Zelfbouw Studiomeubel.

Origineel geplaatst door Steven V
Het hout is wel op een tiende van een millimeter juist gezaagd, echt vakwerk dat kon je goed zien. Vakmanschap kost geld dezer dagen.
en vroeger prutsten ze er maar wat van terecht?! ...nou wat moeilijk is dat bedienen van zo'n machine zeg!
je zou GVD eigenlijk al het zaagsel ook nog moeten meenemen in een vuilniszak want dat gaat wel ff ten koste van jouw'n plaat! want voor je het weet word het weer net zo hard gerecycled in een nieuwe MDF plaat! :frons:
 
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door 6 trak
.. ik vind het zwaar onder de maat...

:D beter de maten doorgeven dan, volgende keer..
 
Origineel geplaatst door 6 trak
en vroeger prutsten ze er maar wat van terecht?! ...nou wat moeilijk is dat bedienen van zo'n machine zeg!

Die snap ik niet... Verklaar je nader.
 
Origineel geplaatst door 6 trak
WTF! kost dat ook al geld tegenwoordig? ...dat hoort toch gewoon bij de service! ...50ct voor een sneetje, SCHANDE!
Mischien wordt het wel met een supersaw gezaagd.....tja en dan wordt het duur hè! :D
 
Laatst gewijzigd:
Ik ben woonachtend in Arnhem, dus ik ga wel een keer een kijkje nemen bij die houthandel.
Als blad voor mijn studiomeubel neem ik denk ik dik MDF wat ik denk ik laat fineren.
 
Origineel geplaatst door Steven V
Die snap ik niet... Verklaar je nader.
op een 10e nauwkeurig... nagemeten zeker? :bekdicht:
vakmanschap is pas als je het met de handzaag kunt... niet een zaagmachine met geleiding...

voor de 3e maal... vind het allemaal beneden peil...

Origineel geplaatst door MIDIoot
Mischien wordt het wel met een supersaw gezaagd.....tja en dan wordt het duur hè! :D
en de zaagsnede veel groter door al die 6 net ff iets anders afgestelde zagen...
 
Origineel geplaatst door 6 trak
op een 10e nauwkeurig... nagemeten zeker? :bekdicht:
vakmanschap is pas als je het met de handzaag kunt... niet een zaagmachine met geleiding...

Nou, je hebt er bij die kunnen met een zaagmachine met geleiding nog niet eens mooi zagen..
Laatst kwam ik zo iemand tegen die even voor 400 euro mdf al borstkloppend verknoeid heeft. de eikel.. =(
 
Origineel geplaatst door sten
Bestaat er ook MDF met houtfineer? Nooit gezien.

Voor het tafelblad van mijn te bouwen studiomeubel ben ik nog aan het twijvelen wat ik zal doen (het blad moet trouwens een gebogen voorkant krijgen die ik met een decoupeerzaag uit zaag).
Wat zou mooier zijn, een onbewerkte MDF plaat schuren (evt. gevlakt) met paar lagen wax er over, of zo'n MDF plaat met fineerdekking.

Yup, schitterend spul. Beetje degelijk houthandel heeft dat op voorraad. Hier [Houthandel Janssen, Weert] in ieder geval wel. Mooi aan beide kanten beukenfineer. Je hebt wel een A en een B-kant :dj: ... de A-kant die met de houtnerven, de B-kant met een beetje kunstmatigere look.

Ik heb zelf ook een rond blad an de voorkant. idd eerst licht aftekenen met potlood, ruw met een decoupeerzaag, daarna netjes afwerken met een bandschuurmachine voor een correcte en mooie ronding en alle "hoeken" eruit te halen. Daarna fineerstrip erop plakken/lijmen middels een strijkbout. Dit is natuurlijk een must om de MDF-look weg te halen... Werkt echt prima. In die strips zit trouwens wel kwaliteitsverschil, dus daar moet je dan wel op letten. Maar dat moet je oorgeven bij de houthandel dat je goeie poeier wil ;) Kost een euro meer op 10 meter, maar dan heb je goed spul!
 
Even over fijne poten onder een werkblad: bij Ikea liggen de 'Curry' poten, in diverse kleuren.
Er worden kleine ronde staalplaten bij geleverd die op werkblad worden gemonteerd.
De poot kan je vervolgens vastdraaien in die staalplaat.
Die plaat heeft 5 voorgeboorde gaten, en bij een beetje doe-het-zelf-toko kan je een fijn setje schroeven kopen die dik genoeg en niet te lang zijn voor een stevige grip in hetwerkblad.
Ik heb inmiddels een stuk of 20 van die poten onder de diverse werkbladen in huis, en ben er tevreden over.
 
Is het misschien ook leuk om de prijs en de gebruikte materialen te vermelden?
Studiomeubel ziet er erg gaaf uit en zit al langer met het idee iets te gaan maken, dit is dus een leuk voorbeeld.
 
