Welke analoge synths kunnen de mooiste e-piano's doen?

Waarom zou je realistisch piano geluid uit een analoge synth willen? Als je mooi e-piano geluid wilt zou ik naar FM of PM kijken. ;)

Er was een tijd daar kocht je een synth voor zijn piano geluid ook al was deze ver van realistisch :)
 
Ja vet zeg! Vette track ook

Thanx nog! :) Als je niet met plug-ins wilt werken en een goede wurly sound wil.. zou ik gewoon kijken of je ergens een Z1 kan scoren. En naast die Wurly emulatie kan ie nog veel meer. ;)

Zoals beloofd in het P6 draadje, hierbij de video van de patchsheet op de Legacy collection P6 op een hardware Polysix.. de decay heb ik later ff bijgedraaid.. misschien calibratie dingetje *.. ow.. en daarna nog een echte.
Het moeten missen van velocity op een hardware P6 maakt het stukken minder realistisch waarschijnlijk.. ga ook nog ff de Legacy collection P6 checken..


fetch?id=3691911.png - Click image for larger version  Name:	fetch?id=3691911.png Views:	1 Size:	102,2 KB ID:	3691995

 
Dacht dat als ik het prive zette, de link evengoed werkte.. maar niet dus. Maar ff openbaar gezet. ;)

Die velocity maakt dus echt een wereld van verschil bij de P6 idd... klinkt erg lekker ja!! :)

Mijn ervaring met samples van Wurly's is best goed.. mits er ook key-off samples zijn. En dat missen de meeste romplers dan weer net.
Heb voor mijn Alesis Fusion de Scarbee Rhodes (inclusief 12 velocity key-off layers) soort van gecompressed (3 keys per sample en loops na verloop van tijd, ipv volledige sample). is iets van 58mb nu, veel werk maar al zoveel plezier van gehad. :)
De Scarbee Wurlitzer heb ik daarna maar laten zitten :D en ook een beetje omdat ik de Korg Oasys Wurly wel erg lekker vind klinken...
 
Klinkt best lekker jouw patch. Bedankt! Ik wist noet dat de p6 geen velocity had.

die srx12 kaart klinkt ook goed zijn denk ik ook multi samples. Moet je maar een dat filmpje checken.
is moeilijk te horen dat het geen echte rhodes is.
veel beter dan de ep's in ableton. En dat zijn gigabytes multisamples. Terwijl zo een srx kaart maar iets van 80mb heeft.

jouw wuli wint wel de race. Die kan echt goed een ep na doen :)
 
In de tijd dat de P6 uitkwam was velocity echt nog ver te zoeken. Heb een Siel Opera 6 (ook SSM2044 filters) daar zit velocity op met een resolutie van wel 2 bit :D was 1 van de eerste met velocity dacht ik.
De DX7 had dit soort dingen allemaal ineens ook. zo een revolutie dat ding destijds.. en met name dat ie zo anders kon klinken dan al die. toen uitgekauwde analoge dingen..

Maar eh.. die Wurli!? net echt he?? :D Helaas staan mijn Rhodes en Wurli op een plekje waar ik niet lekker met de sax kan losgaan (teveel herrie zeg maar). Daarom heb ik wat alternatiefjes op een ander plekje ;)
Die key-off geluidjes maken het voor mij een beetje af.. je hoort die nuances niet in een mix.. maar met jammen geeft t een beetje het gevoel alsof je op een echte bezig bent.. (of zoiets). :) Het hebben van meerdere layers vind ik sowieso een vereiste. Die Scarbee is ook echt scarry echt met 12 lagen sustain en 12 lagen key-off samples en elke key van begin tot het eind gesampeld.. :)

Net ff geluisterd naar die SRX12 maar klinkt idd heel overtuigend die Rhodes.

Heb trouwens ook ooit zo een V-Machine VSTplayer aangeschaft.. en daarin de MrRay 73 zitten.. klinkt ook best ok. V-Machine is een handig klein apparaatje maar maakt zo een hoge buzz, die je liever niet wil als je met mics in de buurt dingen wil opnemen..

 
De Six~Trak vond ik altijd wel lekker klinken voor dat soort geluiden. Niet om een exacte imitatie te doen zoals die PolySix demo maar meer een soort dromerige warme piano pad.
 
De Six~Trak vond ik altijd wel lekker klinken voor dat soort geluiden. Niet om een exacte imitatie te doen zoals die PolySix demo maar meer een soort dromerige warme piano pad.

Ja lekker creamy die synth, Heb hard gezocht op youtube maar geen key achtige sounds gevonden. Behalve die sound van Radiohead die origineel een Prophet 5 is. ( Everything in its right place ) Man man wat mooi hoor. wist niet dat een SixTrak net als een P5 klonk
 
Maar eh.. die Wurli!? net echt he?? :D Helaas staan mijn Rhodes en Wurli op een plekje waar ik niet lekker met de sax kan losgaan (teveel herrie zeg maar). Daarom heb ik wat alternatiefjes op een ander plekje ;)
Die key-off geluidjes maken het voor mij een beetje af.. je hoort die nuances niet in een mix.. maar met jammen geeft t een beetje het gevoel alsof je op een echte bezig bent.. (of zoiets). :) Het hebben van meerdere layers vind ik sowieso een vereiste. Die Scarbee is ook echt scarry echt met 12 lagen sustain en 12 lagen key-off samples en elke key van begin tot het eind gesampeld.. :)

MacGyverGear Wat hebbie gewoon een Wurly en een Rhodes :) Ik wilde heel graag een Rhodes hebben maar die zijn zo duur. Waarschijnlijk word het een Piano, hier is Tjechie vrij goedkoop te krijgen.

Die SRX was in 2000 top of the line maar tegenwoordig zijn er natuurlijk veel beteren multisamples van EP's.
Als ik jouw was en een P6 had dan had ik met Xtremesample converter een multisample patch gemaakt van die EP, multi velocity waarbij iedere velocity een andere filter stand.
Maar ja die prijs van de P6...Beetje jammer. Zou eens proberen deze patch op de Prologue 16 te maken.
 
Vergeet ook die 4op FM synths niet. Dx7 kan best silky klinken en 4op juist wat rauwer. En juist hoe je een e piano bespeeld maakt voor mij veel uit. Ik verzamel voor Zouk en kwaito/bubblegum uit zuid africa en daar wordt fm super vaak gebruikt.
 
De vraag is welke analoge synth de beste e-piano heeft. Waarschijnlijk inderdaad de Moog One, maar die heb ik nog niet. De Andromeda wel. Maar die kan toch niet tippen aan de piano van de Prophet '08. Misschien omdat de oscillatoren van de Prophet wat stabieler zijn.
 
Quirk Sommige synth zijn goed in bassen andere in pad, lead en andere weer in piano achtige ( percussie noot klanken )
Ik was nogal verbaasd hoe mooie klanken de PolySix en Juno 60 kunnen maken. Zie in mijn openings post.
En nu door alle feedback ken ik een hele hoop synths die dat kunnen.

BV mijn idee van de Prophet 8 was altijd dat het een K*t ding is met slecht filter. Maar die kan dus wel hele mooie piano sounds doen.

Let op ik bedoel dus niet piano, electronic piano..... wellicht eerder sound category 'keys'
 
Back
Top