Overprocessing

Kent iemand hier de archives van genesis (4 cd's)?
de bewerkte versie van "the lamb lies down" vind ik de beste live-productie die ik ooit gehoord heb.
Nu is dat ook gedeeltelijk opnieuw ingespeeld en gezongen en voor sommige mensen is dat NOT DONE maar wat mij
betreft is het het beste van Genesis aller tijden.

ik zou wel eens willen weten hoe ze dat geluid voor elkaar hebben gekregen.
 
Wat ik zelf bedoelde was een matig/niet erg origineel muzikaal idee zodanig opsmukken (mooi woord!..) dat het naar de voorgrond geduwd wordt of 'opgeblazen' wordt .. kan iemand me volgen..? d.w.z belangrijker gemaakt wordt dan het idee oorspronkelijk was. Een mooi idee (dat in harmonie met de overige sporen, en totale compositie is) daarentegen een klein beetje naar de voorgrond duwen da's juist erg brutaal en gedurfd.. luister maar naar Coldplay e.d. da's imo altijd net op het randje maar werkt omdat de ideeen altijd zo raak .. of mag ik zeggen Effectief.. zijn. Wellicht, heel wellicht heeft het er mee te maken dat spelers in een band op elkaar ingespeeld zijn, en elkaar veel feedback kunnen geven over hoe ze hun instrument in de eindmix willen laten klinken. Een solo artiest 'op het zolderkamertje' heeft dit voordeel (en geluk..) niet.

edit: wellicht eens tijd voor het onderwerp: overProducen?:)
 
coldplay heeft fantastische nummers maar zuigt klankmatig erg hard, dat eerste album parashutes is niet om aan te horen maar er staan wel ERG goeie nummers opwaardoor je het voor lief neemt, vergeet ook niet dat de meeste radiostations ZELF ook nog es een keer het hele zaakje gaan compressen, dus kom je net uit een masterhuis waar je song 10db platgewalst is komt er nog es een 6db bij omdat die gasten een compressor aan het eind hebben staan, en dat is niet het beste materiaal wat ze gebruiken zal ik je vertellen...processing moet je doen waar het nodig is, soms om een effect soms om ruimte te maken in je stereobeeld en ze zo dus beter kunt plaatsen vooral als je dus veel geluiden hebt die in dezelfde regio fungeren, soms om dingetjes naar voren te halen omdat ze anders verzuipen in alle andere geluiden...het is net acohol, je kunt drinken maar drink met mate, meer dan 6db compressen normaal gesproken is waanzin maar soms is het nnet datgene wat het geluid nodig heeft, maar een totaal plaatje meer dan 6db compressen is waanzin ten alle tijde je huid geen dynamiek over alleen maar een bak wind
 
Origineel geplaatst door Capstan cappy
coldplay heeft fantastische nummers maar zuigt klankmatig erg hard, dat eerste album parashutes is niet om aan te horen maar er staan wel ERG goeie nummers opwaardoor je het voor lief neemt, vergeet ook niet dat de meeste radiostations ZELF ook nog es een keer het hele zaakje gaan compressen, dus kom je net uit een masterhuis waar je song 10db platgewalst is komt er nog es een 6db bij omdat die gasten een compressor aan het eind hebben staan, en dat is niet het beste materiaal wat ze gebruiken zal ik je vertellen...processing moet je doen waar het nodig is, soms om een effect soms om ruimte te maken in je stereobeeld en ze zo dus beter kunt plaatsen vooral als je dus veel geluiden hebt die in dezelfde regio fungeren, soms om dingetjes naar voren te halen omdat ze anders verzuipen in alle andere geluiden...het is net acohol, je kunt drinken maar drink met mate, meer dan 6db compressen normaal gesproken is waanzin maar soms is het nnet datgene wat het geluid nodig heeft, maar een totaal plaatje meer dan 6db compressen is waanzin ten alle tijde je huid geen dynamiek over alleen maar een bak wind

kan ook een effect zijn .. al zie weinig mensen mooi compressen .. echter die 6 db is niet heilig ... als de mix zo slap klinkt als de gemiddelde nederlandse productie misschien wel ja .. maar heb hier hele leuke 'wind' plaatjes die de vloer aanvegen met dat soort prul .. compressen met definite kan prima .. kwestie van goede compressors en limiters gebruiken .. een hele mix door een behringer of 3630 jagen kost je al defintie zodra je de treshold knop aanraakt ... moet je er eens een manley slam erbij pakken .. hele dikke woeeeiiiii !
 
