Refurbished macbook ervaringen?

Afroham

Stamgast
Lid sinds
12 april 2015
Berichten
241
Locatie
rotterdam
Ola syñthesizerros Freakos,

Ik werk momenteel op windows desktop. Nou ga ik een half jaartje naar de U.K. en ik ben sowieso altijd veel onderweg. Vandaar dat ik een laptop aan ga schaffen. Vanwege stabiliteit en bouw ga ik voor een macbook. Nou zou ik flink kunnen besparen door een refurbished mac te kopen (tweedehands maar vernieuwe componenten) heeft iemand hier daar ervaringen mee? Tips? Meningen? Alles is welkom :)

- afroham
 
Gefeliciteerd met je goede keuze om voor een Macbook te gaan.

Ik heb zelf geen ervaring met refurbished spullen maar ik kan je wel een paar tips geven:

- zorg er voor dat je een niet te oud model koopt, die worden niet meer ondersteund in sommige functies van nieuwere OSsen. En hele oude modellen worden helemaal niet meer ondersteund. Dan ben je minder goed beschermd als je ermee op internet gaat.

- Refurbished betekent dat er gebruikte onderdelen in zitten. SSD's hebben een beperkte levensduur dus als je er eentje vangt met een afgeragde SSD ben je verder van huis want nieuwe SSD's voor Macbooks zijn duur en niet zo makkelijk te vinden.

Ik zou om die reden een nieuwe kopen (als je budget het toelaat) maar een refurbished Macbook is nog altijd beter dan alles van Windows ;)

Succes ermee!
 
Refurbished is op zich een prima keuze, zeker ook met het oog op recycling het milieu. Wat ik wel vaak zie is dat er toch nog flinke prijzen worden gevraagd voor refurbished apple producten. Vaak zit je dan voor relatief veel geld met oudere hardware.

Ik zou bijna zeggen ga voor nieuw , of zoek in de particuliere markt naar een leuke deal. Overigens ook vrij lastig.
 
Ja vooral de garantiebepalingen bij apple zijn top...(not)
Voor de helft van het geld koop je gewoon een nieuwe windowslaptop die de meeste Apples gewoon het schaamrood op de kaken jaagt, voor ruim de helft...
 
Nieuw! Als je een bedrijf hebt helemaal ivm aftrekposten. Na 2/3 jaar verkopen en je krijgt er nog flink wat voor als je zuinig bent geweest. MacBook pro 15" uit 2010 heeft mij (voor belastingen) 3/400 euro gekost bijv.
 
Ja vooral de garantiebepalingen bij apple zijn top...(not)
Voor de helft van het geld koop je gewoon een nieuwe windowslaptop die de meeste Apples gewoon het schaamrood op de kaken jaagt, voor ruim de helft...

Apple houd zich gewoon aan de wet netzoals al die pc laptop makers. Dus die kan je wegstrepen tov elkaar.

En na inruil kost een MacBook netzo veel als een Windows laptop. Maar dan moet je wel een macbookpro nemen die niet de nieuwste is. Een 2014/15 model bijv.
 
Heerlijk dat er gelijk zo uitgebreid op gereageerd. bedankt voor alle reacties!

Gefeliciteerd met je goede keuze om voor een Macbook te gaan.

Ik heb zelf geen ervaring met refurbished spullen maar ik kan je wel een paar tips geven:

- zorg er voor dat je een niet te oud model koopt, die worden niet meer ondersteund in sommige functies van nieuwere OSsen. En hele oude modellen worden helemaal niet meer ondersteund. Dan ben je minder goed beschermd als je ermee op internet gaat.

- Refurbished betekent dat er gebruikte onderdelen in zitten. SSD's hebben een beperkte levensduur dus als je er eentje vangt met een afgeragde SSD ben je verder van huis want nieuwe SSD's voor Macbooks zijn duur en niet zo makkelijk te vinden.

Ik zou om die reden een nieuwe kopen (als je budget het toelaat) maar een refurbished Macbook is nog altijd beter dan alles van Windows ;)

Succes ermee!

Fatclap! dit is nuttige info, de meeste refurbished macboocs zijn met een HDD, nou moet ik zeggen dat ik een SSD fijner zou vinden, maar het is geen go of no go voor mij. En ja een nieuwe zou prachtig zijn, nou wil ik wel 15 inch en ik vind 2.000 euro voor een beetje laptop ronduit belachelijk. Ik vind windows zelf prima alleen die slappe behuizing is verschrikkelijk, als er een laptop was met de zelfde kwaliteit behuizing als een macbook had ik hem waarschijnlijk gekocht. en wat is volgens jou het minimale bouwjaar zijn als ik voor refurbished ga?

Refurbished is op zich een prima keuze, zeker ook met het oog op recycling het milieu. Wat ik wel vaak zie is dat er toch nog flinke prijzen worden gevraagd voor refurbished apple producten. Vaak zit je dan voor relatief veel geld met oudere hardware.

