duidelijk .. compressie verhoudingen zijn niet standaard .. als je alleen een stem opneemt kan je een beetje compressen .. echter als er een hele band of drum computer tegenover die stem staat te hengsten dan moet de stem vaak dynamiek inleveren ..
En volgens mij begon jij over apart compressen van kanalen .. daar haakte ik dus op in .. ben bekend met het verschil met los compressen en over de master .. ik geef je wel gelijk dat -10 db over een master wel veel is .. een goede productie heeft dat niet nodig ... maar soms kan het best lekker klinken .. is geheel afhankelijk van de situatie/productie .. ik heb lekkere winden gevoeld .. laten we het daar op houden
En nee ik stond er niet naast toen die manley voorbeelden voorbij kwamen .. kon dus ook niet zien wat de standen waren .. maar die slam compressed zoiezo anders dan een standaardcompressor .. hij compressed verschillend op verschillende freq's .. al is het geen echte multiband limiter .. dacht iets van 4:1 voor het laag en mid laag en 10:1 op hoog enzo .. in dergelijke verhoudingen
en ja ik weet hoe hard 4:1 is .. zolang het input signaal onder de treshold blijft is het niks .. zodra het boven de treshold komt gaat ie met een verhouding van 4:1 compressen ... dus als de input 4 db boven de treshold komt zal het de compressor zorgen dat het output signaal met 1 db verhoogd wordt t.o.v. de tresholdniveau
en dan hebben soft en hard knee, rms of peak ook nog invloed op wat 4:1 doet .. bij softknee is de compressie veel minder ingrijpend dan bij hardknee .. of beter gezegd de overgangen zijn minder hoekig
dus 4:1 staat niet alleen op zichzelf ..
En wat die meters betreft .. daarmee bepaal ik de maximale compressie .. zodra ze niet meer bewegen ben je al te ver wat mij betreft ... maar er zijn dus uitzonderingen waar wel hard gecompressed wordt maar er nog net genoeg dynamiek is om een kick en basslijn goed te onderscheiden .. lees : voelen ... bovenstaande voorbeeld is natuurlijk vrij kaal .. en bij vollere producties kan je juist op de meters zien of er iig nog iets van dynamiek en punch in het laag aanwezig is .. kan je ook voelen natuurlijk
En ik denk dat het voorbeeld stevig is gecompressed .. als ik goed luister naar de basslijn en kick smelten ze heerlijk samen .. dat de meter zo mooi terugvalt is natuurlijk omdat het een open productie is .. zodra elke 1/8 noot een bassnoot is dan zit de productie velen malen voller en zal de meter anders reageren
Daarnaast definitie in het laag is toch heel want anders dan defintie in midden of hoog wat mij betreft .. midden zal niet snel modderig klinken zonder dat je dat voelt .. bij een bas is dat wel anders .. daar is veel meer energie mee gemoeid .. al kunnen midden en hoog wel helemaal plat gecompressed zijn en er geen sprake meer is van definitie .. maar ik compres het hoog en midden niet echt .. misschien alleen om de master of drumbus dicht te smeren .. klein beetje 4:1 max ... maar kicks,snares en basslijnen kunnen dan nog steeds dik gecompressed zijn .. of te wel zoals je zegt gewoon levels regelen .. daarmee hou je zachte en harde geluiden prima mee in balans .. alleen bij de bass werkt dat niet altijd zo .. drm ook dat ze al die sidechain/eq/gate truukjes etc uithalen om meer defintie, meer adem en minder modder in het laag te bewerkstellen
En wat die a&r's betreft .. je hebt natuurlijk een punt .,. veel zullen zich ermee bemoeien .. maar heus niet bij vette amerikaanse hiphop .. dat zijn gewoon vaak dj's die zelf van krachtige tracks houden .. en ja ik ken ook die lelijke platgewalste albums wel .. dat is iid een schande maar ja ... ik lig er vaak niet wakker van .. tis meestal toch niet echt mijn muziek
voor de rest wil ik nog effe zeggen dat je kan kijken in wavelab hoe hard ie alles blokkerig maakt maar als het vet klinkt zie ik geen probleem ... smack my bitch up van de prodigy zal geheid ook allemaal blokgolven zijn maar die bass en kick staan als een huis .. en daar gaat het mij om .. zet die track maar eens op in je huiskamer en loop eens een rondje door je kamer .. dat is nou massive wat mij betreft ..