ten eerste bedoelde ik met een effect niet een effect als eindcompressie maar een van een single instrument, en als je meer dan 6db , laten we zeggen meer dan 4:1 moet compressen is de productie gewoon fout, defenitie en diepte zijn twee verschillende dingen, een goed gebouwde compressor laat mischien meer definitie heel maar diepte verlies je altijd, dat bedoelt men ook met plat, manley of niet...waarom sommige zo hard compressen is omdat het zogenaamd ook de speakers uit moet knallen als het zaggies staat, wat alleen een A&R manager of iets dergelijks kan verzinnen uiteraard
 
Kent iemand hier de archives van genesis (4 cd's)?
de bewerkte versie van "the lamb lies down" vind ik de beste live-productie die ik ooit gehoord heb.
Nu is dat ook gedeeltelijk opnieuw ingespeeld en gezongen en voor sommige mensen is dat NOT DONE maar wat mij
betreft is het het beste van Genesis aller tijden.

ik zou wel eens willen weten hoe ze dat geluid voor elkaar hebben gekregen.
Gewoon goed opnemen , en goed mixen! Luister vooral ook eens naar de toch wel redelijk onbekende 'is there aybody out there? the wall live 1980-1981' van Pink Floyd.... Die klinkt ook zoooo waanzinnig goed, de eerste paar tracks zijn qua overspraak een beetje rommelig, maar nummers als 'hey you' klinken zo waanzinnig goed, en dat met de tapes die toen opgenomen zijn, en pas in 1999 gemixed..
Prachtig!
 
Gewoon goed opnemen , en goed mixen!

Dat is zo! Daar begint namelijk alles mee.


Maar neem eens zelf de proef op de som:
Gisterenavond heb ik verscheidene hedendaagse nummers eens ingelezen in Wavelab (direct van ceedee hé).
-elke goede wave-editor is okee-
Zoom héééééél sterk in op de golfvorm, ergens willekeurig maar waar wel een luidere passage is.
Je zal zien dat de golfvormen ALLEMAAL afgeblokt zijn; van een mooie sinusvorm blijft er niks meer over: allemaal agressief klinkende blokvormen - deze klinken na langer beluisteren tevens zeer vermoeiend.
Het frappante van de hele zaak is dat ALLE toppen afgeknipt zijn, dus niet enkel de pieken!

Neem daarna een oudere ceedee (begin jaren 90), daar zijn enkel de pieken afgeknipt.
Neem daarna nog een oudere ceedee (jaren 80), daar zijn te pieken lichtjes afgeplat (niet afgeknipt).

echt de moeite waar om eens te proberen, en is snel zelf uitgetest! :geslaagd:
 
Origineel geplaatst door Fat Jupiter
Dat is zo! Daar begint namelijk alles mee.


Maar neem eens zelf de proef op de som:
Gisterenavond heb ik verscheidene hedendaagse nummers eens ingelezen in Wavelab (direct van ceedee hé).
-elke goede wave-editor is okee-
Zoom héééééél sterk in op de golfvorm, ergens willekeurig maar waar wel een luidere passage is.
Je zal zien dat de golfvormen ALLEMAAL afgeblokt zijn; van een mooie sinusvorm blijft er niks meer over: allemaal agressief klinkende blokvormen - deze klinken na langer beluisteren tevens zeer vermoeiend.
Het frappante van de hele zaak is dat ALLE toppen afgeknipt zijn, dus niet enkel de pieken!

