geluiden vanuit Axial website blijven niet in Roland FA06 ?

fisfanaat

Stamgast
Lid sinds
12 januari 2010
Berichten
153
Hallo, dit is waarschijnlijk een domme vraag, maar ik kom er niet uit. Ik heb de geluiden van de Roland Axial website via usb op mijn FA06 gezet, opgeslagen als user. Daarna toegewezen aan een pad, dat gaat perfect. Maar ik als de usb stick vervolgens eruit haal, zijn ook de geluiden weg uit de opgeslagen user plekken. Help..
 
1. Zijn het instellingen van geluiden die je laadt of echte geluiden/samples.
2. Kun je de geluiden echt opslaan in de synth of zijn het alleen verwijzingen en moet je dus de externe bron altijd beschikbaar/connected houden?
 
Alleen samples kunnen aan een pad toegewezen worden dus met 'geluiden' bedoel je wellicht samples?

En samples kan je enkel via de SD-kaart benaderen(niet via USB). Samples worden vanaf de SD-kaart afgespeeld. Als je de kaart verwijdert, dan verdwijnen uiteraard ook de samples.

Misschien helpt het als je even aangeeft 'wat' je juist hebt gedownload van axial.roland.com zodat we weten wat je met 'geluiden' bedoeld.
 
...Daarna toegewezen aan een pad, dat gaat perfect. Maar ik als de usb stick vervolgens eruit haal, zijn ook de geluiden weg uit de opgeslagen user plekken...

ik neem aan dat je bedoelt dat je de uitgang van de FA gesampled hebt hiervoor, zoals Hover al bedoelt.

Het is ook best bijzonder dat het je gelukt is om via usb die sounds op je FA te krijgen. De usb-aansluiting is alleen voor updates enzo. Importeren van sounds (& samples) doe je via de sd-kaart.
Hier vind je een stappenplan om integra-sounds in je FA te krijgen:
https://rolandus.zendesk.com/hc/en-...-FA-08-Importing-Tones-from-Integra-7-Backups
 
Nee, ik heb echt geluiden via de Roland axial website op mijn FA06 geïmporteerd. En echt via de USB. Het zijn .bin bestanden. Op YouTube staan ook voorbeelden.

:)
 
Je kan misschien even aangeven 'wat' je juist hebt gedownload: EXB-uitbreiding of Sample Pack want zowel EXB-uitbreidingen als Sample Packs maken gebruik van een BIN-bestand. Maar Sample Packs worden geladen via de SD-kaart en enkel de EXB's worden via USB geladen.

Aangezien je via USB hebt geladen zal het dus EXB zijn. Een EXB bevat zowel Samples alsook bijhorende Tones die deze samples gebruiken.
Eens ingeladen blijven deze permanent beschikbaar, ook als je de USB-stick verwijdert. Je kan steeds zien welke EXB's geladen zijn en in welk slot. Kies Menu\System\Information om te zien welke EXB's er geladen zijn.

Bij jou verdwijnen dus die 'geluiden' zodra je de USB-key verwijdert? Zo hoort het niet te werken. Bij mij blijven de geluiden van de EXB's beschikbaar, zelfs als ik de USB-sleutel verwijder.

Maar wellicht bedoel je iets 'anders' met geluiden? Je zegt dat je geluiden hebt toegewezen aan pads. Geluiden (aka Tones) kan je niet toewijzen aan pads. Enkel samples kunnen toegewezen worden aan pads. Heb je misschien samples gemaakt van Tones uit een EXB? En die toegewezen aan pads? Dan nog is het bizar wat je beschrijft want die samples worden bewaard ... op de SD-kaart, samen met de song data.
(samples die toegewezen zijn aan pads zijn altijd geassocieerd met een song en worden samen bewaard op de SD-kaart)
 
Samples moeten op het geheugenkaartje gezet worden, dat is het juiste medium volgens de handleiding.

De PCM sounds van de Axial site laad je wel via de USB stick maar die blijven vervolgens in het geheugen staan.

De samples die worden inderdaad direct gebruikt vanaf het medium waar ze op staan. Dus als je het geheugenkaartje er uit haalt dan zijn de samples weg want die worden direct vanaf het geheugenkaartje gespeeld.

Dus als jij de USB stick er uit haalt en dat dan je samples weg zijn, dat verbaasd mij niets.
 
Misschien helpt het als fisfanaat even wat verduidelijking geeft:

- wat is er precies gedownload?
- welke stappen werden uitgevoerd - om de 'geluiden' te installeren en - om de 'geluiden' aan de pads toe te wijzen?
 
Morning!

Ik heb het verkeerd uitgelegd, sorry.

Ik heb de EXB-uitbreiding USB stick op mijn FA06 ingeladen. Als ik alleen de USB verwijder, gaat het nog goed. Maar als ik andere EXB uitbreidingen via de USB importeer, zitten er dus andere geluiden in de slots. Dat is ook nog logisch. Maar mijn vraag is: kunnen de EXB geluiden niet worden opgeslagen op het interne geheugen van de FA06 zelf?
 
Je kan slechts 2 EXB's importeren. Wanneer je later opnieuw (andere) EXB's gaat importeren dan ga je de bestaande overschrijven.

Je moet deze EXB's zien als fysieke geheugenkaartjes. Je kan er 2 plaatsen. Wil je andere EXB's gebruiken dan moet je 1/2 EXB's verwijderen (overschrijven).
(Tijdens het importeren van EXB's zie je ook steeds welke er al geïmporteerd zijn, in welk slot en welke je kan importeren)

De geluiden 'zou' je kunnen samplen en dan toewijzen aan pads. Maar dan heb je slechts 1 noot aan een pad toegewezen. (je kan natuurlijk ook een akkoord samplen)
Je zou natuurlijk 64 noten individueel kunnen samplen, en die allemaal toewijzen aan de pads (je hebt 4 banken van 16) om aldus een Tone te maken met eigen samples. Dan zou je andere EXB's kunnen importeren en daarvan weer samples maken,...

Wat gebeurt er dan met Tones (gebaseerd op een EXB) in Studio Sets wanneer je de bijhorende EXB verwijdert? Volgens info op het RolandClan forum zie je wel de naam van de Tone staan maar kan je deze niet gebruiken (want de bijhorende samples zijn niet beschikbaar). Zodra je het betrokken EXB terug importeerd, worden deze Tones weer beschikbaar.

Erg omslachtig maar dat was wellicht ook niet direct de bedoeling van die EXB's vermoed ik. De sampler van de Roland FA is heel basic en niet te vergelijken met de traditionele sampler die je in synth workstations terugvindt. Je kan met de FA dus geen eigen Tones maken op basis van eigen samples. (tenzij je de Pads gebruikt, die je kan bespelen via het klavier op de toegewezen PAD-track - standaard is dat 16)
 
Back
Top