(Vintage) Sampler Showdown - BRING IT ON!

Enzo.F

vrijwillig lid
Lid sinds
31 mei 2010
Berichten
1.663
Locatie
a forest
Ok Ok, er wordt heel wat beargumenteerd als je vraagt welke (vintage) sampler je moet hebben. Zie voor de woorden die gebruikt worden deze thread, gestart door RD-Productions. Leuk om te lezen / volgen!

Maar waarom niet laten horen welke sampler waar goed in is en waarom je een SP12, S770, S612, MPC60 of een VST moet gebruiken.
Zet het stukje audio hieronder in je sampler en maak er 20 tot 30 seconden beat mee. Om een goed oordeel te kunnen vellen over de sampler in kwestie moeten je je houden aan de volgende vier beperkingen:

1. geen externe FX, no post-processing.
2. geen software edits van de master in je sampler laden.
3. geen samples toevoegen.
4. maximaal 30 seconden.

Neem je beat dus please direct uit de sampler op.

Wat wel kan / mag is de effecten die in de sampler zelf zitten gebruiken, heb je een EB16 in je S3000xl of een IB304F in je MPC2000? Gebruik deze dan ten volle om het beste resultaat te krijgen.

Post je creatie in deze thread met een klein begeleidend tekstje, welke sampler je gebruikt, welke sample-rate, en eventueel of je interne processing van het apparaat in kwestie gebruikt hebt.

Hier staat het stukje 4x 16steps bar:
Bekijk bijlage 20160108_samplertest_SF_MSTR.wav

Ben benieuwd! Jrn
 
Leuk idee!

Misschien is het handig als één persoon die meerdere samplers heeft, bijvoorbeeld steeds dezelfde beat loop in de verschillende samplers opneemt en op dit forum naast elkaar plaatst zodat we het verschil kunnen horen.

Uiteraard dan wel in de file naam de sampler naam / nummer vermelden.

Persoonlijk lijkt het mij verstandiger om juist geen interne effecten en equaliser op de sample toe te passen.
Zodat je de "raw wave" objectiever kunt beoordelen.

Dus alleen de sample normalising of maximising en verder geen sausje er over heen.
 
Loops in een sampler stoppen werkt niet zo. Althans de sp1200 doet aparte dingen met losse hits. Vooral als je ze hard instuurt.

Is een beetje hetzelfde als een drumloop door een filter gooien. Hoor je ook amper wat aan. Alleen als je hem in een synth opstelling met vco's en envelopes aanstuurt dat je het echt potentieel kan horen.
 
Zonder effecten überhaupt lijkt mij een stuk interessanter. Als je echt de sample sound wilt vergelijken.
 
Je mag, mijn idee, de afzonderlijke kick wel als sound samplen. Het is niet zo dat deze loop 1 op 1 getriggerd moet worden. Je mag hem in de sampler trimmen, choppen, timestretchen, shiften wat maar kan, mijn idee. Dus zoals je eigenlijk jouw sampler in zou zetten bij het maken van muziek met restrictie dat de basis het geplaatste loopje of delen daarvan is.

Ik zal vanavond de wav in de MPC2000xl laden en kijken wat ik kan maken met de afzonderlijke sounds...
 
Hee dit idee had ik ook al eens :-)

Alleen je wav file.. kies liever een wave file met wat meer harmonischen er bij.. Dus drumsounds, en daarna een stukje xylofoon, en wat vocalen ofzo..
En laat mensen gewoon een stuk wav samplen en weer afspelen ipv iets componeren. Ik ben zelf benieuwd naar sound karakter en karakter van de filters...

Ik kan bv samplen met m'n s950. Op 4 verschillende sample rates ofzoiets.. filtertje open en dicht enzo :-)

Het idee of mijn idee, Furious, is dat de sound niet te dicht moet zitten zodat je bij de essentiële delen in dance / hiphop-muziek (kick op 40 tot 120 hZ, snare & clap 500 hZ tot 18 kHz) kunt horen wat het karakter van de sampler doet. Correct me if i'm wrong... Als de sample te rijk is lijkt het mij lastiger te beoordelen.

Leuk idee. Ik zal is de RS7000 zijn sampler gebruiken.. Ik weet dat ie nogal spartaans is en de sound ook rauw, vooral als je 11KHz neemt. :)

Dat is het idee, Arv!
 
Laatst gewijzigd:
hmm.. het lijkt me erg lastig om te vergelijken tussen de samplers zo.
Als ik dezelfde 8 seconden wav file uit 10 samplers hoor, dan hoor ik wat elke sampler toevoegt qua karakter.
Als je mag gaan timestrestretchen, pitchen, knippen etc dan kan ik niet meer vergelijken...

Nouja, ik wacht wel even wat andere posten

Ik heb even 2 bijdrages van mezelf uit de duistere dieptes van het synthforum gevist..

http://synthforum.nl/forums/showpost.php?p=1766196&postcount=43

http://synthforum.nl/forums/showpost.php?p=1728439&postcount=31
 
handig lijkt me de geluiden afzonderlijk te hebben met een midifile of tenminste een drum raster.
 