Neem daarna een oudere ceedee (begin jaren 90), daar zijn enkel de pieken afgeknipt.
Neem daarna nog een oudere ceedee (jaren 80), daar zijn te pieken lichtjes afgeplat (niet afgeknipt).

echt de moeite waar om eens te proberen, en is snel zelf uitgetest! :geslaagd:

We zijn dus van kwaad naar erger aan het gaan, en ik vraag me af waarom.
 
dat zal dan komen omdat iedereen nu over alles (te) dikke compressie zet.. over elk spoor dus

sommige tracks vragen wel om hele dikke compressie vind ik, maar vaak worden vooral hihats zo plat daardoor en te hard, wat ik vaak jammer vind.
je verliest daardoor zeker diepte en als je je plaatje op een goed systeem draait moet t ook niet nodig zijn
wat me wel opvalt op veel plekken waar ik gedraaid heb is dat de sound zo crappy is dat je blij bent met een stel platen die dik gecompressed zijn.. omdat dynamische platen dan echt niet meer goed doorkomen.. jammer
het is idd wel vermoeiend voor je oren.

ik denk ook dat compressie veel gebruikt wordt als lapmiddel voor een slechte mix. ik betrap mezelf daar vaak ook op. als je netter, beter eq-t dan blijkt die compressie veel minder nodig te zijn.. zoals acidfever al eens mooi zei dat t beheersen van je dynamiek begint bij eq. en persoonlijk vind ik iets in de headroom gaan hangen van een analoge mixert vaak mooier dan moeten compressen naderhand, met een plugje oid.

idd, in de oude platen (80's) merk je ook dat veel meer verschil zit onderling qua dynamiek.. beslissingen over dynamiek hingen nauwer samen met de muziek zelf imo.. nu knalt alles even hard, zonde.. das een dimensie minder
 
Origineel geplaatst door Capstan cappy
ten eerste bedoelde ik met een effect niet een effect als eindcompressie maar een van een single instrument, en als je meer dan 6db , laten we zeggen meer dan 4:1 moet compressen is de productie gewoon fout, defenitie en diepte zijn twee verschillende dingen, een goed gebouwde compressor laat mischien meer definitie heel maar diepte verlies je altijd, dat bedoelt men ook met plat, manley of niet...waarom sommige zo hard compressen is omdat het zogenaamd ook de speakers uit moet knallen als het zaggies staat, wat alleen een A&R manager of iets dergelijks kan verzinnen uiteraard
diepte is alleen echt van belang als er veel grote dynamische verschillen aanwezig zijn .. zoals bij klassiek of jazz .. alles wat een dikke beat bezit, heeft zoiezo al minder dynamieke verschillen .. alles wat erg zacht in mix staat of veel dynamieke verschillen heeft zal dan niet hoorbaar zijn omdat de beat bijna de hele dynamiek opslokt ...

En wil je me nu vertellen dat bijna alle prof. hiphop producties uit de states zo dik klinken omdat de a&r managers dat graag willen ? denk het niet .. dat compressie vaak verkeerd gebruikt is alleen heel wat anders

en jij had het over alleen wind als eindresultaat .. misschien is dat bij coldplay het geval maar ik ken genoeg amerikaanse producties die toch stevig gecompressed zijn en nogsteeds definitie in het laag hebben .. en zelfs een betere definitie .. niet 1 basstoon die ergens in je kamer staat maar meerdere basstonen die overal bijna netzo hard klinken en mooi resoneren ..

heb ooit voorbeelden gehoord met en zonder manleys op het uad forum ( chrisssmile ) en dat scheelde echt heel veeel !

