe weet jij dat dan ? ;)

En als je het toch niet hoort na een geluidstestje wat maakt het dan uit wat ik gebruik.

Ervaring...met diverse samplers gewerkt...bij mezelf en bij collega's...en veel lezen op het internet...

Een geluidstest kan wel leuk zijn...maar dat zegt nog niks over het totaalbeeld van de sampler...;)

Ik denk bijvoorbeeld dat een Akai lekkerder klinkt als je een sample normaal afspeelt...maar als je een filtertje gaat gebruiken winnen de E-Mu's...wil je een 'retro' sound dan neem je een oude E-Mu SP of Emulator...wil je een strakke sequencer en daar bij behorende strakke timing dan neem je een Akai MPC...wil je de beste orgeltjes en bijbehorende sounds dan neem je een Kurzweil....wil je veel werken met time-stretch en beats door de mangel halen dan kies je voor een softsampler zoals Kontakt...wil je lekker live willen werken dan neem je een Akai MPC of Ensoniq...werk je met veel orkestrale geluiden en dito muziek dan zul je waarschijnlijk kiezen voor softsampler a la Gigasampler...afijn....je begrijpt nu misschien waar ik naar toe wil ?
 
Origineel geplaatst door dione
Ervaring...met diverse samplers gewerkt...bij mezelf en bij collega's...en veel lezen op het internet...

Een geluidstest kan wel leuk zijn...maar dat zegt nog niks over het totaalbeeld van de sampler...;)

Ik denk bijvoorbeeld dat een Akai lekkerder klinkt als je een sample normaal afspeelt...maar als je een filtertje gaat gebruiken winnen de E-Mu's...wil je een 'retro' sound dan neem je een oude E-Mu SP of Emulator...wil je een strakke sequencer en daar bij behorende strakke timing dan neem je een Akai MPC...wil je de beste orgeltjes en bijbehorende sounds dan neem je een Kurzweil....wil je veel werken met time-stretch en beats door de mangel halen dan kies je voor een softsampler zoals Kontakt...wil je lekker live willen werken dan neem je een Akai MPC of Ensoniq...werk je met veel orkestrale geluiden en dito muziek dan zul je waarschijnlijk kiezen voor softsampler a la Gigasampler...afijn....je begrijpt nu misschien waar ik naar toe wil ?



:geslaagd:
 
Origineel geplaatst door Alexander
Inderdaad, de s1100 wint toch!


Tjeeeeeezus, heb nu ook een S1100 voor erbij, doe nu een vergelijking,
gebruik mijn S1100 in opnamestand als D/A en vergelijk nu 1 op 1 met
mijn M-audio FW410 audio interface waar hij niks van heel laat.

Geluid is heel breed, mooi helder en heel mooi gedetaileerd laag.
FW 410 lijkt ineens wat plat en vlak terwijl ik die toch echt wel boven gemiddeld klinkt.

Moet toegeven dat dit toch wel een van de beter/best klinkende samplers is.

:eureka: Dus zoek je een goede D/A convertor voor rond de 250 euri.....koop een S1100
je tilt je audio echt naar een hoger plan.
 
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door mikemix
Tjeeeeeezus, heb nu ook een S1100 voor erbij, doe nu een vergelijking,
gebruik mijn S1100 in opnamestand als D/A en vergelijk nu 1 op 1 met
mijn M-audio FW410 audio interface waar hij niks van heel laat.

Geluid is heel breed, mooi helder en heel mooi gedetaileerd laag.
FW 410 lijkt ineens wat plat en vlak terwijl ik die toch echt wel boven gemiddeld klinkt.

Moet toegeven dat dit toch wel een van de beter/best klinkende samplers is.

:eureka: Dus zoek je een goede D/A convertor voor rond de 250 euri.....koop een S1100
je tilt je audio echt naar een hoger plan.


:biertje:

ik vind de oude 3unit s3000 net, net , net iets lekkerder dan de s-1100
ik heb een een sample met allebei afgespeeld en hoor eigenlijk vrij weinig verschil..zeker in een totaal mix..
de 1100 klinkt iets ronder en wat warmer qua loops maar de S3000 klinkt wat punchy-er
deze dingen zijn meer meetbaar dan hoorbaar
 
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Frank-T
:biertje:

ik vind de oude 3unit s3000 net, net , net iets lekkerder dan de s-1100
ik heb een een sample met allebij afgespeeld en hoor eigenlijk vrij weinig verschil..zeker in een totaal mix..
de 1100 klinkt iets ronder en wat warmer qua loops maar de S3000 klinkt wat punchy-er
deze dingen zijn meer meetbaar dan hoorbaar

Geeft maar weer aan hoe goed die S3000 is, als je je kan meten met een S1100 :D
Ik durf te wedden dat je een verdomde goeie audio-interface moet scoren wil je
hier in de buurt komen.
Wat ik zeg, koop zon "oude" S3000 of S1100 al is het alleen al om de convertors.
Je kan hem sowieso voor zijn D/A gebruiken, al blijft het zonde om niet zijn sample
gedeelte te gebruiken.
 
Ik heb 2x akai S5000, 2x Akai S3000, Yamaha A5000 en een Roland S330. Ik heb 1 sample (C4 sample van de Ultimate Piano sample CD) gebruikt voor al deze apparaten. Mijn voorkeur:

Puur op het gehoor (van best naar minst)
Yamaha A5000 -- Akai S5000 -- Akai S3000 -- S330

Vervolgens heb ik de uitgangen van de samplers één voor één aan een Behringer FCA202 (Audio interface via firewire) gehangen en de AUDIO output opgenomen in wavelab. Hierin ZIE je verschillen tussen de verschillende golfvormen. Uiteraard speelt hier de AD conversie van de Behringer een rol, maar omdat alle samplers via deze interface zijn gegaan kun je wel onderling vergelijken. Qua resultaten scoort de Akai S5000 het best met de A5000 er vlak achter. Dan de S3000. De S330 haalt het (uiteraard zou ik bijna zeggen) niet bij de rest (12 bit en max 30 KHz)
MAAR..... Als ik op play klik in wavelab van de verschillende samples klinken de S5000, A5000 én de S3000 voor mij allen evengoed.
Al met al denk ik dat specificaties en gadgets op je sampler niet veel zeggen, het gaat erom wat je HOORT!
Bovendien kan je sampler nog zo goed zij, als je verdere audio keten het sampler signaal beïnvloed blijft er minder over dan de sampler geeft.
 
Back
Top