Ik zou bijna zeggen ga voor nieuw , of zoek in de particuliere markt naar een leuke deal. Overigens ook vrij lastig.
Ja dat zijn de beide kanten inderdaad. je weet ook neit precies wat er vernieuwd wordt. Ik maak mij het meest zorgen over de ACcu, Weet iemand of deze wordt vervangen?

Ja vooral de garantiebepalingen bij apple zijn top...(not)
Voor de helft van het geld koop je gewoon een nieuwe windowslaptop die de meeste Apples gewoon het schaamrood op de kaken jaagt, voor ruim de helft...
Klopt en ik loop al heel lang te twijfelen. maar OS stabiliteit en behuizing wint het echt van windows en dat zijn voor mij wel erg belangrijke punten, Ik wilde heel lang voor Asus gaan maar daar zit ook nog neit echt een model bij die zich keihard bewezen heeft, zoals de mac pro dat heeft gedaan. In reviews zijn er vaak stabiliteits problemen, slappe onderdelen wat betreft de behuizing, en lawaaierige fans, Helaas...

Nieuw! Als je een bedrijf hebt helemaal ivm aftrekposten. Na 2/3 jaar verkopen en je krijgt er nog flink wat voor als je zuinig bent geweest. MacBook pro 15" uit 2010 heeft mij (voor belastingen) 3/400 euro gekost bijv.
Ik heb helaas geen bedrijf :(
 
Maar 1 a 2 jaar oud model scheelt iig geld tov nieuwste model. Vooral in Duitsland zijn die vaker goedkoper dan in NL. Goed alternatief evt tov nieuwste model of refurbished.
 
Maar 1 a 2 jaar oud model scheelt iig geld tov nieuwste model. Vooral in Duitsland zijn die vaker goedkoper dan in NL. Goed alternatief evt tov nieuwste model of refurbished.

Dit inderdaad, maar hebben ze in duitsland geen andere toetsenbord indeling? azerty ofzo, verschrikkelijk vind ik dat. Het nieuwste model met die touch strip onzin trekt me sowieso niet. weinig aansluitingen ook volgensmij. Ik vind Apple sowieso l erg overpriced, maar nu gaan ze wel heel ver!
 
Hangt er ook vanaf waar je hem voor wilt gebruiken want het verschilt per model.. dus wat wil je er allemaal mee gaan doen?

Wat betreft muziek maken werk ik met Ableton live, Ik kom al heel ver met mijn Rhodes vst en een durmrack, de rest doe ik met 1 van m'n hardware synths of door te samplen. gezien ik naar het buitenland ga en niet al mijn synths mee ga nemen zal ik het waarschijnlijk iets intensiever gebruiken maargoed. Ik mix mijn eigen, en andere mensen hun muziek af in Pro Tools 12, Dit kan een stuk intensiever zijn. Ik ga wellicht een sound recording module doen (ik doe m'n HBO minor in Leeds) maar ik ga er van uit dat je daar hun apparatuur voor gebruikt. Verder zal het ook wel gebruikt worden voor alledaagse dingen, schoolwerk, netflix etc.
 
Vaak zijn die refurbished computers bij dat soort bedrijfjes toch al een jaar of 5 oud... Vaak ex-lease computers vanuit heel Europa (als je pech hebt met een Deens toetsenbordje wat inderdaad qwerty is maar desondanks bloedirritant) waarvan ze de batterij vervangen en die ze dan dan 'refurbished' noemen. De computer wordt getest (en al vrij rap goed bevonden), krijgt een fris OS installatie, ze stoffen hem af en ze geven je een goedkoop third party adaptertje mee. Ik wil niet zeggen dat het perse slecht hoeft te zijn, maar het zijn natuurlijk wel gewoon bedrijven die zelfs bij 'lage' prijzen nog winst maken, en dat doen ze niet door zo'n machine vol te proppen met nieuwe componenten.
 
Misschien heb je aan een Macbook Air wel genoeg.
een 13" met 256 GB opslag is 1350 euro nieuw.
Als je de 128 GB versie neemt zelfs 1099 euro alleen die harddrive schrijft een stuk langzamer.
Ik heb die zelf namelijk en ik had beter voor de 256 GB versie kunnen gaan achteraf gezien.

Ik heb hem nog niet voor muziekdoeleinden gebruikt dus daar kan ik nog niets over melden behalve dat het een aardig krachtig dingetje is en ik er geen problemen mee verwacht. Ik zal binnenkort Ableton Live erop installeren en zien hoe dat bevalt. Tzt geef ik dan wel een uppdate indien gewenst.

De volgende modellen supporten MacOS Sierra 10.12:

MacBook Pro (2010 and later)
MacBook Air (2010 and later)
Mac Mini (2010 and later)
Mac Pro (2010 and later)
MacBook (Late 2009 and later)
iMac (Late 2009 and later)

Nu is dat misschien nog niet zo belangrijk gezien je nog prima met oudere OSsen vooruit kan maar in een jaar of 5 zou dat wel eens anders kunnen zijn.
 