En zeg je nou dat je een single instrument nooit meer dan met 6 db en 4:1 mag compressen ? beetje vocals compressen / limiten beginnen pas bij deze instellingen ??? of snap ik je nou niet ?

en luister dit eens : http://mp3.juno.co.uk/MP3/SF202373-01-02-01.mp3 ( luister het ook met je versterkers flink open en goede speakers .. geen pc speakers ! ) wat mij betreft qua bass definitie .. 1 van de mooiste producties/mastering wat ik de laatste heb gehoord .. maar misschien luister ik hoe het uiteindelijk op een PA klinkt ipv thuis of op de radio .. maar waar het mij omgaat is dat het .. als het hard staat .. mooi rond klinkt met veel defintie in het laag zonder te veel dynamische verschillen ( welke soms erg hinderlijk kan zijn als het hard staat )

mijn truuk is om altijd de terugval van de meters in de gaten te houden .. als een productie met een kale beat ( eventueel met basslijn of laag erin) een terugval heeft groter dan 10 db dan heeft het vaak de punch die ik zoek .. is het wind dat zal de meter niet van zijn plaats komen en heb je te maken met geen definitie .. je hebt nog een tussenvorm die ook goed klinkt maar wel iets van wind weg heeft ..

zelf hou ik het liefst van veel definitie en ruimte om te ademen ( funk heeft veel dode noten.. dergelijke ademing heb ik het over ).. dat kan nog steeds stevig gecompressed zijn .. mooiste is dat ik hem pas op de PA laat dichtsmeren .. en niet op de versterkers of mixer maar via de speakers .. zodra je hard instuurt beginnen ze zelf ook een beetje te compressen .. vooral bij een goed afgestelde eaw set kan dat werelds klinken
 
het voorbeeld wat je post is natuurlijk niet helemaal eerlijk aangezien die muziek zo open is als de pest. en daardoor die dynamiek houdt.. wel vind ik van t voorbeeld de stem te veel gecompressed
moeilijk te beooordelen want de kwaliteit mp3 is ook niet 100%.. t geheel lijkt wat dof

ik zou die track mooier vinden met minder compressie

vind ik in dit genre metro area bv veel beter mee om gaan, hoewel die de boel ook nog redelijk compressen lijkt me
 
Origineel geplaatst door Fat Jupiter
Dat is zo! Daar begint namelijk alles mee.


Maar neem eens zelf de proef op de som:
Gisterenavond heb ik verscheidene hedendaagse nummers eens ingelezen in Wavelab (direct van ceedee hé).
-elke goede wave-editor is okee-
Zoom héééééél sterk in op de golfvorm, ergens willekeurig maar waar wel een luidere passage is.
Je zal zien dat de golfvormen ALLEMAAL afgeblokt zijn; van een mooie sinusvorm blijft er niks meer over: allemaal agressief klinkende blokvormen - deze klinken na langer beluisteren tevens zeer vermoeiend.
Het frappante van de hele zaak is dat ALLE toppen afgeknipt zijn, dus niet enkel de pieken!

Neem daarna een oudere ceedee (begin jaren 90), daar zijn enkel de pieken afgeknipt.
Neem daarna nog een oudere ceedee (jaren 80), daar zijn te pieken lichtjes afgeplat (niet afgeknipt).

echt de moeite waar om eens te proberen, en is snel zelf uitgetest! :geslaagd:

sinussen of blokgolven maken mij niet zoveel uit .. me oren en vooral me lichaam moeten een bass mooi voelen/horen ...
en heb je gehoord hoeveel basspower sommige van die jaren 80 tracks missen ? ze begonnen al met ielige geluiden .. ielige geluiden laten meer ruimte over voor andere instrumenten en hoef je minder te compressen of limiten .. maar in de jaren 70 en 80 werd best veel gecompressed hoor .. vooral de boogie, funk, soul en disco klinken heeeel dik .. en dat is vooral het effect van dikke geluiden en mooie compressie ..
 
