vocalen uitmixen

virus

Ingeburgerd
Lid sinds
15 Maart 2005
Berichten
55
Locatie
Spijkenisse
Ik ben al een tijdje bezig met produceren.

Instrumentals is geen probleem,alleen de vocalen warm in de mix maken vind ik wel een probleem.

Ik gebruik een akg c3000b met focusrite Trakmaster pro platinum preamp.

Is er iemand die me een truukje kan geven,compressie of eq of reverb.

Vr Gr,

Virus
 
vocalen 2 keer dubben staan wel dingen over op het forum

een track van forumlid bassio met een mooi voorbeeld van gedubde vocals
(ik kan de link niet plaatsen want mijn control+copy werkt niet :confused: )
maar als je even zoekt bij de tracks

een keer vocal voor links opnemen en een keer de zelfde vocal voor rechts opnemen geeft dat effect
 
Re: vocalen uitmixen

Origineel geplaatst door virus
Ik ben al een tijdje bezig met produceren.

Instrumentals is geen probleem,alleen de vocalen warm in de mix maken vind ik wel een probleem.

Ik gebruik een akg c3000b met focusrite Trakmaster pro platinum preamp.

Is er iemand die me een truukje kan geven,compressie of eq of reverb.

Vr Gr,

Virus

He Virus,


Reverb sowieso niet.... je vocals krijgen meer diepte, maar worden ook (door c3000b) scheller (in het hoog).
Eq zou je hulp kunnen zijn: door het midgebied flink accentueren. Dat is alles wat je kan doen.

Zelf denk ik dat het aan je apparatuur (mic en preamp) ligt. Focusrite platinum gebruik je namelijk niet om warme/gekleurde vocals te krijgen. Net als de c3000b....
 
Zelf denk ik dat het aan je apparatuur (mic en preamp) ligt. Focusrite platinum gebruik je namelijk niet om warme/gekleurde vocals te krijgen. Net als de c3000b....

Hier ben ik het dus absoluut niet mee eens, er zijn genoeg prachtige (live) opnames bekend waar gewoon door een sm58 gezongen wordt. Dus met een c3000b moet het absoluut ook te doen zijn.
Vocalen 2x dubben is ook zoiets, het effect is absoluut mooi in een refrein, maar als je een heel liedje gaat dubbellen is het vreselijk veel werk , want het moet echt precies hetzelfde ingezongen worden.
Waar ik altijd rekening mee houdt is hetvolgende:

1 - hoe is de stem van de zanger/zangeres (als die al dun is kun je er niet zoveel meer mee)
2 - hoe 'warm' wil je de stem in de mix hebben, waar wil je het voor gebruiken..
(ik heb een italo track gemaakt, waarbij de zangeres door een u87 zong, waar ik in de mix
alleen maar last heb gehad van de 'warmte' in de opname)
3 -a Luisteren... Filteren! Kijk niet naar je eq's maar luister ernaar, de meest rare eq standen
kunnen in een mix heel goed werken
b Mix je stem in de mix !!!! Niet solo dus!
4 - Zoek een mooie galm , een beetje hoog wegdraaien in de galm kan erg 'warm' klinken!
5 - Compressie, een hulpmiddel om niet bij elk woordje aan je schuif te hoeven zitten om het
level constant te houden..

Ik denk dat je met de spullen die je hebt , absoluut een goede mix met vocals zou moeten kunnen maken.......
 
Origineel geplaatst door Tactic
Hier ben ik het dus absoluut niet mee eens, er zijn genoeg prachtige (live) opnames bekend waar gewoon door een sm58 gezongen wordt. Dus met een c3000b moet het absoluut ook te doen zijn.


een c3000b met een sm58 vergelijken:stupid Dit is echt een slechte vergelijking
 
@Nouveau : lees nou eens goed wat er staat.
 
Origineel geplaatst door Nouveau
een c3000b met een sm58 vergelijken:stupid Dit is echt een slechte vergelijking

:confused:
 
Vocals mooi in je mix begint bij.... goeie vocals ;)... jawel... Als je slechte zang hebt springt dat extra in het gehoor en wordt het lastiger om dat mooi weg te werken in je mix.