Vaak zijn die refurbished computers bij dat soort bedrijfjes toch al een jaar of 5 oud... Vaak ex-lease computers vanuit heel Europa (als je pech hebt met een Deens toetsenbordje wat inderdaad qwerty is maar desondanks bloedirritant) waarvan ze de batterij vervangen en die ze dan dan 'refurbished' noemen. De computer wordt getest (en al vrij rap goed bevonden), krijgt een fris OS installatie, ze stoffen hem af en ze geven je een goedkoop third party adaptertje mee. Ik wil niet zeggen dat het perse slecht hoeft te zijn, maar het zijn natuurlijk wel gewoon bedrijven die zelfs bij 'lage' prijzen nog winst maken, en dat doen ze niet door zo'n machine vol te proppen met nieuwe componenten.

Daar heb je ook wel weer een sterk punt. Helaas worden oudere modellen niet zo veel meer nieuw verkocht. 2016 hoef ik echt niet. Maar misschien inderdaad beter om een op lange termijn investering te doen voor een nieuwe. of toch een goede windows aaaaagh het is weer eens een veel te moeilijke keuze voor stervelingen zoals ik.
 
Misschien heb je aan een Macbook Air wel genoeg.
een 13" met 256 GB opslag is 1350 euro nieuw.
Als je de 128 GB versie neemt zelfs 1099 euro alleen die harddrive schrijft een stuk langzamer.
Ik heb die zelf namelijk en ik had beter voor de 256 GB versie kunnen gaan achteraf gezien.

Ik heb hem nog niet voor muziekdoeleinden gebruikt dus daar kan ik nog niets over melden behalve dat het een aardig krachtig dingetje is en ik er geen problemen mee verwacht. Ik zal binnenkort Ableton Live erop installeren en zien hoe dat bevalt. Tzt geef ik dan wel een uppdate indien gewenst.

De volgende modellen supporten MacOS Sierra 10.12:

MacBook Pro (2010 and later)
MacBook Air (2010 and later)
Mac Mini (2010 and later)
Mac Pro (2010 and later)
MacBook (Late 2009 and later)
iMac (Late 2009 and later)

Nu is dat misschien nog niet zo belangrijk gezien je nog prima met oudere OSsen vooruit kan maar in een jaar of 5 zou dat wel eens anders kunnen zijn.

Ah misschien ben ik vergeten te vermelden dat ik 15 inch eigenlijk wel een must vind. wat het geheel ook weer wat duurder maakt. air heeft geen 15 inch volgensmij toch? en bedankt voor het lijstje! mijn brein kraakt momenteel door de keuze vrijheid. Waarom leven we niet in een communistisch producer regiem waar iedereen dezelfde fantastische laptop van de staat krijgt denk ik soms nog zo..
 
Als tip, kijk gewoon naar een 2e hands ipv refurbished. Garantie en ondersteuning is leuk maar is bij refurbished vanuit de winkel, in het buitenland heb je daar toch weinig tot niets aan. Kijk voor een mid-2012 NON-Retina 15" MacBook Pro. Het meeste vind je de 2.3Ghz versie maar dit zijn te gekke machines. Is een Wuad Core i7(!) die je ook nog eens zelf kunt openmaken en eventueel kunt voorzien van 2 goede SSD schijven. Perfecte machines die alles draaien wat je wilt en snel ook. Je kunt die 2.3Ghz modellen echt prima vinden nog voor 'weinig' maar je koopt er veel computer voor. Kan 16Gb RAM in en die opti tot zelf schijven erin zetten...dikke machines hoor.
Refurbished is meer een mode artikel, ben er al tegen gekomen die als refurbished hebben gekocht maar wat gewoon inkoop/verkoop handel is. Die zoeken dezelfde die jij 2e hands kan vinden, poetsen ze even op, zetten OS X er opnieuw op en bieden je een kopje koffie aan en daar betaal je dan honderden euro's meer voor dan wanneer je zelf zoekt. Ik heb laatst weer een 2e hands MacBook Pro 15" 2.6(!) GHz Quad Core i7 met 16Gb RAM en 512Gb Samsung 840 Pro SSD en een anti-halte high-res display gekocht/gezocht voor iemand en heeft mij/hem € 775,-gekost
 
De meeste 13" zijn ook dual core en niet quad core. De meest verkochte, en dus ook het meest aangeboden 13" zijn dan ook dual core i5. Verschil met een quad core i7 merk je wel hoor.
 
Was het voor mij eerst ook. Mijn vorige Macbook Pro was ook een 15" maar 13" went heel snel en ik merk nu al geen verschil meer. Die nieuwe schermen zijn ook een stuk scherper. (ik had eerst een 2008 model)

Het scheelt ook wel 100 mega miljard in de prijs om voor een 13 inch te gaan. ik zou dit even bij een mediamarkt oid moeten checken. Pro Tools is voor mij het belangrijkst zijn, maar idd met de hoge resolutie moet het wel kunnen passen. Nogmaals bedankt voor 't meedenken!
 
Back
Top