Origineel geplaatst door fjoesz
het voorbeeld wat je post is natuurlijk niet helemaal eerlijk aangezien die muziek zo open is als de pest. en daardoor die dynamiek houdt.. wel vind ik van t voorbeeld de stem te veel gecompressed
moeilijk te beooordelen want de kwaliteit mp3 is ook niet 100%.. t geheel lijkt wat dof

ik zou die track mooier vinden met minder compressie

vind ik in dit genre metro area bv veel beter mee om gaan, hoewel die de boel ook nog redelijk compressen lijkt me

misschien had je deze net gemist tijdens t tikken :D
 
Origineel geplaatst door fjoesz
het voorbeeld wat je post is natuurlijk niet helemaal eerlijk aangezien die muziek zo open is als de pest. en daardoor die dynamiek houdt.. wel vind ik van t voorbeeld de stem te veel gecompressed
moeilijk te beooordelen want de kwaliteit mp3 is ook niet 100%.. t geheel lijkt wat dof

ik zou die track mooier vinden met minder compressie

vind ik in dit genre metro area bv veel beter mee om gaan, hoewel die de boel ook nog redelijk compressen lijkt me

het maakt mijn niet zoveel uit dat het mp3 is .. de definitie van de bass die gecreert is in de mix en mastering is gewoon overgenomen .. drm ook dat ik geen problemen heb met mp3 .. zolang de mastering en mix maar goed is gedaan

en die stem is natuurlijk met opzet hard gecompressed .. de bass moet vooral zijn werk doen in een club .. de vocals moeten hoorbaar zijn maar niet te schel klinken als je de PA compleet opendraait ..

en haal die compressie er maar uit .. dan zal je horen hoe mooi hier gecompressed wordt .. de kick en basslijn vallen vaak genoeg samen maar klinken allesbei even lekker zonder dat ze elkaar in de weg zitten .. al zal het ook met eq-en te maken hebben maar de compressie zorgt er als 2de voor dat de kick en basslijn samensmelten (zonder defintie te verliezen .. )

en metreo area is zeker erg oke .. maar hun bassen zijn niet zo vet als dit .. althans wat ik van ze kan herinneren .. kan jammer genoeg effe geen werk van hun vinden ..

maar los van dat snapt metro area het ook prima .. maar dat mag ook wel ... morgan geist heeft zich diep in de disco geworteld en ook daniel wang is een disco freak puur sang

dit is trouwens meer amerikaans deephouse dan de disco die metreo area doet .. is trouwens op een oud label uitgebracht wat ze weer nieuw leven hebben in geblazen .. retroactive .. oude label waar carl craig producties op uitbracht ooit ..

En ja deze track is wel open ja .. maar das ook de truuk natuurlijk .. overprocessing ontstaat vaak omdat iets overgeproduceerd is en dus gecompenseert moet worden
 
ik bedoelde dat de stem moeilijk te beoordelen is op deze mp3.. en ik vind m zoals ik m nu hoor al te vies worden

over allervetst dikkig produceren van bass en kick kunnen we allemaal een puntje zuigen aan nummer 2 van prince.. van dat album musicology
nummer 2 dus
produceren.. aiiiiii
 
Origineel geplaatst door fjoesz
ik bedoelde dat de stem moeilijk te beoordelen is op deze mp3.. en ik vind m zoals ik m nu hoor al te vies worden

over allervetst dikkig produceren van bass en kick kunnen we allemaal een puntje zuigen aan nummer 2 van prince.. van dat album musicology
nummer 2 dus
produceren.. aiiiiii

nieuwe black sweat van prince is ook aardig oke .. al heb ik die nog niet over een pa gehoord .. heeft goed stil gehouden die release .. album komt er ook aan trouwens iets met cijfers iig

ik zal die 2de track eens tjekken .. trouwens alles van die christal ball verzamelaar vond ik erg plat klinken
maar het nieuwere werk kon ik wel behappen ..

trouwens what the fuzz van stevie wodner is ook erg dik .. speelt prince ook nog een stukje gitaar op btw
 
Origineel geplaatst door MadR
diepte is alleen echt van belang als er veel grote dynamische verschillen aanwezig zijn .. zoals bij klassiek of jazz .. alles wat een dikke beat bezit, heeft zoiezo al minder dynamieke verschillen .. alles wat erg zacht in mix staat of veel dynamieke verschillen heeft zal dan niet hoorbaar zijn omdat de beat bijna de hele dynamiek opslokt ...