Origineel geplaatst door emkedouwe
Waar ik nog wel benieuwd naar ben is het volgende. Hoe zorg je ervoor dat de poten stevig op het blad zitten. Stel ik koop bij de lokale bouwmarkt een groot tafel blad en 4 poten. Zoiets als dit:
Cento_Dun.jpg


Heeft iemand tips om die poten stevig op het blad te monteren ? Zo'n blad is hoogstens 2 cm dik, lijkt me niet dat je die poten daar zo op kan schroeven.

Ik was inderdaad al aan het denken aan geborsteld staal... :) Ziet er zeer mooi uit, bedankt voor de tip.. :D

Wellicht dat ik er een stukje plank onder lijm (bijv 10 x 10 cm) van een x aantal mm waardoor het steviger wordt. Ik denk dat dit voldoende moet zijn... :)

Andere optie is natuurlijk een stalen frame in elkaar lassen, maar aangezien ik niet meer de mogelijkheid heb over een co2 apparaat kan dat helaas niet doorgaan.. :(

Even over fijne poten onder een werkblad: bij Ikea liggen de 'Curry' poten, in diverse kleuren.

Ik ga eens een kijkje nemen, bedankt voor de tip.. :D
 
Laatst gewijzigd:
Ohja, de prijzen, inderdaad een leuk detail:

Bij Gamma:
Plank, MDF 18mm dikte, 300 x 150 CM kost: 17,95
Het laten zagen: 7 zaagsneden: 3,50
Setje met houte plugjes (met boor en afmeet plugjes): 6,95
19" rails, 2 meter 9,95
18 boutjes voor in de rails 4,50
---------
42,80

Gebruikte materiale:
- Decoupeerzaag
- Handzaag (hout)
- Handzaag (ijzer)
- Schuurmachine
- Bovenfrees (voor het frezen van de 4 staande plankjes, foto's volgen ;))
- Boormachine (boormaat 6mm (voor de houte plugjes) en boormaat 20mm (voor het starten van de zaagsnede)
Verder het standaard gereedschap als een hamer, schroevendraaier etc. :)

Het verven moet nog gebeuren... (helaas door wat omstandigheden niet verder kunnen gaan :() Maar foto's van het vervolg zullen snel volgen.. :) De poten zullen er wellicht eind deze maand stevig en wel onder staan. :)

Fineer: Ik ben er over aan het denken... :) Bedankt voor de tips... :)
 
Origineel geplaatst door 6 trak
op een 10e nauwkeurig... nagemeten zeker? :bekdicht:
vakmanschap is pas als je het met de handzaag kunt... niet een zaagmachine met geleiding...

voor de 3e maal... vind het allemaal beneden peil...

Vakmanschap betekent dat je het werk tot een goed resultaat kunt brengen.. Hoe je dat doet, moet je zelf weten..
Jij hebt het over ambacht.. Oftewel: handwerk..

vak·man·schap (het ~)
1 grote bekwaamheid in een vak => meesterschap

am·bacht (het ~, ~en)
1 handwerk dat aangeleerd moet worden

:doei:
 
Uhm, ik weet of ik m'n foto's hier moet plaatsen, maar ik wil ook even het een en ander laten zien :D

M'n huidige "setup".. Vrij bagger dus. Tjek de monitor-positie t.o.v. mijn stoel :)
1.jpg


Waar ik nu mee bezig ben
2.jpg



3.jpg



5.jpg



4.jpg
 
vet gemaakt lijkt net zo,n duur studio meubel die hier ook wel ergens op synhforum staan
 
Origineel geplaatst door anoniempje
vet gemaakt lijkt net zo,n duur studio meubel die hier ook wel ergens op synhforum staan

Ziet er inderdaad erg strak uit, ben benieuwd naar de vervolg foto's :)
 
Echt knap !!

Is het mogelijk de totale materiaal kosten eens op de forum te plaatsen.

Groeten,
dvdyck
 
Ik ben zelf ook bezig geweest, was de rommel en kabelszat.

Als je een beetje handig bent heb je in een weekend een meubelstuk in elkaar gezet en ben je nog geen 200 euro kwijt.

Helaas hebik geen rekening gehouden met het feit dat ik nu meer met midicontrollers in de weer ben dan de draaitafels :stupid Dus dat wordt weer een nieuwe hoek er aan vast maken.

Maar goed, ik vind het klussen ook wel weer leuk. :L

2.jpg


buro7.jpg


buro8.jpg
 
Eind dit jaar ga ik verhuizen en dan heb ik eindelijk ruimte om ook een studiootje in elkaar te gaan knutselen. :dj:

Maar dan wil ik ff weten waar je die rack-rails kan kopen.
Hebben ze dat soort spul bij Feedback ofzo?
 
Back
Top