Venom VB-303

Ben erin geslaagd een deuntje te programmeren en op te nemen:

Bekijk bijlage Mary-303.mp3

Helaas is het muziekje ook gelijk weer zoek geraakt na het afsluiten van de plugin, ik dacht dat die je werk automatisch opsloeg.
 
Ja - ik ben geen fan van House muziek. De 303 interesseert mij enkel van vanuit technisch en muziekhistorisch oogpunt. Ik zal er vermoedelijk verder weinig mee doen.
 
Aha Venom..
Een groot deel ervan is gemodelleerd op basis van mijn 303 destijds :) Hij klinkt echt wel goed voor een software clone.
Mits een midi controller en wat begrip over hoe een echte 303 werkt (check https://tinyloops.com/tb303/index.html ) is hij super te programmeren

De maker heeft veel kritiek moeten slikken omwille van de manier van programmeren en de midi unlock grap :).. Later heeft hij het zo gelaten en is hij beginnen met de sequencer van de x0xb0x onder handen te nemen, het resultaat is n0nx0x2.
Venom is niet 1:1, er zitten wat bugs / misinterpretaties in, maar het komt aardig in de buurt van de echte sequencer.
 
Helaas is het muziekje ook gelijk weer zoek geraakt na het afsluiten van de plugin, ik dacht dat die je werk automatisch opsloeg.

moet overigens wel lukken normaal.. mocht je er niet uit geraken, ik sta rechtstreeks in contact met de maker, kan gerust de vragen doorspelen
 
Rvooh

Ik vroeg mij al af wat die x0xb0x is, maar kennelijk is dat een open source hardware emulatie van de Roland TB-303? En is die n0nx0x2 daar dan weer een verbetering van?

Sommige dingen begrijp ik nog niet:

1. Waarom zijn de tracks niet gewoon van 1 t/m 16 genummerd in plaats dat ze nog weer zijn opgedeeld in groepjes van twee?

2. En waarom zijn er A en B patterns, wat is daar het nut van?


Als ik het goed begrijp is de hiërarchische opbouw van een muziekje op de 303 aldus:

De "steps" zijn de kleinste tijdseenheden, overeenkomend met 1/16 noten. Een maat (= "pattern") bestaat dus uit 16 steps bij een 4:4 maat, en uit 12 (of 15 ??) steps bij een 3:4 maat. Een aantal patterns na elkaar vormen een "track".

Is dit juist?
 
Helemaal juist, de A & B patterns zijn er voor de variaties dacht ik.
 
Goed! Dan wil ik enkel nog doorkrijgen hoe ik patterns kan opslaan en weer laden. Dit zegt de handleiding:

save-load.png
 
Toch nog een vraagje: kan ik de GUI van de VB-303 (in Carla) iets vergroten? Ik moet er geregeld een loep bij houden op opschriften te lezen.
 
Back
Top