Project overzetten naar andere DAW

(n)Eve

Nieuwkomer
Lid sinds
19 augustus 2017
Berichten
19
Hallo,

Ik ben wat projecten aan het overzetten van FL Studio naar Ableton, maar het klinkt niet exact hetzelfde. Dit komt waarschijnlijk door de verschillende kanalen iets zachter of luider staan.
Hoe kan ik nu het beste het volume matchen? LUFS/RMS?

In FL studio is de mixer volume fader volgens mij wel gelijk aan Ableton maar niet die van het kanaal zelf. Als in FL studio een synth op bv -5 kanaal staat en dan in de mixer op -11 dan meet en hoor je toch net wat anders dan in Ableton.
Iemand hier ervaring mee of een handige manier om dit toch zo strak mogelijk te krijgen?

:kroon:
 
Het is toch niet zoveel werk om de volume faders goed te zetten? Tenzij je veel automation gebruikt hebt... Als het heel anders klinkt lijkt het me dat het probleem ergens anders zit. Heb je alle plugins die je in FL hebt gebruikt ook met dezelfde settings overgezet naar Live?
 
Het gaat echt erom dat ik verder wilt in Ableton. Ik kan het met een piek en LUFS meter corrigeren 1 voor 1 en het werkt wel maar het is niet exact hetzelfde volume en dan bedoel ik op de 0.1dB. Per spoor krijg ik het wel goed maar op totale mix is toch net 0.1- 0.2dB (LUFS) luider of zachter.

Pietje precies...

Maar ik vroeg mij eigenlijk ook meer af wat de gebruikelijk manier is om dit te doen met wat voor type meter zeg maar.
 
Ik zou 't lekker laten zitten. Geen mens die 0.1 dB verschil kan horen, echt zonde van je tijd.
 
Per spoor maakt het ook niet veel uit, maar alle sporen bij elkaar geeft toch net een andere balans aan de mix. Maar inderdaad ik zal het er maar mee moeten doen :)
 
In plaats van Volume (Loudness?), wat subjectief is, bedoel je waarschijnlijk iets objectiefs zoals de signaalsterkte (amplitude/SPL)?

Volume is een kwestie van perceptie, te objectiveren met een spectrum weging zoals in bijvoorbeeld LUFS.
https://en.wikipedia.org/wiki/LKFS

Verschil in "Volume" geeft ook verschil in klank perceptie vanwege de Fletcher-Munson Equal loudness contour.
https://en.wikipedia.org/wiki/Equal-loudness_contour

En is de samplerate/bitdepth overal hetzelfde? Verschil in samplerate/bitdepth geeft (vaak) verschil in klank (door resolutieverschil in tijd en/of amplitude en evt dithering) en daarmee verschil in (relatief) Volume perceptie (Equal Loudness Countour).

Voor meer over Metering en Loudness, zie Production Advice. Site van een initiatiefnemer van de Loudness wars.
http://productionadvice.co.uk/lufs-dbfs-rms/

Hoe meet je "volume" nu? Met je oren? Of met meters? vergelijk je geen appels met peren? Gelijksoortige meters kunnen soms ook verschillend instellingen hebben waardoor er verschil in de gemeten waarde ontstaat.

Dus...voordat je opnieuw met mixing/mastering begint...even goed kijken naar de configuratie.
 
Ik zou 't lekker laten zitten. Geen mens die 0.1 dB verschil kan horen, echt zonde van je tijd.

Per spoor maakt het ook niet veel uit, maar alle sporen bij elkaar geeft toch net een andere balans aan de mix. Maar inderdaad ik zal het er maar mee moeten doen :)

Eens....

Voor de "perfecte" mixbalans pruts ik ook tot in de decimalen per spoor...

De totale mix kan wel prima 0.1 dB verschil lijden, zonder noemenswaardige consequenties.
 
Back
Top