Wat is er aan de hand in synthland

de thrue uitgang gebruiken geeft idd. interessante delays.
komt door de optocoupler.
.
en dank voor de uitleg over uitdijen, ik dacht even ,.. kudt, is dat nou met d ,t of dt.
groeten,
jeroen
 
Herfstdipje Major-Hostage? :) De afgelopen weken heb je van een hoop muziek gezegd dat het suffe herhalingen zijn, en nu dus ook de synths; volgende stap: er worden geen originele mensen meer geboren? ;)

Probeer eens wat avant-gardistische muziek of zo :eureka: Maakt niet uit wat je voor synth gebruikt.

Maar mbt deze thread, ik zit niet zo op nieuwe synths te wachten, tis inderdaad meer van hetzelfde hoewel de hardware synths nu wel erg uitgebreid zijn tov vroeger. Ik zit wel te wachten op werkende software oplossingen voor laptops zoals Mainstage met ingebouwde patchbays...maar dan wel werkend please
 
Wat zou dan wel een goede manier van input geven zijn aan een synth als je gewoon standaard westerse muziek wilt maken met melodieen en de hele hatseflats?
Het schijnt dat de beste soort controller een controller is die de drukknoppen heeft als van een drukknoppen accordion, zo'n chromatisch geval.
Het enige vervelende van dit systeem is dat het niet echt 'lineair visueel'(zelf verzonnen term :geslaagd:) is i.t.t. het klavier of de hals van een gitaar. Een trompet en trombone hebben ook zo'n maf systeem, vanwege het werken met buislengte en boventonen.
Dat met die zwarte toetsen heb ik nooit helemaal begrepen eigenlijk, wat is er zo belangrijk aan c majeur dat daar de hele layout van de toetsen naar aangepast moet worden?
Tja, het moest handzaam zijn zodat drietonen, die veel voorkomen in westerse muziek, gespeeld kunnen worden. Als het monotoon mocht zijn, had een ribbon net zo goed gekund. Geent op de snaarinstumenten zoals viool en cello.
 
Even offtopic:
Wel, ik snap best de noodzaak voor een standaard.. maar de resolutie is nog altijd 0-127 (pitchbend uitgezonderd) .. ik denk dat geluiden nog realistischer kunnen worden gemaakt als dit minstens wordt verdubbeld (nog mooiere multi-samples)
Hogere resolutie brengt ook met zich mee dat de bandbreedte van het kanaal omhoog moet. En daar MIDI een serieel protocol is, leidt dit tot meer vertragingen. Wat eigenlijk moet gebeuren is dat MIDI naar een parallel protocol over moet, met compatibiliteit voor het ouwe seriele spul. Dus krijg je dat mensen converters moeten gaan aanschaffen om het oude te kunnen blijven aansturen. Ik weet niet hoe het met USB aanslutingen zit, maar ik dacht dat die nog steeds het oude seriele protocol aanhouden. Met je 31250 bits/s zit je toch aan een beperking
Alle midi-capable devices worden dus -lijkt mij- nog steeds beperkt door de midi die de limiet heeft van range 0-127.. toch? Als midi 0-1024 aan zou kunnen, dan kunnen alle midi-capable devices daarin meegroeien.. denk eens aan de mogelijkheden wat dat zou geven.. mooi voorbeeld : een VA met een filter-knop die midi aan te sturen is, kan dan ineens veel fijner worden afgesteld ; die wordt nu beperkt tot 0-127 "dankzij" midi.
Zoals hierboven al gezegd: compatibiliteit met oude apparaten wordt weer een kwestie van converters net als in de tijd van CV-MIDI converters.
Als je trouwens naar van 7 bits naar 10 bits(0-1023) gaat, zou je net zogoed naar 16 bits kunnen. Krijg je wel last met de huidige MIDI bandbreedte. Het zou dan ook handig zijn om die bandbreedte dan minstens te verdubbelen. Neem als voorbeeld het verzenden van 16 instrumenten die elk een sysex blok zenden ter lengte van bijvoorbeeld van 10 woorden. Je hebt dan een bandbreedte van 16x10x16bits/s =2560bits/s plus nog eens wat extra. Het MIDI protocol kan dit makkelijk aan denk ik. Maar de onderdelen die in de apparaten zitten en dit moeten doen zijn niet snel genoeg. Want een vertraging van 0.1 s(=+/-2560/31250) merk je niet zo snel.
En ook de timing kan strakker! Ik wil niet zeggen dat heel Midi op de schop moet, maar midi is in principe uitgevonden toentertijd om een "muur aan klavieren" te beperken door het inzetten van modules met een master-klavier.

Probeer maar eens een keyboard of 4, een batterij modules en nog een paar samplers aan te sturen, liefst nog syncen ook voor de delay/arpeggio's/etc, en dan kijken of het allemaal nog strak loopt hehe.. zelfs als ieder instrument z'n eigen poort krijgt is het mij nog niet gelukt (ik gebruik nooit de thru overigens)
Het niet strak gaan van MIDI heeft meer met het seriele protocol dat MIDI is te maken. En met slechte uitwerking/implementatie van het protocol. Wat wil je ook als er een Z80 of een 6800 in een synth zit die zowel het klavier scant als de ROM's afspeelt en de data voor FX moet sturen en dan daarnaast MIDI moet afhandelen, nadat het Led scherm ook gerefresht wordt omdat er van die VU meters op moeten op en neer gaan.
Ik kan het weten: oude ROMplers zijn MIDI rampen. Maar zoiets als een Rm1x heeft een hele goede MIDI implementatie. Ik neem aan dat de Fantom's, Motif's en Triton's dat ook hebben.

