2e hands oscilloscoop, waar op letten?

Nightly Build

beware the fury of a patient man
Lid sinds
11 januari 2002
Berichten
5.921
Locatie
Utrecht, NL
Morgen ga ik langs voor een 2e hands analoge oscilloscoop uit eind jaren 80 (Tektronik 2205). Waar moet ik op letten? Ik zag er al een draadje over op een electro website maar wilde het hier ook nog vragen omdat ik hem speciaal ga gebruiken voor het meten van (analoge) synthesizers.

Volgens deze website is dit type niet aan te raden omdat het in de jaren 80 in 'the orient' is gemaakt.

Ze zeggen er niet bij wat er voor problemen er dan kunnen optreden maar volgens deze site zou het om de power supply gaan.

Ik geb de koper gevraagd maar die heeft ook geen idee waar het om zou gaan. Hij zegt dat de scoop prima werkt en zegt hem van de TU in Delft te hebben overgenomen waar hij altijd goed onderhouden is.
 
Laatst gewijzigd:
Kan me moeilijk voorstellen dat zo'n merk modellen in het programma heeft gehad met allerlei issues, maar mogelijke issues liggen altijd op de loer met deze gedateerde scoops (CRT, voeding, condensatoren..) Je moet een beetje mee incalculeren dat ie na een half jaar kapot kan zijn, maar ook nog jaren mee zou kunnen. Voornaamste is dus dat de prijs redelijk is, in dit geval zou ik zeggen zo rond de 6-7 tientjes.

Als zo'n scoop kapot gaat kun je er niet zelf aan gaan hobby-en want dat is erg gevaarlijk (CRT = hoogspanning).

Afhankelijk van wanneer hij 'm van de TU heeft overgenomen, zijn er misschien al caps vervangen en misschien is de calibratie nog vrij recent.

Als de prijs fair is, zou ik ervoor gaan.
 
Probes van een tientje doen het ook wel. Impedance matching zou ik me niet zo druk om maken op dit moment, dat is ook weer een beetje het verhaal van snelle (of in dit geval trage) signalen waarmee je gaat werken. In die youtube video van de juno106 gebruikt hij ook gewoon probes van Aliexpress.

Ik zou een beetje met beleid geld uitgeven en niet meteen vanalles aanschaffen. Precisie-metingen zul je voornamelijk met de multimeter doen (dus bewaar daar je geld voor) en als je veel wil gaan solderen zou ik mn geld investeren in een goed soldeerstation. Niets is zo vervelend als een bout die niet warm blijft of met een te kort/stug netsnoer er aan vast. Maar als je maar incidenteel wat hoeft te solderen maakt dat niet zoveel uit.

Let er in het gebruik op dat de scoop goed zijn warmte kwijt kan. Zet hem altijd op de beugel en niet plat op tafel.
 
Ik heb hem! Ik heb even een korte intrioductiecurtsus gehad van de verkoper maar wat een mooi spul man! ik ben er gewoon helemaal blij mee :)

Probes voor een tientje zou natuurlijk mooi zijn zolang je er dan geen goekope troep voor krijgt die binnen de kortste keren alweer stuk is. Ik vind dat ik al heel wat op de scoop bespaard heb gezien ik eerst van plan was om een dure digi-scoop te kopen. Een paar mooie proobjes voor wil ik nog wel investeren.

Volgens de verkoper heb ik de volgende probes nodig: "Je kunt gewoon gangbare probes gebruiken, die je online kunt kopen (Farnell of Conrad bijvoorbeeld). Tenma heeft prima probes voor zover ik weet. Neem voor bandbreedte 100-200 MHz, max spanning 300Volt en een attenuator optie (factor 10). Dan heb je genoeg om mee uit de voeten te kunnen.”"

Op de websitre van Analogue Renaissance wordt ook nog een audio probe aanbevolen: "“A first thing you want to buy, if you want to work on synthesizers, is a female BNC to male cinch adapter plug. This way you can plug your probe in an audio mixer or amplifier. This is most useful as there is no better measurement instrument than your ears when it comes to audio. Use this for poking around on various testpoints to follow the signal and to hear where it goes wrong.”"

Click image for larger version  Name:	audioprobe.jpg Views:	1 Size:	112,2 KB ID:	3672613
 

Dat is wel een hele fraaie gadget Mono-poly, heeft ook een paar voordelen tov. een analoge scoop. Hij geeft direct voltage en frequentie aan, die moet je eerst nog uitrekenen op de analoge scoop. En natuurlijk een stuk handzamer. Wie weet scoor ik die alsnog een keer. Ik zie ze op eBay voor onder de 80 euro incl. probes en verzenden.

Ben toch wel blij met mijn Tektronix. Echt heel mooi spul en hij werkt nog prima.

Ik overweeg deze probes 2x 60 MHz voor 19 euro iemand nog betere tip?

Click image for larger version  Name:	owonprobe60.jpg Views:	1 Size:	65,6 KB ID:	3672801
 
Volgens mij dezelfde probes als die ik heb. Met wat geluk gaat ie nog jaren mee en dan kun je altijd nog eens kijken of je liever zo'n lelijk ding (geheugenscoop) van Rigol hebt..
 
Back
Top