(Vintage) Sampler Showdown - BRING IT ON!

Hierbij een korte toelichting van het opname process.

Sampling > CD speler Line Out > Akai S700 Line In
Recording > Akai S700 Line Out > Laptop Line In

Gebruikte software is CoolEdit LE met file format 44100 Hz / 16 bits / Mono

In de file naam staat ook welke bron is gebruikt Zero-G Next is een Sample CD en de CBXK1XG is een Yamaha keyboard.

Bij het spelen begin ik bij de root note (opgenomen note) en speel dan meestal tot twee octaven omhoog en twee octaven omlaag.

Dit om een goede indruk te krijgen van de interpolatie bij het transposen van de sample.

Bij de Akai S700 staat het filter geheel open en is geen gebruik gemaakt van key velocity op filter en output level.


De Akai S700 kan in stappen worden ingesteld

Bij een Band Width van 1,6 kHz heeft hij een sample tijd van 8,0 seconde met een sample rate van 4 kHz

Bij een Band Width van 16 kHz heeft hij een sample tijd van 0,8 seconde met een sample rate van 40 kHz

Bij lange beat loops kom je automatisch uit op een lage sample rate.

Als de sample rate toeneemt en de sample lengte korter wordt ook de loop lengte korter.

Hierdoor wordt de loop wat statischer.

Vanwege de beperkte instelmogelijkheden en kleine display is het lastig om een goede loop te maken.

Bij gewoon noten spelen merk je eigenlijk weinig van de loop omdat de noten niet aangehouden worden.
 
Laatst gewijzigd:
De Atari ST wie kent hem eigenlijk niet, hele generaties hebben hem gebruikt.

Als iemand toevallig nog een werkende (crack) versie van Digidesign SoundDesigner versie tot en met 2.0 voor de Mac heeft hou ik mij warm aanbevolen.

Ik heb het afgelopen weekeinde een poging gedaan om Digidesign TurboSynth te laten communiceren met de Akai S700 maar dat is nog niet gelukt. Mijn oude Mac PowerBook 1400c had problemen met MIDI via de communicatie poort.
Als ik weer eens tijd en zin heb zal ik weer een poging wagen en zal ik eerst de MIDI aansluiting testen op een andere module.
 
Akai S700 Samples

Akai S700 Samples

Heb ik daar al die moeite voor gedaan.
Er heeft nog niemand op mijn samples gereageerd. =(
 
Heb ik daar al die moeite voor gedaan.
Er heeft nog niemand op mijn samples gereageerd. =(

klint top Klaas :okdan:

Leuk om de s700 weer eens te horen na al die jaren. Hij klinkt nog best okay, die cbx-k1gx samples klinken vrij helder en niet zo muf..
 
Jouw fragmenten zijn gaaf, komt karakter van de S700 goed naarboven! De response valt mij ook wat tegen, wellicht is het idee goed maar de restricties die ik er in gesleuteld heb werken misschien contra-productief voor anderen!?
 
Hallo allemaal,


Toffe thread.
En bij deze een bijdrage van mij.
Ik heb even een Wurlitzer piano in een S950 gepleurd.
In het eerste deel hoor je de S950 bespeeld via midi (uiteraard), en in het tweede deel hoor je me rechtstreeks op de Wurlitzer spelen.

Setup: Wurlitzer -> preamp -> computer -> S950 (op 3k)
5 samples gemaakt (C1 t/m C5) en die over het klavier gelegd.

De instellingen op de Wurtlizer, preamp en in de computer zijn bij beide opnames gelijk.
Ik heb wel tweemaal met de hand ingespeeld dus daar zit verschil.
En dat maakt veel uit want mijn midi klavier heeft geen velocity, en is niet gewogen!
 

Attachments

  • S950_wurlitzer.mp3
    988,3 KB · Bekeken: 149
Nog eentje..


Xilofoon deze keer.
Eerste deel is de originele opname (xilofoon -> mic -> computer), tweede deel dezelfde melodie met midi+S950.
Daarna kon ik het niet laten wat polyfoon te spelen:D

Setup:
Xilofoon -> mic -> preamp -> computer -> S950 (19200hz)
De eerste twee losse noten in de opname zijn gebruikt en over het klavier gelegd.
 

Attachments

  • S950-Xilofoon.mp3
    932,1 KB · Bekeken: 141
...
In het eerste deel hoor je de S950 bespeeld via midi (uiteraard), en in het tweede deel hoor je me rechtstreeks op de Wurlitzer spelen.

Wow, wat een verschil! Lijkt wel een low-cut op de 950 te zitten, klinkt ook wat minder wollig, so to say. Wellicht door de SR van 3kHz?

Gave bijdrage, Mathew!
 
Heb het geluid vd s950 nooit zo tof gevonden, op drums kon t soms wel goed werken.
Het werd wat tighter door het samplen op lage frequentie (soort van lowcut/bandpass idd) en omdat je geen aliasing had bleef t wel netjes/bruikbaar ergens. Mijn ervaring was dat t ook allemaal wat dunner werd doordat low-end verloren ging. Filter was wel prima.

Maar t is iets wat je moet liggen denk ik.. heb liever de sound van andere s-series.
 
Hier nog even een vergelijking tussen Maschine (m'n Scarlet 2i2 soundcard dus..) en m'n s950.
Ik heb dit gedaan omdat ik altijd het idee heb dat Maschine zonder toevoeging van fx zo dun klinkt... en ook dat het filter zo suf is. Voor beiden is het onbewerkte audio.

Ik heb bij alletwee met hun audio inputs gesampeld vanaf een audio spelertje...
Maschine setting: 48khz/24-bit mono
s950 setting: 8khz BW/12-bit mono

Je hoort nonstop een 4 bar loopje van elk.. en als je daar niet gek van wordt hoor je om-en-om het lp filter van beiden hun ding doen..
 

Attachments

  • s950-vs-maschine.mp3
    6,5 MB · Bekeken: 155
Hey Klaas,


Mooie verzameling sounds heb je daar gepost met de S700 :D
Ik heb sinds kort ook een S700.
Toffe bak hoor.

Uiteraard heb ik een kapotte QuickDisk Drive.
Weet jij of je samples kan opslaan via midi dump met de S700?
Ik heb op internet daar nog geen uitsluitsel over kunnen vinden (ik heb geleden dat de S700 niet kan dumpen, maar dat sommige software wel met de S700 overweg kan).
 
Gisteren de Roland S-330 even afgestoft en getest voordat ik de Gotek mod doorvoer. Jammer dat het filter niet via sysex te bedienen is.

De eerste 14 seconde van Super Love Cee & Casanova Rud - Do the James gesampled. Eerst hoor je de sample op 15khz en er na op 30khz. Fijn randje geeft die S-330! :okdan:

https://soundcloud.com/negenhonderdtien/12-bit-samplercheck-roland-s-330-super-love-cee-casanova-rud-do-the-james
 
@Matthew,

Er zijn niet veel editors voor de Akai S700 en X7000.

De enige die ik ken zijn; Avalon voor Atari ST, Digidesign TurboSynth en Passport Alchemy voor de Mac.
 
@MonoMono,

Volgens mij kan je het filter met een MIDI CC controller bedienen met de sequencer.
Je kan in ieder geval het filter ook met MIDI Velocity waardes aansturen.
Ik ken de handleiding niet helemaal, maar volgens mij staat het wel beschreven.
 

Vergelijkbare discussies

Back
Top