als je mijn reply goed gelezen hebt dan heb je gelezen dat ik verschillende redenen heb gegeven waarom je mogelijk zou kunnen compressen, ik weet dat dit hoofdzakelijk een SYNTH forum is maar meestal doel ik inderdaad op acousties opgenomen muziek ,als je een vette beat hebt met veel dynamiek en definitie wil niet niet zeggen dat je de zachte geluiden zodanig moet compressen dat je een dynamische onderkant hebt en een platte bovenkant maar dat was je bedoeling ook vast niet , het is een combinatie van compressen en gewoon harder zetten totdat het goed in balans staat , ik heb zoooovaak bands live gemixed op grote PA's waar ik alleen compressie gebruikt heb op het eind om het zaakje een beetje bijmekaar te brengen de rest was een kwestie van goed in ballans zetten ik had een rack vol van die troep en ze stonden 9 van de tien keer gewoon uit..ik denk dat jij en ik het over twee verschillende vlakken hebben op waar je compressie toepast en dan bedoel ik niet LIVE vs dance trance etc, studio werk, want dat doe ik ook

En wil je me nu vertellen dat bijna alle prof. hiphop producties uit de states zo dik klinken omdat de a&r managers dat graag willen ? denk het niet .. dat compressie vaak verkeerd gebruikt is alleen heel wat anders[/B]



het gebeurt niet overal maar wel vaak en ......elke fantsoenlijke techneut begint op -12db in z'n mix en heeft zijn pieken ergens rond de -6, -3db , wij zijn met mekaar van het sony protocol afgestapt als de meesten al weten wat dat inhoud en doen gewoon maar wat ,w denken dat 0db digitaal oke is...dat is het niet bij 0db heb je geen enkele headroom meer en lopen je converters gewoon vast in het geluid dat is een feit, weet niet of je het hebt meegkregen maar de oude standaard -6db maximum level word weer herintroduceerd inverband met dus de converters, daar word bij de AES druk over gediscussieerd op dit moment en de manier waarop vandaag en de dag compressie word toegpast heeft daar heeel veel mee te maken de bemoeienissen van managers bij de platenmaatschappijen en andere figuren is groot want oh, oh, ze zijn zo bang dat het niet hard genoeg klinkt op de radio dat is gewoon een feit, dat een productie dik klinkt heeft minder met externe compressie te maken als jij denkt, wat dacht je van de bronnen zelf?, 1.goed klinkende samples , 2. veel gaan eerst nog op tape (tape compressie),3.een grote annalooge bak (neve , cadac, SSL) om op af te mixen..sommige digitaal natuurlijk maar die pik je er zo uit.


en jij had het over alleen wind als eindresultaat .. misschien is dat bij coldplay het geval maar ik ken genoeg amerikaanse producties die toch stevig gecompressed zijn en nogsteeds definitie in het laag hebben .. en zelfs een betere definitie .. niet 1 basstoon die ergens in je kamer staat maar meerdere basstonen die overal bijna netzo hard klinken en mooi resoneren ..]


dat was een extreem voorbeeld en bij wijze van spreken, jij praat steeds over definitie in het laag, heeft de rest waar de muziek eigelijk zit geen definitie nodig? ken je het effect van 4:1 compressen?, das al aardig wat maar nog wel gezond, hoe weet je hoeveel er is gecompressed bij die amerikaanse producties? je doet net of ik zeg dat je HELEMAAL niet moet compressen, dat zeg ik niet.


heb ooit voorbeelden gehoord met en zonder manleys op het uad forum ( chrisssmile ) en dat scheelde echt heel veeel !


ja dat geloof ik wel ik weet heus wel wat het uitmaakt maar wat was de compressie verhouding?, of stond dat er niet bij.