Het andere probleem wat MIDI heeft is dat het geen garantie heeft voor tijdig terecht komen bij zijn bestemming van de data. Ik weet niet wat er op dit moment aan gedaan wordt door 'het MIDI commitee', maar Steinberg en Emagic hebben een aantal jaren terug zitten rommelen met time stamps om in hun sequencers de 'strakheid' van hun sequencers te waarborgen.
Wat mij betreft moet het MIDI protocol misschien beter uitgevoerd worden in de apparaten zelf.

Nu een stuk On topic:dubbel::
Met DSP's in synths ben ik blij, omdat veel dingen die vroeger met veel geedit konden gebeuren nu met een simpele DSP functie kunnen. Volgens mij is iets als V.A.S.T. zeer onderschat. Het combineren van de oude typen van synthese(FM, (V)Analoog, Vectorsynthese, (V)Modulaire synthese) is ook een van de ontwikkelingen waar ik blij mee ben. Vooral als je moet touren is dat handig, of zelfs voor de weekend gigs. Je wilt toch niet en een FM bak(ken) en een Analoge bak(ken) en een Vector bak(ken) en een Modulaire bak(ken) naar een gig meenemen. Liefste heb ik 2 toetsenborden en een of twee modulen. Heb je ook meer plaats op het podium zodat net als die Justice gasten meer Marshalls op het podium kwijt kunt, 8)
 
Nu een stuk On topic:dubbel::
Met DSP's in synths ben ik blij, omdat veel dingen die vroeger met veel geedit konden gebeuren nu met een simpele DSP functie kunnen. Volgens mij is iets als V.A.S.T. zeer onderschat. Het combineren van de oude typen van synthese(FM, (V)Analoog, Vectorsynthese, (V)Modulaire synthese) is ook een van de ontwikkelingen waar ik blij mee ben. Vooral als je moet touren is dat handig, of zelfs voor de weekend gigs. Je wilt toch niet en een FM bak(ken) en een Analoge bak(ken) en een Vector bak(ken) en een Modulaire bak(ken) naar een gig meenemen. Liefste heb ik 2 toetsenborden en een of twee modulen. Heb je ook meer plaats op het podium zodat net als die Justice gasten meer Marshalls op het podium kwijt kunt, 8)

Dit komt mede omdat V.A.S.T nu niet echt makkelijk is om te programmeren
maar heb je het eenmaal een beetje door dan kun je alle kanten
op wat betreft klanken.
De Yamaha EX5 is ook een voorbeeld van zoveel mogelijkheden die
weinig wordt benut.
Ik ben lang nog niet uitgekeken op de synths van de jaren 80 en 90 die
nog veel hebben te bieden en nog lang niet zijn uitgediept.
 
Valt toch wel mee? Alleen even aan de klank wennen... :engel:

Flip Kowlier - Welgemeende

Waarom benk ik zuo dikke
En ziej gie graetemager
Ip 't platteland doa kwjikken z'oe goed ip

Wik i de latste gedachte
Vuo dai goat goan sloapen
Verzorgd u leugens nu toch o ne kji
En moest je't nog nie weten

Nog ne welgemeende fuck you
Nog ne welgemeende kust min kluoten
En ai hie peist dak ik mie goa loaten doen

Oe ist nog met de wesley
Hardcore lik de bjisten
't Goa blikboar ol nog goe kom dizze kji

Nu dak unne nummer goe vanbuttn kenne
Zin der hun redens mi voer u te beln
Enk zoet wel anders wil

Nog ne welgemeende fuck you
Nog ne welgemeende kust min kluoten
En oi hie peist dak ik mie goa loaten doen deur da gezjik

En achteraf is 't
Gemakkelijk gezeid
't Kan mie nie skiln
D'ai me nen andern vrijt

Doet de groetn an jun oeders
ge eit ze were van de minne
woarek uteindlijk goegekeurd of nie?

Nog ne welgemeende fuck you
Nog ne welgemeende kust min kluoten
En oi hie peist dak ik mie goa loaten doen (deur da gezjik)


(Nederlandse dialecten, West-Vlaams)
 
Dialect begrijpen is net als een eindmix maken: je moet beslist goed uitgerust zijn om het goed te kunnen 'horen' (goeie oren hebben!) :)

Wout
 
Maar in dit specifieke geval helpt Brabander zijn ook al wel, denk ik. ;) (ik bedoel, ik vind het ondertitelen van Vlaams op de Nederlandse tv - en Nederlands op de Vlaamse trouwens - ook volkomen onzinnig, maar blijkbaar zijn er genoeg mensen voor wie het nodig is...)

(maar ik houd me inderdaad wel sowieso veel met talen bezig)
 
nou ja das wel een lekker gekleurd verhaal

ik word trouwens nu al moe van dat copperlan.. ik krijg er een soort windows jeuk van in mn piemelpunt

"u probeert een instrument te ontkoppelen, dit kan schadelijke gevolgen hebben voor de hele wereld. doorgaan? [ja][nee]"
 
hehehe geen last van Fjoesz.

Ik vind het een heel duidelijk verhaal (tuurlijk is het gekleurd als ze hun eigen oplossing promoten).

Hoe wordt je moe dan van Copperlan ?? werk je ermee ?? vertel..

@VL7, midi werkt voor mij ook wel, alleen in de trent van deze thread, als er iets is wat weleens een opkicker kan gebruiken.. dan zeg ik midi. Ik denk dat als er een nieuw protocol/techniek zou komen zoals bijv. het copperlan idee, dat je dan lacht om midi ("weet je nog, met dat midi...") ; dat denk ik.
 

Vergelijkbare discussies

Back
Top