Daarnaast is je microfoon belangrijk. Ten eerste het frequentiebereik. Ook de plaatsing van je mic voor de bron. Dichtbij zullen er meer lage frequenties opgepikt worden... verder weg minder. Ik weet niet wat je bedoelt met 'warm' maar als je daar laag mee bedoelt zou je hier dus eerst eens naar kunnen kijken.


offtopic: Wat bedoelt men trouwens uberhaupt met 'warme sound' :confused: Iemand daar een definitie van? Dan zijn die vragen misschien ook beter te beantwoorden :) (No offence aan Virus... stel de vraag uit algemene interesse).
 
ik werk eigenlijk digitaal met nuendo en wat plug-ins (vsti).



focusrite saffire reverb en comp over de vocalen.

en over de gehele mix gooi ik de psp mixpressor en daarna de bluetubes limiter.


Wat doe ik fout,iedereen zegt ach joh het klinkt goed maar ik ben niet tevreden ik weet namelijk dat er meer uit te halen is.


Is er een aanrader qua plugins die ik kan gebruiken?


Thnx,

Virus
 
plugins maken je geluid alleen maar slechter hoe meer algoritmes je achterelkaar gooit hoe slechter het gaat klinken probeer je stem zo puur mogelijk op te nemen microfoon/pre-amp ....je kunt altijd achteraf compressen of eq'en etc...met warmte bedoelt men meestal het gebied van 100hz tot 400 hz daar ligt de "warmte" van een stem, ook wollig genoemt, je kunt het achteraf ook gewoon door een buis-line/amp trekken dat doet soms ook wonderen...ik zal je vertellen dat zelfs in de high-end annaloge wereld veel aparaten achterelkaar schakelen onverstandig is als je het origineel wil benaderen dat geld zeker voor plugins die meestal maar een afspiegeling zijn van het origineel
 
Het werkt voor mij vaak heel goed om juist een cut te gebruiken tot ongeveer 200 Hz. Ik heb het idee dat er dan een "suggestieve" wamte onstaat die verzoorzaakt wordt door de samensmelting in het frequentiespel van het geheel. Wat Tactic zegt, mix je stem in de mix. Het kan ook werken om de andere kanalen te eq-en (liefst cutten ipv boosten, tenzij je beschikt over een brute rupert neve eq of een ssl console) om zo de vocalen de ruimte te geven. Werk ook met de panpot voor je synth, piano, gitaarpartijen of whatever je maar gebruikt, en gooi dit voor zover mogelijk niet hard in het midden, want daar hoort je vocal.

Mijn duit.
 
Over het dubben heb ik eigenlijk een vraag je.

Als je een vocal hebt opgenomen kan je niet gewoon die track kopieren naar een tweede track en die dan iets time shiften? En de ene track iestje naar links pannen en de tweede iest naar rechts?

Krijg je dan niet haast exact hetzelfde resultaat als nog een keer inzingen?
 
Last edited by a moderator:
Dan kun je net zo goed een delaytje erover heen gooien, dan heb je hetzelfde effect...
 
Hmm dan moet je goed oppassen met die geluidsgolven en dat je ze uit fase zet (ik weet niet precies hoe je t noemt maar wel hoe t klinkt). Je krijgt dan een beetje een chorus achtig effect .. Geluid dat elkaar wegdrukt (hetzelfde als je bv je speakers fout plaatst of de plus en min kabels bij 1 speaker omdraait :D ..
Ik zou zeggen, neem nog n paar takes van dezelfde vocals en als het niet stak lukt lekker knippen & plakken :)
 
Origineel geplaatst door Darkfo
Dan kun je net zo goed een delaytje erover heen gooien, dan heb je hetzelfde effect...

Daar zit ook weer wat in maar dat time shiften gebruik ik bij strings om het breder te laten klinken dus vandaar ik dacht waarom niet hetzelfde bij vocals.
Want in hoeverre klinkt echt dubben anders/beter? En waarom?
 
Origineel geplaatst door Exzit

Want in hoeverre klinkt echt dubben anders/beter? En waarom?

als je een partij 2 x opneemt en rechts en links panned klinkt het geheel erg breed en lekker , juist door de kleine verschillen die je opneemt gaat het lekker klinken . als je psies het zelfde zou opnemen met minimale verschillen krijg je een soort flanger/phazer achtig effect . ook krijg je dit door een track te kopieren en iets te verschuiven . maar dit vind ik niet echt een mooi bruikbaar effect.

ik gebruik het truckje 2x opnemen L R pannen tegenwoordig vaak voor vocalen en voor electrische gitaar soms ook bass gitaar . maar ik denk dat je alle instrumenten er eigenlijk wel breed door krijgt .

ohw ja ik gebruik ook altijd wat compressie op de vocs
ongeveer zo :

cmp 8 : 1 above -24 dB
flat 1 : 1 below -24 dB


edit:
linkje die anoniempje bedoelde
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=59716 :)
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top