En zeg je nou dat je een single instrument nooit meer dan met 6 db en 4:1 mag compressen ? beetje vocals compressen / limiten beginnen pas bij deze instellingen ??? of snap ik je nou niet ?


nee , ik bedoel als je meer moet compressen en veel gaan daar dik overheen dan moet je je afvragen waarom dat nodig is want als je dat bij elke track moet doen hou je niks over, ja een bult lawaai en geen dynamiek en diepte


en luister dit eens : http://mp3.juno.co.uk/MP3/SF202373-01-02-01.mp3 ( luister het ook met je versterkers flink open en goede speakers .. geen pc speakers ! ) wat mij betreft qua bass definitie .. 1 van de mooiste producties/mastering wat ik de laatste heb gehoord .. maar misschien luister ik hoe het uiteindelijk op een PA klinkt ipv thuis of op de radio .. maar waar het mij omgaat is dat het .. als het hard staat .. mooi rond klinkt met veel defintie in het laag zonder te veel dynamische verschillen ( welke soms erg hinderlijk kan zijn als het hard staat )


het is moeilijk om op een hard klinkend syteem details te beoordelen omdat je oren boven de 70-foon niet meer linear zijn en zelf staan te compressen, de muziek waar jij over praat hoor je ook terug over PA's dus hoofdzakelijk gaat het daar wel om maar als je je productie goed hebt gemaakt dan is een GOED P.A. alleen maar een vergrootglas + alle afwijkingen die zo'n systeem met zich meebrengt en toevoegt aan de luister sensatie, groot en hard maakt wel een grote indruk op je dan midsize studio speakers en beoordelen nogmaals is moeiijk,
1. vraagje , je laat een productie horen die je zelf niet hebt gemaakt, hoe weet je nou hoeveel hier gecompressed is?, de meter slaat lekker op en neer waardoor je concludeert dat er weinig gecompressed is??, of staat ie stil en vind je het dynamisch.






mijn truuk is om altijd de terugval van de meters in de gaten te houden .. als een productie met een kale beat ( eventueel met basslijn of laag erin) een terugval heeft groter dan 10 db dan heeft het vaak de punch die ik zoek .. is het wind dat zal de meter niet van zijn plaats komen en heb je te maken met geen definitie .. je hebt nog een tussenvorm die ook goed klinkt maar wel iets van wind weg heeft ..


dat is dus wat ik bedoel en wat de originele poster bedoelt met overprocessing, maar zelfs een headroom van 3 db is erg weinig en wat jij met stevifg compressen bedoelt bedoel ik mischien wel met die zogenaamde "nadenk" grens wara ik het over had, je hebt me nog steeds niet vertelt wat jij acceptabel vind als compressie verhouding (is natuurlijk afhankelijk van WAT je wilt compressen)


zelf hou ik het liefst van veel definitie en ruimte om te ademen ( funk heeft veel dode noten.. dergelijke ademing heb ik het over ).. dat kan nog steeds stevig gecompressed zijn .. mooiste is dat ik hem pas op de PA laat dichtsmeren .. en niet op de versterkers of mixer maar via de speakers .. zodra je hard instuurt beginnen ze zelf ook een beetje te compressen .. vooral bij een goed afgestelde eaw set kan dat werelds klinken [/B]


dat is goed, definitie en ruimte in je mix of producties, btw als je hard instuurt belast je versterkers naar hun maximum en heb je geen headroom meer op je versterkers + het feit dat die goedkope outputs van je mentafel allerlei vervorming meegeven als je HARD instuurt en krijg je inderdaad een soort van compressie effect ....+30% vervorming

PS die 6db is inderdaad niet heilig maar die is onstaan door de ervaring,
 
Laatst gewijzigd:
duidelijk .. compressie verhoudingen zijn niet standaard .. als je alleen een stem opneemt kan je een beetje compressen .. echter als er een hele band of drum computer tegenover die stem staat te hengsten dan moet de stem vaak dynamiek inleveren ..