Leuk idee. Geluid kan wel erg verschillen door hoe je het sampled: samplerate, inputgain, 45 rpm> terugpitchen, etc.

Daarnaast zijn er meer redenen waarom iemand een bepaalde sampler gebruikt: bediening/gebruiksgemak, looks, financieen, m'n-favoriete-producer-gebruikt-deze-ook, etc..
 
handig lijkt me de geluiden afzonderlijk te hebben met een midifile of tenminste een drum raster.

Ook een beroep op de creativiteit van de gebruiker mag misbruikt worden... :)

Het gaat mijns inziens meer om hoe je er ook me omgaat, niet een 1 op 1 zelfde Douwe Egberts door andere koffie-filters...
 
Ook een beroep op de creativiteit van de gebruiker mag misbruikt worden... :)

Het gaat mijns inziens meer om hoe je er ook me omgaat, niet een 1 op 1 zelfde Douwe Egberts door andere koffie-filters...

Ik hoop dat de meest creatieve gebruiker hier op het forum een echte ruksampler heeft dan, dan zal na deze topic iedereen deze sampler willen.
 
Als je de sound en gebruikservaring van een sampler wilt horen of meemaken zulde er toch echt zelf mee moeten pielen.
 
Ik heb mijn Akai S3000xl gebruikt om twee bestandjes te maken. Eén op 22kHz, klinkt best clean, weinig aan het handje, één op 4kHz. Benieuwd naar wat het aanpassen van de sample-rate in de sampler deed met kwaliteit en of het er beter van werd, echt gruizig, ruizig. Verder dan 4000hZ gaat het down-rate'en op de S3000xl niet.

Ik kom er ook achter dat wellicht de file die ik heb geplaatst in de eerste post in dit draadje wellicht wat inspiratieloos is. Hier komt mijn onervarenheid op het sampling-gebied om de hoek kijken, sorry.

Verder heb ik een program + samples van de loop die in de opeiningspost aangeboden wordt, bijgevoegd in de zip. Deze bestaat uit 10 keygroups, 5 samples op 4kHz, 5 samples op 22kHz. Vanaf C3 en verder is de 4kHz-set en vanaf C4 de 22kHz-set. Deze zijn op een S3000xl gemaakt, wellicht kan je er wat mee. Ik zal kijken of ik deze week ook de MPC2000xl kan opnemen.

Bekijk bijlage 20160112_SF_samplertest_drums.zip

Bekijk bijlage 20160112_SF_samplertest_S3000xl_4khz.wav

Bekijk bijlage 20160112_SF_samplertest_S3000xl_22khz.wav

Benieuwd naar samplers van andere makelij...

ps. Gezien mijn (on)ervarenheid met sampling hoor ik graag of deze 'test' aangepast dient te worden en of ik mijn recording naar behoren heb uitgevoerd.

Dank voor alle replies!
 
Gaaf, Tiger! Kun je ook wat met de, in post 13 van deze draad toegevoegde program + samples?

Ik luister vanavond!
 
ik dacht dat het de bedoeling was om met het origineel aan de slag te gaan, niet met samples van samplers?
aangezien de MPC4k (en Z4 & Z8)) programs laadt van oa de S3000 ga ik dat later eens proberen
 
Het was mijns inziens de bedoeling dat je mag choppen, trimmen, loopen, dàt is de essentie van sampling toch? Uit een track / loop de afzonderlijke instrumenten losknippen...?

Heb je twee files geluisterd... wat mij opvalt bij original:
Veel hoog, klinkt wat schel, geen probleem voor mij. Dat zal het karakter van jouw machine zijn?

Wat mij opvalt bij de processed:
vooral de laatste drie zijn erg bruikbaar... wat rauwer, levendiger, is natuurlijk smaak.

Benieuwd welk resultaat de program en samples opleveren...

dank je voor het verrichte werk
 
Sommige samplers zoals de ASR serie of bv de Octatrack zijn vooral wegens de effecten interessant. Sommige wegens de filters, zoals de Korg dss1 of bv de mirage en prophet 2000. Er is vaak al een duidelijk onderscheid te maken vooraf waarom welke sampler iets toevoegd, en dat hoor je niet perse door files te vergelijken maar vooral door ze te gebruiken in de studio. Ze werken fijn, hebben sweetspots, etc etc. Waar een droge file uit sampler 1 top klinkt en de bron opwaardeerd is het wellicht sampler 2 die juist door trucs met omlaag pitchen en hard insturen uniek is. En sampler drie heeft dan weer analoge filters die je oren doormidden zagen.
 
Afspelen en samplen zijn overigens soms ook nog verschillende zaken, neem bv de s330/w30, die sampled op 12 bit maar speelt af op 16 bit. Dan maakt het nogal een verschil of het op de machine is gesampled of enkel wordt afgespeelt. En wederom filters, volgens mij dezelfde va filters als in de JD800/990. En daar is niks mis mee :)
 

Vergelijkbare discussies

Back
Top