Het verschil tussen een VCO en een DCO

@flyweight: je omschrijving klopt op zich wel, maar als je op die manier je DCO zal de amplitude varieren bij verschillende frequenties. Dat wordt hier goed uitgelegd: http://electricdruid.net/roland-juno-dcos/

Als je kijkt naar een juno 106 dan is deze synth 6-stemmig polyfoon. Deze synth heeft 2 keer een 8253 counter. Elke 8253 heeft drie 16 bits counters dus in totaal zijn er 6 counters en kan 6-stemmig polyfoon gemaakt worden. Je kunt niet met 1 counter verschillende DCO frequenties maken. Per DCO heb je 1 counter nodig...
 
bv een juno heeft maar 1clock hoe kun je nu van 1 clock polyfoon krijgen?


Als de klok op 8 Megahertz draaid, word dat weer gedeeld.
Met hoge noten wil die niet perfect delen, daarom is een 16 of 32 MHz klok minder vals in de hoge noten,
alleen moet je nu met een heel hoog nummer gaan werken wat buiten 16 bit valt voor de lage noten,
dan moet je iets met de oktaven aanpassen in je algoritme, of een betere chip gebruiken dan 8 bit.

Als je een nieuwere 8 bit PIC chip koopt heb je gelijk al een hardware blokgolf DCO eringebouwd, pakt waardes tot 16 bit, de timer is 16 bit waar die op loopt.
Er zijn ook chips met meer (E)CCP erin, dan heb je meer DCO,s die op 1 timer werken.

Die elektrik druid site is erg goed, hij geeft ook alle omgerekende frequecies om in je chip te kopieeren.

8 MHz is een perfecte snelheid voor laag genoege noten, alleen wil je je chip liever sneller laten lopen, of een flipflop gebruiken, of je algoritme groter maken.
 
voltage is toch wel analoog, of bestaat er ook digitale voltage?

Was flauwe opmerking. Je moet de klankopwekking en de aansturing even lostrekken om het te begrijpen: klankopwekking is bij beide analoog, aansturing is digitaal bij DCO.

Bij modulaire synths wordt de term VCO net iets anders gebruikt. Daar is elke oscillator namelijk Voltage Controlled, maar kan het wel gaan om een digitale klankopwekking.
 
Een andere variant , eigenlijk niet echt een Dco, maar wel vaak zo bestempeld zijn de op Rademacher Walsh functies gebaseerde ontwerpen .

Denk aan RMI harmonic synth , veel crumar synths en ik geloof ook de 2de oscillatoren op Poly 800/61.

Hierbij worden eigenlijk een soort van harmonischen van een pulstrein met een weerstandsnetwerk gemengd om tot bepaalde golfvormen te komen. Het mooie van de RMI was dat je het volume van die harmonischen zelf kon regelen. Bij de andere synths waren de harmonische echter beperkt en meestal enkel als saw geconfigureerd.

Daarom dat die crumars (bit , ...) enzo toch wel een eigen sound hebben ...
 
Back
Top