En volgens mij begon jij over apart compressen van kanalen .. daar haakte ik dus op in .. ben bekend met het verschil met los compressen en over de master .. ik geef je wel gelijk dat -10 db over een master wel veel is .. een goede productie heeft dat niet nodig ... maar soms kan het best lekker klinken .. is geheel afhankelijk van de situatie/productie .. ik heb lekkere winden gevoeld .. laten we het daar op houden :D

En nee ik stond er niet naast toen die manley voorbeelden voorbij kwamen .. kon dus ook niet zien wat de standen waren .. maar die slam compressed zoiezo anders dan een standaardcompressor .. hij compressed verschillend op verschillende freq's .. al is het geen echte multiband limiter .. dacht iets van 4:1 voor het laag en mid laag en 10:1 op hoog enzo .. in dergelijke verhoudingen

en ja ik weet hoe hard 4:1 is .. zolang het input signaal onder de treshold blijft is het niks .. zodra het boven de treshold komt gaat ie met een verhouding van 4:1 compressen ... dus als de input 4 db boven de treshold komt zal het de compressor zorgen dat het output signaal met 1 db verhoogd wordt t.o.v. de tresholdniveau

en dan hebben soft en hard knee, rms of peak ook nog invloed op wat 4:1 doet .. bij softknee is de compressie veel minder ingrijpend dan bij hardknee .. of beter gezegd de overgangen zijn minder hoekig

dus 4:1 staat niet alleen op zichzelf ..

En wat die meters betreft .. daarmee bepaal ik de maximale compressie .. zodra ze niet meer bewegen ben je al te ver wat mij betreft ... maar er zijn dus uitzonderingen waar wel hard gecompressed wordt maar er nog net genoeg dynamiek is om een kick en basslijn goed te onderscheiden .. lees : voelen ... bovenstaande voorbeeld is natuurlijk vrij kaal .. en bij vollere producties kan je juist op de meters zien of er iig nog iets van dynamiek en punch in het laag aanwezig is .. kan je ook voelen natuurlijk

En ik denk dat het voorbeeld stevig is gecompressed .. als ik goed luister naar de basslijn en kick smelten ze heerlijk samen .. dat de meter zo mooi terugvalt is natuurlijk omdat het een open productie is .. zodra elke 1/8 noot een bassnoot is dan zit de productie velen malen voller en zal de meter anders reageren

Daarnaast definitie in het laag is toch heel want anders dan defintie in midden of hoog wat mij betreft .. midden zal niet snel modderig klinken zonder dat je dat voelt .. bij een bas is dat wel anders .. daar is veel meer energie mee gemoeid .. al kunnen midden en hoog wel helemaal plat gecompressed zijn en er geen sprake meer is van definitie .. maar ik compres het hoog en midden niet echt .. misschien alleen om de master of drumbus dicht te smeren .. klein beetje 4:1 max ... maar kicks,snares en basslijnen kunnen dan nog steeds dik gecompressed zijn .. of te wel zoals je zegt gewoon levels regelen .. daarmee hou je zachte en harde geluiden prima mee in balans .. alleen bij de bass werkt dat niet altijd zo .. drm ook dat ze al die sidechain/eq/gate truukjes etc uithalen om meer defintie, meer adem en minder modder in het laag te bewerkstellen

En wat die a&r's betreft .. je hebt natuurlijk een punt .,. veel zullen zich ermee bemoeien .. maar heus niet bij vette amerikaanse hiphop .. dat zijn gewoon vaak dj's die zelf van krachtige tracks houden .. en ja ik ken ook die lelijke platgewalste albums wel .. dat is iid een schande maar ja ... ik lig er vaak niet wakker van .. tis meestal toch niet echt mijn muziek

voor de rest wil ik nog effe zeggen dat je kan kijken in wavelab hoe hard ie alles blokkerig maakt maar als het vet klinkt zie ik geen probleem ... smack my bitch up van de prodigy zal geheid ook allemaal blokgolven zijn maar die bass en kick staan als een huis .. en daar gaat het mij om .. zet die track maar eens op in je huiskamer en loop eens een rondje door je kamer .. dat is nou massive wat mij betreft .. ;)
 
trouwens probeer deze opstelling eens : eq -> comp -> eq
kan zowel bij mastering en bij mixen en productie toegepast worden ..
kan je heel mooi je laag mee beheersen ..
 
Back
Top