[Diy] Ms20 Filter ... voor in peNdaal

Hilltree

SoundDesign and MusicArts
Lid sinds
28 december 2004
Berichten
6.495
Locatie
Winethereswick
oi,

Hierbij beschrijf ik een klein project tussendoor van een Ms20 filter gebaseerd op de lm13600.
Deze i.c 's worden gebruikt in de bekende korg serie.
Voor mijn doel einde was een standalone versie het beste geschikt die in een peNdaal of ergens los achter te pluggen was.
[Voor een versie in een modular staat verschillende voorbeelden op het net]
De eerste versie die ik gemaakt hebt is de lowpass versie.
Deze word binnenkort schakelbaar gemaakt als een Highpass versie.
Ook komt er een LFO in de vorm van een 555 i.c er bij.

Voordeel van het Ms20 filter tegenover mijn eigen Hilltree filter is dat deze helemaal te sluiten is als je hem dicht draait.
Ook heb ik weer een mp3 bijgevoegd.


Het oer ontwerp is dus van korg , standalone vorm van tim escobedo , en mijn gewijzigde vorm komt binnenkort ;)

attachment.php
 

Attachments

  • lp-hp.jpg
    lp-hp.jpg
    61,3 KB · Bekeken: 2.098
  • veroboard.jpg
    veroboard.jpg
    81,9 KB · Bekeken: 384
  • ms20 filter.mp3
    2,1 MB · Bekeken: 204
Ontzettend gaaf weer Hilltree!!!:okdan::halleluja:biertje::baco::koffie::peukie:
 
Zou je ook de layout van de componenten kunnen plaatsen?
 
1 woord: "ZEER VET"
Dat zijn twee woorden. *D

Opvallend dat het filter op 9V werkt. Ik dacht altijd dat het Korg filter op 15V werkte. Kennelijk heb ik me vergist.

Wat ga je eigenlijk wijzigen Hilltree? Ben namelijk erg benieuwd naar jouw gewijzigde versie.

Het valt me ook op dat er op het net redelijk wat versies te vinden zijn van het MS-20 filter gebaseerd op de LM13600, maar ik vind eigenlijk geen kant en klare versie van het MS-20 filter gebaseerd op de Korg 35.
De geheimen van dat IC zijn inmiddels door Korg prijsgegeven, dus je zou verwachten dat daar wel wat meer over te vinden is.
Als ik me niet vergis zou het MS-20 filter met de Korg-35 wat rauwer moeten klinken.
 
Nou, mijn diy projecten maak ik meestal met goed verkrijgbare en betaalbare componenten.
De lm13600 of de lm13700 zijn nog gewoon te koop [ rond de 1.50 euro]
Laat de korg-35 maar gebruikt worden om oude synths weer nieuw leven in te blazen ;)
Als er een rauwer randje op moet ,kan dat ook eventueel op een andere manier.
in de aansturing of een klein voor versterker trapje.

Mijn wijzigingen ?
Ik dacht in de eerste instantie van een eenvoudige schakelbare high/lowpass optie.
En natuurlijk nog een LFO .
Hoe deze gerealiseerd word ben ik dus nog aan het bekijken, want ik wil het eenvoudig /makkelijk/ en goedkoop.
Dit gaat wel in de 9+ voeding zitten bij de frequentie regelaar.

Wat ik denk ik voor mij zelf ga maken, is dit filter met lfo en mijn "vintage Fuzz" ervoor.
Ik heb geen behoefte in cv of trigger ingangen.
Maar met mijn "vintage fuzz" erbij krijg ik een leuke "mini sherman" ;)
[Dit is overigens al getest in een testopstelling]
 
Korg heeft dus het schema van de Korg-35 prijsgegeven, dus je hebt het Korg-35 IC zelf niet meer nodig. Die kun je dus zelf helemaal opbouwen. Vandaar mijn vraag.
De originele Korg-35 IC's kun je inderdaad beter gebruiken om oude korg apparaten te repareren.
 
Zou je ook de layout van de componenten kunnen plaatsen?

Er is overigens een veroboard versie van het lpf filter in omloop.
Paar kleine aanpassingen heeft deze wel eigenlijk nodig.
Zoals een trimmer pot voor de Frequentie regelaar [nu gaat die erg vreemd ver] ,wat beveiliging in de voeding [diode /elco] en de beide 680 pF zou ik wat groter nemen.

Maar...voor de geïnteresseerden ,dat veroboard ding doet het wel zoals die daar staat.
 

Attachments

  • ms20 veroboard.jpg
    ms20 veroboard.jpg
    80,8 KB · Bekeken: 291
wat is dat toch hier met pendaal?......pendaal bestaat niet....



wel vet project hoor :D
 
2e Mp3 hieronder geplaatst met de highpassmod .
Zelfde schema/circuit , en eenvoudig schakelbaar met een dubbele wissel schakelaar.
Dus het eerste stukje is lowpass...daarna highpass.
Ook laat ik even horen dat ook de highpass in resonantie kan.
 

Attachments

  • lpf hpf.mp3
    1 MB · Bekeken: 122
Ik zie dat een ms20 filter clone 2ehands rond de 200 /250 gaan.[frostwave resonator]
Dit diy filter kost met simpel metalen kastje rond de 20 euro , natuurlijk wel zonder extra mods.
En natuurlijk afhankelijk van de gebruikte componenten en knoppen :)
 
:eureka:
ik heb een korg-35 liggen die ik graag wil gebruiken.....

Niemand houd je tegen om dit te doen ;)
Maar je bedoelt dat ik dit op me moet nemen ?...neah , ik heb nog zoveel ideeën en projecten die ik nog wil maken.
Tijd te kort dus [ en vaak ook geen zin...........]
 
Laatst gewijzigd:
Niemand houd je tegen om dit niet te doen ;)
Maar je bedoelt dat ik dit op me moet nemen ?...neah , ik heb nog zoveel ideeën en projecten die ik nog wil maken.
Tijd te kort dus [ en vaak ook geen zin...........]
ja maar.... maarr..... jij bent goed ;)

in mn overenthousiasme kocht ik de korg chip...
als n00b dacht ik dat ik ie zo in een X-911 kon prikken :stupid

in volgorde van afmaken liggen op me te wachten: CGS Pulse divider/logic (bedraden en een panel maken), EML VCF (aantal kleine mods, bedraden, panel maken) en de robotvoice met cv inputs...

De vactrols die we hebben gemaakt voor de robotvoice hebben een raar verloop. Dit zullen we nog verder moeten onderzoeken om het allemaal wat preciezer te krijgen. Updates over de EML modules in de EML draad volgen als we de module verder onder handen hebben genomen.

We = (mn nestor) Falafelbiels en ik :geslaagd:

Dit is wel weer een vet project Peter :okdan:
 
Korg heeft dus het schema van de Korg-35 prijsgegeven, dus je hebt het Korg-35 IC zelf niet meer nodig. Die kun je dus zelf helemaal opbouwen. Vandaar mijn vraag.
De originele Korg-35 IC's kun je inderdaad beter gebruiken om oude korg apparaten te repareren.

Volgens mij circuleeren de design met LM13700 en de CA3080 toch al een tijdje op het net. Renee Schmitz heeft volgens mij al een tijdje een ontwerp online staan.
 
Back
Top